Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart Review

Seņor Sjon 5 mei 2005, 1.306 views

Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart

Pluspunten

• compleet
  • goede prijs/kwaliteit
  • makkelijke installatie en aanpasbaarheid
  • simpel design
  • stil
  • goede koelmogelijkheden

Minpunten

• reset knop feitelijk niet te gebruiken
  • fans in sidepanel hebben geen simpele kabelaansluiting
  • weinig ruimte voor kabels voor HDD
  • zwaar

Kwaliteit voeding Score: 4
Aangezien ik mijn elcheapo voeding en kast wilde vervangen, ben ik de boer opgegaan voor een nieuwe kast. Eisen: niet te duur, goede voeding en voldoende ruimte.

Algemene beoordeling
Een nette strakke kast. Biedt veel mogelijkheden en verstopt de drivebays achter een deurtje. Front USB (2x), audio en Firewire zitten achter een draaiklepje onderin de voorkant. De verpakking is goed genoeg om hem ongeschonden thuis te krijgen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Kast zit solide in elkaar en is stevig. Nadeel hiervan is dat hij zwaar is. Geen kast voor een LAN in ieder geval.

Inbouw- mogelijkheden
De kast biedt in principe genoeg ruimte voor alles wat je erin zou willen proppen. Nadeel vind ik wel dat de kabels van de HDD een beetje in de knel komen als je het sidepanel weer dichtdraait. Voor het 'mooi' zou de kast een paar centimeter breder moeten zijn. Er zit wel een kleine uitsparing in het sidepanel voor de afvoer van lucht. Alleen dan nog blijft het krapjes. Maar tot nu toe werkt alles naar behoren, dus geen klachten hier verder.

Koelingsmogelijkheden
In 1 woord: legio.
- 1x 120mm in backpanel
- 2x 92mm in sidepanel rechts (iets boven AGP en ten hoogte van midden PCI gedeelte)
- 3x 92mm voor het fanrack.

In de bijgeleverde voeding zitten ook een fan inclusief kabel voor de fancontroller op je moederbord. Nadeel vind ik de bevestiging van de fans in het sidepanel rechts. Als je de kast openmaakt zal je toch elke keer stekkers los moeten halen. Misschien dat hier een wat nettere oplossing voor is. Maar dit kan ik Chieftec niet echt aanrekenen. Bijna geen enkele kast heeft hier iets voor. Verder is de kast met alle fans aangesloten nog steeds stil. (Wel de fans op een lage setting uiteraard, en Zalman spul.) De InWin-kast van mijn vriendin is een herrieschopper wat dat betreft. (Ook fans @ low speed.)

Vormgeving
Tja... een Ferrari zal het nooit worden. Het is een ordinaire rechthoek met een middenbaan van kippengaas (voor hele kleine kipjes dat wel ;) ). Het is strak en simpel gehouden. Enig minpunt is de resetknop. Alleen kinderen van onder de vier jaar kunnen daar zonder hulpmiddelen bij. De rest zal een pennetje of iets dergelijks moeten gebruiken.

Installatie- gemak
Installatie was een eitje, er is werkruimte zat en je hoeft nooit je vingers in rare bochten te drukken. In feite heb je geen schroevendraaier nodig. Achterpoorten werken met een klemmetje. (Deze houdt zelfs de Zalman op mijn 6600GT in de lucht!) De 3,5" bays gaan met bijgeleverde thumbscrews en voor de 5,25" zitten er speciale schroeven voor het racksysteem. Dit werkt ook foutloos. De 5,25" bevestiging zag ik in eerste instantie als probleem voor mijn Aerogate. Maar met de thumbscrews die eigenlijk voor de FDD waren, was die fancontroller toch muurvast te krijgen. Ten slotte zijn er railtjes voor de HDD waarmee ze zo op hun plek klikken. Zoeken naar schroeven hoeft ook niet meer, de reserveschroeven kan je tussen de 5,25" en 3,5" kwijt op een stalen balkje in de kast.

Modbaarheid
Niet echt van toepassing. Alles wat ik erin wil hebben past erin en speciale modeisen heb ik niet.

Kwaliteit van voeding
Vooralsnog geen klachten. Ben van een hoop errors af sinds ik deze kast heb. Dat bokkiewokkie spul komt er bij mij niet meer in. Voor de compleetheid de lijnen zoals AsusProbe die aangeeft:
+12V: 12,544V >> 4,5%
+5V: 4,892V >> 2,2%
+3,3V: 3,392V >> 2,8%

Voor de prijs een mooie kast. Zeker aangezien bijna alles wat je nodig erbij zit. Vooral met de voeding erbij een goede prijs.

Heb jij ook een Chieftec Mesh LCX-01 Blauw, Zwart?