Panasonic Viera ZT60 Zilver Review

B2 2 juli 2013, laatste update op 25 juli 2013, 1.383 views

Panasonic Viera ZT60 Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is echt geweldig
  • Donkere scenes blijven super duidelijk
  • TV is prachtig om te zien

Minpunten

• 3D bril zit niet fijn
  • Niet voor elke woonkamer geschikt

1 - Inleiding

1.1 Introductie
Sinds eind 2012 ben ik zelf 'geswitcht' van een LCD naar een plasma. De Panasonic 42GT50. Dit scherm heeft mij echt aangenaam verrast, wat een mooi en rustig beeld.

Toen Panasonic met de ZT60 op de markt kon was ik eigenlijk wel benieuwd of het echt nog beter kon. En dan bedoel ik de ervaring, zou je het zwartere zwart echt zien, zouden de kleuren nog mooier zijn?

Toen Tweakers.net een actie startte om de ZT60 te mogen reviewen heb ik mijzelf zonder twijfelen direct opgegeven . Na een tijdje kwam het bericht dat ik ingeloot was. Geweldig!
Hoe zou een 60 inch in mijn woonkamer zijn? Zou dit echt het bioscoop idee geven? Of kom ik tot de conclusie dat het ook té groot kan zijn?

In deze review wil ik daar een antwoord op geven. Mijn focus zal vooral liggen op de ervaring.

1.2 Situatie

Eigenlijk wordt er bij ons thuis heel selectief TV gekeken. 'TV' als in tv-zenders komt bijna niet voor. Voor de vorm heb ik een CI module van UPC zodat ik alle zenders in HD heb, maar eigenlijk is dit onzin. Wel kijk ik zo'n 4 a 5x per week 's avonds ongeveer een klein uur naar een serie of in het weekend een film. Deze speel ik vanaf een Mac Mini met daarop XBMC welke via HDMI is aangesloten. Af en toe speel ik een potje FIFA vanaf een Playstation 3.

Deze zelfde situatie wil ik ook testen op de ZT60.

Genoeg gepraat, tijd voor het uitpakken.

1.3 De Doos

Op vrijdagmiddag 19 juli was het zover, een koerier kwam de TV brengen. De doos nam het hele busje in beslag :) Met enig rustig draaiwerk konden we met z'n tweeen de doos naar binnen krijgen. Op de doos zelf staat een duidelijke uitpak instructie. De doos bestaat uit twee delen, een onderkant waar de TV in 'staat' en een afschuifbaar gedeelte. Dit afschuifbare gedeelte kan los gemaakt worden door 4 'klemmen' los te maken. Eigenlijk moet je het uitpakken ook met z'n tweeen doen, het is gewoon niet in je eentje te doen.

Wat zit er in de doos

Natuurlijk zit er naast de TV zelf ook de voet in de doos. De ZT60 komt met twee typen afstandsbedieningen, een 'normale' en de panasonic touchpad remote. Daarnaast zitten er twee 3D brillen, een aantal kabels, kabelhouders en een aantal handleidingen in verschillende talen. Er is ook een map bijgevoegd met een persoonlijk berichtje van Kazunori Kiuchi (hoofd van de Panasonic TV Design division) en Hideyo Uwabata (president TV productie). Dit lijkt tegenwoordig een standaard dingetje te zijn bij premium artikelen. Bij mijn Koga fiets zat ook zoiets. Elke TV krijgt ook een sequentieel productie nummer.

1.4 De TV

Één woord : GROOT. Deze TV is gewoon groot. Ik ben 42" gewend, wat al een flinke stap vooruit was ten opzichte van de 32" LCD die ik hiervoor had. Maar deze 60" slaat echt alles. Als je een grotere woonkamer hebt valt het wellicht wat minder op, maar dit is in mijn woonkamer echt maatje bioscoopscherm. De TV past net precies op mijn TV meubel. Deze moest ik wel extra ondersteunen voor het gewicht van de TV. De TV is net als mijn GT50 mooi dun, en wanneer je een beugel zou gebruiken mooi vlak tegen de muur kunnen hangen.

Het uiterlijk van de Panasonic plasma's vind ik erg mooi en classy afgewerkt. Een mooie dunne zwarte rand, met chromen afwerking. Niet heel bijzonder, maar wel strak. Ten opzichte van mijn GT50 is de ZT60 afwerking nog iets mooier doordat het glas tegen de rand verwerkt is. Hier zie je dus geen extra glasplaat zitten.

De TV staat op een erg stevige voet, geen gewiebel of gedraai.

2 Functies en features
2.1Accessoires

Panasonic levert een aantal accessoires met de TV mee. Naast de eerdere genoemde Viera Touchpad Remote, en de normale afstandsbediening zitten er 2 3d brillen in de doos. De 3D brillen vind ik zelf niet lekker zitten. Op zich zijn ze niet zwaar, maar wel hard en hoog ten opzichte van mijn ogen. Ik kijk veel langs de onderkant van de bril. Normaal heb ik bij een 3D bril in de bioscoop hier geen last van.

De Touchpad Remote is aardig, maar niet noodzakelijk. De Touchpad zal vooral voor de Smart-TV mogelijkheden zoals de webbrowser zijn.

Maar voor dat soort dingen pak ik liever mijn iPad en stuur eventueel het beeld via Airplay naar mijn AppleTV. Voor de meeste acties heb je overigens alsnog de normale afstandsbediening nodig. Die laatste is niet veel gewijzigd ten opzichte van de afstandsbediening die bij mijn GT50 zit. De afstandsbediening ligt lekker in de hand.

2.2Aansluitingen

Alle aansluitingen, op de voedingsaansluiting na, bevinden zich aan de zijkant en onderkant. Aan de zijkant zijn 3 HDMI en 3 USB aansluitingen te vinden met daarboven twee sleuven waarvan een voor een CI+ module en de ander voor een SD kaart.

Aan de onderkant heeft de ZT60 een satelliet-, kabel en S/PDIF optical aansluitmogelijkheden, ook een gigabit ethernetpoort. De voedingskabel zicht onderin het midden van de TV. Verder heeft de TV WiFi zoals je tegenwoordig van elke moderne smart-tv mag verwachten.

2.3Instellingen

Het Menu/Instellingen scherm is precies hetzelfde opgebouwd als op de GT50. Her en der zijn er wat extra opties. Het menu vind ik makkelijk en duidelijk eruit zien en werken. Prettige vormgeving.

3 Praktijk
3.1Ervaring

In de inleiding heb ik geschreven dat de focus van mijn review op de ervaring ligt. Krijg ik met de afmetingen van dit scherm echt een bioscoopidee? Ik moet zeggen dat het mij bij films en series niet eens zozeer opvalt. Tuurlijk, het is een groot scherm, maar of ik nou veel verschil merk met een 42"? Niet echt. Eerder in negatieve zin. Met andere woorden, ik zit in mijn woonkamer te dicht op het scherm.
Daarbij komt als nadeel dat de TV zo groot is deze het hele stuk muur in beslag neemt, tot aan het raam. Hierdoor ontstaat er (zeker in de zomer) een fel vlak net naast het scherm.
Deze TV heeft echt een grote ruimte nodig en verdiend deze ook waar je op de optimale afstand kan zitten, bijvoorbeeld een speciale bioscoop kamer.

Ik merkte na een seconde of 10 één groot nadeel, het geluid wat veroorzaakt wordt door de fans die de warmte af moeten voeren. Op de een of andere manier komt hier een ontzettend aanwezig en irritant geluid uit. Misschien is het minder hoorbaar als je gewend bent om het geluid van de TV of een AV set op hard te zetten, maar normaal gesproken heb ik het geluid bij een film of serie nooit hard staan omdat de kinderen er recht boven slapen. Op internet zie je diverse oplossing voor dit probleem, van zelf te vouwen kartonnetjes tot het gebruik van afzuigkapfilters welke achterop de TV geplakt moeten worden. Bij deze klasse TV (en voor deze prijs!) had ik toch wel verwacht dat Panasonic hier iets aan gedaan had, zeker gezien dit 'euvel' geloof ik al sinds de VT50 aanwezig is.

3.2Beeldkwaliteit

Panasonic belooft met de ZT60 het beste plasmascherm ooit gemaakt te hebben. En eerlijk is eerlijk, het beeld is een genot om naar te kijken. Ik heb een aantal 1080p mkv's getest en de kleuren zijn ontzettend mooi om te zien. Ter vergelijk heb ik dezelfde instelling gebruikt die ik ook op de GT50 gebruik (THX Cinema). Deze schijnt het dichtste tegen de juiste waardes qua kleuren aan te liggen. In met name de donkere scenes van films als The Dark Knight Rises e.d. zie je verschillen in het zwart. (bijvoorbeeld de tunnelscene op 1:10)

Kleurverzadiging is naar mijn idee ook geweldig. Deze kleuren waren met name bij een film als Finding Nemo erg mooi te zien.

Ik kan in tegenstelling tot de GT50 geen 'Game Mode' ontdekken.
De ZT60 kan uitgebreid handmatig gecalibreerd worden. Dit heb ik niet gedaan omdat ik hier geen kennis van heb. Daarnaast heb ik ook geen retentietesten e.d. gedaan omdat de focus van mijn review daar niet op ligt.

Over de echte beeldkwaliteit zijn diverse goede reviews te vinden. Het niveau van deze reviews ga ik hier niet halen, ook omdat ik de apparatuur er niet voor heb. Onder andere AVForums heeft een heel uitgebreide review geschreven.

3.3Geluidskwaliteit

Geluid is prima, niet veel over te zeggen. De meesten mensen die deze TV kopen zullen het geluid toch via een AV-set laten lopen.

3.4ZT50 en UPC
Na de eerste keer de TV te hebben aangezet wil deze direct zoeken naar zenders. Dit lijk je niet te kunnen overslaan. Aangezien UPC inmiddels het dvb-c signaal niet encrypted op de kabel heeft staan kan het zoeken na het aansluiten van de kabel en het invoeren van de frequentie direct beginnen. Dit duurt ongeveer een minuut of 5. Het 1080i signaal ziet er ook weer prima uit.

3.9Gamen

Ik heb de ZT60 gebruikt voor een aantal potjes FIFA. Gek genoeg vielen de afmetingen van het scherm hier meer op dan bij een film. Door het ontbreken van een aparte Game Modus heb ik hier ook maar de THX Cinema instelling gebruikt. Er was geen ghosting te ontdekken.

4 Overig
4.1 Smart TV

Ik heb een korte test gedaan met het Smart TV platform van Panasonic, standaard apps als youtube e.d. zijn aanwezig. Met de Panasonic Media Server kon ik mijn Plex server benaderen. Instellingen vwb ondertiteling e.d. zijn niet mogelijk.
Op mijn eigen GT50 heb ik het Smart-TV gedeelte ook nog nooit gebruikt, zoals gezegd voor webbrowsen en youtube gebruik ik mijn iPad liever en sneller.

4.2 Stroomverbruik
Wat ik meet met een Cresta stroommeter gebruikt de ZT60 tussen de 110 en 290 Watt. Wanneer de TV op standby staat is het minder dan 1 Watt.

5 Slot
5.1 Conclusie
Het mogen testen van de ZT60 was leuk om te doen, zeker om eens zo'n TV in huis te hebben die ik nooit zelf zou kopen. En daarmee geef ik eigenlijk ook gelijk mijn eind conclusie. Ik zou zelf de TV zelf nooit kopen. Niet alleen om de prijs, welke naar mijn idee alleen te verantwoorden is als je de TV bijvoorbeeld in een thuisbioscoop gaat gebruiken, maar ook omdat zo'n grote TV niet in mijn huis past. Deze TV koop je niet om alleen 's avonds GTST op te kijken.

Natuurlijk heeft de ZT60 ontzettend mooie kleuren, en het beste zwart wat ik gezien heb, maar of het de meerprijs waard is? Voor echte puristen waarschijnlijk wel maar voor de doorsnee gebruiker waarschijnlijk niet. Voor mijzelf is de 42GT50 prima en groot genoeg.

Heb jij ook een Panasonic Viera ZT60 Zilver?

60 inch lijkt me idd wel groot, vooral als je het vergelijkt met een 42 inch.
zou wel willen weten, wat is je kijkafstand?
Kijkafstand is zo'n 4 meter vanaf de tv.