Specificaties 15,6" (1920x1080), 524GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook UX52VS-CN021H Review

roybisschops 28 juni 2013, laatste update op 26 mei 2014, 4.659 views

Asus ZenBook UX52VS-CN021H

Pluspunten

• Full HD IPS-scherm
  • aluminium behuizing
  • bouwkwaliteit
  • dikte en gewicht
  • snelheid
  • aansluitingen
  • design en uitstraling
  • stil
  • het geld waard

Minpunten

• 4GB intern geheugen
  • montage touchpad
  • traag na 1e installatie
  • toetsenbord is wennen
  • niet goedkoop

Na lang twijfelen over een Asus N56VZ heb ik uiteindelijk toch gekozen voor deze UX52VS. Zeker nu deze de laatste tijd sterk in prijs is gezakt, tot onder de ¤1100,-.
Nu ook maar een review aangezien deze erg schaars zijn voor deze laptop.

Mijn uitgangspunten voor de aankoop in het algemeen waren o.a. een i7-processor, een meer dan goed 15,6" mat beeldscherm (bij voorkeur IPS), liefst Full HD, meerdere USB 3.0-poorten, een numeriek deel op het toetsenbord en een goede bouwkwaliteit en uitstraling.
Ik heb uiteindelijk voor de UX52VS gekozen omdat deze is voorzien van een IPS-scherm, de betere metalen bouwkwaliteit rondom en omdat hij wat lichter en vooral dunner is (lees fraaier, maar dat is natuurlijk persoonlijk) dan den N56VZ. Ik laat laatstgenoemde voor wat het is en zal verder alleen de UX52VS behandelen.

Algemene indruk
Het begint al bij de doos van de laptop; ziet er mooi uit en je krijgt al het gevoel dat je iets bijzonders hebt gekocht. Als je de laptop vastpakt valt op hoe dun deze is voor een 15,6", maar hij voelt ook wat zwaarder dan je zou verwachten. Dit komt denk ik door de geheel metalen (aluminium?) behuizing. Onder- en bovenkant van de laptop en de achterzijde van het beeldscherm is van mooi fijn geborsteld metaal. Het voelt erg solide.

Beeldscherm
Na de eerste keer opstarten valt het beeldscherm op in positieve zin. Mooie egale kleuren, goede helderheid, ruime kijkhoeken en een zeer scherp beeld. Ik heb nog niet de tijd gehad om het scherm helemaal perfect in te stellen d.m.v. een kleurtest en een calibratie (ik gebruik de laptop veel voor beeldbewerking), maar voor nu heb ik nog niks aan te merken. Het is geen IPS-scherm zoals een los scherm. Bij donkere afbeeldingen zie je aan de zijkanten een hele lichte ‘glare’. Maar dat is het enige dat mij opvalt. De resolutie vind ik zelf niet te hoog.

Snelheid
Ik moet zeggen dat na de eerste installatie de laptop qua snelheid tegenviel. Hij was zelfs trager dan mijn vorige Lenovo E520 met i5-processor. Hierop heb ik een nieuwe installatie van Windows 8 Pro 64bit (laptop wordt geleverd met gewone Windows 8 64bit) op de laptop gezet en hij draait nu als een zonnetje onder photoshop en tegelijkertijd met andere programma’s open. Ik heb wel het geheugen uitgebreid; na gepriegel met kleine ‘torx’-schroefjes heb ik het geheugenkaartje van (blijkbaar 2GB) vervangen door 8GB en nu heeft mijn laptop dus de maximale 10GB geheugen. De andere 2GB zitten dus ergens anders in de laptop. Er zit overigens geen echte SSD-schijf in, wel een 24GB SSD-cache. Ik merk er nog niet zoveel van, maar misschien moet ik daarvoor ook de software vaker gebruiken. Voor het opstarten mis ik de SSD niet, aangezien met InstanOn de laptop vanuit slaapstand binnen enkele tellen gereed is.

Gebruiksgemak
De batterij gaat met normaal gebruik ruim 3 uur mee, voor mij prima. De aluminium behuizing wordt niet warm, maar misschien dat dit anders is als je er zwaardere spellen mee gaat spelen. Hetzelfde geldt voor de geluidsproductie, zo goed als niets te horen.
Het geluid van de speakers is acceptabel, zeker niet slecht, maar bassen ontbreken toch wel. Er is geen subwoofer zoals bij de N56VZ.
Het touchpad werkt fijn en er zijn genoeg handige ‘gestures’. De knoppen zijn wel wat zwaar. Ook jammer dat het touchpad bij de knoppen net niet mooi egaal in de behuizing ligt. Dit is wel meer een gevoelskwestie dan dat het in het gebruik stoort; beetje zonde van een laptop voor dit geld (net als de nVidia sticker die scheef is geplakt).
Het toetsenbord is een beetje wennen. Het lijkt alsof de toetsen wat verder uit elkaar liggen dan ik gewend ben. De pijltjes-toetsen zijn soms een beetje zoeken omdat deze half in het numeriek deel half in de shift-toets zitten. Maar ik ga ervan uit dat dit een kwestie van gewenning is.
Op 1 USB-poort na zitten alle ingangen (2x USB, SD-kaartlezer, HDMI, LAN, mini-VGA -adapter is meegeleverd-, microfoon en koptelefoon) aan de linkerkant, dus erg functioneel voor iedereen die met rechts de muis gebruikt.
Een harde schijf van 500 GB is niet enorm, maar voldoende. Standaard zijn er twee partities.
Een touchscreen ontbreekt, maar dat mis ik niet op een laptop.

Is de laptop zijn geld waard? Inclusief de geheugenuitbreiding kostte deze net iets meer dan ¤1100.
Als ik het vergelijk met het aanbod van andere laptops met een Full HD IPS-scherm, dan is deze laptop qua prijs bijna niet te verslaan. Daarnaast ben ik zeer te spreken over de bouwkwaliteit, die zich zeker kan meten met de Macbook Pro. In deze twee punten (IPS-scherm en bouw) lijkt vooral het geld te zitten.
Het is jammer dat je maar 4GB intern geheugen krijgt, 500GB harde schijf is niet noemenswaardig en er is geen SSD. Je krijgt ook niet de allersnelste i7-processor of de beste nVidia-kaart; deze zijn op bijv. een N56VZ beter. Maar er zijn ook genoeg laptops waar je voor meer geld minder krijgt.
Als ik kijk naar het functioneren van de laptop op alle eerder besproken punten i.c.m. de uitstraling en de gevoelswaarde (voor mij in ieder geval ook van belang), kan ik de Asus UX52VS zeker aanbevelen.

UPDATE MEI 2014:

Inmiddels heb ik enige tijd terug de laptop uitgebreid met een SSD-schijf van 500GB van Samsung (zie hieronder de review voor het product).
Na een gebruiksperiode van enkele maanden vond ik dat het opstarten van de de laptop en het starten van zwaardere programma's (zoals photoshop) toch sneller moest.

Hiervoor heb ik mijn DVD-drive 'opgeofferd', via Amazon een 'caddy voor de HDD gekocht en dus de Samsung SSD-schijf. De SSD is nu mijn opstartschijf waar windows en alle software staat en de oude schijf is mijn extra vrij te gebruiken ruimte.

Afgezien van een hoop gepriegel met schroefjes is het overzetten eigenlijk vrij vloeiend verlopen dankzij de software van Samsung. Deze software was ook een van de redenen voor de keuze voor de schijf van Samsung. Het enige probleem is dat je Windows weer moet activeren omdat MS denkt dat je de versie van Windows op een andere pc hebt geïnstalleerd (of zoiets). Gelukkig bestaan er trucjes voor en was de activatie uiteindelijk geen punt.

Betreffende het resultaat: het is een zeer duidelijk verschil met zo goed als alles dat opgestart moet worden, de DVD-drive mis ik nog steeds niet (vóór de upgrade volgens mij ook nooit gebruikt) en 500GB extra is altijd relaxed. Geen spijt tot nu toe.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX52VS-CN021H?

Beste,
Ik heb sinds maart dezelfde laptop en kan me zeer goed vinden in alle plus en minpunten die je aanraakt.
Hij tipt wel niet aan de macbook op vlak van bouwkwaliteit.

Een vraagje over het extra geheugen dat u erin gestoken hebt, ik heb hetzelfde geprobeerd maar de 2 schroefjes in de hoeken aan de scharnierkant krijg ik er onmogelijk uit. Heb jij hier last van gehad?
Ik kan me niet herinneren dat er schroefjes waren die veel moeilijker los gingen.
Ik zeg niet dat het gemakkelijk was, want het waren kleine torx-schroefjes en het idee om er eentje stuk te draaien..., moet er niet aan denken.
Maar krijg je ze niet losgedraaid of blijven ze na het losdraaien een beetje hangen? In het laatste geval zou ik een beetje bewegen met de onderplaat.

En ik moet eerlijk bekennen dat de laptop geopend wel wat flex heeft. Waarschijnlijk is dit bij een macbook minder.
Succes.
Ik krijg ze helemaal niet los gedraaid, intussen zijn ze bijna stuk gedraaid.
Ik zal eens proberen om wat met de plaat te bewegen, daar had ik niet aan gedacht.
Bedankt.

edit: werkt ook niet, net als tikjes op de schroef geven. :?

[Reactie gewijzigd door 24shure op 28 oktober 2013 13:34]

Ik heb sinds kort ,mede dankzij deze review een zelfde model gekocht. Ik heb inmiddels een 2e model ontvangen, de accus waren niet helemaal gezond. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de win8 pro erop hebt gekregen, Ik krijg de USB boot optie maar niet beschikbaar. En de ingebouwde DVD speler is ook niet te selecteren.
Alvast bedankt.
Je weet dat je met F2 tijdens het startscherm (het Asus-logo) BIOS opent?
Als ik het me goed herinner heb ik daar de boot optie ingesteld.
Ik heb W8 Pro in ieder geval geinstalleerd met de USB stick (overigens belachelijk dat je daarvoor eentje van 16GB nodig hebt)..

Mocht het nog niet lukken dan zal ik nog 's kijken hoe en wat ik in m'n BIOS precies heb ingesteld.
Succes.
F2 is een bekende toets. Onder de tab Boot kun je vervolgens een aantal keuzes maken. Maar in mijn geval is dat alleen de hitachi harde schijf. Je kunt ook nog een eigen gemaakte boot optie aanmaken. Daarin kun je een pad aangeven daar kan ik niets mee. De USB poort is wel enabled. Maar ik kan deze niet selecteren.
ALs je de esc toets indrukt bij het opstarten zul je ook een een aantal boot opties kunnen zien. Maar de USB boot komt daarin ook niet naar voren.
Net gecheckt bij mij, en in BIOS ik zie hetzelfde als jij.
Dat schiet dus niet op. Ik kan me ook niet meer heel goed herinneren wat ik gedaan heb.

Heb je van de USB-stick een bootable flash drive gemaakt?

Ik heb uiteindelijk een installatie uitgevoerd via de cdrom. In de bios boot sectie heb ik fastboot disabled, csm enabled en launch pxe opRom enabled. Daarnaast heb ik secure boot control uitgeschakeld. Installatie win8 pro gedaan, maar helaas is de licentie in de bios verankerd. Deze heb ik er nog niet uitgekregen. Dus uiteindelijk geen pro versie maar de standaard versie is werkend op mijn laptop.
De usb boot geeft het systeem nu wel als optie aan.
Ik kan de bios instellingen niet meer als default waarden instellen, dan wil het systeem niet doorstarten. Ik heb dus kennelijk geen fastboot meer.
Als je hiervoor misschien nog een oplossing hebt dan verneem ik dat graag.
Mooie review, hij is in de actie voor ¤888.
Zou je deze laptop op dit moment weer kopen voor deze prijs?
Alvast bedankt
Hi, lastige vraag, omdat ik in de tussentijd niet meer gezocht heb naar nieuwe laptops. Ik weet dus ook niet wat er in de tussentijd nieuw is uitgekomen.
Maar volgens mij is het nog steeds een van de weinige beschikbare dunnere en lichtere 15" laptops.
Als je erbij optelt dat je er een geweldig beeldscherm bijkrijgt, dan is de concurrentie nog gering.
Pin me er echter niet op vast, eea moet je zelf verder uitzoeken en ligt ook aan je eigen wensen en eisen.

Zou ik 'm dus zelf nog een x kiezen? Voor die prijs denk ik toch wel, koop er wel meteen 8GB RAM bij.