Logitech Harmony Smart Control Review
Om de apparaten van mijn Home Cinema allemaal netjes te kunnen bedienen met 1 afstandsbediening was ik al een tijdje op zoek naar een universele afstandsbediening. Mijn grote wens was voornamelijk dat de ontvanger in 1 van de kastjes, achter het deurtje, kon staan zodat deze niet zichtbaar is en dat alles te bedienen is met 1 afstandsbediening. Tot een paar maanden geleden was hiervoor alleen de Harmony 900 of Harmony 1100 die via RF werkten, maar de prijs hiervoor was dusdanig hoog dat ik afhaakte; Dan maar met 2 AB's. Nu had ik al gelezen over de Smart Control en zag deze hangen bij de Media Markt. Deze voldeed tijdens mijn 'inventarisatie' van 3 maanden geleden aan mijn wensen en heb die toen eigenlijk als impuls gekocht met de gedachte;...
Pluspunten
AB ligt lekker in de hand. Niet te groot, niet te klein. Heel veel apparaten worden out of de box ondersteund.
Minpunten
Installatie software via telefoon redelijk buggy. Deze loopt meerdere malen vast, waardoor je opnieuw moet beginnen. Geen dubbelzijdig tape oid op de IR blaster. Deze blijft hierdoor niet goed op zijn plek zitten. Zelf aanbrengen ook geen optie. Geen IR zender in de Afstandsbediening zelf. Hierdoor ben je altijd afhankelijk van die ene IR-blaster. Maar 1 IR-blaster aanwezig. Extra IR-blaster(s) of IR-oogjes lossen veel problemen op.
Eindoordeel
Mijn grote wens was voornamelijk dat de ontvanger in 1 van de kastjes, achter het deurtje, kon staan zodat deze niet zichtbaar is en dat alles te bedienen is met 1 afstandsbediening.
Tot een paar maanden geleden was hiervoor alleen de Harmony 900 of Harmony 1100 die via RF werkten, maar de prijs hiervoor was dusdanig hoog dat ik afhaakte; Dan maar met 2 AB's.
Nu had ik al gelezen over de Smart Control en zag deze hangen bij de Media Markt. Deze voldeed tijdens mijn 'inventarisatie' van 3 maanden geleden aan mijn wensen en heb die toen eigenlijk als impuls gekocht met de gedachte; Dat komt wel goed.
Uiteindelijk bleek dit voor mij niet het geval te zijn, maar daar kom ik later op.
INHOUD VERPAKKING
In het doos vind je alleen de benodigde hardware en een heel karige handleiding (1 heel klein strookje met stukje tekst).
De hardware bestaat uit;
- Smart Hub (Ontvanger)
- Micro USB kabel
- Adapter + stekker
- 1 IR blaster
- Afstandsbediening

UITERLIJK
Het uiterlijk is gewoon netjes. De ontvanger is gemaakt van plastic met aan de buitenkant een zwarte, glossy look. Uiteindelijk zie je die toch niet, maar het oog (de mijne althans) wil ook altijd wat
De AB voelt degelijk aan. Bovenkant is glanzend en de onderkant is voorzien van een wat stroevere coating en ligt prima in de hand. Knoppen voelen ook degelijk aan met het indrukken.
AB is voorzien van een knoopcel batterij waarmee hij volgens de website het een jaar uit zou kunnen houden.

INSTALLATIE
De handleiding meldt alleen dat je de smart hub van stroom moet voorzien en de Hamony app op je telefoon en/of tablet moet installeren.
Na de installatie van de app kun je deze opstarten en eenmalig via bluetooth een verbinding maken met je Smart Hub.
Dit doe je door bluetooth op je de telefoon/tablet aan te zetten en op de knop op de achterkant van de Smart Hub te drukken. Deze gaat op zoek naar de aanwezige draadloze netwerken en je kunt hem vervolgens op 1 van deze aanmelden. Op de een of andere manier lukte mij dit pas na 3 pogingen. Wachtwoord wordt tijdens het invoeren getoond dus dat kon het niet zijn iig. Oorzaak onbekend...eerste frustratie al wel aanwezig

Daarna moet je via de app inloggen met je MyHarmony account of deze aanmaken. Ik moest er een aanmaken.
Dit verloopt allemaal redelijk soepel. Het duurt soms even voordat hij verder gaat en je scherm knippert dan even, maar met het nodige geduld en gezucht kom je steeds een pagina verder.
Volgende stap is om je apparaten in te voeren. In mijn geval zijn dat een receiver (Marantz SR5004), BluRay speler (Marantz BD5004) en een TV (LG 47LM660S).
Deze werden stuk voor stuk prima opgehaald uit de (grote!) database. So far so good dus.
Nadat alle apparaten zijn geinstalleerd kun je de activiteiten instellen.
Op de afstandsbediening zijn hier 3 knoppen voor met daarop een icoontje (muziek, TV, film). Desgewenst kun je meerdere activiteiten instellen welke je ook onder deze knoppen kunt instellen. Je kunt dan kiezen wat je opstart door de knop 1x lang of 2x snel in te drukken.

In mijn geval zijn de activiteiten;
- TV kijken (TV)
- Film kijken (TV, receiver en Raspberry Pi, welke al aan staat)
- Film/BluRay kijken (TV, receiver en bluray speler)
- Muziek luisteren (receiver en Sonos, welke al aan staat)
Per activiteit geef je eerst je apparaten aan welke aan moeten, wat de input per apparaat moet zijn en welk apparaat wordt gebruikt voor het volume; Standaard Logitech Harmony.
Bij het aanmaken van de activiteit "Film kijken" liep ik tegen het probleem aan dat je een speler (BluRay) móest selecteren om door te gaan. In mijn geval was het voldoende om alleen de TV en receiver aan te hebben voor het kijken van een film, maar daar is Logitech het niet mee eens. Ik móet een 3e apparaat selecteren.
Na wat zoeken en proberen kwam ik erachter dat je ook een 'custom activity' kunt aanmaken. Je kunt dan wel je 2 apparaten instellen zoals jij het wilt...gelukkig.
GEBRUIK
Toen werd het tijd om alle instellingen te gaan proberen.
Hier werd het voor mij duidelijk dat het apparaat toch wat tekortkomingen had.
De Smart Hub zendt zelf ook een IR signaal uit. Je zou deze dus in je kast kunnen zetten bij je apparatuur en die stuurt die apparaten aan.
Als extraatje heb je de aparte IR-blaster. Deze kun je voor of andere apparaten gebruiken in andere kast of voor je TV.
In mijn geval werkte het niet als ik de Smart Hub in mijn kast plaatste. De apparatuur ging niet aan. Als ik de IR-blaster aansluit, deze een 20 cm voor de apparaten houdt werkt het wel.
De IR-blaster heb ik dus altijd als extra nodig in mijn kast om zowel bluray speler als receiver te kunnen bedienen.... hmmzz..
Ik had bedacht om de blaster dan met dubbelzijdig tape o.i.d. op een strategische plek aan de binnenkant van het kastdeurtje te plakken.
Op die manier 'raak' ik beide apparaten. Helaas heeft Logitech ervoor gekozen om de onderkant van de blaster met vilt te beplakken, zodat deze eventuele apparatuur niet beschadigd. Enige optie was dus nog om allerlei stukken plakband er overheen te plakken om de blaster correct te kunnen bevestigen.
Heel, heel jammer dit....
En toen kwam het probleem;
Nu de IR blaster in de kast wordt gebruikt...hoe bedien ik nu mijn TV?
In eerste instantie dacht ik dat de AB zelf een IR signaal uitzend, maar dit is helaas niet het geval. De AB zend via RF een signaal naar de Smart Hub. Die zend het signaal door via IR.
Logitech gaat er vanuit dat je apparatuur met de Smart Hub kan worden bedient en je TV met de IR-blaster.
Er zit voor de rest geen extra IR-blaster of IR-oogje bij. Dit had mijn probleem kunnen oplossen.
Heel jammer aangezien dit onderdeeltjes zijn van nog één euro?
Zelfs al zou ik de IR-blaster gebruiken voor het bedienen van de TV. Je moet deze iets vóór de ontvaner plaatsen. Hij zit i.m.o. dan teveel in het zicht.
Ik heb nog gezocht waar ik deze eventueel los kon halen, maar kon deze niet zo snel vinden.
Bij de Ultimate versie (zit ook een touchscherm op) zit er wel een extra IR-blaster. Deze versie kost echter wel 130 euro extra.
Na de nodige problemen met de software installatie, het niet netjes kunnen bevestigen van de IR-blaster EN het missen van extra IR-oogjes heb ik besloten om de AB terug te brengen.
Gelukkig was de winkel (Media Markt) coulant met het terugnemen. Ze gaven wel aan dat ik de tekortkomingen van tevoren had kunnen lezen in reviews..
Moraal van het verhaal; *geen impulsaankopen meer voor mij!
Nu ben ik weer terug bij af en moet ik mijn kastdeurtjes weer openen bij het kijken van een film of het luisteren van muziek.
Heb jij ook een Logitech Harmony Smart Control?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (14)
Een extra ir-blaster kun je hier kopen (10 usd, wat wel erg veel geld is voor een snoer met ir-led):
http://www.logitech.com/e...ir-mini-blaster?crid=1052
Vreemd trouwens dat de hub qua ir-zenden niet afdoende was, bij mij werkt hij perfect (ook in een afgesloten ruimte).
Ook al zou dat wel werken..hoe bedien jij je TV dan? Daar moet je toch ergens die IR blaster voor plakken?
Ik ben van mening dat ze er van die 'opplak oogjes' bij hadden moeten doen. DIe kun je dan op je TV plakken en vallen het minste op.
ik heb het geluk dat mijn tv meubel het ir signaal goed reflecteert, waardoor ik de blaster niet hoef te plakken, maar achter mijn tv kan leggen:
http://db.tt/qbt7VTiW
Kun je plakken waar je wilt.
[Reactie gewijzigd door Medjai op 23 juli 2024 00:34]
Zo kan ik alle toestellen optimaal bereiken met die extra oogjes.
De IR blaster gebruik ik niet.
Ik had een vraag: hoe lang is de kabel van de IR blaster die je erbij krijgt? Ik wil mijn apparatuur namelijk op een afstand in een kast zetten zodat deze in de buurt van de TV geen ruimte inneemt. Maar gezien de afstandsbediening zelf geen IR signaal uitzendt zal ik dus ergens een IR blaster moeten neerzetten. Vandaar de vraag.
Pin me er niet op vast, maar ik denk zo rond de 1,8 m
Op DEZE pagina wordt die vraag ook gesteld en wordt er over 8 ft en 6 ft gesproken
Ik lees verder geen ervaring over bediening met android of iphone. Heb jij die? En kun je mij vertellen hoe die bediening gaat?
Ik wil namelijk mijn telefoon gaan gebruiken als ab en de geleverde als reserve.
[Reactie gewijzigd door vanputten80 op 23 juli 2024 09:30]
*Zo ver ben ik niet eens gekomen.
Ik gebruik de bijgeleverde afstandbediening het meest als we voor de tv zitten.
De afstandbediening is heel eenvoudig en de meest gebruikte toetsen zitten erop.
Licht tevens gemakkelijk in je handen.
De app gebruik ik om de muziekinstallatie te bedienen als ik in een andere ruimte ben.
Voor tv vind ik dit niet echt handig. Enkel om de mediacenter te bedienen.
Ik had deze ook gekocht voor bij mijn ouders, en ook een extra IR emitter nodig. (wist ik van tevoren)
De officiële kun je bij logitech bestellen voor €2,- via deze pagina: http://www.logitech.com/nl-nl/promotions/4873?pcid=4872
Toch jammer dat Logitech er die niet standaard bij doet. Voor die 2 euro zou dat toch makkelijk moeten kunnen lijkt me?
Je wilt een totaalproduct. Zeker voor die prijs.
Als ik mn auto weg breng naar de garage voor een grote beurt en ik zie later op een 400 euro rekening dat er 5 euro apart wordt gerekend voor schroeven dan heb je me ook pissed. Bereken dat gewoon in de eindprijs.
Inmiddels mis ik de AB nog steeds niet.
Ik had na een paar maanden een knop op de afstandsbediening die het niet meer deed. Dit gemeld bij Logitech en kreeg (na het mailen van foto's van de serienummers op de AB en Hub) een complete nieuwe set thuisgestuurd. Hiervan alleen de afstandsbediening kunnen koppelen aan mijn oude hub en het werkt alweer enkele jaren naar volle tevredenheid. Super service van Logitech!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn