Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G Review

robertdb 3 juli 2013, laatste update op 3 juli 2013, 790 views

Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G

Pluspunten

• goedkoop
  • licht
  • klein
  • scherp
  • snelle focus

Minpunten

• chromatische aberratie

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Voor mijn Nikon D600 was ik was op zoek naar een matige tele-lens; voor de aanschaf van deze lens gebruikte ik twee andere lenzen:
Nikon 20 mm 2.8 AF-D : Mechanisch matig, optisch goed, licht, goedkoop.
Nikon 50 mm 1.8 AF-S : Goedkoop, goed.

De lens werkt perfect, ik moet nog wel even wennen, het is een "lange" lens gezien de 20 en 50 mm die ik tot nu toe gebruik.

De lens is redelijk klein, nog steeds best wel licht en niet erg duur.

Foto's genomen met diafragma 1.8 zijn scherp, maar uiteraard is de scherptediepte extreem klein, misschien 1 centimeter op de minimale focus afstand.

Die minimale focus afstand is niet te weinig; 0.85 meter is best wel ver vanaf de sensor, maar gezien de lengte van de lens is dit in praktijk geen probleem.

Focus snelheid is prima in orde, voelt een tikkie langzamer dan de Nikon 50 mm 1.8 AF-S, maar veel sneller dan de Nikon 50 mm 1.4 AF-S. (Deze lens had ik voor de Nikon 50 mm 1.8 AF-S.

Al met al is mijn conclusie; het is een flink langere lens dan de 50 mm 1.8, gelijkwaardige kwaliteit, maar mij mijn 20, 50 en 85 mm, zal ik de twee extremen (20 & 85 mm) vaker gebruiken, en de 50 mm vaker thuis laten.

Heb jij ook een Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G?

Vind het een erg beknopte review, meer een eerste gebruikerservaring.

Meer (of eigenlijk gewoon veel) info voor potentiŽle kopers staat in de review van dit objectief op Photozone

[Reactie gewijzigd door kakanox op 4 juli 2013 10:11]