Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 50mm f/1.4 USM Review

ikeizer 22 juli 2008, laatste update op 22 juli 2008, 1.365 views

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Scherpte lens vanaf 2.0
  • Licht
  • Compact
  • AF

Minpunten

• CA
  • Bouw kwaliteit

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
Laat ik beginnen met de negatieve punten; de bouwkwaliteit van de lens vind ik voor dit geld tegenvallen. Teveel plastic, teveel speling in het mechaniek. Nikkor tegenhanger is beduidend hoger van kwaliteit.

Qua resultaat scoort de lens weer een stuk beter; op 1.4 is de scherpte uiteraard niet maximaal, maar zeker bruikbaar. Tegen de 2 komt er haarscherp spul uit de lens. De kleurweergave is ietwat verzadigd, maar al met al acceptabel. AF is prima, snel en accuraat. Nog een gebied waar de lens mij wel tegenviel was de mate van CA in het beeld, dit is toch flink, zeker voor een prime. Bokeh is prima en zacht genoeg.

Kortom; een goede lens, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering...

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.4 USM?

Ik heb de 1.8 versie en ik gebruik hem veel. De 1.4 versie is duurder maar inderdaad niet beter. Prijs/kwaliteit is de 1.8 een betere aankoop dan de 1.4, hij is gemaakt uit plastic maar ik heb daar geen last van. Ik berg hem goed op in bubbelplastiek wanneer hij niet gebruikt wordt.

Foto: http://www.xindi.be/index.php/2007/10/26/canon-50mm-ii-18

[Reactie gewijzigd door dragonfly4 op 22 juli 2008 15:49]

Kort maar krachtig :D

Misschien handig om wat foto's toe te voegen om de negatieve en positieve punten visueel weer te geven?
Ik heb de 1.8 gehad, maar deze raakte snel defect door zijn zeer fragiele behuizing. Eigenlijk onder de maat om er canon op te plakken. Voor een beginner is deze zeker aan te raden omdat je voor weinig geld relatief veel lens krijgt en je kunt er mooi ervaring mee op doen.

Ik heb nu de 1.4. Die is een stuk duurder maar het scheelt 1 stop, is van glas ipv plastic en de mount is van metaal.

De keuze is eigenlijk simpel te maken, ga je de lens niet vaak gebruiken koop dan de 1,8, ga je hem echter vaak gebruiken koop dan de 1.4