Canon EOS 450D Zwart Review

avdongen 16 december 2008, laatste update op 29 maart 2010, 3.723 views

Canon EOS 450D Zwart

Pluspunten

• Voelt stevig aan, groot display. In automatische modus kijken, in/uitzoomen en knippen.

Minpunten

• Redelijk groot en zwaar. Niet te vergelijken met een compactcamera die in je binnenzak overal mee naartoe gaat.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Deel 1 - Eerste indruk

Nadat mijn Sony DSC-70 compactcamera het begeven had (nat geworden), had ik voor weinig een Panasonic 7Mpixel compactcameraatje gekocht. Dan blijkt dat megapixels inderdaad een last zijn als de rest van de camera daar niet in meegroeit: die camera is traaaaag (3 sec tussen afdrukken en het maken van de foto), lichtzwak en dus zeker niet geschikt voor wat ik er mee wil. Daarom maar wat extra geld uitgetrokken voor een camera die _wel_ voldoet aan mijn huidige eisen, en ook wat ik er in de toekomst mee wil gaan doen.

Ik heb de Canon EOS 450 D in combinatie met een Sigma 18-200 F3.5-6.3 OS lens gekocht. Deze lens heeft een fors (11x) zoombereik, dus wisselen is niet snel nodig. Anderen zullen misschien de keuze maken voor een 18-55 lens en een aparte tele-zoomlens, en dan gebruiksgemak inleveren voor een optiek die daarop geoptimaliseerd kan worden.

De camera ligt met zijn dik 1200 g stevig in de hand. Je moet wel echt twee handen gebruiken om de camera te bedienen, er zit geen motorzoom op. Maar zelfs helemaal ingezoomd kun je hem daarna met een hand vasthouden en afdrukken. De totale lengte van body + lens is dan ongeveer 20 cm.

De automatische scherpstelling doet goed zijn werk. Vergeleken met een compactcamera is dit een verademing, qua snelheid en gebruiksgemak. In het beeld van de zoeker zitten 9 autofocus vlakjes, en die lichten op om aan te geven waarop scherpgesteld wordt bij het half indrukken van de ontspanknop. In de advanced modi kun je aangeven welke van deze punten gebruikt moeten worden, maar standaard worden ze allemaal meegenomen.

De optische stabilisator zie je ook zijn werk doen als je door de zoeker kijkt. Bewegingen van de camera worden gedempt. Volgens de handleiding kun je daardoor wat grotere sluitertijden gebruiken dan zonder de stabilisator. Het effect op de foto's heb ik nog niet echt vergeleken.

In de automatische modus regelt de camera alles zelf, diafragma, sluitertijden, ISO waarden, scherpstellen, etc. Je kunt ook de sluitertijden of diafragma vastzetten, dan bepaalt de camera de andere waarde voor de juiste belichting. Ook een mode waarin de scherptediepte bepaald wordt om verschillende objecten allen scherp op beeld te krijgen hoort tot de mogelijkheden.

Daarnaast zijn er nog voorgedefinieerde instellingen voor portret, landschap, closeup, sport, nachtportret en flits uit. De camera regelt dan veel instellingen daarop af, ook bijv. kleurtemperatuur.

Voor mij, als beginnende spiegelreflexgebruiker, is er meer om in te stellen dan ik voorlopig zal gebruiken. Om de camera onder de knie te krijgen wil ik eerst van de basis goed weten wat het resultaat is als ik aan welke parameter draai. Pas daarna ga ik me bezighouden met zaken als witbalans, flitsbesturing, kleurfilters.

Deel 2 - Tweede indruk
Inmiddels zijn we een half jaartje verder en ik ben nog steeds dik tevreden. Meer ervaren en veeleisendere fotografen kunnen waarschijnlijk veel zinnigere commentaren geven, dus ik houd het kort. Daarom een paar dingen die er uit springen:
  • Op nachtfoto's waren veel sterren te zien, die ik later met Stellarium (stellarium.org) weer heb kunnen terugvinden. Maar er zat ook een klein rood pixeltje bij, wat ook te zien was op foto's met lange sluitertijd en de lensdop erop. Verschillende internetberichten melden dat dit door Canon softwarematig gecorrigeerd kan worden, en dat deze ingreep gratis is. Moet ik nog laten doen.
  • De verschillende display modi voor belichtingsresultaat gebruik ik veel. Ik vind het vooral handig dat de camera overbelichte stukken dan laat knipperen, zodat je kunt beoordelen of de foto overgenomen moet worden met andere belichtingsinstellingen.
  • Batterijgebruik is boven verwachting goed. Ik heb wel een 2e accu bijgekocht, maar na 160 foto's geeft de 1e nog steeds "vol" aan.

• Sigma 18-200 F3.5-6.3 OS lens
  • Linux

Heb jij ook een Canon EOS 450D Zwart?

Je review is erg kort voor zo'n uitgebreide camera, van zo'n geweldige kwaliteit. Ik krijg de indruk dat je hem nog niet zo lang hebt, met name omdat je de eigenschappen van het objectief (optische beeldstabilisatie, lengte en gewicht) niet duidelijk onderscheidt van de eigenschappen van de camera zelf. Ook zou je misschien wat meer je eigen indrukken kunnen benadrukken in plaats van het opsommen van eigenschappen die 'op de doos' van de camera te vinden zijn. Dit zijn maar tips, ik bedoel er verder niets mee!

Neemt niet weg dat je voor een prachtig product hebt gekozen, ik weet zeker dat je er jaren plezier van gaat hebben. Mijn D60 van januari 2003 doet het nog zo goed als de dag dat ik hem gekocht heb, ik gebruik hem nog steeds en ik zal nooit meer terug willen naar een compact camera. Wat je zult gaan waarderen is het instant gevoel, je drukt en je hebt een foto met de fijne klik van de spiegel en sluiter.

Een tip voor de toekomst: probeer al je foto's in RAW te schieten (.CR2), het kost wat meer schijfruimte maar je zult bijna nooit meer een foto over- of onderbelicht hebben zonder dat dat te corrigeren is. Ik gebruik Adobe Photoshop Lightroom daarvoor, een trial kun je hier downloaden. Dan hoef je je meteen niet meer druk te maken over de witbalans, de kwaliteit van de jpeg en de resolutie. Op het juiste moment klikken is het belangrijkst, het bijschaven kan achteraf nog wel!
Ik vind het nogal vreemd dat je bij negatieve eigenschappen groot en zwaar zet, terwijl je de ergonomie positief ervaart. Je kiest toch bewust voor een spiegelreflexcamera. Dat extra gewicht komt niet van de behuizing ;) .

Ook denk ik dat je wat meer met de camera diens instellingen gewerkt moet hebben voor je een degelijke review over dit soort fotocamera's kunt schrijven. Geef dan ook wat duidelijker aan wat je bevindingen zijn als je er een score aan geeft.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan: hoe staat het met de ruis, de kleuren en contrast; hoe gemakkelijk kun je de meest gangbare zaken handmatig instellen (denk daarbij aan witbalans, sluitertijd, etc.). Waarom kies je voor een voldoende als het gaat om de bouwkwaliteit?

Al met al is de review dus nogal matig.
Het klopt dat ik de camera pas kort heb. Te weinig om zinvolle dingen te schrijven over beeldkwaliteit en betrouwbaarheid, maar het leek me juist wel nuttig om mijn eerste indruk aan de community toe te vertrouwen. Het is natuurlijk een positief punt als een camera goed te gebruiken is als je de handeiding een keertje doorgelezen hebt en dan ermee aan de slag gaat.

Over een paar weken zal ik een update schrijven, waar juist de ervaringen aan bod komen die je _niet_ opmerkt als je wat plaatjes schiet om de camera onder de knie te krijgen.
Beetje vreemde negatieve eigenschap. Groot en zwaar? Daarom koop je toch een DSLR? Deze eos is nog licht en redelijk compact in vergelijking met andere DSLR camera's.
Ik denk dat je ook even goed onderscheid moet maken tussen body en body+lens. De IS functie is een functie van de lens, en de 20cm lengte van body + lens, is natuurlijk meer afhankelijk van de lens dan de body.
ik vind de 450D helemaal niet zwaar. Het is een lekker lichte camera die veel presteert voor zijn geld.
Negatieve eigenschappen:

Onjuist! De 450d is juist relatief klein en licht! Ondanks de goedkopere plastic behuizing en lenzen presteert de camera uitstekend.
Ik heb er ook een en moet zeggen dat ik jouw review echt te beperkt vind voor dit toestel. Ik kan iedereen dpreview of stevesdigicams aanraden. Van een D-SLR een goede review maken is een vak apart, toch moedig dat het deed :). Je kan deze niet met een snapshot toestel vergelijken.

[Reactie gewijzigd door AI0003 op 16 december 2008 15:06]