Samsung Yepp YP-P2 8GB Zwart Review

trucker0werner 21 juli 2008, laatste update op 23 juli 2008, 2.105 views

Samsung Yepp YP-P2 8GB Zwart

Pluspunten

• zeer helder beeld
  • goeie geluid
  • radio ontvangst (met rds functie)
  • blauwetand
  • games
  • zoveel dingen dat ik verschillende vergeet te zeggen

Minpunten

• afwerking kan een fractie beter (doet mij niks, maar toch)
  • de verpakking is stevig alleen de p2 zit er in geklemt zonder bescherming, helaas
  • geen net-adapter erbij
  • geen uitbreidingslot
  • vingerafdruk herkenning
  • nu al een kras op, kleintje maar toch(bij sommige testen kwam de ipod vele malen beter van af)
  • emodio werkt nog niet zoals het hoort, het zit daarom ook nog in de beta maar zelfs dan verwacht je dat samsung met iets beters komt als beta zijnde

Geluidskwaliteit Score: 5
Sinds deze week ben ik trotse bezitter van een Samsung P2.

De aankoop tot dit product is allemaal dankzij een reclame folder van een speelgoedzaak waar een pmp (portable media player) in stond van 50euro. Hierdoor ben ik op internet gaan zoeken naar meer informatie over dit apparaat. Helaas las ik meer negatieve dan positieve punten. Toen ik verder keek (wat er nog meer was) kwam ik de Samsung p2 tegen. Hij voldeed aan al mijn eisen, mp3 speler waar je 30 uur muziek op kunt luisteren. Dit omdat de rit naar de vakantie locatie 15 uur duurt (dan weet ik als ik de tijd van 35 uur klopt).

Verpakking
Je krijgt je pmp (portable media player) in een plastice doos om deze doos zit dan een stuk celevaan omheen. Na dit verwijderd te hebben, kun je de doos proberen open te maken. In mijn geval gaat dat met zoiets nooit lekker, heb niet zoveel geduld dan. Eronder zit het apparaat direct zichtbaar. Wat meteen opviel was dat het niet in bubbeltjes zak zit of dat er schuim omheen zit ter bescherming, helaas. Hiernaast zag je ook de oortjes zitten, voor me gevoel zag dit er goed uit. De plaat waar de P2 op zit gaat ook al niet lekker open (ligt denk aan mij). Je haalt de P2 eruit door boven op de plaat te drukken zodat hij vrij komt. Wel leuk bedacht maar in mijn ogen weinig bescherming.
In de verpakking zit:
- Samsung yepp yp-p2jcb (oftewel p2)
- Samsung oortdopjes (EP-370)
- Staander
- CD
- En nog wat papier werk

Uiterlijk
Het uiterlijk van de P2 ziet er goed uit. Je hebt aan elke kant 2 knoppen zitten met deze knoppen regel je aan de ene kant alleen het volume. De andere kant zit de aan/uit knop (wat ook als play/pause knop wordt gebruikt) en de hold knop. Met de laatste firmware kun je deze knop op 2 verschillende manier laten werken. Stand 1 kun je alleen de touchscreen niet gebruiken. Met stand 2 kun je niks gebruiken totdat je de schakelaar weer omzet.
Voor de rest is het goed afgewerkt. In mijn geval zit er wel een kleine beschadiging aan de zijkant net boven de hold knop(foto). Verder is het schermpje met een resolutie van 480 x 272 flink aan de grote kant. Hierdoor is het schermpje zo scherp dat de videobeelden de onzuiverheden te zien zijn. Met een kleuterflimpje, kun je zien dat de zwarte lijn goed zwart blijft. kortweg zeer scherp beeld, voor een camera van dit formaat.

Wat biedt het allemaal
Het apparaat biedt het volgende

Mp3 player
De p2 kan natuurlijk goed overwag met het meest bekennen bestanden zoals, mp3, wma, ogg en aac. Zoals de meeste mensen zullen ze alleen mp3 bestanden gebruiken. Bij aankoop krijg je al 2 liedjes erop. Ik ben helaas de namen kwijt omdat het totaal niet mijn muziek is. Verder kun je naast muziek afspelen en verschillende weergaves weergeven. Ook nog het geluid beheersen. Dit dankzij een ingebouwde software genaamd DSNe 2.0 hiermee kun je equalizer, 3d effect, bass en zuiverheid in meerdere stappen regelen. Momenteel heb ik op de 8gb (7.5gb wordt aangegeven) heb ik nu 6.8gb op staan aan muziek. Goed voor 83uur muziek. Met 1246 bestanden Dit is voor mij meer dan genoeg voor de komende tijd. Volgens Samsung kun je 35uur muziek luisteren. Op internet stond dat iemand 28 uur muziek heeft kunnen luisteren. Dit komt wel omdat hij soms de display heeft gebruikt. Dit zal dus wel een uur of meer goedmaken.

Video player
De video player val in vergeleken met de mp3 player wel wat tegen hij doet niks mer dan nodig is alleen een paar kleine zaken. De speler speelt alleen Wmv en mpeg4 bestanden af. Deze bestanden moeten wel 480x272 zijn om op het volledige scherm te krijgen. Wil je zeker zijn dat de video doet dan moet je met de bijgeleverde software de video wijzigen. Dan weet je zeker dat hij hem pakt. Ik gebruik mediacoder. Hier hebben ze de instellingen al voor de p2 klaar staan. Je moet de film wel even goed zetten (croppen) om het op de p2 goed te kunnen zien, een aanrader zeker. Volgens Samsung kun je 5 uur video bekijken.

Fm radio
De FM-radio heb ik nog nooit gehad om welke toestel dan ook (op mediacenter, radio/cd-player en radio na natuurlijk). Met de FM-radio kun je maar liefst 30 zenders inzetten. De P2 bezit een functie om zender te zoeken. In mijn geval had hij binnen 10 seconden 7 zenders gevonden. Deze zender ontvang ik haarscherp. Je kunt de frequentie met 0.05mhz nauwkeurig wijzigen, de meeste doen dit maar met 0.1mhz nauwkeurig. Verder is alles vrij simpel. Er zit wel RDS op je kunt onder de frequentie zien welke zender het is.

Games
Games krijg je alleen na de firmware update. Ik heb de firmware 5.08 opgezet, het was 2.13 hierdoor kreeg ik verschillende zaken erbij waaronder dit eigenlijk wel belangrijkste is naast beter touchscreen navigatie. Er zitten helaas niet zulke interesante games tussen. Maar je zal het ook niet vaak gebruiken, in ieder geval ik niet

Foto’s
Foto’s heb ik zelf nog niet echt op gezet maar foto’s van 2MP maken hem niet snel op. Hiermee bedoel ik dat het even duurt voordat hij geladen is en je in kunt zoemen of wat je ook wil. Het is daarom niet verkeerd om de foto’s te verkleinen, vooral als je hem alleen op de apparaat wil hebben. je kunt de foto's roteren door met je vinger rond de scherm te gaan, in zoomen gaat ook door dubble klik. helaas/gelukig niet het zelfde als bij de ipod touch waar je het met 2 vingers moet doen, van de ene kan wel zonde maar van de andere kant toch eenvoudiger
op de foto zie je dat vingerafdruk functie van de samsung zeer duidelijk, toch zonde

Blauwe tand
Er zit bluetooth op maar om eerlijk te zijn zal ik dit niet vaak gebruiken. Je kunt met andere personen wel gamen via bluetooth maar je kunt ook bellen, helaas zit de microphoon in het apparaat zelf. Als laatst kun je ook met bluetooth je muziek afspelen op een bluetooth boksen set.

Software
Op de CD staat de software genaamd SMS (Samsung Media Studio). Hiermee kun je de muziek, foto’s,video’s met gemak er op zetten en afspelen. Hij kan wel vragen om een decoder omdat dit er niet allemaal in zit. Er is ook een nieuwe soort software genaamd EMODIO dit is echter een beta software. Hiermee kun je alles veel beter doen. De video’s kun je nu ook beter converteren. Maar zoals ik al zeg het is een beta software. Dus helaas niet stabiel genoeg om eigenlijk te gebruiken. Op de site zelf kun je ook UCI bestanden downloaden. UCI bestanden gaan over de menu. Hiermee kun je de achtergrond en de icoontjes wijzigen. Een editor staat helaas wel op de site zelf. Het volgende probleem is dat de site ook niet goed functioneert.
Op de achtergrond zie je de software SMS en daarvoor de software mediacoder
De software emodio ziet het zelfde eruit als SMS maar kan een paar dingen meer.
Deze dingen kun je ook met mediacoder maar dan preciecer en beter (vooral met croppen).

Geluid
Zoals ik al gezegd heb bij mp3-player dan zit DSNe 2.0 erop waar je equalizer, 3d effect, bass en zuiverheid in meerdere stappen kunt regelen. Het geluid klinkt zeer zuiver door de bijgeleverde oordopjes. Met de oordopjes die ik al langer heb van vianco klinkt het geluid net iets beter. Het geluid klinkt iets voller (komt omdat het inear zijn denk ik)
Op papier is die van vivanco toch beter, op de site staan ze er ook tussen. samsung je ziet dat die van samsung niet slecht is maar het geluid uit de inear klinkt beter (kan niet ontsnappen).
Spec / vivanco / Samsung
Frequency / 10 - 24.000 Hz / 16 - 22.000 Hz
Sensitivity / 99dB / 106dB
Impedance / 16ohm / 32ohm
Beide draden zijn even lang je ziet dat de vivanco iets beter is, wat betreft de frequentie maar de samsung is beter met de gevoeligheid van dB, niet dat ooit iemand hem zo hard heeft staan.
De oordopjes die meegeleverd wordt zijn goed, maar er zijn altijd betere oortjes.

Je zult het niet zeggen maar ik ben helemaal in mijn doppen er over. Ik vind alles geweldig (zal wel overgaan na een tijdje), er zitten kleine probleempjes bij maar ik gebruik deze toch niet vaak of ik kijk er nu overheen.
Ik heb hem gekocht voor de tijd dat je kunt afspelen en de groote van de opslag. Me oog was ook op de ipod touch gevallen zeer leuk apparaat alleen het heeft slechter geluid en het kost voor evenveel GB meer dan 70 euro meer. Daarom heb ik hem niet gekozen en dat vooral om het geluid. De indruk heb ik wel dat de touchscreen beter functioneert maar voor muziek gebruik je dat toch allemaal niet.

PS
alle foto’s met een paar extra zijn te vinden op
de foto's kun je dan zien op 1600 x 1200 pixels

Heb jij ook een Samsung Yepp YP-P2 8GB Zwart?

Zit wat rond te kijken naar producten die ik zelf heb, grappig om een review van 8 jaar geleden te lezen.
Kom er dus achter dat ik dat ding ook waarschijnlijk ongeveer zo'n zelfde tijd heb.

Inmiddels gebruik ik hem zelf niet meer. Maar iemand anders wel en die is zeer te spreken over de kwaliteit en volume van deze MP3 speler.
goede review, heel duidelijk en makkelijk/leuk om te lezen, zeker dat van bleutooth > blauwe tand, ik zelf heb ook de neiging alles straight naar NL te vertalen }> , je bent ook mooi bij de tijd met die bugatti en de dode terrorist :P

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 21 juli 2008 05:18]

wat betreft de bugatti en de dode terrorist komt eignlijk om een simpele rede
bugatti omdat deze groot was 1600x1200 en de dode terrorist omdat op youtube het goed uit zag en na het omzetten naar de svi bestand voor de P2 was het ook nog steeds goed
youtube filmpjes zijn 380x272 als ik het goed zeg dus hij moest wel een stuk vergroten, gelukkig was het origineel ook al 16x9 formaat

ik hoop wel dat ik eigenlijk er genoeg foto's van zijn (bij vraag naar meer foto's geen probleem, set ik ze er gewoon even bij)

ps ff nog een paar kleine foutjes verholpen zoals de functie en de link van mediacoder goed gemaakt stond verkeerd
nette review erg uitgebreid!