Sony Xperia Z Zwart Review

danny.daemen 3 juli 2013, 1.929 views

Sony Xperia Z Zwart

Pluspunten

• Vloeinde interface
  • Mooi beeld, beetje weinig contrast wel
  • Camera dik in orde
  • Niet veel bloatware (overbodige toepassingen)
  • bloatware is verwijderbaar
  • Geluids kwaliteit!

Minpunten

• Positie speaker

Review:

Nadat ik mijn HTC Sensation vaarwel heb gezegd ben ik gegaan voor de Xperia Z, dit omdat de Samsung Galaxy Note 2, HTC One & Samsung Galaxy S4 te duur waren en ik wel al eerder ervaring had met Sony Smartphones (Sony Xperia X10, mijn eerste Android).

Eerste indruk:

Mijn eerste indruk van de telefoon was "sow, die is groot". En dit is de eerste telefoon waar ik de manual bij moest pakken want ik was het batterij klepje al aan het loshalen om de Micro SD en Sim te plaatsen. Nadat ik de manual gelezen had: Oeps! Er is geen batterij klepje! Maar goed, het plaatsen van de SIM en Micro SD gaat ook nog niet zo makkelijk als ik dacht! Zou dat met de waterbestendigheid te maken hebben? Mijn SIM plaatsen ging sowieso al niet. Bij de levering zat een envelop erbij, hee een micro SIM! Die past wel! Dat hadden ze wel erbij mogen zeggen, maar dat heeft niks met de telefoon te maken. Als ik het uiterlijk bekijk van de telefoon vallen mijn wel een paar dingen op die irritant zijn: 1. Aan de onderkant en de achterlant van de telefoon is informatie/barcodes gestempeld die ze van mijn in de handleiding hadden mogen zetten. 2. de kleine zij plaatjes van glas lijken wel gelijmd omdat het glas van de klepjes niet geheel in een lijn staat met het glas aan de zijkant. En na verloop van tijd laten ze los zeker? Ik heb dus eerst de telefoon 30 min aan de lader gehangen en daarna aan gezet.

Eerste keer opstarten:

Nadat ik de telefoon de eerste keer opgestart had merkte ik al heel gauw hoe vloeiend de interface wel niet ging, dat was een hele verbetering met mijn HTC (en met een custom rom vondt ik die al snel), ook het typen op het toetsenbord ging heel gemakkelijk, ah heerlijk dacht ik! Helaas werd meteen na het aanmelden met je Google account alle informatie van je oude telefoon terug gezet (zoals wifi wachtwoorden en achtergronden, enz...) De achtergrond klopte qua contrast niet met deze interface. Ik heb die dus meteen verandert.

Hardware

Tja, zoals eerder aangegeven gaat het plaatsen van de kaartjes niet gemakkelijk en oogt ook de plaatjes "gelijmd!", het touchscreen reageert lekker soepel, maar ik heb het idee alsof het contrast van het scherm het toch niet wint van andere tegenwoordige telefoons, ter vergelijking: zwart is niet zwart bij deze Xperia, bij de Nexus 4 van mijn collega was dit wel zo. Deze telefoon ligt wel gewoon lekker in 1 hand, maar is niet met een hand bedien baar. Het bereik is niet zo goed als mijn HTC, jammer, maar wel nog voldoende om te kunnen bellen, ook geld dit voor Wifi, is 'iets' slecter. Accuduur is dik in orde, 2 uur met de telefoon intensief gespeeld en was 40 % lichter. Bij mijn HTC was deze al lang leeg.

Android:

Naja iedereen kent Android, daar valt niet zoveel over te zeggen. Dat heeft in principe niks met deze telefoon te maken. Alleen dat de interface wel erg lekker vloeiend is! Er wordt bij deze telefoon niet zoveel software geinstalleerd, maar als ze geinstalleerd zijn, zijn ze wel gewoon verwijderbaar!

Galerij? Album!

De eerste toepassing die ik wilde gaan testen was de galerij, galerij..... galerij?? Oh!! Album! Ok, dat was even zoeken maar goed. Het eerste wat mij opviel was dat alles gegroepeerd wordt per datum, dat is lekker makkelijk als je albums wilt maken! Verder vindt ik de galerij niet zo heel speciaal, niet veel verandering als die van Google zelf. Ik mis wel een knop om direct naar de camera te kunnen springen.

Camera

Ik heb de camera het uitgebreidst getest omdat ik dit een van de belangrijkste componenten van de telefoon vindt. Mijn eerste indruk was dat de camera software wel traag op start. Ook vindt ik dat de viewfinder wel erg soepel mee reageert als je met de telefoon beweegt! Als ik bijvoorbeeld mijn met HTC Sensation bewoog was het beeld wazig, dat is bij deze telefoon niet het geval! Ook vindt ik de "Automatisch superieur" modus wel erg fijn, in deze modus worden veel dingen automatisch geregeld zoals "weinig licht", "macro mode", "sport", enz... maar soms wil je dingen zelf regelen zoals ISO waarde en dat kan ook gewoon met deze software. De qualiteit van de fot's vindt ik persoonlijk "iets" minder als mijn HTC Sensation. Ter vergelijking: foto's van mijn HTC (8 MP) waren 2 MB groot en van deze telefoon (13 MP) ook 2 MB, ze zijn wel helder maar ik had in principe meer verwacht, misschien moet ik met de instellingen spelen... Films maken is met deze telefoon wel subliem! Ik kan in Full HD (20 Mbit/sec) opnemen en de qualiteit van de films zijn gewoon perfect! Het geluid is ook dik in orde waar mijn HTC te wensen over liet! Ook foto's maken bij weinig licht zouden beter moeten zijn met de zogenaamde Exmor sensor maar daar merk ik niets van, wel is het zo dat hij dingen in het donker beter ziet, maar dan gaat het wel dubbel zo veel van de beeld kwaliteit af, jammer!

Muziek? Walkman!

De volgende toepassing die ik wilde gaan testen was muziek, muziek..... muziek?? Oh!! Walkman! Ok, dat was even zoeken maar goed. Toen ik muziek met deze toepassing ging spelen viel mij al direct op dat de muziek kwaliteit èrg slecht was! Och sh*t ik had mijn had voor het speakertje, dan maar een andere positie van de telefoon in mijn hand aan wennen. Kijk! Nu is de kwaliteit een heel stuk beter! alleen jammer is dat in landscape mode dat het geluid van rechts boven de telefoon kwam, dat vondt ik een DIK nadeel, je linker oor hoort vrijwel niets en het rechter oor bijna alles. Ook mijn HTC had de speaker niet op de juiste plek (van achter de telefoon) maar die positie was beter. Wat mij wel op viel was de geweldige geluids kwaliteit van deze minuscuule speaker! Ik vondt hem stukken beter als de van mijn HTC. Kijk, mijn N95 8GB had natuurlijk de beste geluids kwaliteit omdat die én de speakers op de perfecte plek had, én stereo was. Maar de Xperia Z kwam daar redelijk goed in de buurt, voor mono dan :-). Ook de meegeleverde oordoppen leveren geweldige geluids kwaliteit af! Mijn HTC had oordopjes van de 'action' maar die van de Xperia Z waren in vergelijking toch van bang en olufsen :-). met presets is de kwaliteit te verbeteren (ook mooie diepe bassen) en Xloud voegt daar nog een beetje volume aan toe.

Xloud

Xloud laat het gehele systeem volume verhogen boven de maximale waarde, jammer is dat ook ringtones en alarm geluiden hiermee verhoogt worden, als xloud aan staat en je krijgt telefoon schrik je je het lazarus (tenminste ik wel).

Sony Bravia engine 2

Ik merk zelf persoonlijk niets aan deze engine, maar dat komt misschien omdat ik op mijn HTC een Mod had geinstalleerd die deze ook voor mijn HTC activeerde.

Throw

Throw is een toepassing die het op dit moment afgespeelde muziek/video of plaatje naar je TV of Surround set stuurt (indien deze dat ondersteund). Ik heb dit met verschillende media geprobeerd, hij vindt mijn systeem wel, maar als ik deze kies gebeurt er niets. Jammer!

TimeScape

TimeScape is vervangen door "Social Life" maar omdat ik niet sociaal ingesteld ben :-P heb ik deze toepassing nog niet kunnen testen.

Games

Ook games geven een stukken betere beeld kwaliteit af dan mijn HTC Sensation. Subway surfers ging in heel stuk vloeiender en sommige elementen hadden betere beeld kwaliteit (munten gloeiden, dat was bij HTC niet zo).

Overige zaken:

Via ES File explorer heb ik verbinding gemaakt naar mijn NAS, dat ging prima, ook een filmpje afspelen ging best goed, maar het afspelen van Full HD MKV bestanden (+/- 8 GB) lukt mij niet, althans, niet met geluid, beeld is perfecte kwaliteit maar geluid doet hij niet, kun je beter VLC installeren en software rendering gebruiken, dan werkt beeld en geluid wel goed. Vond ik wel jammer van zo'n high end telefoon dat dit niet standaard kan.

Mij is het een keer voor gekomen dat mijn beeld opeens zwart ging knipperen, maar na herstarten telefoon was dit opgelost, maar dit heeft me wel een beetje zorgen gebaard.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Zwart?

Leuke en goede review. Je weet dat de note 2 voor 420-430 euro te verkrijgen is? Maar de xperia z is toch ook een mooie telefoon hoor