MSI GE70 2OE-012NL Review

viviel 1 juli 2013, 6.804 views

MSI GE70 2OE-012NL

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • In- en uitgangen zitten voor rechtshandigen op de goede plaats
  • Heel mooi scherm
  • Up-to-date prima specs voor een redelijke prijs
  • Redelijk stil

Minpunten

• Alle oppervlakken zijn vingerafdruk gevoelig
  • Rare disconnects tijdens het verbinden van mijn telefoon via USB (zowel 2.0 als 3.0)

Hieronder omschrijf ik mijn eerste indruk en tik ik even op wat me te binnen schiet na de laptop een aantal dagen in gebruik te hebben. Ik zal deze review later uitbreiden aan de hand van gestelde vragen en nieuwe bevindingen.

Ik heb de laptop sinds vrijdag in het bezit en ben er nu een aantal uur mee aan de slag geweest. Al mijn favoriete spellen (o.a. Dota 2 & WoW) draaien zoals verwacht met maximale instellingen in full HD resolutie. Ik heb zojuist cd-keys aangeschaft voor Crysis 3 en Far Cry 3, daar zal ik later meer over vertellen.

De eerste indruk was gelijk heel goed. De ventilatie, USB 3.0 en geluidsporten zitten aan de linkerkant, wat voor rechtshandige gamers erg prettig is. Het toetsenbord is wel even wennen aangezien sommige toetsen (ten gunste van ons gamers, dus in mijn optiek ook gewenst) zijn verplaatst (del zit net even anders en de windows toets aan de linkerkant ontbreekt). Het toetsenbord is verlicht, wat erg relaxed is in de avonduren. Het scherm is mat en kraakhelder en zelfs het geluid wat uit de laptop komt is veel beter dan ik ooit uit een laptop heb horen komen. Daarnaast vind ik het soms prettig om gewoon lekker op de bank te laptoppen, daar leent deze laptop zich prima voor aangezien het gewicht met 2.7 kg wat mij betreft lekker laag is.

Na de eerste keer opstarten moest ik even wennen aan Windows 8, maar eenmaal gewend wil ik er nu al niet meer vanaf. Het werkt gewoon top! Ik heb de versie met een 128 GB SSD gekocht en Windows is in 7 seconden opgestart. Ik gebruik het 'metro' scherm voornamelijk als een veredeld startmenu en heb het idee dat dat ook de bedoeling hiervan is op een desktop/laptop. Er staat wel wat bloatware op, maar alles is gemakkelijk te deinstalleren. Wat me overigens wel opvalt is dat de Windows map zelf nu al tegen de 40 gigabyte aan zit. Ik moet nog even onderzoeken of dit normaal is (ben rond de 10 a 15 gb gewend van Windows 7) of dat er nog een zooi ruimte in gebruik is wat niet nodig is.

Ik had wel wat problemen met het verbinden van mijn telefoon via USB (Samsung Galaxy SII & Samsung Galaxy SIII geprobeerd), deze bleef disconnecten en reconnecten. Op een gegeven moment leek het opeens stabiel, ik weet niet wat dit heeft veroorzaakt en of dit euvel nog terug gaat komen en had hetzelfde euvel met beide telefoons. Wellicht dat de telefoon bleef disconnecten tijdens de installatie van de drivers en het mij niet geheel duidelijk was dat deze werden geÔnstalleerd. Ik weet ook niet of dit een probleem is met Windows 8 of met de laptop zelf (misschien door de Haswell bug? Hoewel de omschrijving van die bug heel anders is).

Update: 17-7-2013:
Ik heb ondertussen een aantal games gespeeld of even uitgetest. Nog geen cijfers, maar ik kan wel alvast vertellen dat Crysis 3 prima speelbaar is op high settings (very high wordt ie net ff te traag van) in de native resolution van 1080p. Ditzelfde geldt ook voor FarCry 3. Van beide games heb ik de eerste 5-10 minuten even zitten spelen en t zag er alsnog fantastisch uit! Dishonored draait in volle glorie, het is natuurlijk ook een iets minder zwaar spel.

Ook wel leuk voor de muziekliefhebbers: Tracks renderen in Ableton vanaf je SSD gaat echt supersnel! =D

Benchmarks en uitgebreide review: http://www.notebookcheck....287-Notebook.98244.0.html

Heb jij ook een MSI GE70 2OE-012NL?

de disconnects heb ik ook met mijn galaxy s3 icm met usb 3.0. Kwam erachter dat de kabel brak is aan de pc maar met opladen niet. Probeer het eens met een ander kabeltje. Wat vind je van de bouwkwaliteit voelt het stevig en solide aan?
Heb je dat USB probleem met dezelfde laptop of en andere? Ik heb wel wat gegoogled naar t probleem en inderdaad een ander kabeltje geprobeerd. Ik las iets over dat veel fabrikanten goedkopere kabels gebruiken waarbij alleen het stroom gedeelte is aangesloten. Echter merk ik dat ik met dezelfde kabeltjes op m'n oude laptop en werklaptop onder Windows 7 geen probleem heb. Nu ik erover nadenk kan t ook zijn dat de telefoon elke keer disconnect omdat ik m nog niet unlocked had na het aansluiten. Blijft raar dat ie dan elke seconde disconnect/reconnect. Vanavond nog maar even kijken of het gelijk goed werkt.

Ik vind de bouwkwaliteit van de laptop dik in orde. Het is natuurlijk geen ultrabook/mac achtig iets waarbij de basis uit een geheel bestaat. 't Toetsenbord voelt solide aan en de basis is verder wel van geborsteld aluminium gemaakt waardoor het met de stevigheid gewoon goed zit. De boven en onderkant zijn wel plastic en zijn voldoende stevig.
Ik heb het probleem op een gewone desktop met windows 8, maar ook met een galaxy s3. Gebruik nu een nokia data kabel en sindsdien nooit meer het probleem gehad. Ik twijfel tussen de ge70 en de ge60, 15' is toch net iets meer portable dan 17' maar qua bouw e.d zijn ze identiek lijkt me enkel de grootte en de specs iets anders
Heb dezelfde overweging gemaakt, maar zag in de owners lounge van de GE60 op notebookreview dat er veel issues waren met oververhitting, iets waar de GE70 helemaal geen last van heeft.
ik weet niet of er een degelijk temperatuurverschil tussen de gt750m en de gt765m misschien dat dat het zou kunnen veroorzaken, maar in ieder geval bedankt voor die link! Lees alles wel even door.
Ik heb nu een Studio XPS 15 en die begint toch echt wel aan het einde van zijn leven te raken, Crysis 1 ging nog... Crysis 2 op medium nog "net" en andere nieuwe spelletjes gaan ook niet echt meer... ben eigenlijk wel benieuwd naar de prestaties van de GTX765M. Dota 2 en WoW zijn niet de meest grafisch zware spellen.

//wacht in smart op de Crysis 3 test :Y)

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 4 juli 2013 09:10]

Hey ActicWolf,

Sorry, ben daar helaas nog niet aan toegekomen ondanks dat ik de games al heb aangeschaft... Dit weekend ben ik helaas niet in het land, dus ik verwacht volgende week de review uitgebreid te hebben met m'n bevindingen over Crysis 3 & Far Cry 3! Ben zelf natuurlijk ook wel benieuwd hoe deze games draaien =D Misschien kijk ik er vanavond nog even naar en tik ik, zonder alle feiten (framerate e.d.), m'n eerste indruk/bevindingen er even bij!

Geloof dat morgen ook de Steam Summersale weer van start gaat! Kan niet wachten =D
Moet sowieso wachten tot m'n volgende uitbetaling :(
Thanks voor de review iig, deze laptop lijkt me gewoon een mooie opvolger en ben geen hardcore gamer, maar het moet wel spelletjes kunnen spelen :P
Windows 8 is sowieso even wennen ja, maar ik heb er zelf geen moeite meer mee.
Morgen kan ik de GE070 ophalen bij mijn plaatselijke computerzaak. En na het lezen van deze review ben ik zeer positief!

Bedankt Viviel!

ArtcticWolf;

Als ik jou was zou ik toch voor de GE70 gaan. De GE60 wordt namelijk veel warmer.

Zie: GE60 vs GE70 ( aan het eind vergelijkt hij de cijfers )

De GTX765m prestaties, ik vindt het nette cijfers! Ik ben geen Ultra-Freak. Dus dit is prima te doen.

Even wachten tot augustus iedereen!

binnenkort hoort de gs70, ook van msi, uit te komen die hetzelfde is maar dan iets dunner en lichter.
De prijs hoort ook vrijwel gelijk te zijn

bron:
msi zelf: http://www.msi.com/news-media/news/1559.html
linustechtips: http://www.youtube.com/watch?v=hmCChbt06JM (3:40)

Ik verwacht trouwens wel dat Linus al geklaagt zou hebben over vingerafdrukken als die hetzelfde probleem zou hebben.

verder ben ik beniewd naar de ingame prestaties van beide modellen (moet haast hetzelfde zijn).

[Reactie gewijzigd door failsnail op 6 juli 2013 11:56]

die laptop krijgt een adviesprijs van 1699 USD ex btw, dat is fors duurder dan deze...
Had m niet gezien tijdens m'n speurtocht, wel echt een bruut mooi dingetje als je de meerprijs ervoor over hebt zeg!!

Benchmarks en de beloofde games tests ga ik in de loop van deze week even produceren/toevoegen.
inderdaad, dat is wel een aardig verschil.
gelukkig zijn dollars minder waard dan euro's en zal die dus rond de §1.350 (hoop ik) worden zonder belastingen.
allebei nog steeds heel leuke apparaten.
Komen de benchmarks nog? :)
Haha, ja sorry. Ik was even van het lekkere weer aan het genieten en natuurlijk van de steamsale =D

Ga't zsm uitbreiden!!
Hoe zit het eigelijk met de accu van de laptop daar ben ik wel benieuwd naar want ik ga de laptop misschien kopen voor school en natuurlijk om mee te gamen hoe lang gaat de accu ongeveer mee
Da's wel een goede om even te vermelden inderdaad. De accu gaat niet heel lang mee, ik gok zo'n 2 a 2 1/2 uur. De laptop is volgens mij echt bedoeld om aan netstroom te hangen.
Deze laptop moet aan het netstroom hangen om de "zwaardere" spellen vloeiend te kunnen spelen. Maar op school zijn toch ook stopcontacten? ;)
Ah ja dat klopt, ik was een paar keer vergeten stroom aan te sluiten. Als je dat niet doet dan wordt sowieso de IGP gebruikt. Met gewoon wat loos browsen is de accuduur alsnog niet om over naar huis te schrijven.
Ik speel nu 2 weken op deze laptop, en ben tot nu toe zeer tevreden.

Ik kan zo 1,2,3 geen minpunten opnoemen...

Momenteel speel ik veel ARMA 3 Beta.
De resolutie staat op 1920x1080, De overige grafische instellingen heb ik op "Standaard" staan. Hierdoor haalt de laptop tussen de 55-65 FPS

Ook heb ik FarCry 3 getest. Resolutie op 1920x1080, Mid/High ingesteld. FPS ligt dan tussen de 55-65 FPS.

Dirt Showdown, op 1920x1080, High. FPS tussen de 65-75.

Kortom, prima te doen! en voor dat geld een perfecte game laptop.
thanks! dat zijn voor mij ook prima resultaten.

nog 1 dagje wachten en ik heb m'n loon weer binnen 8)7 kan ik hem eindelijk bestellen :9~
Ik zag zojuist deze Duitstalige review op notebookcheck. Verwacht dat de Engelse versie ook wel snel zal verschijnen:

Het puntje van de temperatuur viel me ook al op en is zeker iets hinderlijks. Evenals de hickups die afentoe opspelen tijdens het gamen. Twee puntjes die het toch wel lastig maken om deze laptop echt aan te prijzen als een topkoop. Ik zal eens kijken of er al iets tegen te doen is.
kom je nu mee... kan ik hem vanmiddag ophalen :p

maar goed, die hiccups lijken me een driver probleem niet?
Oh, nou ja als je er niet tevreden mee bent kun je m terugsturen.

Het is verder een prima laptop, dus kijk het zeker even aan of t je hindert =D
al driver update geprobeerd?
Ik kom nu van een Studio XPS 15 af met een HD4670M... Die HD4670M had ook veel driver issues in het begin.
Alleen toen ik m net had, dus zal inderdaad eens kijken.

edit: ik heb nu de laatste beta drivers even getest, en de hitte lijkt minder. Ik heb ook nog geen stutter gezien!

Deze drivers (30 juli 2013 gereleased):

Had daarvoor de drivers van maart. beetje vreemd dat 'geforce experience' deze drivers niet heeft geupdate :S

[Reactie gewijzigd door viviel op 31 juli 2013 09:46]

Alleen toen ik m net had, dus zal inderdaad eens kijken.

Deze drivers (30 juli 2013 gereleased):

Ik heb de variant zonder SSD (eigen mSata SSD in gedaan) maar verder exact dezelfde hardware en moet zeggen dat ik het jammer vind dat MSI aangepaste drivers gebruikt, ik kan bijvoorbeeld niet de 320.49 van Nvidia installeren...
Maar de nieuwe beta drivers kunnen dus wel gewoon geinstalleerd worden ? Ik merkte inderdaad soms ook al af en toe een rare 'hiccup' tijdens spelletjes, zou perfect zijn als die opgelost wordt.
Hoe erg is het temperatuurissue van deze laptop ?
Heb je er last van tijdens het gamen ? Is het verholpen met nieuwe drivers ?
Ik ben ook aan het overwegen om deze te kopen, maar dit is eigenlijk het enige minpunt dat ik kan vinden.
Sorry voor de late reactie.

Ik heb een tijdje beta drivers draaien en had nog steeds last van gestutter (korte freezes om de GPU koeler te krijgen) tijdens het gamen, dit begon meestal als ik een half uurtje aan t gamen was en naarmate ik langer door bleef gaan gebeurde het steeds vaker. Ik vond dit zo irritant dat ik de boel heb gedownclocked, wat niet echt ideaal is. Ik had dit probleem ook met de officiŽle drivers. Maar zal daar ook de laatste eens van proberen zonder het terugschroeven van de snelheid. Misschien is het opgelost, maar het apparaat voelt zo heet dat ik denk dat t een probleem is met de koeling :(