Lian Li PC-Q05 Review

onox 30 juni 2013, laatste update op 8 december 2014, 1.929 views

Lian Li PC-Q05

Kleine kast van mooi zwart geborsteld aluminium voor een thin mini-ITX moederbord. Ontworpen voor bijv. DH61AG of DQ77KB moederbord en HTS1155LP heat sink. Gevoelig voor vingervlekken. Installatie harde schijven lastig, speaker is niet aan te sluiten en aanpassen stekkertje van één van de power-LEDjes vereist om aan te kunnen sluiten.

Pluspunten

• Mooie strakke en kleine kast voor een thin mini-ITX moederbord

Minpunten

• Harde schijven bay is onhandig geplaatst en maakt installatie lastig
  • 1 power LEDje alleen aan te sluiten door de stekker aan te passen
  • Je hebt twee M3 schroefjes nodig om de ventilator te bevestigen
  • Mono speaker is niet bruikbaar op DQ77KB moederbord
  • Kabels van LEDjes en power knop zijn te lang

Samenvatting
De Lian Li PC-Q05 is een mooie kleine kast voor een thin mini-ITX moederbord. De kast is ontworpen om in combinatie met een DH61AG of DQ77KB moederbord en de HTS1155LP heat sink gebruikt te worden. De kast is van mooi zwart geborsteld aluminium, maar daardoor wel zeer gevoelig voor vingervlekken. Verder is de installatie van de harde schijven lastig, is de speaker niet aan te sluiten en moet je het stekkertje van één van de power LEDjes aanpassen als je deze wilt aansluiten.

Openen
De kast is te openen door de deksel bovenop de kast los te maken. Dit kan door aan elke zijkant een schroefje los te schroeven en aan de voorkant aan de onderkant in het midden een schroefje te verwijderen. Nadat je de deksel hebt verwijderd, moet je de stabilisatiebalk los maken door aan elke zijkant twee schroefjes los te maken. De kast is netjes afgewerkt en ik heb geen vingers opengehaald :p

LEDjes
Rechts aan de voorkant zitten twee gaatjes waar achter elk een LEDje zit; eentje voor de power en eentje die de activiteit van de harde schijven aangeeft. Aan rechter zijkant zit de power knop, waar tevens een power LEDje in zit. De twee kabels hiervoor (power knop en power LED) zijn makkelijk aan te sluiten. De LEDjes zijn behoorlijk fel; vooral het power LEDje aan de zijkant kan makkelijk je kamer verlichten.

Je kunt echter er ook voor kiezen om de het kleine power LEDje aan de voorkant van de kast aan te sluiten. De twee draadjes van dit power LEDje zijn echter aangesloten op een klein stekkertje met drie gaatjes i.p.v. twee. En dan nog wel zodanig dat het ene draadje is aangesloten op het eerste gaatje en het tweede draadje op het derde gaatje. Als je van één van de draadjes het palletje van het stekkertje omhoog duwt met een hele kleine schroevendraaier o.i.d., dan kun je dit draadje eruit halen en vervolgens in het middelste gaatje duwen. Als de header op je moederbord het toe laat (dat wil zeggen dat het ongebruikte derde gaatje niet in de weg zit) kun je dit stekkertje alsnog aansluiten. Bij mijn DQ77KB is dit het geval. Het stekkertje zit wel tegen een SATA connector aan, maar het past precies.

Aangezien Lian Li deze kast specifiek voor het DH61AG moederbord heeft ontworpen, is dit een vreemde keuze. De kabeltjes van de LEDjes en power knop zijn daarnaast ook eigenlijk onnodig lang.

Speaker
Een tweede vreemd iets is dat de stekker van de meegeleverde speaker niet in de connector op het moederbord past. Bij de DQ77KB is deze connector ook bedoelt voor stereo speakers, terwijl Lian Li een mono speaker meelevert. De speaker is dus niet bruikbaar.

Heat sink
Tijdens de installatie van de heatsink had ik het moederbord al in de kast gemonteerd zodat ik wanneer ik de heat sink zou gaan bevestigen er zeker van was dat de twee schroefjes in de heat sink gealigned konden worden boven de gaatjes in de kast. Naast de heat sink zit een metalen scheidingswandje. Het is misschien verstandig die van te voren los te halen als dat mogelijk is, want ik heb dat enigszins moeten buigen toen ik de heatsink aan het installeren was.

Ventilator
De ventilator die bij de HTS1155LP geleverd wordt, is op twee verschillende plekken te bevestigen: in ieder geval naast de heat sink en de harde schijven, maar volgens mij ook naast de heat sink en het moederbord. Ik heb de ventilator naast de heat sink en harde schijven gemonteerd, zodat de lege ruimte tussen de heat sink en moederbord als tunnel werkt voor de warme lucht. Aan de zijkanten en achterkant van de kast zitten diverse roosters voor de luchtstroom.

Zorg dat je twee korte M3 schroefjes hebt voor het bevestigen van de ventilator, want de twee die Intel meelevert raken niet vast in de busjes. Ik heb zelf gewoon een klein doosje metaalschroef M3x10 bij een bouwmarkt gehaald. Aangezien Lian Li de kast ontworpen heeft voor gebruik met de ventilator van de HTS1155LP, hadden ze kunnen weten dat ze dus andere busjes of twee extra M3 schroefjes hadden moeten leveren bij de kast.

Harde schijven
Als je naar de foto van de harde schijf bay kijkt, denk je al "Why Lian Li?!?!?! Why?!?!?!" De harde schijf bay is behoorlijk onhandig geplaatst. Dit is echt een minpunt, want het maakt de installatie van de harde schijven stukken lastiger doordat er zeer weinig ruimte tussen de bay en het moederbord zit. Daarnaast hou je ook nog een hoop lege ruimte over naast de bay. Het was veel beter geweest als de bay 90 graden was gedraaid; de installatie zou makkelijker zijn, je houd minder lege ruimte over en de kast had enkele centimeters minder diep kunnen zijn.

Voor elke harde schijf zijn er vier schroeven en rubberen ringetjes die voor enige demping zorgen. Om de onderste harde schijf te installeren, moet je deze in de bay klikken en daarna naar achteren schuiven. Let er op dat bij het het naar achteren schijven de twee randen van de rubberen ringetjes om het metaal komen te liggen, anders is er geen sprake van demping meer natuurlijk. Bij de onderste schijf was het daarna vrijwel onmogelijk om de SATA kabel aan te sluiten. Uiteindelijk heb ik drie van de vier schroeven van de bay aan de onderkant van de kast los gedraaid, zodat ik de bay een klein beetje kon draaien, waarna ik de kabels kon aansluiten. Voor de onderste harde schijf heb ik een SATA kabel gekocht waarvan de kabel zeg maar 45 graden omhoog gaat i.p.v. rechtdoor, zodat de kabel iets netter over de componenten van het moederbord gaat.

Geluid en temperatuur
Dankzij de HTS1155LP is de temperatuur van de processor (65 W TDP) tijdens idle ongeveer tussen de 35 en 40 graden bij een toerental van 1200 RPM. De temperatuur van de southbridge is dan 62 graden en de temperatuur van de VR en geheugen ongeveer 44 graden. De temperatuur van de onderste schijf is tijdens standby 31 graden en die van de bovenste 29. De ventilator is bij 1200 RPM verrassend stil. Je kunt hem nog wel horen bij een afstand van minder dan een halve meter, maar als ik op de bank zit merk ik het geluid eigenlijk niet meer. Als de ventilator flink harder gaat draaien als de CPU bezig is, dan is het geluid goed te horen op meerdere meters afstand. Het gezoem van de harde schijven zijn ook te horen op een afstand (in een stille ruimte), dus kun je het beste ervoor zorgen dat deze in standby gaan na een tijdje.

Heb jij ook een Lian Li PC-Q05?

Prachtige review!

Weet je ook of er een normale Mini-ITX moederbord in past zoals de ASRock B85-ITX?
En kan er ook Low Profile geheugen in?

Alvast bedankt!
Beetje late reactie, maar voor eenieder die dit nog mocht lezen: nee, de behuizing is enkel geschikt voor Thin Mini-ITX bordjes. Verder maakt het bord gebruik van laptopgeheugen, SODIMM's dus, welke horizontaal worden geplaatst (zoals je op de foto kunt zien).
Zojuist m'n systeempje in deze behuizing ingebouwd. Dankzij jouw review was ik vantevoren al m'n schroefjesvoorraad ingedoken voor de juiste schroefjes voor de koeler, zodat ik die meteen kon bevestigen. Inderdaad erg stom, achterlijk zelfs, dat Lian-Li de behuizing specifiek voor deze koeler heeft ontworpen en dan afstandsboutjes installeert waar de schroefjes van de koeler niet inpassen.

Systeempje zit nog maar net in elkaar maar de eerste indruk is in ieder geval prima verder!

(ik heb er zelf trouwens een ASUS H81T moederbordje in zitten, met een i3-4130T, Samsung 840 Evo 120GB mSATA en een Western Digital Blue 640GB HDDtje die ik nog had liggen)