Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 32LG3000 Review

Diabolical 8 februari 2009, laatste update op 8 februari 2009, 20.105 views

LG 32LG3000

Pluspunten

• DBV-T tuner ingebouwd
  • Ruime instellingsmogelijkheden
  • Overzichtelijk menu
  • Veel aansluit mogelijkheden
  • Goede inkijkhoek
  • Uitstekende prijs kwaliteit verhouding
  • Mooi geluid

Minpunten

• Summiere papieren handleiding
  • Stof aantrekkende behuizing

Ondanks het feit dat dit scherm bij internet shops een stuk goedkoper is heb ik dit scherm gehaald bij BCC vanwege een leuke deal van het scherm in combinatie met een DVD speler voor het bedrag van ¤ 521,00 exclusief verwijderingsbijdrage. De deal zat hem in de korting op de DVD speler die ik voor de helft van de prijs mee mocht nemen (scheelde zo'n 34 euro op de DVD speler). Na de reviews op Internet en natuurlijk hier bekeken te hebben ben ik naar de winkel getogen om het apparaat fysiek te bekijken. Reviews zijn goed en foto's zijn verhelderend maar het daadwerkelijk zelf bekijken van het product heeft toch mijn voorkeur.

Vormgeving
De vormgeving is goed, maar zoals alle design/vormgeving erg afhankelijk van iemands smaak. Het enige nadeel is de gebruikte materialen voor de ombouw die nogal snel stof aantrekt. Hiervoor zijn wel verschillende setjes in de handel die dit verschijnsel kunnen "verhelpen".

Beeld
De kwaliteit en lichtopbrengst van het beeld is goed tot zeer goed te noemen. Ruim voldoende lichtopbrengst. Afhankelijk van je instellingen kan het wel eens te veel zijn. Ruime instellings mogelijkheden om e.e.a. aan je eigen voorkeuren aan te passen. Mooie heldere kleuren (zeker t.o.v. mijn oude tv) en ook hier is e.e.a. naar eigen voorkeur aan te passen. Nog geen (sub)pixeldefecten maar daar is hij nog te nieuw voor.

Ik had wel wat issues met een "flikkerend" beeld bij dvd films en Digitenne maar na aanpassen van de optie "Fris contrast" was dit zo verholpen.

Kijkhoek
De kijkhoek is uitstekend te noemen. Vanuit verschillende posities t.o.v. het scherm is het beeld mooi en duidelijk.

Ghosting
Ik heb geen ghosting waargenomen tijdens het kijken van een tweetal dvd films met snel wisselende schermen en snelle acties.

VGA
De TV gekoppeld aan mijn laptop (HP nc6120) geeft een duidelijk en strak beeld. Ook het afspelen van een DivX via de laptop ging perfect en gaf een mooi helder beeld.

Playstation
Ook de Playstation 3 via HDMI gaf een mooi en scherp beeld waarbij geen ghosting waar te nemen was tijdens het spelen van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots en Grand Theft Auto IV. Wel moest ik ook hier de "Fris contrast" optie bij de beeld instellingen uitzetten (deze stond op "Hoog") omdat deze een flikkerend beeld gaf.

Geluid
Het geluid was verrassend te noemen. In eerste instantie was het geluid wat flets maar dit bleek te liggen aan de instellingen van mijn Digitenne tuner (alleen geluid via rechtse kanaal) Dit was dus snel opgelost. Zowel bij Digitenne als bij het bekijken van een dvd uitstekend geluid. Verbazend goed zelfs aangezien de luidsprekers zijn verborgen en ik verwachte dat dit wel enige invloed zou hebben op de weergave.

Featureset
Er zitten veel opties op het scherm voor deze prijsklasse inclusief een DVB-T tuner en CI slot voor o.a. Digitenne. Plaatsing van de CAM module (CONAX CAM 4.00 voor ¤ 53,55 bij SatelliteCity.nl) ging vrij simpel. Dankzij deze module kan ik nu rechtstreeks via de televisie Digitenne ontvangen. Hierbij was voor dit toestel wel een power inserter noodzakelijk (ongeveer 10 euro bij SatelliteCity.nl) om de DVB-T antenne van de benodigde elektriciteit te voorzien. Het zoeken van de zenders was snel voor elkaar en het beeld ziet er scherp uit, beter dan de ontvangst en weergave via de door KPN meegeleverde tuner. De programmagids is overzichtelijk en duidelijk. Het duurt een enkele seconde om van zender te wisselen voor je beeld hebt maar dit is niet storend.

Het viel mij op dat bij het aansluiten van de standaard Topfield DVB-T tuner van KPN op de eerste scart aansluiting deze niet goed functioneerde (alleen groen beeld) terwijl de tweede scart aansluiting zonder problemen het beeld weergaf. De dvd die nu is aangesloten op de eerste aansluiting heeft geen enkel probleem. Wat de oorzaak is is mij niet geheel duidelijk.

Daarnaast heeft de TV veel aansluit mogelijkheden.

Eigenschappen:
- 32inch / 81.3cm
- HD Ready (1366x768)
- Helderheid: 500 CD
- Contrastverhouding: 15.000:1
- 5ms response time (gray to gray)
- Onzichtbare speakers (komt het design ten goede)
- Handige en duidelijke afstandsbediening
- Draaiende tafelpoot

Aansluitingen achterop (o.a.):
- 2x HDMI v1.3 aansluiting (1x DVI)
- 2x SCART aansluiting
- Component (Y,Pb,Pr) input + Audio
- RGB in (D-Sub 15pin) - PC aansluiting

Aansluitingen aan zijkant (o.a):
- PCMCIA (CI) aansluiting (o.a. DVB-T middels CAM module)
- AV in
- 1 x HDMI v1.3 aansluiting

Handleiding
De papieren handleiding bevat weinig informatie anders dan hoe het scherm te bevestigen aan de voet of muur en wat basis zaken om je op weg te helpen bij zender instellingen en aansluiten van randapparatuur. De handleiding op de bijgeleverde cd is uitgebreider maar niet iedereen zal deze snel raadplegen.

Ik moet zeggen dat de prijs voor de TV ten opzichte van de geboden kwaliteit en featureset zeer goed is. De beeldkwaliteit is goed tot zeer goed en de mogelijkheid voor het plaatsen van een CAM module voor DVB bij een televisie in deze prijsklasse is vrij uniek te noemen. De geluidsweergave is uitstekend ondanks de verborgen speakers. De vormgeving is mooi en goed afgewerkt alhoewel de behuizing aardig wat stof aantrekt wat bij het nogal glanzend zwart goed zichtbaar is. Er zijn ruime aansluitings mogelijkheden (3 HDMI (waarvan 1 x DVI middels HDMI/DVI convertor), VGA aansluiting, Digital Audio out, Component aansluiting enz.) wat het een zeer goede keuze maakt voor wat betreft het aansluiten van bijv. een HTPC of andere randapparatuur.

Minpunt is wel de wat summiere handleiding. Voor de gemiddelde tweaker is het geen ramp om zelf alle opties in het overigens verder overzichtelijk menu te ontdekken maar de meeste gebruikers zullen dit niet vaak doen.

Al met al een goede keus voor een TV in deze prijsklasse en naar mijn mening zeker een aanrader.

Toelichting Foto's

afb1: Aansluitingen achterzijde inclusief power inserter voor de DVB-T antenne
afb2: Aansluitingen linkerzijde + CAM module
afb3: Op verzoek van W3ird_N3rd een foto van een commerciële zender via de Topfield tuner.

UPDATE
De TV is sinds een weekje stuk. Ik kan de backlight niet lager instellen dan 100% zonder dat het beeld begint te flikkeren. LG gebeld met een verzoek tot reparatie. Het kapotte onderdeel is echter niet meer leverbaar en ik wordt binnenkort gecontacteerd door BCC voor vervanging van de TV.

UPDATE 2
Ik heb hem gisteren om kunnen ruilen. Ik merkte wel een kleine verandering op in het menu. Dat lijkt een nieuwere versie te zijn. Verder is hij hetzelfde voor wat betreft de eigenschappen. Wel valt me op dat de kleuren iets anders zijn. Wellicht dat bij het oude exemplaar de backlight van het begin af aan al niet helemaal goed was.

Heb jij ook een LG 32LG3000?

Interessante review. Als ik zo brutaal mag zijn om wat (een boel) vraagjes te stellen:

AV in is composiet+tulp audio lijkt me?

Kan je met de AB schakelen tussen SCART1, SCART2 en AV in? Dus dat je b.v. een DVD-speler (SCART1), console (SCART2) en VCR (AV in) kan aansluiten en daar dan tussen schakelen met de AB?

Is de TV zo in te stellen dat als er voor 30 seconden geen signaal is (DVD speler uitgezet b.v.) de TV vanzelf in standby gaat?

Als je de stekker uit het stopcontact trekt en er weer insteekt, kan de TV dan vanzelf aanspringen en naar de laatstgebruikte SCART-aansluiting springen?

Wat voor merk Digitenne tuner heb je? Kan je deze eens via (RGB) SCART aansluiten en een foto maken van de TV op een commerciële zender? Dit zou een aardig idee kunnen geven van de kwaliteit van de ingebouwde scaler/deinterlacer. :)

Wat zijn de opties om losse speakers aan te sluiten? (headphone out, tulp out, iets anders?)

Alvast bedankt als je hier naar wilt kijken. :)

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 20 augustus 2008 01:58]

AV in is composiet+tulp audio lijkt me?
Klopt.
Dat kan.
Is de TV zo in te stellen dat als er voor 30 seconden geen signaal is (DVD speler uitgezet b.v.) de TV vanzelf in stand-by gaat?
Nog niet geprobeerd maar ik zal dat even nazien.
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb op dit moment maar 1 apparaat via scart aangesloten zitten (dvd speler) dus kan niet echt testen. De PS3 had ik even geleend van een familielid. Die was overigens via HDMI aangesloten.
De standaard KPN/Topfield tuner. Maar deze gebruik ik nu niet. Ik weet wel dat de ingebouwde DVB-T tuner beter beeld geeft dan de settopbox.
Digital Audio Out Optical, component in aan de achterzijde, a/v input zijkant, RGB/DVI audio input achterzijde (PC/DTV audio).
Bedankt voor de antwoorden. :)
Dat is logisch, het scheelt een A/D conversie, dat hakt er wel in.

Toch zou ik graag eens een foto zien als je daar tijd voor hebt, ik neem aan dat je de Topfield ook nog wel hebt. Wij hebben namelijk een hybride (DVB-S+T) tuner, en willen dus via SCART kijken. :) Ook voor DVD's en consoles via SCART e.d. is de kwaliteit van de ingebouwde scaler/deinterlacer van belang. Met een paar of zelfs maar één foto zal de beoordeling van je review waarschijnlijk ook stijgen. :)

De speakers baren me echter meer zorgen, ik begrijp dat er alleen een digitale output opzit? Er is dus geen enkele optie om analoog speakers/HiFi aan te sluiten?

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 21 augustus 2008 03:03]

Beste Diabolical,

vraagje:
als ik de stroom uitschakel (want stand-by vind ik zonde van de energie) ben ik dan mijn instellingen kwijt (zoals zenders en voorkeurinstellingen)? Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar als ik dan alles opnieuw moet instellen vraag ik het liever eerst....

Mocht iemand anders hier ervaring mee hebben, graag. :)
Bedankt voor je review. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met DVB-T i.c.m. digitenne en CAM module, wellicht dat deze TV een optie is voor mijn schoonvader...
Review is inmiddels aangepast aan de hand van mijn bevindingen met de CAM module. :)
Leuke review!

Ben wel héél benieuwd wat voor setjes je bedoeld om het aantrekken van stof tegen te gaan, schoonmaak-setjes..? :P
Yup, met van die antistatische spray etc. 1 x spuiten en er zou, theoretisch, even niet meer met de stofdoek gewerkt hoeven te worden.. je kunt natuurlijk ook gewoon een swiffer duster kopen ;)
Net dezelfde tv hier staan sinds kort. En ik ben er ook zéér tevreden over :).

Volgende week komt er een Onkyo 505 + HKTS 11 bij staan, zodat het nóg leuker zal worden om ernaar te kijken :+
Goed dat er nu foto's bijstaan! Beeldkwaliteit is zover op een foto te beoordelen ook netjes. Eigenlijk rest me nog maar één vraag: gaat de TV vanzelf naar SCART/component/etc als je hem vanuit standby aanzet? We hebben nu namelijk een TV die, wat je ook doet, altijd naar de analoge tuner gaat, zelfs als daar helemaal geen signaal op staat.. Da's nogal irritant.

Dit kan je ook met alleen je DVD speler testen: plug hem in SCART1, selecteer SCART1, TV uit, TV weer aan, kijken of je de DVD ziet. Plug de DVD dan in SCART2, selecteer SCART2, TV uit, weer aan, kijken of de DVD dan weer naar voren komt. Of dat je vanzelf naar de ingebouwde tuner wordt doorgestuurd..

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 27 augustus 2008 05:25]

Hij gaat gewoon terug naar de DVD hoor. Zonder morren.
Nog steeds tevreden, na twee maanden?
Yep, nog steeds geen ernstige klachten.
Ik twijfel tussen deze TV en de 26LG3000; de kijkafstand in mijn kamer is maar 1.60m. Is het beter om een 26'' te nemen of gaat dit ook prima? Hoever zit je zelf van deze TV af als je ernaar kijkt?
Voor je ogen is 26 inch de goede oplossing ;)

Dat is de grote fout die mensen maken, beeldgrootte moet je berekenen met de hoeveelheid meters die je er vandaan zit, en niet met de populaire, groter is beter.
Dus hier even een kort lijstje:

20 inch 1 meter
30 inch 2 meter

En zo verder...

Nu zal dit per persoon NIET verschillen, mensen kunnen er soms beter tegen, maar dat is ook alles.
Ik zit zelf ook maar 1 meter van mijn 30 inch scherm af, maar met spellen die veel details laten zien, vooral heel ver weg, die je dus niet vanaf 2/3 meter ziet, moet je toch wat. Maar voor normaal tv is mijn regel hiervoor de goede :)

Maar aan de andere kant, als er weinig prijsverschil tussen zit, dan zou ik tot echt voor 32 inch gaan, 26 inch zit mij wat te dicht bij een pc scherm.

[Reactie gewijzigd door painkill op 11 oktober 2008 16:03]

Bedankt voor de tip! Hmm vooral je laatste punt veroorzaakt mijn dilemma; het prijsverschil is maar 50 euro. In principe zou ik de TV nog meer naar achter kunnen zetten; dit levert een kijkafstand van bijna 2 meter op. In dit geval valt de 32'' binnen de marges van je vuistregel. Een ander nadeel van een 32'' t.o.v. een 26'' is dat het scherm groter is maar het aantal beeldpunten/resolutie niet hoger. Leidt dit bij een geringe kijkafstand tot een 'doffer' beeld (bij een 32'' in vergelijking met een 26'')?

[Reactie gewijzigd door Eflix op 11 oktober 2008 19:20]

De 26" is geschikt genoeg. Hoe groter het scherm hoe verder je er vanaf moet zitten. Een 32" op 1 meter 60 kan onscherp overkomen. Ik zit iets meer dan 2 meter van het scherm af.
Oke, thanks voor je reactie. Ik ga voor de 26LG3000.
Hallo Diabolical,

Heb deze tv ook sinds kort.
Zeer goede tv met veel instel-mogelijkheden
Ik vind alleen de kleuren wat minder mooi, beetje flets.
Vooral gezichten op een witte achtergrond.
Nou is het vanaf de fabriek uiteraard nooit mooi en goed ingesteld maar ik krijg geen kleurinstellingen waar ik tevreden mee kan zijn.
Nou is mijn vraag:
Waar heb jij de kleuren op ingesteld?
Ik krijg dit maar niet goed.

Alvast bedankt voor de reactie.

Johan Siccama
Ben benieuwd wat voor TV je in ruil voor deze krijgt.