Specificaties 120mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 412S Review

Meulendijks89 1 juli 2013, 6.458 views

Cooler Master Hyper 412S

Pluspunten

• Goede koeling
  • Zeer stil
  • Goedkoop
  • 2de 120mm fan mogelijk

Minpunten

• Handleiding kan beter

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Algemeen:
1ste review :)

Na verschillende reviews gelezen te hebben over verschillende processor koelers heb ik uiteindelijk besloten om de Coolermaster Hyper 412S te bestellen, want deze word omschreven als goedkoop en zeer stil voor een zachte prijs. Deze koeler gebruik ik voor mijn nieuwe i5 Haswell PC in een Bitfenix Prodigy behuizing.

Whats in the box:
1x Headsink met 4 headpipes
1x 120mm fan
1x Handleiding
1x Koelpasta
1x Super low noise kabel
Aantal zakjes met schroefjes en bevestegings materiaal.

Er word een 120mm fan geleverd bij deze koeler maar het is mogenlijk om aan beide kanten van de headsink een 120mm fan te plaatsen en de hiervoor benodigde materialen zitten in de doos, alleen de tweede 120mm fan moet je los kopen.

Compatibiliteit Socket:
Deze Hyper 412S Past op de meeste moderne CPU Sockets
Intel Socket:
LGA 2011 / 1366 / 1156 / 1155 / 775 / 1150
AMD Socket:
FM1 / AM3+ / AM3 / AM2+ / AM2
CPU Support Intel:
Core™ i7 Extreme / Core™ i7 / Core™ i5 / Core™ i3 / Core™2 Extreme / Core™2 Quad / Core™2 Duo / Pentium / Celeron
AMD:
FX-Series / A-Series / Phenom™ II X4 / Phenom™ II X3 / Phenom™ II X2 / Phenom™ X4 / Phenom™ X3 / Athlon™ II X4 / Athlon™ II X3 / Athlon™ II X2 / Athlon™ X2 / Athlon™ / Sempron™

Installatiegemak:
In de doos van de Hyper 412S vind je een handleiding die helaas niet de handigste is en voor sommige (onervaren) kan dit een minpunt zijn. Het is allemaal niet erg duidelijk afgebeeld en omschreven dit had een stuk beter gekund. Ikzelf heb meerdere koelers gehad en kan de installatie van deze koeler dan gemakkelijk noemen voor de 1150/1155 socket. Maar laat deze koeler zeker niet liggen door dit minpuntje want uiteindelijk kan iedereen deze koeler installeren al zal het voor sommige wat meer tijd kosten.

Koelvermogen & Geluidsproductie
De 2 belangrijkste onderdelen van een processor koeler zijn dan toch wel het koelvermogen en de geluidsproductie. Met de CM Hyper 412S heb je naar mijn gevoel eigenlijk het beste van 2 werelden. De koeling is gewoon erg goed te noemen, idle gemiddeld 26 graden en onder stress tegen de 60 graden met een fan snelheid van 900 tot 1000 rpm. Qua geluidsproductie zit je bij deze koeler zeer goed want het geluid wat deze koeler produceert is nihil.
Wat erg mooi is voor de gebruikers die nog meer koelte willen is dat de beugels en schroefjes zijn meegeleverd om een extra 120mm fan te monteren voor een push-pull fan-opstelling. De fan moet je nog wel zelf aanschaffen natuurlijk.

Coolermaster Hyper 412S in mijn Bitfenix Prodigy behuizing.

Conclusie:
Goede koeling, Zeer stil en ook nog eens erg goedkoop. Wat wil je nog meer? Ik wil deze koeler dan ook aan iedereen aanraden die naar deze pluspunten opzoek is.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 412S?

Mooie review! Heb je ook ervaring met andere cpu koelers? Ik denk dat ik deze namelijk ga nemen voor mijn volgende build.
Ik heb verschillende cpu koelers gehad zoals de CoolerMaster V8 en een aantal andere. Twijfel je nog tussen deze en andere cpu koelers dan? Met deze cpu koeler zit je in ieder geval zeker goed op alle gebieden en is ook nog eens goedkoop. Als je vragen hebt of nog twijfelt stuur me gerust een dm of reageer hier :)
Niet echt hoor, ik twijfel tussen de scythe mugen 3 of deze.
Scythe mugen 3 en de Hyper 412S zijn erg aan elkaar gewaagd dus beide zal een goede keuze zijn. Toch zou ik voor de Hyper 412s gaan deze is toch weer een stukje goedkoper.
Bedankt! Sorry voor de late reactie trouwens.
Ik weet niet of je deze reactie nog gaat lezen, maar heb je de test uitgevoerd
met één of twee 120mm fans?
Natuurlijk reageer ik nog, ik krijg een melding als iemand op een review reageert.

Ik gebruik de 412s met een 120mm fan.

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 8 september 2013 11:22]

Oke bedankt, het lijkt me wel een goede koeler :-)
Ik ben toevallig in de markt voor een Prodigy met stevige hardware erin en ik ben benieuwd: de temps die je hebt gemeten waren zonder een (zware) videokaart in de kast? Ben wel van plan om de cooler push/pull te draaien, dus dat zal nog wel ietsje meer helpen. Het gaat me verder vooral om de stilte, dus ik denk dat ik dan meer naar de GPU moet gaan kijken.
Temps zonder videokaart inderdaad. Binnenkort komt er een GTX 770 in. Moederbord is inmiddels ook al vervangen voor een Asus Maximus Impact ITX
Hoi, hopelijk zie je mijn bericht nog.

Hoe zit het met de koeling en de RAM reepjes, zit het niet in de weg? En hoe is de installatie van zo'n koeler. Lijkt wel een stuk lastiger dan een normale knijpkoeler.
Hoi, hopelijk zie je mijn bericht nog.

De installatie is niet moeilijk hoor, tuurlijk wat meer werk dan een standaard koelertje maar iedereen kan het.

Wat voor moederbord heb je? Heb je mITX dan valt de koeler over het geheugen en zal je low profile geheugen moeten gebruiken, dit zal met vrijwel alle koelers zoals de 412s zijn.

bij grotere moederborden zal dat niet zo zijn denk ik.
Gewoon een ATX bord, het zal dan wel goed komen. Ik zie dat je ventilator aan de rechterkant staat. Blaast hij de lucht dan door de heatsinks richting de andere fan? Ik heb altijd moeite met het bepalen van de juiste richting maar ik geloof dat er een handleiding bij zit die mij uitlegt waar de fan naar toe blaast?
Naar de achterkant van je pc laten blazen
Ok bedankt, zoals jij hem hebt geïnstalleerd zal ik hem ook installeren. :)

Heb hem op basis van jouw review zojuist gekocht.
Vraagje.

Ik heb dezelfde cooler met een i5 4670k haswell.

Echter krijg ik de cooler niet goed gemonteerd lijkt het wel.

Als ik alles doe volgens het boekje ( zover ik deze begrijp ) en die cooler helemaal heb geinstalleerd , kan ik deze nog steeds met een klein beetje kracht draaien. Op en neer gaat niet. Maar ik kan de koeltoren een beetje draaien.

Heb jij dat ook ? Of hoort hij zo strak als een snaar op de processor te zitten ?
Heb hem ook maar dan in een node 304. Heb dezelfde temperaturen met 4670k op 4.0
nadeel is de hoge geluidsdruk. Hij idle-t namelijk op 900rpm wat vele malen luider is dan mijn mugen 2.
hoi,

ik heb nog een vraag over de low noise cable.
namelijk als ik deze niet gebruik dan draait de koeler harder neem ik aan maar is dat ook storend of niet?

en wat zijn de gevolgen in temparatuur

[Reactie gewijzigd door Noahlvb op 3 februari 2014 19:13]