Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

musiman 17 juli 2008, 3.237 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• Instelmogelijkheden, 4x Gbit LAN en 1x Gbit WAN.

Minpunten

• Signaalsterkte

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
De D-Link router zou met de N-standaard beter performen dan de oude G. Volgens D-Link:
up to 14x faster speeds* and 6x farther range* than 802.11g while staying backward compatible with 802.11g devices.
De snelheid is inderdaad erg goed. Ik kan met deze router mijn 35 Mb/s up- en downspeed internetverbinding volledig benutten.

De range echter, is verre van goed. Met mijn oude router, een Speedtouch 580 802.11 b/g router, kon ik maar ternauwernood van de meterkast op de begane grond (waar de router staat) naar de zolder. Er moeten 2 lagen van kanaalbeton overwonnen worden. Speciaal daarvoor had ik een Cisco WLAN kaart met externe antenne (aan een draadje dus) gekocht, zodat de verbinding meestal net voldoende was; echter wel instabiel.
Met de nieuwe D-Link hoopte ik dat de "6x farther range" (mede vanwege de goede reviews hierover) verbetering zouden betekenen naar de computer op zolder. Ik heb uiteraard een D-Link 802.11n pci kaart er bij gekocht. Op diverse forums (ook hier op tweakers.net) werd aangeraden om de router op 802.11n zonder backwards compatibility te zetten, om zo de reikweidte te maximaliseren.
Helaas, het is nog slechter dan met de speedtouch :(
Op dit moment lukt het me zelfs helemaal niet meer op verbinding op te bouwen. Het signaal is zeer zwak.
Nu ben ik genoodzaakt om te zoeken naar betere antennes voor op de router. Hopelijk dat dit enige soelaas brengt.

Daarom een "slecht" voor "draadloos bereik".

Voor de rest is dit echter wel een hele goede router, die erg veel instellingen en mogelijkheden kent.

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Meer advertenties

@janenalleman: dd-wrt op de D-link? Gaat niet werken, wordt niet gesupport op de DIR-655.

Mijn ervaring met de D-link qua range en signaalsterkte is zeer goed. Veel en veel beter dan zowel mijn Speedtouch 780 en de Asus WL-500gP die ik had (en nog heb in de kast). Daarnaast een prima compatibiliteit met de Intel wireless chipsets in mijn laptops.
En ja: ook 2 lagen zeer nieuwerwets gewapend beton.

Voor de slechte kwaliteit kunnen veel omstandigheden zorgen:
- Kanaalkeuze (bij mij werkt manual kanaal 1 het beste, ook gezien het kanaalgebruik van de andere wireless-gebruikers in mijn buurt)
- slechte plaatsing/uitrichten van antennes. Ik heb zelf een Hawking 7 dBi antenne op een van de originele antennes aangesloten zodat ik meer plaatsingsvrijheid heb en dus dichter bij het trappengat kan komen met het signaal.
- Verouderde firmware. Huidige versie is 1.11EU

Kortom, wellicht wat meer uitsluiten voordat je het apparaat veroordeeld?

[Reactie gewijzigd door Edgarz op 17 juli 2008 20:14]

@Edgarz
Even een extra note. Voor zowel de US versie als de EU versie is er nu een 1.11 firmware uit, dit zou verwarring kunnen scheppen. "Nooit de US firmware op de EU versie installeren. "Using this firmware on a device outside of the United States will void your warranty and may render the device unusable." Ik zeg het er maar even bij.

@reviewer
Ik heb de router zelf en hij functioneert prima, ook op zolder, in de schuur en bij de buurman (op de 2e verdieping). Het signaal gaat dan wellicht niet door een paar meter gewapend beton heen maar toch. Probeer wellicht de positie van de antennes te optimaliseren (je weet dat een antenne loodrecht in de richting waarin hij wijst uitzend toch?).

Wat misschien ook zou kunnen helpen is om met een programma je signaal sterkte te meten, zowel op 1 meter van de router als op de locatie op zolder. Uit mijn hoofd zou je hiervoor onder windows bijvoorbeeld netstumbler kunnen gebruiken, en onder linux gebruik ik gkrellm met de gkrellm-wireless plugin (als iemand iets beters weet houd ik mij aanbevolen).

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 17 juli 2008 23:00]

Gewoonlijk bestaat het enige verschil tussen Europese en Amerikaanse firmware erin dat men in de Verenigde Staten bepaalde kanalen niet mag gebruiken die hier wel mogen.

Maar goed, het is natuurlijk aan te raden bij de eigen firmware te blijven want wie weet is de revisie die men in Amerika verkoopt wel anders dan die van hier.
Heb dezelfde router en kan het helaas alleen maar eens zijn met het voorgaande. Hoge snelheid maar het bereik wanneer hij door kanaalbeton moet is niet goed, hier ook 2 lagen en vrijwel geen verbinding mogelijk.
Tip: Neem een homeplug systeem. Veel stabieler en met 85Mbps adapters nog redelijk snel ook (2Mbyte/s haal je wel, tenzij er hele slechte electra in het huis zit, maar aangezien het allemaal beton is zal het wel niet al te oud zijn) ;)

(zelf hem ik adapters van Alectro en van XXODD (of hoe je dat ook schrijft))

[Reactie gewijzigd door 1-0-Ed op 17 juli 2008 12:25]

misschien dd-wrt firmware installeren. Dat kan het een en ander flink verbeteren.
Heeft iemand ervaring met de perfomance icm met DELL Wifi-N kaartjes (ingebouwd in laptops)?
Het is toch over het algemeen bekend dat je (voorlopig nog) met een N netwerk een verdere range krijgt maar het signaal minder (half ) zo sterk wordt? Daarom schakelen de meeste mensen niet over..
Welke PCI kaart gebruik je (typenummer), niet alle kaarten zijn 3 zenders / 3 ontvangers ! Dit maakt veel uit. Ook de gebruikte chipfabrikant kan best dezelfde zijn. Zie : http://www.smallnetbuilder.com/

Heb je de DWA-556 of DWA-552 ?

[Reactie gewijzigd door dppa op 18 juli 2008 22:27]

Hier even een korte reactie op jullie reacties. Ik heb zitten spelen met de antennes en de verschillende kanalen. Ook met diverse andere instellingen van de DLink. Ook heb ik even overwogen om betere antennes te plaatsen, maar uiteindelijk heb ik toch maar besloten om een kabeltje naar de zolder te trekken.
Sinds die tijd heb ik nu geen last meer van een slecht "bereik" en kan ik met de volle 35 Mb/s down en up internetten :P

En oh ja, ik heb ook de nieuwste firmware d'rop zitten hoor, dus daar ligt het ook niet aan. Dus, afgezien van de de reikwijdte doet 'ie het heel goed en is mijn review nog steeds up-to-date.

En dan nog even één ding over het gebruik van de electriciteitsbedrading als medium om een netwerkverbinding op te bouwen. Ik lees dat het niet raadzaam is om over verschillende groepen te werken. Aangezien ik in mijn huis wel iets van 10 groepen heb, ben ik erg huiverig om over te gaan op het kopen van de producten die netwerk via het stopcontact mogelijk maken.