Specificaties 6,8" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura HD Zwart Review

Squadron322 2 juli 2013, laatste update op 2 juli 2013, 8.252 views

Kobo Aura HD Zwart

Pluspunten

• Heldere, scherpe display, iets groter dan gangbaar
  • Achtergrondverlichting voor lezen in het donker
  • Strakke en solide vormgeving
  • Touchscreen (voor wie ervan houdt)
  • Schaken, Patience, Sudoku en andere extra's
  • Wifi-sync, browser
  • 4 GB Geheugen
  • Goed geprijsd

Minpunten

• Veel boeken -> traag OS
  • Onoverzichtelijk startscherm
  • Herkent geen mappensysteem
  • Leest geen Mobi-bestanden

Veelzijdigheid Score: 4
Reden voor aanschaf
Dit is (was) mijn derde e-Reader. De eerste was een in 2007 voor 750,- (!) aangeschafte Irex Iliad-II. Die begaf het na vijf jaar; daarom kocht ik ter voorlopige vervanging vorig jaar een Bebook Pure. Die heeft een 6" scherm, maar kan ook epubs lezen, een formaat dat in 2007 nog niet gangbaar was. Nu vond ik het toch tijd voor een nieuwe, met een groter scherm. Na lezing van een heleboel reviews (waaronder de twee prima verhalen op deze site) besloot ik het met de Aura HD te proberen. Ik vond een mooie aanbieding bij 4AllShop (apart gereviewed bij de Shops) en had hem de volgende dag al thuis.

Aan de genoemde reviews wil ik niets afdoen, en het lijkt mij zinloos om alle erin opgesomde punten te herhalen; ik ben het met bijna alles wat daar in staat eens. Toch heb ik mijn apparaat na een paar dagen van groeiende frustratie teruggestuurd. Waarom?

Touchscreen
Het eerste probleem dat ik tegenkwam is het touchscreen. Als stokouwe computeraar ben ik vergroeid met knoppen en toetsen; dit is mijn eerste ervaring met aanraakschermen (!). Ik vond het moeilijk om steeds direct de juiste plek te vinden. In een kolommetje met menu-opties zat ik er nogal eens naast, mede omdat mijn eigen vinger het zicht belemmerde. Daarbij: aantikken van de icoontjes deed soms niets, soms knipperden ze even op, en soms deden ze wat ik wou, maar dat duurde dan wel even. Dit werkte allemaal zo moeizaam dat ik steeds meer begon terug te verlangen naar voelbaar klikkende knopjes.

Bestandsbeheer
Het tweede probleem vond ik toen ik een aantal mapjes met enige tientallen boeken naar de reader had gekopieerd. Voor mijn vorige readers had ik een slimme boomstructuur ontworpen waardoor vrijwel elk bestand met 6 tot 8 klikken te bereiken was. Maar deze reader ziet geen mapjes! Na een hele poos nadenken kwam hij uiteindelijk met een vele pagina's lange lijst van ebooks. Die kun je op titel of auteurnaam laten sorteren, en met het virtuele toetsenbord kun je erin zoeken natuurlijk, zodat je je boek snel genoeg vindt. Maar wat nu als je niet weet wat je zoekt, als je bv. denkt: nu heb ik zin om een sf-romannetje te lezen, welke zal ik eens pakken? Boeken waarvan je de naam niet zo gauw weet, zijn daarmee praktisch onvindbaar.

Okee, je kunt "boekenkasten" maken. Een soort mappen, dacht ik. Niet dus. Die kasten blijk je alleen op de reader zelf te kunnen maken (jawel, virtueel toetsenbord, moeizaam touchen en zo), en dan kun je je hele boekenlijst doorploegen, en de titels die in de kast moeten aanvinken. Dat moet je voor elke nieuwe boekenkast herhalen. En sub-kasten (planken?) zijn blijkbaar niet mogelijk.
Deze vreemde tekortkoming schijnen alle Kobo's te hebben. Op verschillende fora wordt al jaren gezeurd om een verkenner in het OS, en er wordt kennelijk al jaren aan gewerkt, maar vooreerst moet je het met kasten doen. Dat kan met wat kunstgrepen ook via Calibre, maar dat wil ik niet. Met FreeCommander en Windows Verkenner heb ik tot nu toe prima uit de voeten gekund.

Verwerking
Nog een eigenaardigheid: ik haalde het micro-SD kaartje met mijn hele bibliotheek (1300+) uit de Bebook Pure en plaatste dat in de Aura. Na aanzetten begon die de nieuwe aanwinsten te "verwerken". Na een uur stond de voortgangsindicator pas op 16%; toen ben ik maar naar bed gegaan. Hij heeft er dus ca. 6 uur over gedaan, waar de Bebook er in 20 minuten klaar mee is.

Is dit apparaat nu een afrader? Nee! De hardware is uitstekend en de prijs is zonder meer redelijk. Als je met touchscreens geen moeite hebt en je beperkt tot hooguit enige tientallen boeken in het geheugen, kun je er ongetwijfeld veel plezier van hebben. Mijn frustraties komen voort uit mijn specifieke voorkeuren en eigenwijsheid. Ik zal geestelijk wel te inflexibel zijn, en mijn vingers zijn te warm of te koud of te droog of te electrisch, ik weet het niet. En als ik mij aan het apparaat moet aanpassen in plaats van andersom krijg ik de pest in. Allemaal heel onredelijk natuurlijk, en eigen schuld. Ik had me vooraf beter moeten documenteren.

Heb jij ook een Kobo Aura HD Zwart?

Een erg nuttige review die niet-onbelangrijke aspecten aanstipt, wat andere reviews vaak over het hoofd zien: file management, zoek(on)mogelijkheden en touch screen perikelen. Hulde :)
Nette review waarin ik me kan vinden. Begrijp me niet verkeerd ik heb zelf ook een kobo reader en kan hier mee uit de voeten maar de perikelen die je schets komen zeker bekend voor.
Dank je, ik deel je ervaring. We hebben 4 ereaders in huis, en de Icarus met knoppen en de Onyx Boox met pennetje bevallen bij de heavy users (met >100 boeken op de ereader) het beste vanwegen de mapstructuur. Bij de Onyx is dit nog met mooist. Een stuk of 10 boeken in de library voor snelle toegang en de rest in mapjes op de SD kaart.
De Kobo's zijn vooral in trek bij de regelmatige boek swappers (mijn vrouw en dochter willen dan ook niet meer dan 10 boeken op de Kobo hebben staan).

Je hebt mij overtuigd, als de Onyx Boox het ooit begeeft wordt het in ieder geval weer een ereader met menu mogelijkheid (waarschijnlijk de Onyx M92).
Mijn moeder heeft een (hele oude) Bebook en ik heb daar laatst een 2GB sd kaartje (uit mijn oude Blackberry 9700 gejat) in geprikt. Overzetten van alle boeken naar de SD kaart (met Bebook aan PC via USB) duurde wel heel erg lang...
Dacht dat dat aan de traagheid van de verbinding/usb module lag maar zal dus wel geweest zijn omdat hij meteen alle boeken ook 'verwerkte'? (toen ik m direct na overzetten nl. uit de PC plugde was ie meteen gebruiksklaar met alle map structuren intact).

Ben zelf op zoek naar een E-Reader en deze ziet er wel heel erg aantrekkelijk uit maar dat gebrek aan mappenstructuur is wel echt absurd.

Wellicht dat hij ze niet herkent omdat het windows mappen zijn? zou het wellicht via linux wel werken? (geinterpreteerd als 'boekenkast' desnoods doort kreng?)

Ik heb nl. meer dan 360.000 e-books op mijn PC en ben dus wel van plan om een 64GB sd kaartje STAMPVOL met e-books in mijn toekomstige e-reader te stouwen... zou wel handig zijn dan als de e-reader een mappenstructuur (behoud) ondersteund. :+
Dat dacht ik ook (Windows mappen), maar helaas... er zijn voor dit OS geen mappen, je boeken/titels worden 'verwerkt' in één databasebestand, waarin bij elk boek de evt. boekenkastnaam getagd wordt. Uitzoeken hoe je dat moet manipuleren ging me te ver, al zou het denk ik wel kunnen. Het kan zeker met Calibre, hoe dat werkt wordt in verschillende forums uitgelegd. Zoek maar eens op kobo+bookshelves+calibre bijvoorbeeld.
Overigens kun je nog in theorie nog steeds hopen dat er ooit een update voor het OS verschijnt met een verkenner-app.

[Reactie gewijzigd door Squadron322 op 9 september 2013 00:08]

Bedankt voor de goede review.

Zoals Fireshade schreef: Een erg nuttige review die niet-onbelangrijke aspecten aanstipt, wat andere reviews vaak over het hoofd zien: file management, zoek(on)mogelijkheden en touch screen perikelen. Hulde.

Helemaal mee eens, zo krijg je ook eens de dingen te lezen welke je eerst niet zou verwachten te lezen. Kritisch zijn is (bijna) een kunst (of een gave?).
Bedankt voor deze review, inderdaad filemanagement is een niet onbelangrijk onderdeel van een ereader, zeker als je honderden boeken op je reader hebt staan. En daar makkelijk in wil kunnen bladeren.
Dit voorjaar heb ik een Sony PS T2 aangeschaft maar omdat ik niet mijn eigen mappenstructuur kon overzetten en dit ook niet makkelijk kon bewerken heb de Sony ereader teruggebracht, ondanks het feit dat de leeservaring stukken beter was dan mijn oude bebook.
Mijn bebook is na jaren intensief gebruik aan vervanging toe maar ik zoek nog even door.