Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson G900 Dark Brown Bruin Review

Kamikaza 18 juli 2008, 3.017 views

Sony Ericsson G900 Dark Brown Bruin

Pluspunten

• Geslaagde integratie tussen multimedia en smartphone toepassingen
  • Goede media viewer
  • Goed werkende handschriftherkenning

Minpunten

• Geheugenkaartslot niet bereikbaar zonder telefoon uitelkaar te halen
  • Sommige mensen hebben last van stof onder het scherm
  • Menu's soms wat omslachtig

Eerste indruk

De Sony Ericsson G900 wordt door SE gemarketed als een telefoon voor een 'actief en druk leven'. Ik was zeer benieuwd of de telefoon bijvoorbeeld dan ook actief kan multitasken. Het zou verder ook een goed bruikbaar multimedia apparaat zijn, met o.a. een aparte applicatie voor het bekijken en beluisteren van de media die je op je geheugenkaart hebt staan. Wat opvalt aan dit model van SE is dat het een nieuwe lijn van toestellen betreft. Het is niet de eerste consumententelefoon met touchscreen van SE, dat was de SE W950i, maar dat was een echte Walkmanphone, waar de G900 meer allround is uitgerust. De eerdere modellen met touchscreen waren altijd op de zakenmarkt gericht(P800, P900, M600i enz) Ik was zeer benieuwd, telefoon besteld, en aan de gang maar! Voordat ik deze telefoon in bezit had was ik de eigenaar van een HTC TyTn 2. Ook een smartphone, en wie weet rijst de vraag: waarom zo'n alleskunner als de TyTn inruilen voor weliswaar ook een smartphone, maar dan zonder GPS, HSDPA, en volledig toetsenbord?

De reden: Ik heb ooit een SE P900i gehad, en die is toen heel goed bevallen. Daarna dus overgestapt op de TyTn, en meteen merkte ik dat de SE P900i een telefoon was met PDA functies, en de TyTn meer een computer was met belfunctie. Het verschil maakt ook dat bijvoorbeeld bellen op de SE makkelijker te doen was. De TyTn is daar wat logger in, hoewel dat natuurlijk ook komt door het gebruikte besturingssysteem(Windows Mobile 6 vs. Symbian UIQ)

Bouwkwaliteit

De telefoon is een zogenaamde 'candybar' wat zoveel inhoudt als dat het bijvoorbeeld niet uitschuifbaar is. Het eerste wat mij opviel toen ik de telefoon in elkaar zette was dat het batterijklepje niet schuift zoals veel telefoons, maar er als het ware opgeklikt moet worden. Wat ook niet echt handig is van SE is dat het memorycardslot niet van buitenaf bereikbaar is, daarvoor moet het batterijklepje verwijderd worden. In de draad over de G700/G900 wordt door redelijk veel mensen geklaagd over het feit dat zich na verloop van tijd stof gaat ophopen onder het scherm. Doordat deze telefoon ook een touchscreen heeft is dit probleem nog lastiger omdat je op geen enkele simpele manier onder het scherm kan komen om het stof te verwijderen. Aangezien ik deze telefoon nog niet zo lang in bezit heb wacht ik nog even met het vellen van een oordeel over dit probleem.

Accuduur, bereik

Voor veel mensen verwacht ik dat de G900 de eerste smartphone zal zijn. En als je een eerste smartphone in gebruik neemt moet je altijd wennen aan een aantal dingen. Dingen die anders zijn: accuduur, ingewikkelde menu's voor simpele zaken en meestal de grootte van het scherm.
Over het eerste wil ik eigenlijk niet al teveel uitweiden, maar toch even wat over de accuduur.
Een eigenschap van smartphone's is namelijk dat deze niet al te zuinig zijn. Ik haal de twee dagen net, met 3G aan, WiFi een uurtje per dag, en om de vijf minuten mail ophalen. Ik was eerlijk gezegd nog best verbaasd dat het zo lang duurde voordat de accu echt leeg was, de TyTn haalde met zelfde gebruik de dag maar net. Het bereik van de draadloze connecties vind ik vrij goed, 3G is in mijn regio nog niet helemaal aanwezig(Nunspeet, rand van de Veluwe) maar toch heeft de telefoon vaker verbinding met 3G netwerken dan de TyTn. Zodra je in dichterbewoond gebied komt heb je constant 3G dekking. Ook de WiFi verraste mij positief, wederom beter bereik dan de TyTn, ongeveer hetzelfde bereik als mijn Apple Macbook! De Bluetooth werkt naar verwachting, hier helaas geen positieve verrassingen maar desondanks helemaal niet slecht.
Deze telefoon heeft geen HSDPA, wat voor mij geen gemis was, op de Veluwe zijn volgens mij weinig plekken te vinden waar dat mogelijk is.

Over Symbian UIQ 3

Deze telefoon is uitgerust met Symbian UIQ 3, hetzelfde systeem als op de SE P1i. UIQ3 heeft alle basisfuncties die men mag verwachten van een besturingssysteem voor smartphones. Je kan voor het homescreen kiezen tussen 3 verschillende lay-outs: Zakelijk, geen, en standaard.
In de zakelijke modus krijg je een Today-screen, en daaronder 5 verschillende snelkoppelingen, die uitgeklapt kunnen worden zodat er nog eens 10 snelkoppelingen tevoorschijn komen. Al deze snelkoppelingen kunnen aan de meest uitgebreide bestemmingen worden gekoppeld. Applicaties, acties(nieuwe sms, nieuwe email), contactpersonen, webpagina's, je kan het zo gek niet bedenken of het kan. Als je 'geen' selecteert komt er een grote klok in onder in beeld.
De 'standaard' weergave is nieuw voor UIQ3 en is meer op consumenten gericht. Als je deze selecteert krijg je 5 pictogrammen onder in beeld waar je doorheen kan 'scrollen'. Het zijn respectievelijk: Menu, Snelkoppelingen( 9 stuks), Favoriete contactpersonen, Agenda/Afspraken en nieuwe berichten. Erg makkelijk, maar ik kan eerlijk gezegd zelf nog niet kiezen ;).

Wat ook nieuw is aan de G900 is de applicatie 'Notes'. Hier zit ook een aparte knop voor op het fysieke toetsenbord. Notes is een applicatie waar je even snel kan schrijven, tekenen en zelfs een alarm kunt instellen voor een Note. Ik was eerst niet zo enthousiast over dit programmaatje, maar ik betrap mezelf steeds vaker terwijl ik het gebruik. Het is erg handig als je even snel wat moet opschrijven.

Ik zei al dat er ook een aparte media-applicatie zit op deze telefoon. Het heeft de onverwachte naam 'Media'. Wat een verrassing. Zodra je een geheugenkaart in de telefoon stopt komt er een dialoog waarin gevraagd wordt of de telefoon moet zoeken naar mediabestanden. Als je bevestigend antwoord staat de volgende keer dat je 'Media' opent al je muziek, video, en foto's netjes onder de desbetreffende kopjes. De media-applicatie doet wat er van verwacht mag worden, met als leuke extra dat je door je foto's kan scrollen door met je vinger links of rechts te schuiven. Het kost even wat tijd, maar als je er aan gewend bent werkt het.

De muziekspeler werkt naar behoren, maar als je je muziek niet goed getagged heeft kun je soms wat rare dingen te zien krijgen. De speler kan ook album art weergeven, maar pakt soms de achterkant in plaats van de voorkant van het hoesje. Een voordeel van deze muziekspeler is dat er een equalizer in zit, maar zoals elk voordeel zijn nedeel heeft, zo ook hier: je kan zelf geen equalizer instellen, je bent verplicht te kiezen uit de presets die worden bijgeleverd. De oordopjes die bij de telefoon worden geleverd geven naar mijn mening geen heldere weergave met veel te veel bas en te weinig hoge tonen. Dit is simpel op te lossen door een andere equalizer-preset te kiezen(Treble Boost), en willicht ook een ander headsetje te kopen waar je je eigen oordopjes kunt inpluggen(je hebt dit soort headsetjes al voor 10,-).

Fotocamera

Deze telefoon is uitgerust met een 5 megapixel camera. Er zit ook een nieuw snufje op, je kan namelijk door aanraking op het scherm bepalen waar je op moet autofocussen. Een leuke extra, maar het werkt naar mijn mening nog niet snel genoeg, het demofilmpje wekt een andere indruk. ;)
De fotokwaliteit is redelijk, de LED-flitser doet z'n best. Ik ga er verder niet over uitwijden omdat ik zelf een DSLR bezit, deze telefoon gebruik ik dus puur en alleen voor de snapshots, en dat doet het apparaat goed.

Handschriftherkenning

Het leuke aan een touchscreen is naast dat je gewoon op het scherm kunt aanraken wat je wilt, je er ook nog eens op kan schrijven. Doormiddel van handschriftherkenning tovert de telefoon dan de gewenste letters op je scherm. Voor nieuwe SE touchscreentelefoonklanten is het aan te raden om de handleiding en de helpfunctie van de telefoon te raadplegen voor informatie over deze techniek. Als je namelijk een aantal figuren leert kennen merk je dat je gaandeweg steeds sneller kunt schrijven en ook speciale tekens vlotter met handschriftherkenning tevoorschijn tovert dan op een andere manier.

Na de TyTn 2 is dit zeker een goede opvolger. Ik zocht een telefoon waar de focus weer meer lag op de telecommunicatie en mediagebruik en in dat opzicht is de G900 wat ik zocht.
Ik hoop dat ik verlost blijf van het stofprobleem, verder is het een solide apparaat.
Aan elke telefoon moet je wennen, en als je de tijd neemt om dit apparaat te leren kennen kun je erg ver komen.
Ook nog even een paar woorden over de snelheid van het apparaat: Ik vind dit apparaat zeker niet sloom overkomen, zeker als je een aantal programma's die je veel gebruikt in het geheugen laat staan. De telefoon voelt dan meteen veel sneller aan. Sloom is het apparaat geenszins, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Ik verwacht dat iedereen wel productfoto's kan vinden via google, dus ik heb alleen wat foto's toegevoegd die zijn gemaakt met de interne camera.

Heb jij ook een Sony Ericsson G900 Dark Brown Bruin?

Goede review, en nog een nunspeter :p. Bekend plekje op de 1e foto. Jammer dat de foto-kwaliteit tegenvalt, m'n zusje heeft een N82 en dat ziet er veel beter uit. Heb je bij de foto's ook autofocus gebruikt?
Ik heb de autofocus gebruikt, dit is het resultaat ;)
- Goed werkende handschriftherkenning

Werkt bij mij echt voor geen meter, maar goed wie gebruikt dat nou?

Heb voor de rest last van een heleboel bugs/ erg onlogische dingen.

Als je bijv in je internet browser je scherm draait zou je verwachten dat je pijl toets voor omhoog en opzij te scrollen ook mee draait, nou niet dus.

Af en toe werkt de cameraknop niet, wel focus maar geen foto kunnen maken.

Accuduur vind ik ver beneden peil, met alles aan zoals 3G, BT en pushmail haalde ik nog niet eens een dag!! Erg slecht.
WIFI was wel uit.
Mijn vorige de HTC P4350 ging dik 2 dagen mee met deze opties aan.

Komt waarschijnlijk omdat de accu nogal verouderd is. Het is namelijk de zelfde als uit de K800.
Het accutje is maar 950mAh, een Nokia N82 heeft bijv een 1050mAh accu.

Veder vind ik zelf de touchscreen weinig toevoegen, gebruik nooit mn styles. Gewoon de toetsen.

Veder wel tevreden over de G900 hoor :9

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 29 juli 2008 10:29]

Wat je verteld over de meegeleverde browser is inderdaad waar, een mooie slordigheidsfout! Ik internet meestal met de Opera Mini browser, die werkt een stuk fijner.
Het camera probleem waar je het over hebt kan ik niet reproduceren op mijn model, maar ik heb wel andere problemen:
-Als ik pushmail aan heb staan wil de Messages-applicatie na verloop van tijd niet meer te voorschijn komen, de applicatie staat wel in de taskmanager, maar kun je ook niet afsluiten.
-Sinds gister wil mijn batterij niet verder dan 20% opladen, dan stopt het. De oplader piept sindsdien ook erg hoog...
Misschien maar eens even te rade gaan in het G700/G900-topic op GoT.
Goede review :) heb zelf een E-ten m700 ppc maar denk er ook over om naar symbian over te stappen omdat ik te vaak te veel vastlopers heb. :) Alleen foto kwaliteit valt tegen in vergelijking met andere 5 mp phones.
beetje offtopic.. maar probeer is 1 gb geheugen in je macbook, werkt veel sneller ;)
verder mooie review, wordt idd ook gek van windows mobile :/ nu een n95, veel intuitiever/soepeler :D
Ik heb inmiddels 2GB geheugen erin gezet, werkt nog veel sneller ;)
Ik heb zelf ook deze telefoon. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Alleen vind ik het raar dat ik geen foto's met flits kan maken. Bij video's doet hij het wel. Is dit normaal of ligt het aan mij?
Je kan weldegelijk foto's met flits maken. Je moet daarvoor de flits op automatisch of standaard aan zetten. Dit kan door in de applicatie 'camera' het optie-menu te kiezen, en de flits dus aan te zetten.
Ja dat is toch bij dat icoontje met die bliksemschicht aan de linkerkant 3e van boven he?. Dat is bij mij altijd grijs en ik kan het ook niet selecteren...
als je de optie beeldstabilisatie aan heb staan dan kan die op de een of andere vage manier geen flits gebruiken.. dus zet beeldstabilisatie uit en de flits doet het weer =]