Specificaties 8GB USB 2.0-stick (1,613 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler 410 8GB 8GB Zwart Review

mschol 28 juni 2013, laatste update op 28 juni 2013, 342 views

Kingston DataTraveler 410 8GB 8GB Zwart

Pluspunten

• Ondanks dat hij gammel aanvoelt is hij stevig
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Is wat duurder

Ik was op zoek naar een geschikte snellere USB stick voor mijn raspberry Pi en voor het mee kunnen nemen van o.a. windows installaties als vervanging voor losse CD’s
Aan de hand van de al dan niet aanwezige productreviews hier en voorraad in de winkels heb ik 4 usb sticks gekocht die niet te duur waren en toch goed genoeg leken te presteren.
Deze heb ik, samen met 2 sticks die ik al had, aan een snelheidstest onderworpen om te kijken wat de gehaalde snelheden waren, om zo de snelst mogelijke in mijn raspberry pi te zetten.
Helaas beschik ik niet over een systeem met USB3 anders had ik het snelheidsverschil tussen usb3 en usb2 ook getest.

Datatraveler 410

Kingston DataTraveler 410 8GB
Dit is mijn op een na oudste stick, de stick is ondertussen 3 jaar oud en kostte destijds 13,29
Kingston adverteerde met snelheden tot 20Mb/sec lezen en 8Mb/sec schrijven.
Hij werd geleverd in een standaard blisterverpakking waar de huidige USB sticks ook in worden geleverd, Als extra software zat er SecureTraveler bij, deze software kon je gebruiken om de inhoud van de stick te beveiligen tegen gelegenheidsdieven. De stick heeft een blauw ledje aan het einde van de stick dat aangeeft of deze bezig is, doordat deze blauw is valt hij erg op in donkere ruimtes.
De stick bestaat uit 2 onderdelen: een metaal onderdeel dat in het midden van het 2de onderdeel, de daadwerkelijke stick, vastzit en zo als beschermkapje dient voor de usbconnector wanneer deze niet in gebruik is. Deze constructie voelt soms een beetje gammel aan, maar is eigenlijk vrij stevig en kan aardig wat hebben. In het metalen deel zitten 2 gaatjes zodat er een touwtje of ander iets doorheen kan om hem ergens aan vast te kunnen maken.

Alle Sticks

• AMD Sempron LE-1250
  • Asrock ALiveNF4G-DVI, BIOS versie P1.4
  • 4GB 400Mhz DDR2
  • Windows 7 SP1 x64
De software die ik heb gebruikt onder Windows om de snelheden te testen is Crystal Disk mark 3.02f. De sticks zijn, voordat er getest werd, snel geformatteerd in windows in FAT32, met de standaard cluster size zoals Hier beschreven is (Er is gekozen voor Default Allocation Unit Size).
De tests zijn uitgevoerd onder idle omstandigheden: Zoveel mogelijk achtergrond programma's gesloten en geen userinput tijdens de tests, tevens zijn de tests vanaf dezelfde USB poort uitgevoerd
Na formatteren is per disk de volgende hoeveelheid ruimte beschikbaar:
USB DiskBeschikbare ruimte
Kingston Datatraveler I3.83 GB (95.75%)
Kingston Datatraveler 4107.45 GB (93.12%)
Kingston Datatraveler 1117.30 GB (91.25%)
SanDisk Cruzer Blade7.43 GB (92.88%)
SanDisk Cruzer Fit29.8 GB (93.13%)
Lexar JumpDrive S507,31 GB (91.38%)

Testresultaten
http://tweakers.net/ext/f/bsPGFn3sEorCBe4Ud5vyEcjl/full.png http://tweakers.net/ext/f/g7ERt4A1rHtlWCDdhsNqwHTG/full.png

De snelste stick was de Kingston Datatraveler 111, ik vond echter wel de schrijf snelheid enorm tegenvallen voor een USB3 disk.
Het andere uiterste was de Lexar G50, die presteert (ruim) onder gemiddeld in zowel lezen als schrijven, dit was dan ook wel de goedkoopste van de sticks.
De snelheid van de Datatraveler I lag erg laag, wellicht kwam dit door de leeftijd of de usb stickgrootte (Al zou ik dat wel vreemd vinden). De 410 daarin tegen hield zich bijzonder sterk en is toch 1 van de snellere sticks
De Sandisk blade is wonderbaarlijk bijzonder snel met schrijven en zal ik vermoedelijk gaan gebruiken bij mijn raspberry Pi, jammer genoeg valt de Cruzer fit tegen qua snelheid, dat is toch fijner zo’n kleine stick erin.
Al met al ben ik niet echt ontevreden met de gekochte sticks en zijn de resultaten van de test best interessant te noemen.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 410 8GB 8GB Zwart?

Duidelijk, mijn dank voor de moeite 8-)