Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock B85M-HDS Review

mcDavid 2 juli 2013, 1.908 views

ASRock B85M-HDS

Pluspunten

• 1150 socket voor Hasswell processors
  • Geen gebrek aan moderne aansluitmogelijkheden (SATA3, USB3, HDMI enz)

Minpunten

• weinig/geen aansluitmogelijkheden voor legacy-hardware (IDE en PCI ontbreekt)
  • slechts 2 geheugensloten

Layout Score: 5
Ik heb dit moederbord als upgrade geinstalleerd in een computer voor mijn moeder. Ze is geen veeleisende (tweakende) gebruiker, dus ik zocht een eenvoudig moederbord waar een Hasswell processor op zou passen. Aangezien ik goede ervaring heb met Asrock viel de keuze op dit exemplaar.

Tijdens het installeren kwam ik er achter dat dit moederbord geen IDE-connector meer heeft. Dit was een probleem aangezien er nog een antieke HDD en DVD-speler aangesloten moesten worden. Om dat probleem op te lossen wou ik een simpele PCI-IDE controller bestellen, waarbij ik ertegenaan liep dat dit moederbord ook geen PCI-slot heeft, maar slechts PCI-e. Gelukkig was een PCI-e kaartje ook wel te vinden op ebay, dus dat komt goed. Ik denk dat de meeste mensen inmiddels sowieso geen IDE-apparaten meer hebben, dus de keuze om geen IDE-controller toe te voegen kan ik wel begrijpen.

Tevens bevat dit moederbord door zijn compacte afmeting maar 2 geheugensloten. Het geheugen uitbereiden is dus lastig als je er een dual-channel setje op zet.

Wat wel prettig is, is dat het moederbord veel moderne aansluitingen bevat. Zo zijn er niet alleen twee USB3-aansluitingen op het IO-paneel, maar ook 2 interne headers om de front-usb op aan te sluiten. En alle sata-poorten zijn SATA-3 dus daar hoef je je ook niet druk om te maken. En je beeldscherm sluit je lekker makkelijk via HDMI aan. Voor wie een HTPC wil maken, is dit moederbord tevens uitgerust met een IR-header, die ongetwijfeld van pas komt bij sommige kasten met ingebouwde IR-sensor.

Heb jij ook een ASRock B85M-HDS?

pATA.... echt? ben je daar oprecht verbaasd over het feit dat iets moderns als Haswell geen pATA aansluiting heeft?! _/-\o_
Nouja nee, ik had er alleen niet bij stil gestaan. Toen ik die platte kabels in mijn handen had, wist ik eigenlijk zonder te kijken al dat dat niet ging werken.
Volgende keer toch wat beter op letten, IDE is echt niet meer van deze tijd. Hoewel qua snelheid maakt het voor bv. een DVD-brander niet uit. S-ATA is goedkoper, beter te krijgen en mooier qua kabelwerk. PCI kan een gemis zijn, maar gewoon inventariseren de volgende keer en de 'problemen' zijn getackel't ;)