Specificaties 80mm diameter met 8,2dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile Review

mcDavid 27 juni 2013, 2.288 views

Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

Pluspunten

• Zeer lage inbouwhoogte
  • toch actieve koeling
  • weinig geluidsproductie wanneer idle

Minpunten

• hoge geluidsproductie bij load
  • heeft in de breedte wat meer ruimte nodig, houd hier zeker bij een ITX-moederbord rekening mee!

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Ook ik heb deze koeler gekocht om in mijn mini-ITX behuizing te plaatsen om een i5 3570 koel te houden. Aangezien de hoogte onder de voeding maar ietsje meer dan 50mm is, was dit n van de weinige koelers waarvan ik zeker wist dat deze zou gaan passen. Achteraf gezien had de boxed cooler misschien ook gepast, maar dat zou airflow-technisch niet ideaal geweest zijn

1) Installatie
Zoals de andere reviews ook al aangeven, is de installatie even puzzelen hoe de hulpstukken erop geschroefd worden. Het is echter geen moeilijke puzzel, en de plaatjes in de gebruiksaanwijzing zijn duidelijk. Installatie zou dus voor niemand een probleem moeten zijn. Montagehulpstukken voor vrijwel alle AMD en Intel processors zijn bijgeleverd.
Een nadeel is dat de koeler bij mijn moederbord over het PCI-e slot heenvalt, dit zal echter per moederbord verschillen en over het algemeen niet zo'n probleem zijn in situaties waar de inbouwruimte zo krap is dat je deze koeler nodig hebt.

2) Modbaarheid
Vanwege zijn zr geringe hoogte heb ik hier een score uitstekend gegeven, omdat hij duidelijk bedoeld is om toe te passen in krappe ruimtes. Bovendien heb ik nog een kleine "mod" uitgevoerd: De ventilator die normaliter lucht van bovenaf door de koelvinnen heenzuigt naar beneden, heb ik omgedraaid zodat deze naar boven blaast. Vlak boven de CPU-koeler zit bij mij namelijk de ventilator van de voeding, die ook naar boven blaast. Op deze manier wordt het grootste deel van de warme lucht van de processor direct via de voeding naar buiten afgevoerd.

3) Koelvermogen en geluidsproductie
De koelvinnen die bij deze koeler boven de ventilator zitten, zijn zeer smal. Het koeloppervlakte is dus erg klein, veel kleiner dan bij andere heatpipe koelers. En dat betekent weer dat er al vrij snel een hoge airflow nodig is om voldoende koelcapaciteit te leveren.
De ventilator is bovendien ook erg klein. Het is wel een 80mm ventilator, maar waar een normale 80mm ventilator 20 milimeter dik is, en een extra smalle soms 16 milimeter dik, is deze ventilator slechts 10 milimeter dik. Dat betekent dat de airflow een stuk minder is dan je van een 80mm fan gewend bent.
Als je processor idle is heb je hier allemaal geen last van, dan draait de fan gewoon een minimaal toerental en blijft de temperatuur keurig rond de 40-45 graden. Als je de processor echter gaat belasten is er al snel een hoog toerental nodig, en dat gaat gepaard met aardig wat lawaai en een stijging van de temperatuur.
We kunnen dus stellen dat het koelvermogen en de geluidsproductie niet erg goed scoren. Maar wanneer je deze koeler vergelijkt met producten van dezelfde afmetingen, zijn dat vrijwel allemaal passieve koelers, waarvan het koelvermogen waarschijnlijk nog beperkter is of waarbij een zr hoge airflow door de kast (lees: lawaai) noodzakelijk is. Wat dat betreft doet de Kozuti het dus voor zijn formaat helemaal niet slecht. Ik ga de aanwezigheid van de ventilator zelfs bij de positieve punten zetten, omdat dit wel een beetje je "garantie" is, dat deze koeler ook in een krappe kast met weinig airflow, de temperatuur binnen de perken kan houden. Een beetje lawaai is nog altijd beter dan een computer die uitvalt.

Heb jij ook een Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile?

Is dat een Shuttle case? Ik heb nog zo'n oude case liggen, maar Shuttle heeft een of ander rare grote mobo, met een eigen io shield dat een stuk kleiner is. De dremel moet er dus aan te pas komen.

Cool dat ik aan je foto's kan zien dat deze koeler gaat passen! De layout van het mobo dat ik op het oog heb komt overeen (MSI H81i) en de psu hangt in mijn case boven de sata poorten op een hoogte boven het bord van ongeveer 40 mm. Hij is gelukkig ook maar 40mm breed (langere psu, sfx als ik me niet vergis) ...
Het is een Spire Powercube zoals in de review vermeld