XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation Review

meirnoordermeer 25 juni 2013, laatste update op 26 juni 2013, 2.677 views

XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation

Pluspunten

• Goeie prestaties voor de prijs
  • Goedkoop vergeleken met andere fabrikanten
  • Erg gaaf design
  • Energiebesparing door uitzetten ventilatoren is een erg gafe feature

Minpunten

• Geen dubbele bios
  • Jammer dat niet beide DVI-poorten Dual Link zijn
  • Kaart houdt erg van elektriciteit

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review op Tweakers en dus hoop ik dat ik een duidelijke mening kan geven over deze videokaart. Mijn videokaartachtergrond: Radeon X1550, HD 4850, HD 5850, HD 5870, GTX 470 en nu is de HD 7970 van XFX dus mijn GPU.

Systeem:
Asus P8Z77-V
Intel Core i5 2500 (Watergekoeld door Intel RTS2011 als ik het goed heb)
4x4 GB DDR3 1600 MHz Ram
2x Intel 330 Series SSD + 1 TB WD Black Caviar
Corsair TX650 PSU

Ik zal op verschillende delen ingaan in dit review.

- Waarom de XFX HD 7970?
Ik heb deze videokaart gekozen, omdat ik al behoorlijk wat geld aan mijn systeem had uitgegeven en toch een high-end GPU wilde, maar niet al te veel geld wilde uitgeven (deze videokaarten zijn alsnog duur maar relatief valt het wel mee als je de top wil). Ik kwam uit op de HD 7970 van XFX. In mijn gedachten was XFX niet zo'n slecht merk, maar daar heb ik tegenwoordig een iets andere mening over (zal ik later op ingaan) en bovendien was deze kaart de goedkoopste 7970 variant destijds.

- De Kaart
Het design van de kaart is enorm gaaf. De hele behuizing van de koeler is van aluminium met zwarte ventilatoren en een zwart accent in het midden. Aan de bovenkant zit een rode metalen strip die aangeeft dat het de R7970 van XFX is, deze strip ziet er erg goed uit, zeker als je van buitenaf een venster hebt in je behuizing (geeft toch net iets extra). De kaart heeft een 6 pin en 6 pin PCI-e connector nodig, dus zorg wel dat er een goede voeding in je PC zit, want deze kaart kan behoorlijk slurpen.

Ik had eerder al aangegeven dat ik XFX niet meer zo'n 'super' fabrikant vond en dat komt door het volgende: Elke HD 7970 komt met een dubbele Bios, 1 flashbaar en de andere niet. Deze XFX versie heeft dat echter niet. Dit is op zich totaal geen probleem aangezien deze versie een extra DVI poort ervoor terugkrijgt en totaal niet onderdoet qua prestaties. (Bovendien is het mogelijk de bios opnieuw te flashen bij gebruik van een andere videokaart zoals de onboard van Intel, dus er is altijd een omweg), maar wees dus alert!

De Prestaties
Voor de prestaties zijn er genoeg benchmarks door andere reviewers gedaan op internet dus ik zal hier niet al te veel op ingaan. Kort samengevat, deze kaart is 1 van de snelste van het moment en echt een enorme aanrader qua performance/prijs verhouding. Elk spel draait vloeiend op de hoogste instellingen zonder problemen.
In het begin waren er veel artifacts, maar sinds de 13.6 Beta drivers lijkt dit te zijn opgelost en doet de kaart het als een zonnetje.

Warmte en geluid
Deze kaart heeft topprestaties, maar dat brengt natuurlijk ook een behoorlijke kachel in je systeem. De Double Dissipation koeler van XFX is goed ontworpen en houdt de kaart erg koel. Het geluid van de kaart is te horen, maar niet storend. Het is eigenlijk op hetzelfde niveau als wat ik zelf gemiddeld van videokaarten gewend ben en dat is dus gewoon goed. De feature dat de ventilatoren zichzelf uitschakelen als er geen beeld gegenereerd wordt is trouwens een erg gafe en functionele toevoeging!

Overclockbaarheid
Aangezien ik op Bonaire woon moet ik altijd in mijn achterhoofd houden dat de temperaturen hier extreem bovengemiddeld zijn.
De kaart is goed te overclocken, dat is eigenlijk een standaard iets bij 7900 serie kaarten, echter lijkt mijn kaart uit een slechtere serie te komen, dus overclocken zit er niet echt zo in. De kaart doet het uitstekend op het hoogst haalbare, 1125 voor de core en 1575 voor memorey, totdat deze de 80 graden passeert (kan dus ook aan het klimaat liggen, want in Nederland had deze kaart zelden die temperaturen gehaald).

Deze kaart is naar mijn mening een goede aankoop geweest. Ik zou echter toch net een paar tientjes meer bijleggen voor een GHz edition van Sapphire als ik de aankoop nu zou doen. Deze kaart blijft echter een uitstekende editie van de 7970 waarmee je niet teleurgesteld zal zijn. Alle problemen zoals artifacts zijn opgelost in driver updates, dus die zullen zelden nog voorkomen voor een toekomstige koper.

------------------------------------
Ik heb zelf het idee dat de kaart nog een beetje instabiel kan zijn doordat het lijkt dat mijn voeding niet 100% functioneert. In Juli is er een grote beurt voor mijn PC gepland waarbij moederboord, processor, werkgeheugen en voeding worden ge-upgrade naar Haswell. Ik zal dus mijn conclusie aanpassen als de kaart anders presteert.

UPDATE:
De videokaart die ik hier had besproken had een aanlopende ventilator. Ik heb een vervanging gekregen bij Azerty, maar deze kaart geeft weer enorme artifacts.
Ik raad niemand aan deze kaart te kopen, op internet zijn meer klachten dat het een ander PCB is dat allerlei problemen veroorzaakt.
Mijn advies is een paar tientjes meer neer te leggen en iets degelijks te kopen. (Service van Azerty was overigens uitstekend.

Heb jij ook een XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation?

Reviews door de redactie

Geen dubbele bios? Volgens mij moet je beter zoeken? Ik heb de non-black versie gehad (uiterlijk IDENTIEK) en die had wel degelijk die switch...

Daar zit ie:

Zelf heb ik ze (had er 2) overigens weggedaan ivm het geluid, heb nu een HD7970 met stock koeler en die lijkt wel stiller te zijn. Tevens werd de kaart die daar nog onder zat veel warmer met die XFX koelers dan met die stock koeler (die de warme lucht netjes naar buiten blaast). Misschien dat het komt door de matige airflow? Of doordat de kaarten tegen de rug van een andere kaart zat (naja met 5mm ruimte oid)...

Let op ik mine bitcoins dus dan verg je het uiterste constant van de kaart, met gamen kan het heel anders liggen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juni 2013 14:13]

Ik ken de plek en switch van de dubbele bios, maar bij mij zit die er niet. Het lijkt er wel op dat er nog een aansluitingspunt zit, maar de switch zelf niet.

Mijn R7970 heeft op dit moment een ventilator die nog wel eens aanloopt en dat is dus erg irritant. Ik ga over een week weer voor een maandje naar NL, dus dan stuur ik deze kaar took weer terug en ligt eraan wat voorn service ze geven, maar als ik het geld terugkrijg dan neem ik een GTX 780 (ik was al van plan een 2e R7970 te kopen dus bijna geen prijsverschil).

Ik mine geen bitcoins op het moment, wil ik wel een keer in gaan duiken, maar met gamen is de koeling dus inderdaad totaal anders (bij mij dan). Ik heb trouwens wel gemerkt dat als ik mijn Intensity Pro capture kaart naast de R7970 zette, de GPU een stuk warmer werd.
Oke dacht dat je hem misschien niet kon vinden, hebben ze toch weer 5 cent kunnen besparen (inderdaad de koper-lanes liggen er dan vaak gewoon heen, sterker nog als je die er zelf op soldeert heb je grote kans dat het nog werkt ook (mits je goed kan solderen dan) :P

Desalniettemin, ik heb nog nooit een bios verneukt, 1 keer was het niet goed gegaan, toen moest ik met een andere videokaart opstarten en kon ik de flashfout gewoon herstellen...

Die biosswitch is dus handig als je maar 1 videokaart hebt maar las je een oude reserve (of onboard) hebt liggen is die alsnog te flashen na een foute flashpoging...

Als een fan aanloopt is dat inderdaad zeer vervelend! Inderdaad mooi terug sturen als je hier bent, hoop dat je hem terug hebt voordat jij terug gaat overigens ;)
Ja blijkbaar zijn sommige fabrikanten tegenwoordig zelfs gierig voor 5 cent... Maarja zo'n groot probleem is het ook weer niet.

Ik heb mijn bios wel een keer verneukt, maar zoals je zegt een andere videokaart gebruiken en weer terugflashen.

Ik hoop inderdaad ook dat ik hem snel genoeg terugkrijg haha. Heb gelukkig geen slechte ervaringen met Azerty dus zal wel goed komen ;)