Asus VivoTab Smart 64GB Zwart Review

RickBekkers 1 juli 2013, 752 views

Asus VivoTab Smart 64GB Zwart

Pluspunten

• Veel mogelijk door Windows 8
  • Dun en licht
  • Werkt heel vloeiend
  • Goed design
  • micro usb aansluiting

Minpunten

• Weinig apps
  • Soms problemen met updaten
  • Bouwkwaliteit kon beter

Al een lange tijd zat ik na te denken om een tablet aan te schaffen. Thuis hebben we al een
ASUS Transformer Pad 300T en die bevalt tot dusver goed. De tablet beschikt over Android
wat ideaal is voor spelletjes en films kijken, maar als je hem wat serieuzer wilt gebruiken
pak je toch snel de laptop erbij.

Ik ging daarom kijken naar een Windows 8 tablet alleen het nadeel was dat de prijzen van deze
tablets redelijk hoog liggen en je vaak voor hetzelfde geld een laptop kunt aanschaffen.

Ongeveer een maand geleden zag ik ineens een aanbieding bij de Saturn die mij heeft overgehaald
om de ASUS Vivotab Smart te kopen. De prijs was 380 euro en je kreeg er gratis een Microsoft
Wedge mobile keyboard bij.

Hieronder zal ik een korte beschrijving geven over de tablet met zijn voor en nadelen per onderdeel.
Ik heb geprobeerd wat punten te beschrijven die in andere reviews nog niet aan bod zijn gekomen.
De specificaties laat ik daarom grotendeels achterwege.

Windows 8
Ik blijf van mening dat Windows 8 het beste werkt in combinatie met een touchscreen. Het is even
wennen als je Windows 7 gewend bent, maar je krijgt snel door waar alles zit en je kunt altijd terug
naar je oude vertrouwde bureaublad. De tablet draait op de volledige Windows 8, dus niet de RT
versie wat erg handig is omdat je programma’s op je bureaublad kunt downloaden zoals je dat
vroeger ook altijd deed. Wat wel anders is aan de bureaubladweergave is dat je geen startknop hebt,
deze komt als het goed is met een update weer terug.

Het aanbod van apps in de store is nog erg weinig dus verwacht niet dat je alle games kunt spelen die
op Android of IOS beschikbaar zijn. Toen ik de tablet net kocht stonden er al meteen verschillende
updates voor mij klaar die hij uitvoert wanneer je de tablet opnieuw opstart. Hier liep de tablet een
aantal keer vast, hij stond dan bijvoorbeeld een uur op 100% voltooid met onderschrift ‘’schakel de
pc niet uit’’. De enige mogelijkheid die je dan hebt is hem alsnog uit te zetten en dit werkte ook prima.
Na het updaten bijna geen problemen meer gehad met vastlopen.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
De tablet ligt lekker in de hand en is mooi afgewerkt. De achterkant is mat zwart en ziet er niet goedkoop uit.
Je kunt de achterkant iets indeuken maar als je hem normaal gebruikt heb je daar echt geel last van.
Af en toe hoor je de tablet iets kraken als je hem met een hand in de hoek oppakt. Alles had wat
steviger gekund, maar daardoor heb je wel een lichtere tablet. Ik bescherm hem met de ASUS
VivoTab Smart Transleeve Vivo, zwart. Deze cover beschermt alleen je beeldscherm en klikt heel
gemakkelijk via een magneetstrip aan de tablet.

Scherm
Het scherm heeft een resolutie van 1366x768 pixels, maar geeft een prima beeldweergave. Hij speelt
vloeiend 1080P filmpjes af, zelfs wanneer je meerdere dingen naast elkaar open hebt staan. Met de
helderheid zit het ook wel goed, heb hem namelijk al een aantal keer in de tuin gebruikt wanneer de
zon scheen en over het algemeen kan je dan nog prima internetten en films kijken. Je moet geen
wereldscherm verwachten bij deze tablet, maar het scherm is zeker niet slecht.

Accu
Over de accu ben ik zeer tevreden, hij gaat veel langer mee dan mijn smartphone en je kunt
gemakkelijk een aantal films afspelen op een accu. In de gebruiksaanwijzing staat dat het niet goed is
om hem continu op te laden. Het opladen zelf duurt redelijk lang (ongeveer 5 a 6 uur). Daarom laad ik hem
gewoon ’s nachts op en haal hem er meteen vanaf als ik wakker word. Meestal gaat de tablet een dag
of twee mee met redelijk intensief gebruik.

Camera
De foto’s die de tablet maakt zijn redelijk korrelig. Je kunt in de standaard foto applicatie niet inzoomen
naar mijn idee en ook niet als je de foto hebt gemaakt. Leuk dat er 2 camera’s op zitten maar daar blijft
het ook bij. Onderaan de review is een foto toegevoegd die met de tablet gemaakt is.

Connectiviteit

Harde schijf:
Omdat de tablet maar ongeveer 30 gig aan opslag heeft leek het mij handig om mijn harde
schijf eraan te koppelen, ik gebruik hiervoor een OTG kabel en dat werkt prima. Wel moet ik de
tablet aan hebben staan, dan de kabel erin en daarna pas je harde schijf eraan koppelen.
Op het moment dat ik al van te voren de kabel aan de harde schijf heb zitten kan de tablet de harde
schijf niet vinden

Micro SD:
Ik heb er een 32 gig kaartje in gestopt en deze werkt prima. De tablet ziet hem als een opslagapparaat (E:)

Micro HDMI:
Deze kabel gebruik ik voornamelijk om films mee af te spelen op de TV. Ik heb zelf een Full HD tv maar het is niet aan te raden om de resolutie van dit scherm zo hoog te zetten. Dit zorgt ervoor dat je alleen beeld op de tv hebt, omdat je alleen het beeld kunt dupliceren op dezelfde resolutie. Je ziet dan de Windows 8 interface op je tv maar je moet hem nog wel besturen op de tablet zonder beeld. Daarnaast lukt het de tablet niet om een film vloeiend op full HD resolutie af te spelen op een 37 inch tv.

Bluetooth:
Het toetsenbord van Microsoft dat ik erbij kreeg werkt uitstekend via Bluetooth. Op het moment dat je het toetsenbord even niet gebruikt gaat die vanzelf uit. Als je dan een knop indrukt gaat wordt er automatisch weer verbinding gemaakt en gaat je tablet aan.

Ik zou deze tablet zeker aanraden voor mensen die meer met een tablet willen dan spelletjes en internetten. Je kunt eigenlijk alles doen wat je normaal op je laptop of desktop ook doet. Je merkt natuurlijk wel degelijk verschil tussen een i3 / i5 / i7 processor en de processor die in de tablet zit maar in vergelijking tot andere tablets zijn de mogelijkheden vele malen groter. Naar mijn idee is dit de beste Windows 8 tablet in prijs kwaliteit verhouding.

Heb jij ook een Asus VivoTab Smart 64GB Zwart?