Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS 102 Review

aatje92 26 juni 2013, laatste update op 2 juli 2013, 14.833 views

Netgear ReadyNAS 102

Pluspunten

• Snel
  • Makkelijk in te stellen
  • Makkelijk uit te breiden
  • Strakke software
  • Voldoende pakketten beschikbaar

Minpunten

• Voor veel apps die normaliter gratis zijn moet je betalen als je via de interface wilt installeren, maar die pakketen zijn gratis beschikbaar via apt-get.
  • Array rebuilden duurt lang (maar dit had ik ook verwacht).

Features Score: 5
Dit is mijn eerste review, mocht er behoefte zijn aan meer informatie graag het laten weten in de reacties en ik zal het toevoegen.

Ik heb voor de Netgear Readynas 102 gekozen omdat mijn oude nas (mybook world edition) nu echt klaar was en ik wilde nu wel eens voor iets professionelers gaan. Mijn keuze viel aanvankelijk voor de Synology DS213j, maar die was nergens op voorraad en deze Readynas wel, en aangezien ze dezelfde hardware hebben durfde ik de gok wel te wagen.

De nas zelf ziet er leuk uit, HDD's installeren is erg gemakkelijk door middel van het deurtje en het nieuwe klik-systeem voor harde schijven van netgear. Ook de array uitbreiden gaat erg makkelijk, maar duurt wel lang. Ik had er eerst 2x1tb schijven in van WD blue, maar deze waren eigenlijk voor mijn computer bestemd. Toen ik mijn 2x3tb WD red's binnen had, wilde ik deze gaan gebruiken. Eerst 1 schijf eruit gehaald, nieuwe erin geklikt en hij begint gelijk met rebuilden van de array. Dit duurt gemiddeld 8 uur en dan de andere schijf eruit voor de andere 3tb schijf en hij begint weer gelijk met rebuilden, dit duurt weer 8 uur en vervolgens gaat hij expanden dit duurt weer 8 uur dus zoals ik zei het duurt wel lang.

Verder de interface, die is prachtig. Ik heb ook nog met een RND2000 gewerkt en die interface vond ik toch wat matig. Maar netgear heeft erg zijn best gedaan en de nieuwe interface is lekker strak en functioneel.

Het besturingssysteem is gebaseerd op Debian Linux, wat extra functionaliteiten toevoegen erg makkelijk maakt via apt-get. Er zijn (voor mij iig) voldoende software pakketen beschikbaar (sabnzbd, transmission, apache).

Benchmark
Hierbij nog een benchmark, wel met een wat trage pc gedaan (Pentium D, 4gb ram) maar wel via een gbit fdx netwerkkaart. Getest met Intel Nas Performance Toolkit v1.7.1. De nas was wel wat torrentjes aan het downloaden / seeden ook. Ik zal later nog een iperf test toevoegen.

Gebruik
Ik gebruik hem vooralsnog voor de nodige backups, om media naar mijn Raspberry Pi met raspbmc en mijn WD tv live te streamen, en torrents te downloaden. Dit gebeurt vlekkeloos.

Snapshots
Bij deze nas heb je ook de mogelijkheid om per share of map snapshots in te stellen. Dit gaat erg gemakkelijk via de interface en werkt goed. Vanaf het shares menu kan je makkelijk een snapshot maken, en naar de recovery modus gaan:

En vervolgens kan je gemakkelijk verwijderde bestanden zien en terug halen:

Ook kan je per share gemakkelijk opgeven hoe vaak er een snapshot gemaakt moet worden:

Dit gebeurt allemaal erg vlot en soepel.

Nog maals dit is mijn eerste review, commentaar is erg welkom.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS 102?

Leuk te vermelden is dat deze NAS het BTRFS filesystem bevat, en dus de mogelijkheid om snapshots te maken. Komt normalitair alleen bij veel duurdere nassen voor.
Handig wanneer je eens per ongeluk een file weggooid of leeg opslaat.
Goed opgemerkt, ik had al gezien dat de nas het had maar heb het nog niet uitgetest. Zal het eens testen en in de review plaatsen
Heb je een handleiding hoe je de apt-get kan gebruiken? standaard SSH plugin uit de genie store werkt niet... :(

Thanks
Als je naar settings gaat kun je bij Services SSH aanzetten, dat is het enige dat ik heb gedaan en het werkte gelijk.
Ik heb ook die TP-link gigabit router 1043ND en een nieuwe WDTVLive media speler.
Verder een PC met twee HD's (Samsung en WD) van ieder 2TB 5400rpm.
En dan die ReadyNas102 met één 3TB Seagate 7200rpm.

De systeem pagina geeft als snelheid aan 100Mbps. Omgerekend gaat het overhevelen van 2TB mediabestanden zo'n 44 uur duren. (Wat moet ik in godsnaam met 7200rpm).
Na eindeloze problemen en tweemaal help op afstand van de servicebewuste Netgear helpdesk geeft het systeem nu 10Mbps zodat die 44 uur een kleine drie weken gaan worden. En behoudens dat zijn er nog steeds geheimzinnige problemen hoewel streamen nu enigszins mogelijk is (dwz. over drie weken).

Nassen zijn gewoon ingewikkelde trage slakken waar je alleen als nerd of professional iets mee kan. Ik niet en ik heb geen zin meer in vruchteloos geëxperimenteer. Ik kocht het ding voor backup doeleinden en streamen zonder PC want delen in Win7 lijkt ook meer op sabotage dan op een bruikbare faciliteit.

Wil iemand het ding kopen? Er zit nog garantie op en in principe is er niets aan stuk en het zal best wel allemaal aan mij liggen maar ik ga mijn streamwensen anders oplossen. En oh ja, vol lof over de behuizing. Als een brandkast. Voelt goed aan.
Ik raad je aan hem op V&A te zetten want er zijn genoeg mensen waar het wel werkt, heb je niet toevallig foutieve bekabeling?

2tb overhevelen gaat wel even duren ja desalniettemin maar dat licht ook deels aan de bron.
Wat voor lees- en schrijfsnelheden haal je bij het kopieren van grote bestanden? Dus in gebruik, via AFS of SMB?
Ik heb er nu een oude Samsung HD103UJ 1TB in zitten (de bekende spinpoint F1) en wil graag kunnen inschatten of het de moeite waard is om er een WD Red van 3TB in te zetten, of dat ik het zo wel ff uit kan zingen (scheelt wat centen he :)).

Downloaden van de nas gaat met 37 MB/s, uploaden naar de nas gaat met 24 MB/s. En dit alles via AFS op mn macbook met SSD waar ik wel vaker downloads van 100 MB/s haal van andere bronnen, dus dat lijkt de bottleneck niet te zijn.
DL van de nas gaat 65MB/s en naar de nas 51MB/s, allebei constant ;)

Dit wel via SMB, ik denk dat er via NFS hogere snelheden te halen vallen

[Reactie gewijzigd door aatje92 op 13 september 2013 07:00]

Bedankt, dit is handiger dan ergens synthetische benchmarks lezen. Ik merk nu dat het via SMB beide met 40 MB/s gaat. Ik denk dat een nieuwe schijf toch wel handig zou zijn!
Ja ik heb er wel 2 in zitten he :p
Maar je gebruikt toch XRaid2 of RAID1? Dus kan twee schijven geen snelheidswinst geven?
Blijkt dus dat mn WD green in mn pc de limiterende factor was, heb het nu met mn ssd geprobeerd en hij gaat naar mn PC met 85MB/s en naar de NAS 51MB/s
Wat voor type Green heb je exact?
Was uit een oude nas, weet niet precies meer maar is nu weg :+
Ondersteund deze ook het installeren van Addons zoals aangeboden op http://rnxtras.com ?

Ik gebruik nu een ReadyNAS Duo, maar zit eraan te denken om die te vervangen voor deze ReadyNAS 102 omdat deze toch wat vlotter is.
Jep word ondersteund ;).
Mooie en duidelijke review, niks mis mee ;)
Heb je ook ervaring met het streamen van verschillende videoformaten naar de tv?
Bv. mkv en divx + ondertitels of een map met dvd-bestanden, video-ts?
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Veel dank.
aanvulling:
en geeft de nas ook de audiosporen goed door zoals 5.1 en dts?
Hij doet alles perfect ;). Alleen bedoel je transcoderen? Daar heb ik geen ervaring mee
Transcoderen is alleen (of vooral?) nodig bij streamen naar Android e.d. toch? Dat is dan niet wat ik bedoel.
Voor mij is het alleen belangrijk dat verschillende soorten video-formaten (incl. ondertiteling) naar een Philips tv (6000-serie) overgebracht kunnen worden. Ik heb een keer iets gelezen dat er licenties nodig zijn voor DTS en dat dit ook problemen kan opleveren voor de beeldweergave.

Mijn huidige NAS (Conceptronic CH3MNAS) herkent een map met dvd-betanden niet als 1 film maar moet je het video-bestand zelf aanklikken.
Ook toont het de ondertiteling van .mkv-bestanden niet.
Ik heb deze NAS ongeveer een week in gebruik, na wat problemen met het installeren waarbij ik telefonisch prima geholpen ben door de support afdeling loopt hij perfect, ook video afspelen op mijn Philips smart TV. Ook ReadyCloud werkt goed. Internet Explorer 11 werkt niet. De USB 3 poort op de achterzijden werken niet sneller dan op USB 2 snelheid. Hierover heb ik ook contact gehad met support, dit ligt aan de processor van de RN102 zeggen zij. Dit vind ik wel jammer en begrijp ook niet waarom ze deze dan installeren en hiermee promoten. Een beetje slordig zou Maxima zeggen. }>
ach het is en blijft een budget nas, als je volwaardige usb 3.0 snelheden wilt kun je beter een htpc'tje in elkaar zetten imo :p. Ik heb de usb poorten nog niet eens gebruikt :+
Goede review.

Vraagje: kan je met deze nas ook de 'raid'JBOD gebruiken?
Ja, en volgens mij kunnen de meeste nassen dat
oké! Zag het bij deze niet specifiek staan en bij andere wel, vandaar..!
Thanks
Kun je met deze NAS, (en eigenlijk een 2e erbij) ook met elkaar repliceren? Ik denk er aan om bij mijn ouders een te plaatsen en 1 bij mijzelf.
Ja dit kan. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar de functie zit erop.