Wacom Intuos3 A6 Wide Review

sergev 18 juli 2008, laatste update op 18 juli 2008, 2.678 views

Wacom Intuos3 A6 Wide

Pluspunten

• Goede ergonomie
  • Nette afwerking
  • Gratis corel essentials 3

Minpunten

• Prijs is aan de hoge kant

De Wacom Intuos A6 Wide.

De reden waarom ik deze Tablet gekocht heb is omdat mijn vorige tablet niet (meer) aan mijn eisen voldeed. Hiervoor gebruikte ik een wacom bamboo. Alhoewel er veel overeenkomsten zijn tussen deze twee tabletten zitten er toch duidelijke verschillen in. De redenen waarom ik ben over gestapt:
- De ergonomie is bij de intuos A6 wide beter dan bij de bamboo, de rand aan de onderkant is meer afgerond dan bij de bamboo
- Het heeft een betere 16:9 verhouding wat makkelijker is bij breedbeeld.
-De intuos A6 wide is beter geschikt voor grafische toepassingen, o.a corel draw, illustrator, etc.

Even de specificaties van de Intuos:

Tablet size: 270 x 216 x 3 mm
active area: 157.5 x 98.4 mm
Touch strip controller: 1
Tablet pressure levels: 1,024
Tablet resolution: 5,080 dpi
Interface: USB (PC/Mac)

Het apparaat in zijn geheel:
Eenmaal uit de lagen karton en plastic viel mij als eerste op dat er een laag plastic over de randen van het tablet heen zit, wat gelijk een pluspunt is bij het schoonmaken. Je kunt hierdoor veel gemakkelijker het tablet schoonmaken. Bij mijn vorige tablet, de wacom bamboo, zat bovenaan een hoogglans rand die je zowat elke dag moest schoonmaken, maar deze is veel minder "vette vinger" gevoelig. Wat ook gelijk een groot pluspunt is, wat mij gelijk opviel was de afgeronde rand aan de onderkant en het rubber aan de pen die allebei voor een betere ergonomie zorgen.

De installatie:
Het instaleren van het tablet gaat zeer gemakkelijk. De installer is in bijna alle opzichten gelijk aan die van de bamboo, is ook niet zo verwondelijk. Het is gewoon een kwestie van de juiste driver instaleren, en men kan eigenlijk al aan de slag. De meeste mensen zullen de knoppen op het tablet zelf nog willen instellen, en de knoppen aan de zijkant van de pen. De installer heeft een vriendelijk uiterlijk, die heel duidelijk aangeeft wat je moet doen en hoe je alles in kunt stellen. Elke gebruiker kan het gebruiken. Het ziet er allemaal heel gelikt uit moet ik zeggen.

Pen:
De pen is overduidelijk gemaakt voor mensen die er dagelijks mee werken, want er is veel rekening gehouden met ergonomie. De plek waar je je vingers heenzet bestaat uit rubber met onderaan een verdikking, wat zorgt voor een goede grip. De onderkant is ook veel dikker wat voor een betere gewichtverhouding zorgt. De punt bestaat is vergelijkbaar met de punt van een potlood die je een tijdje gebruikt hebt. Hij is zeer accuraat en je kunt er heel precies mee tekenen. Je krijgt er ook maar liefst 3 extra reservepennetjes bij, die je er zo in kunt steken, en ook 2 andere pennetjes die ik nog niet uitgeprobeerd heb.

De houder:
De houder waar de pen in gaat is ook verzwaard aan de onderkant, en heeft een laagje vilt wat er voor zorgt dat die op zijn plek blijft staan. Je kan de pen er in zetten, rechtop of hem er horizontaal op leggen. In mijn ervaring is hij steviger op zijn plaats als hij er in staat dan als die er op ligt. De houder is voornamelijk in een zilverkleurig plastic uitgewerkt met een aluminium look, wat een redelijk chique uiterlijk geeft.

Het tekentablet bewijst zijn diensten vooral in tekenprogramma's zoals corel draw en illutrator, maar hij helpt ook in het dagelijks gebruik om je rsi klachten te verhelpen. Het is echt gericht op de semi-professionele gebruiker, waar ik eigenlijk niet onder val, want ik ben gewoon een student die teveel geld heeft. Het prijskaartje is aan de hoge kant ongveer 200 euro maar daar krijg je dan ook een hoogstaand product voor terug, die zeker zijn geld waard is voor de persoon die het gebruikt waar het voor bedoeld is. Het heet ook niet voor niets een tekentablet. Het is een goede keus als je niet genoegen neemt met bijvoorbeeld de wacom bamboo maar niet het geld hebt om voor een A5 of A4 te gaan.

Edit: wat ik vergeten ben te melden is dat je er een gratis OEM versie van corel painter essentials 3 bij krijgt, voor mij is deze een beetje overbodig maar voor sommige mensen kan het handig zijn om te weten.

Heb jij ook een Wacom Intuos3 A6 Wide?

Hoi sergev,

Ik ben heel benieuwd naar het formaat beeldscherm wat jij hebt.

Zelf ben ik in het bezit van de Wacom Grapphire3 XL (1/2 A4-formaat active area) en een 19" beedldscherm. Het lijkt mij dat je met een A6 tablet met zo'n kleine active area niet zo makkelijk tekent als je er een groot beeldscherm bij hebt. Ik bedoel: je moet nu toch alles heel klein tekenen, kun je dan nog wel erg precies tekenen?

Hoe zijn jou ervaringen daar tot nu toe mee?

Ik zou ook wel zo'n Intuos3 willen maar dan toch een maatje groter.
Ik maak hier gebruik van een 24 imac, die je op 1 van de foto's ook wel kunt zien. Heel precies tekenen wil er wel mee maar je zult dan toch flink moeten inzoomen om het goed te kunnen doen. De punt van de pen is anders echt geniaal ook met kleine details. Ik denk dat het formaat tablet voornamelijk smaakgebonden is, maar zodra je richting de 30 inch monitoren gaat zul je zowieso een groter formaat tablet moeten hebben. Het hangt er natuurlijk ook van af wat voor soort werkzaamheden je er mee zal doen en wat voor eisen je er aan stelt. Ik persoonlijk zal hem voornamelijk als muis gebruiken en mischien een paar keer per week om er grafisch werk mee te doen. Als je meer beroepsmatig van een tablet gebruik gaat maken zou ik wel een groter formaat aanraden.
Dit is trouwens mijn eerste echte review, dus als er op/aanmerkingen zijn wil ik die graag horen :)
Ik vind je review echt prima zo.. Misschien even het programma omschrijven waarin je alle instellingen kunt aanpassen en dergelijke. :)
Had ik trouwens zelf niet aan gedacht: inzomen om dat gedetailleerd te kunnen tekenen met die A6!

En, inderdaad, als je hem als muis gebruikt is zo'n klein formaat handiger dan A5 formaat. Ik moet nu wel hele halen maken om van onder naar boven te komen en dat is soms best lastig. Wat dat aangaat is die A6 makkelijker te gebruiken dan een A5.

Wellicht dat ik nu toch maar voor de goedkopere A6 ga!

Ja, dan is zo'n review toch wel erg handig, hé?

Bedankt.