Intel Thermal Solution RTS2011LC Review

Viriidaoutlaw 29 juni 2013, laatste update op 17 november 2015, 1.045 views

Intel Thermal Solution RTS2011LC

Pluspunten

• Koelt erg goed
  • Produceert amper geluid
  • Is compatibel met verschillende sockets
  • Mooi design
  • Inclusief twee kleine zakjes thermal paste (ruim voldoende)

Minpunten

• Vrij grote, dikke fan die waarschijnlijk niet in iedere ATX-behuizing past
  • Rubberen slangen die een paar centimeter langer zouden mogen zijn
  • Bevestiging vereist een vaste hand en geduld

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Deze waterkoeling van Intel voor de sockets LGA 2011, 1155, 1156 en 1366 werkt erg goed. Ik gebruik hem in plaats van de standaard fan die geleverd wordt in combinatie met de processor, omdat ik er zeker van wil zijn dat mijn processor altijd goed gekoeld wordt, tijdens het gamen en vooral ook in de zomer als de lucht van zichzelf al erg warm is. En koelen, dat doet ie wat mij betreft als een malle.

Temperatuur
De temperatuur van mijn processor is nu idle circa 30 graden. Om dit te realiseren draait hij ongeveer 900 rpm. Bij full load komt hij (met een huiskamertemperatuur van 20 graden) niet boven de 45 graden uit. Het aantal rpm stijgt daarbij tot circa 1100. Zie de screens hieronder:

Installatie
De installatie van de koeler is een beetje lastig, omdat de koelunit en de bevestigingsring losse onderdelen zijn. Deze ring en de koelunit moet je bij bevestiging op de processor goed recht houden en dan ook nog de koelunit een paar graden draaien, zodat hij op de juiste manier door de ring wordt gezekerd. Vervolgens moet je de vier bevestigingsschroeven van de ring kruislings zien vast te schroeven. Zie de afbeelding hieronder:

Ruimtegebrek
Ik heb hem ge´nstalleerd in combinatie met een Cooler Master CM 690 II Advanced NVIDIA Edition behuizing die niet voldoende ruimte bleek te bieden om de fan van de koeler bovenin de kast te bevestigen. Ik heb hem dus aan de onderkant bevestigd. Dat past maar net in verband met mijn videokaart die veel ruimte in beslag neemt. De rubberen slangen van de waterkoeling lopen strak gespannen over mijn videokaart van de processorkoeling naar de bijbehorende fan van de Intel Thermal Solution RTS2011LC.

Heb jij ook een Intel Thermal Solution RTS2011LC?

"Bij load komt hij (met een huiskamertemperatuur van 20 graden) niet boven de 41 graden uit."

Wat is load? Is dit met prime getest, of heb je dat tijdens het gamen bijvoorbeeld waargenomen? :)
Met load bedoel ik inderdaad tijdens het gamen. Deze temperatuur is vastgesteld met behulp van Asus AI Suite II.
Door met Prime95 te testen kom je beter te weten wat de temperatuur is op full load. Aangezien dit vaker wordt gezien als de standaard, is het beter om met dit programma te testen. Hierdoor kunnen we beter vergelijken met andere koelers, want bij elke setup van een systeem is de load anders verdeeld. ;)
Thanks voor de tip. Zojuist screens toegevoegd naar aanleiding van test met Prime95.

[Reactie gewijzigd door Viriidaoutlaw op 1 juli 2013 19:52]

Nette review, maar dat cable management... ( ;) )
Hahaha, thanks. Cable management kan inderdaad stukken beter. Maar ik heb nu een retesnelle pc en daar was het me om te doen. :P
de fan kan toch gewoon linksboven in de kast? je moet daar alleen een andere fan er even voor weghalen.
Nee, dat past niet, want dan komt het koelsysteem tegen het moederbord aan. Heel vreemd..
Met welke processor heb je dit getest?
Ik draai momenteel het volgende:
- i7 3820
- Asus P9-X79 Pro
- Cooler Master CM 690 II Advanced
- Intel Thermal Solution RTS2011LC

De CPU is wel iets overgeclocked maar word nu bij full load 80 graden.
Bij Idle zakt het iets af naar +- 70.

Bij boot in de bios nakijken word hij ook 76 graden?!?!?!?!
Ik ben nou niet echt tevreden over de cooler =/
Overigens kon ik hem wel netjes aan de achterkant bevestigen.
Zie mijn reactie hieronder. Reageerde per ongeluk niet rechtstreeks op jouw post.
Hi Tuumke,

Zoals je onderaan de review kunt lezen is deze getest in combinatie met deze processor.

Ik vraag me af hoe je CPU zo warm kan worden.. Heb je de cooling paste wel goed aangebracht? 80 graden of zelfs ook maar 70 graden is mijns inziens veel te hoog.

Waarom heb je hem aan de achterkant bevestigd en niet bovenin? Hoeveel losse fans heeft je kast dan nog om warme lucht naar buiten af te voeren?

Heb je een K-versie van deze processor of gewoon de standaardversie? K-versies zijn speciaal gemaakt om te klokken... Als je die niet hebt, dan is overclocken wellicht een van de oorzaken van de hoge temperatuur, maar om dat met zekerheid te kunnen zeggen heb ik te weinig tweakervaring.
Bedankt voor je reactie Pana. Zou je willen aangeven wat je bedoelt met de allernieuwste zaken? Wat wil jij graag terug zien in een review aangaande deze waterkoeling? Let me know en dan pas ik mijn review aan, zodat hij ook interessant is voor de meer ervaren tweakers onder ons. ;)