Specificaties 4,55" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia T Zwart Review

xazorx 26 juni 2013, laatste update op 16 april 2014, 1.961 views

Sony Xperia T Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Mooi design
  • SmallApps
  • Makkelijk in gebruik.
  • Redelijk goede camera.

Minpunten

• Batterij tijd
  • Batterij niet vervangbaar
  • Soms last van camera compressie

-- Deze review is niet heel relevant meer gezien de foto's niet meer werken, en ik ze ook niet ergens anders kan uploaden, de tekst heeft hopelijk nog wel enige relevantie, dus daar kan je nog wel anar kijken als je wilt.. --

Intro.
Deze telefoon heb ik gekocht omdat ik na een kleine 2 jaar wel toe was aan een nieuwe, ik heb namelijk al een aardige tijd rondgelopen met de Sony Ericsson Xperia Neo V, een leuke telefoon, en hij belde nog, deed eigenlijk hetmeeste nog. Maarja, snelheid was er nou neit meer te bekennen, helemaal niet nadat ik vrijwel alle ROMs en kernels had geprobeerd. Al met al was het dus tijd voor een nieuwe. Op een dag dacht ik dus, van goh, laat ik eens naar een winkel gaan waar ze telefoons verkopen. Ik blijf onpartijdig, dus ik noem geen namen. Bij de winkel aangekomen, loop ik een beetje rond, en ik kwam bij de telefoon hoek. Waar veel in de aanbieding was. Nou zag ik de Xperia T liggen, eenmooie, snel uitziende telefoon. Ik kende deze telefoon toevallig vanwege de obvious product placement in de film Skyfall, en de vervelende reclames. Ook de review van Tweakers herrinderde ik me nog, die redelijk positief was. Dus ik koop deze telefoon, en toen begon het avontuur.
Het openen.
Toen ik vrolijk en blij thuis kwam met mijn mooie nieuwe 007 Xperia T werd ik erg vrolijk. In de doos zat niet veel bijzonders, de telefoon, een setjes oordopjes, wat boekjes die nog steeds niet geopend zijn, en een oplader. Alles zat er prima in en de telefoon had nog een folie. Alles ging goed. Alleen ik schrok me kapot toen ik me telefoon wou opstarten als Vodafone gebruiker, want de telefoon was namelijk T-Mobile branded! Maar dit maakte niks uit, hij accepteerde gewoon mijn simkaart. Tot zover het opstarten en openen.

Het echte gebruik.
Toen de telefoon daadwerkelijk was opgestart kwam er het gewoonlijke scherm zoals bij iedere android telefoon, en hoe je de telefoon gegistreerd, en nog wat informatie over Xperia, zoals Facebook integratie van Xperia. Dit is voor TimeScape.
toen de telefoon helemaal geconfigureerd was kon het echte werk beginnen, want hoe snel was de telefoon, wat kon je ermee, wat zijn de mogelijkheden. Nou, deze leken wel oneindig, het schitterende 720p scherm die zeer helder is waarop alles perfect op word geshowed op een geweldige snelheid, gewoon... wow. Maar dit kan ook zijn omdat mijn oude telefoon gewoon klote was.

Uiterlijk
Ik ga hier niet in liegen of moeilijk mee doen. Het is een schitterende telefoon, alles ziet er mooi en afgewerkt uit, en je zou denken dat er niets mee aan de hand is, en dat leek eerst ook niet zo. Hij lag lekker in de hand en zag er schitterend uit, maar je moet hem niet bij de camera vasthouden want de mooi glimmende randjes kunnen loslaten. Een zonde. Je kan ze daarentegen wel gewoon terug plakken zonder problemen.
Skyfall
Iedereen kent het wel, 007: Skyfall, nou had James Bond ook een telefoon nodig en dus dachten ze van goh, laten wij een telefoon maken voor 007. Al hebben ze er niet echt veel aandacht aan besteed, het is wel leuk. De standaard ringtone is dan ook een sample wat veel de 007 films voorkomt en het standaard thema is ook een James Bond thema.

Algemeen gebruik.
Nu komt natuurlijk de vraag hoe is het in alledaags gebruik, voor deze vraag heb ik een tijdje gewacht voordat ik een conclusie trok, maar nu na precies 4 weken denk ik dat ik wel een goed oordeel kan maken.
Nou het normale gebruik is simpel, het is snel, en ik heb nog geen applicaties gevonden die niet werken. Ook dingen als Facebook werken snel, Skype werkt goed, ook bellen met Skype. Wat ik voornamelijk leuk vond was het feit dat je een soort mini apps hebt, die werken als kleine vensters op je scherm zoals bijvoorbeeld notities en je hebt ook een rekenmachine, ook een leuke die ik heb gedownload is de camera, waarmee je gewoon een mini camera hebt.
Interface
De interface is smooth en simpel, je hebt muziek, een lockscreen en je kan je app lijst sorteren naar eigen smaak. Ook kan je zoals gewoon startschermen toevoegen, en je kan daarop je eigen apps toevoegen.
Benchmarks
Bij Quadrant kwam er iets onverwachts maar erg vrolijk makend uit, de Xperia t is volgens de benchmark sneller dan de One X van HTC! Dit vrolijkte mij dag erg op. Maar dit was zonder de BraviaEngine, dus die draaide ik ook nog even, al verwachtte ik niet veel verschil. En dat was er ook niet. Blijkbaar verbeterd BraviaEngine alleen de beeldkwaliteit, maar voegt niks toe aan de snelheid van de grafische prestaties, maar het haal ter ook niks vanaf dus dat scheelt.

Het Scherm
Hierover houd ik het kort, ik zeg alleen dat ik geen expert heb op het gebied van schermen maar dat dit scherm geweldig aanvoelt om te gebruiken, eigenlijk dus het touchscreen wat goed voelt, maar het scherm zelf is echt geweldig helder, het ziet allemaal scherp en strak uit, en mooie kleuren, maar zoals ik al zij, schermen zijn niet mijn specialiteit.

Batterij
De batterij is heel simpel en misschien wat kort door de bocht, maar deze is gewoon niet goed, ik doe bij licht gebruik, 18 uur met de batterij, en onder licht gebruik valt bij mij in totaal een uurtje aan muziek, Facebook en een beetje Twitter. Dus deze is helaas niet zo best. Ook kan je de batterij niet vervangen, want deze zit vast achter een klepje. Helaas.

Camera
De camera is iets waar we kritisch naar moeten kijken, want het is een geweldige resolutie die je ermee op kan nemen en het ziet er ook geweldig uit, maar er zit wel redelijk wat compressie op en dat vind ik persoonlijk een beetje zonde. Maar ach, je kan niet alles hebben zullen we dan maar zeggen. Maar even back to the point. Als je naar de camera kijkt is er op het eerste gezicht niks mis mee. Maar als je gaat filmen, word het iets minder, als je namelijk filmt en beweegt tegelijk is het net alsof de camera gewoonweg helemaal niet focussed. Wat wel leuk is, al weet ik niet of dit standaard van Android is of niet, is dat je veel kan bewerken aan je foto, zoals filters die alles dramatiseren.
Link naar een foto.
En nog een foto.
En nog een gedramatiseerde foto.

Tot slot
Deze telefoon van Sony heeft voor en nadelen, maar voornamelijk voordelen, als je het mij vraagt zou deze telefoon een 8,5 krijgen. Als je een telefoon zoekt die relatief betaalbaar is, en toch topkwaliteit is, dan zou ik deze zeker aanraden, het is ondertussen niet meer de top, maar toch zeker de top van de mid-range telefoons.

Heb jij ook een Sony Xperia T Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb er zelf ook een en kan me in je review wel vinden. Nadat ik 'm een paar maanden in gebruik heb is het batterijverbruik een stuk verbeterd. Ik doe nu 2 dagen met de telefoon. Weinig bellen en af en toe een spelletje.
Wel vervelend dat die de sd kaart steeds om zeep helpt. Heb die er maar uit gehaald.
Op de achterkant zit een soort rubbercoating. Op de hoeken begint deze af te slijten.
De batterij is niet op de normale manier te vervangen, maar op internet staan filmpjes hoe je dit kan doen.
@xazorx je linkjes naar de foto's doen het niet.
Ik zie het nu ook, ik zal de foto's ergens anders uploaden want mijn site heb ik offline gehaald. Als je goed kijkt bij mij zie je inderdaad ook dat de rubbercoating aan het slijten is, iuk zal kijken of ik daar ook een foto van kan maken.
@xazorx: e linkjes naar de foto's doen het (weer/nog) niet.
Ja klopt, helaas ben ik de fotos kwijt, mijn website is namelijk offline en ik had helaas geen backup. Maar ik denk dat ik binnekort de review maar verwijder want ik geloof neit dat er nog veel mensen naar kijken
Ik heb 'm net gelezen en ben erg blij met deze review en blij met het feit dat je de review er nog niet afgehaald hebt. Deze laat zowel de positieve als negatieve kanten van het toestel zien op een discrete manier. Ik heb er zelf net een via Tweakers V&A gekocht en kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik'm binnen heb. M'n huidige toestel is een Nexus S met een gigantische barst in het scherm. Het duurde even voordat ik een beslissing kon maken, maar toch specifiek gezocht op een betaalbaar Sony toestel.
De review is niet helemaal actueel meer, maar ik ben blij dat je er toch wel wat aan hebt. Ik moet zeggen, ik gebruik de telefoon nog steeds, en ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Je gaat in ieder geval een stuk vooruit van een kapotte Nexus S naar een Xperia T, en als je van custom ROM's houd (wat nog wel eens voor komt bij Nexus eigenaars) , dan heb je ook de juiste telefoon, want er zijn heel wat voor die ook actueel zijn. Al moet ik zeggen dat de stock ROM ook erg goed is, dus als je niet van de custom ROM's ben zou ik die er lekker op laten staan.
Sinds gisteren via "Sony pc companion" Android 4.3 ge´nstalleerd. De telefoon lijkt er sneller door geworden te zijn.