TomTom Via 130 M Europe Review

Malloot 30 juni 2013, laatste update op 3 juli 2013, 7.311 views

TomTom Via 130 M Europe

Pluspunten

• Spraakherkenning
  • Handsfree bellen (ik heb dit niet getest! Gezien de slechte kwaliteit van de speaker vermoed ik dat je net zo goed je telefoon op luidspreker kunt zetten.)
  • Gratis nieuwe kaarten voor de levensduur van het apparaat. Tenzei ze de consumentenmarkt verlaten?.. (Tweakers nieuws 29/6/2013)
  • De juiste tijd via GPS satelliet

Minpunten

• Slechte luidspreker
  • Accu moet opgeladen zijn om nieuwe kaart te kunnen installeren, anders schakelt hij uit tijdens de update.
  • Automatisch roteren van display is niet uit te zetten
  • Spraakherkenning werkt amper als je rijdt

Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
De productreviews die ik tot nu toe heb geschreven waren allemaal positief. Voordat je verder leest kan ik alvast melden dat ik helaas weinig positiefs heb te melden over deze TomTom. Dit komt vooral omdat hij niet beter is dan de TomTom Start² die ik al drie jaar gebruik, en wat destijds het goedkoopste model was. Daarbij is de Via 130M een klasse duurder dan de Start en nog maar enkele weken uit (3 juli 2013). Dit bij elkaar is voor mij al genoeg reden voor een slechte score. In deze review vergelijk ik hem dan ook telkens met de Start².

Ik heb geen idee wat de vernieuwing is van de 130M tegenover de 130 zonder M. Dit heb ik nergens op het internet kunnen terugvinden, en op een vraag naar TomTom zelf heb ik geen antwoord gekregen (of er moet iets fout zijn gegaan).

Daar gaatie.

De reden voor de aanschaf was de verouderde kaart van mijn Start². Aangezien een nieuwe Europa kaart zeker 70,- kost (!!) besloot ik maar meteen een nieuwe TomTom te kopen met 'lifetime maps'. Het werd de Via 130M.

De belangrijkste vernieuwingen tegenover mijn oude Start² bestaan naast lifetime kaartupdates uit spraakherkenning en mogelijkheid tot handsfree bellen via bluetooth. Prettig is de klok, die via gps satellieten automatisch de juiste tijd heeft.
Grafisch is het niet veel anders dan de Start², maar da's geen ramp. Maar ook de processor lijkt niet erg veel sneller te zijn. Een kaart opbouwen duurt nog steeds redelijk lang. Ook is het touchscreen nog een 'resistief' type, wat inhoud dat hij op druk reageert en niet zoals smartphones op aanraking. Hierdoor is het lastig de kaart te verslepen bijvoorbeeld.

Maargoed.

Het eerste wat ik deed was de Via 130M aansluiten op de PC en upgraden met MyTomTom. Tijdens het installeren van de nieuwste kaart, wat meer dan een half uur zou duren volgens de indicatie, schakelde de Via 130M zichzelf uit. Tot drie keer toe. De oplossing was, wat ik al vermoedde, eerst de accu helemaal op te laden. Vreemd, want hij krijgt immers stroom van de USB en bovendien staat nergens dat dit moet.
Ook handig: de Start werkt via TomTom Home, terwijl de Via met een ander programma MyTomTom werkt. Het gevolg daarvan is dat je twee TomTom applicaties op je PC hebt staan, die onafhankelijk van elkaar werken. Als je zelf geen actie onderneemt staan er dus twee TomTom icoontjes in je systeemvak (Windows).

Goed, tijd voor een eerste ritje. Ik verstond in eerste instantie niet zoveel van de TomTom. Nader onderzoek deed uitwijzen dat dit komt doordat er een pietluttig klein luidsprekertje in zit wat echt alleen maar hoog weergeeft. De verstaanbaarheid van de oude Start 2 is vele malen beter. En ik mis de 'Saskia' stem van de Start² :`( Maar da's persoonlijk. Net als bij de Start² is er maar één stem die ook straatnamen e.d. voorleest. Een licht irritante mannenstem (Maar da's wederom persoonlijk).
Er viel me ook iets anders buitengewoon doms op. Waar de Start² zei: "Na twee kilometer (...)" zegt de Via 130M "Verderop (...)". Wat heb ik nou aan "Verderop"?! Hier kan ik me bijzonder veel aan ergeren.

Anyway.

De spraakherkenning werkt goed, maar alléén als je stilstaat en/of je mond zich dicht bij het apparaat bevind. Anders kun je het vergeten. Je zou dus kunnen stellen dat het niet werkt op momenten dat het goed van pas zou komen...

Verder heeft deze 130M ergens een lichtsensor zitten. De lichtsensor reageert echter extreem laat (+30 sec.) waardoor je eerst een tijdje naar een lichtbak zit te kijken, en andersom. Dag/nacht handmatig veranderen is drie kliks verwijderd, wat bij de Start² (die geen lichtsensor heeft) twee kliks is.

Ook zit er een accelerometer in, om de oriëntatie te herkennen. Als je hem dus in je hand hebt draait hij regelmatig 180 graden om. Dit is niet uit te zetten. Dit gebeurd me bijna standaard bij het aan en uit zetten, waarbij ik hem meestal in mijn handen heb. Bij mijn oude Start2 klik je simpelweg de voet andersom op het apparaat, als je hem andersom zou willen bevestigen.

Dusch.

Ik heb zo snel mogelijk dit apparaat weer terug naar de winkel gebracht (Dixons). Daar aangekomen echter konden ze de retour niet accepteren, omdat ik hem al had aangesloten op 'MyTomTom' en daarmee het product dan automatisch geregistreerd is. Maar via een telefoontje naar TomTom kun je het product uit je account laten verwijderen, waarna je hem wel retour kunt doen.

Ik ben altijd positief over TomTom geweest en heb drie jaar met de Start² door het land gereden, maar met deze Via 130M slaan ze de plank volledig mis.
Ik wil hiermee niet alle nieuwe TomTom producten over één kam scheren, wellicht dat ik de nieuwe Go serie (2013) nog een kans geef. Dit product zou voor bijna dezelfde prijs verkocht moeten worden als de Via serie, terwijl de Go wél van deze tijd is met een snelle processor, Multitouch en data via je smartphone. Zeer vreemd.

• Windows 7 x64 USB3 poort

Heb jij ook een TomTom Via 130 M Europe?

"Accu moet opgeladen zijn om nieuwe kaart te kunnen installeren." Ik weet niet of je dit nu een minpunt kan noemen. Er zijn meer apparaten die niet willen opladen terwijl ze aan de usb liggen.

Verder vind ik de review behoorlijk subjectief geschreven, want niet voor iedereen hoeft de luidspreker "Bizar slecht" te klinken. Ook denk ik dat je voor de prijs die je betaald niet heel veel meer kan verwachten, de maps zitten er ook al standaard bij namelijk. ;)

Toch jammer dat je niet tevreden bent over de navigatie, ik en mijn ouders zijn dit wel, maar dit is ook weer persoonlijk! ;) Succes met de koop van een nieuw navigatiesysteem!
Naar aanleiding van je commentaar heb ik de eerste alinea aangepast, en ook het woordje bizar weggehaald ;)

Wat betreft accu opladen, zoals gezegd staat er dus nergens dat dit moet. Bovendien laadt hij wel op, maar blijkbaar niet tijdens het updaten van de kaart.
Hm, een niet al te positief verhaal :P

Heb je toevallig enig idee wanneer de nieuwe GO series uitkomen?
Want ik denk dat het anders de GO LIVE 825 M gaat worden. :)
Bol heeft 'm nu voor ¤189 te koop dus dat is een paar tientjes meer dan deze, maar dan wel met 1 jaar gratis Live HD Traffic en een iets groter scherm.
(ik weeg hem af tegen de VIA 135M, dus de 5" variant van de 130M).

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 7 juli 2013 22:18]

Volgens mij heb ik hem al bij Dixons zien liggen, maar ik durf voorlopig niet een nieuwe TomTom aan ;)
Ik zou sowieso voor de nieuwe Go gaan, dat is een heel nieuw product tegenover het voortborduren op oud succes, waar de Via meer van wegheeft. Edit: De 825 M is ook een ouder product, dus ik zou toch kijken of je het nieuwe 2013 model ergens kunt kopen.

[Reactie gewijzigd door Malloot op 8 juli 2013 12:52]

Waarom zou je positief zijn als het erg tegenvalt?
Volgens mij kan de review schrijver gewoon niet goed tegen veranderingen. Maar dat is menselijk natuurlijk, als je aan iets gewend bent, wil je niets anders meer. Het meteen terug brengen naar de winkel was in feite wel belachelijk vind ik.

Met een GO zit je trouwens ook goed mis als ik de commentaren lees. Iemand beweerd zelfs dat TomTom helemaal slecht is geworden toen hij de nieuwste tomtom uit de GO serie heeft aangeschaft.

Ik ben echt van plan om voor de tomtom Via 135M te gaan. Ik ben toch nog niet anders gewend, ik heb altijd al een smarthpone gebruikt als gps navigatie, dus een Via zal mij zeker wel aanspreken.
Ik had juist wel veranderingen verwacht ;)
Maar de veranderingen die er waren, waren geen verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door Malloot op 27 oktober 2013 21:35]

heb je ondertussen al een ander gekocht? Welke?
Nee, ik gebruik nog steeds De Start2. Misschien nu wel totdat hij een keer kapot gaat ;)
TomTom biedt me voor mijn twee jaar oude Via 125 elk jaar een Europakaart-update aan met 50% korting. In 2012 betaalde ik 40 in plaats van 80 euro. In 2013 was het 35 in plaats van 70 euro.
Flitsers voor één jaar staat in prijslijst voor 30 euro, maar heb ik vorig jaar aangeboden gekregen voor 10 euro.