Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G15 Zwart Review

Tophatter 4 juli 2013, 795 views

Canon PowerShot G15 Zwart

Pluspunten

• Scherpe foto's
  • Lichtgevoelige lens
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Neiging tot overbelichting
  • Duur

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Ik wilde naast m'n DSLR een camera hebben die wat makkelijker meeneemt als ik met het gezin op stap ga. Vorig jaar had ik voor dat doeleinde een Canon S100 aangeschaft, maar dat is uitgelopen op een debacle door technische problemen en slechte service vanuit Canon (voor meer details, lees m'n review aldaar).

Na het wegvallen van de S100 was de behoefte aan een compacte camera echter weer terug en ik heb me dit jaar maar gefocust op een stapje hoger in dit segment. M'n shortlist bestond uit de Fuji X10/X20, Nikon P7700 en de Canon G15. Eerstgenoemde vond ik bij een try-out in de winkel werkelijk onhandelbaar, de Nikon schrijft z'n RAW's naar verluid tergend langzaam weg dus bleef de G15 over. Ik was enigszins huiverig om weer voor een Canon compactcamera te gaan, maar met de vakantie voor de deur heb ik de gok gewaagd.

Inmiddels ben ik terug van een weekje in de Provence met het gezin en ben zeer te spreken over deze camera. De portretfoto's zijn kwalitatief goed en kunnen wedijveren met m'n EOS50D + 25-105L combi. Omgevingsfotografie is ook goed te doen, maar zoals door een andere reviewer al aangegeven neigt de camera naar overbelichting. Qua ruis ook niks te klagen: door de lichtsterke lens hoef je al minder snel naar hogere ISO waarden te vluchten en zelfs als je dat doet blijft het netjes binnen de perken tenzij je echt de extremen opzoekt.

Tevens is het bedieningsgemak van de camera een genot, maar om dat te ervaren moet je 'm in de winkel maar eens zelf proberen. Interessant feature vind ik de ingebouwde waterpas, waarmee je kunt zien of je de camera recht hebt. Wel jammer dat dit klein wordt weergegeven en zeker met een zonnebril op is het nauwelijks te zien of de streepjes groen (= recht) of rood (=scheef) zijn.

Al met al een aanrader voor mensen die een goede walkaround pocket camera zoeken en gewend zijn om met een DSLR te werken.

• Lowepro Rezo 50

Heb jij ook een Canon PowerShot G15 Zwart?