AMD A8-5600K Boxed Review

Opinion 25 juni 2013, 3.189 views

AMD A8-5600K Boxed

Pluspunten

• Goede balans tussen rekenkracht (CPU) en grafische kracht (iGPU)
  • Turbo ondersteuning
  • AES ondersteuning
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Laag idle verbruik

Minpunten

• Onder load relatief hoog verbruik

Reden tot aanschaf
De processor is voor in mijn nieuwe HTPC. Ik beschikte al over een mediaspeler (Xtreamer Sidewinder), maar merkte dat deze voor mijn gebruik niet ideaal was. Met enige regelmaat moest ik bestanden overzetten of hing ik de laptop aan de TV om iets via de browser af te spelen.

Uiteraard heb ik een aantal eisen voor de HTPC, welke ook van invloed zijn geweest op de processor keuze:
- Om geluidsproductie en stroomverbruik binnen de perken te houden wilde ik per se géén losse grafische kaart;
- De HTPC moet moeiteloos hoge kwaliteit HD content kunnen afspelen;
- Parallel aan het afspelen van HD content wil ik kunnen downloaden en browsen;
- Heel af en toe een eenvoudig spel moet mogelijk zijn (denk hierbij aan Minecraft);
- 3D of 4K is (nog) niet aan de orde, maar de mogelijkheid daartoe is een pré.

Bovenstaande criteria in combinatie met budget hebben mijn voorkeur uit laten gaan naar de 'Trinity' generatie AMD. Deze familie processors worden officieel aangeduid als APU (accellerated processing unit), wat een combinatie is van CPU (rekenkracht) en GPU (grafische kracht) op één chip.

Positionering
Kort door de bocht zijn de processor prestaties minder goed dan het concurrerende aanbod van Intel, maar zijn de grafische prestaties veel beter. AMD verdedigt dit met de visie dat de consumenten eisen aan het verschuiven zijn. Voorbeeld: het is tegenwoordig minder belangrijk hoe snel je processor een miljoen getallen achter de komma van pi uitrekent, maar belangrijker om grafische content weer te geven.

Specificaties
De Trinity serie heeft de volgende specificaties:
Bron Anandtech
De prestaties lopen op van A4, A6, A8 naar A10. Zowel de A6, A8 als de A10 hebben ook een 'K' variant, welke relatief eenvoudig te overclocken zijn. Onder 'overclockbaarheid' zal ik hier verder op in gaan.
De A8-5600K heeft 4 rekenkernen met met een gedeelde L2 cache van 4MB. De rekenkernen werken op een frequentie van 3.6GHz, maar als er genoeg speling is qua warmte, kan dit met turbo oplopen tot 3,9GHz. De geïntegreerde GPU van de A8-5600K heet HD7560D en beschikt over 256 cores die op een frequentie van 760MHz werken. De hele chip wordt op 32nm gebakken en de DirectX versie is 11. De A8-5600K heeft een TDP van 100W.
Voor wie niet weet wat TDP is: TDP staat voor Thermal Design Power is het maximale stroomverbruik onder de meest ongunstige omstandigheden. Dit betekent dus niet dat de processor continu 100W verbruikt. In de praktijk ligt dit eerder rond de 35W idle.

Hier een overzicht van de CPU specs volgens CPU-Z:

Unboxing
Dit is de complete doos waarin de A8-5600K werd geleverd.
Voor het perspectief heb ik een pen erbij gelegd. Een kleine doos dus. Wat ik persoonlijk een leuk detail vind, is dat de chip aan de zijkant zichtbaar is:
Ook staat aan deze kant toelichting over de discrete GPU's die gebruikt kunnen worden voor Dual Graphics (waarbij de geïntegreerde GPU en discrete GPU dus samenwerken voor hogere prestaties). In het geval van de A8 of de A10 is zowel de HD 6670 als HD6570 mogelijk.

Dit is de volledige inhoud van het doosje:
De APU zelf, de standaard koeler en de handleiding.

De onderkant van de processor koeler, waarbij ook de stroomvoorziening en het bevestiging systeem duidelijker te zien zijn.

Je hoeft zelf geen koelpasta op de koeler te doen, dit is al voor je gedaan:

De onderkant van de chip met alle pinnetjes en het kenmerkende patroon voor deze socket:

Featureset
- De A8-5600K beschikt over turbo boost, waarmee de maximale clock frequentie wordt verhoogd van 3,6 naar 3,9GHz.
- Zoals eerder aangegeven beschikt de A8-5600K over een unlocked multiplier, iets wat je bij Intel processors alleen in het duurdere segment terug vindt.
- De hele Trinity lijn beschikt over hardwarematige AES-NI ondersteuning, wat de snelheid van encrypten/decrypten enorm ten goede komt. Intel levert deze ondersteuning helaas alleen bij de duurdere CPU's. Een goed voorbeeld dat dit in de praktijk toegevoegde waarde heeft, is als je vertrouwelijke bestanden (bijvoorbeeld je administratie) op een versleutelde partitie hebt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Zonder overclocken kan ik niets anders constateren dan dat de processor hartstikke stabiel en betrouwbaar is. In mijn optiek zou het ook schandelijk zijn als dit niet het geval was.
Met een lichte overclock van de geïntegreerde GPU (907GHz) is het systeem ook hartstikke stabiel. Ik heb AMD Overdrive de grens laten opzoeken van overclockbaarheid aan de CPU kant en het systeem werd instabiel rond 4,1 GHz (in combinatie met de Scythe Shuriken Rev. B. koeler).

Overclockbaarheid
De "K" in het typenummer geeft het al aan, maar de A8-5600K heeft een zogeheten "unlocked multiplier", wat ervoor zorgt dat deze relatief eenvoudig te overclocken is. Omdat deze processor zowel het rekenwerk (CPU) als het grafische werk (GPU) doet, is het grafische gedeelte ook te overclocken.
Voor mijn gebruik is het niet noodzakelijk om te overclocken, maar het is wel leuk om eens uit te proberen en zo wat extra prestaties uit het systeem te persen. Met behulp van het programma AMD Overdrive heb ik de GPU van 760MHz naar 907MHz geclockt. Met behulp van Cinebench 11.5 heb ik benchmarks voor en na het overclocken gedraaid. De resultaten zijn als volgt:
Van 27,77fps op 760MHz gaat de prestatie naar 29,47fps op 907MHz. Een vooruitgang van ruwweg 6% bij een overclock van krap 20%. Geen hele efficiënte overclock als je het mij vraagt, maar dat is meestal zo. Desondanks is 6% performance winst is leuk meegenomen.
Uit nieuwschierigheid heb ik gekeken of de GPU 1003MHz aankon en dit was geen probleem. Ik heb uiteindelijk echter de GPU op 907MHz gehouden om een goede balans tussen prestaties en verbruik te houden.

Warmteproductie
Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat ik de stock CPU cooler van begin af aan heb vervangen door een Scythe Shuriken Rev. B. Idle blijft de temperatuur rond de 40 graden, zelfs bij als ik de CPU cooler op 25% instel.
Onder volle load (tijdens het benchmarken van multi core) bereikt de CPU een temperatuur van 57 graden Celcius. Een processor kan volgens mij prima temperaturen van 70 graden verdragen, dus ook de load temperaturen zijn goed te noemen.

Ik heb deze APU op 14-06-13 besteld bij Dixons voor ¤ 73,30 met gebruik van een kortingscode en Airmiles. Mijn voorlopige conclusie is dat de prijs/kwaliteit hartstikke goed is.

Prestaties
Bij het bespreken van de prestaties vind ik het belangrijk om te kijken naar het allerdaags gebruik. Je moet tenslotte een processor uitkiezen op basis van wat je er mee gaat doen.
Ik heb deze processor uitgezocht op basis van de balans tussen rekenkracht (CPU) en grafische prestaties (GPU). Qua CPU prestaties zijn er genoeg Intel processors te vinden die beter presteren en bovendien zuiniger en iets goedkoper zijn, maar het grote verkooppunt van deze processor is de geïntegreerde GPU. Deze is namelijk sneller dan een snelle midrange videokaart uit mijn laptop uit 2011 (Nvidia GT525M). Nu kan ik bijvoorbeeld Minecraft op full HD spelen met max settings en nog 60FPS halen. Mooi meegenomen is het feit dat je zo makkelijk kunt overclocken. Mijn conclusie: voor nog geen ¤ 75 heb je een processor die goede allround prestaties neerzet.

Edit 03-07-2013: algehele update van de review.
Edit 03-08-2013: GPU overclock + benchmarks en load temperaturen toegevoegd
Edit 18-08-2013: kleine aanpassingen / toevoegingen

Heb jij ook een AMD A8-5600K Boxed?

Thx voor de nette review.

[Reactie gewijzigd door 50Miles op 25 juli 2013 22:04]

Graag gedaan, als je suggesties hebt om de review te verbeteren hoor ik ze graag.
Wat vind je van het geluidsniveau van de cooler?
Omdat het apparaat in mijn woonkamer staat, heb ik bij voorbaat de stock cooler vervangen voor de Scythe Shuriken rev. B (zoals je waarschijnlijk hebt gelezen). Zolang de cooler in idle op 25% staat heb ik er helemaal geen last van. Als de cooler harder staat zou ik het wel hoorbaar noemen op 2 meter afstand. Gelukkig niet het gebrom van de coolers die ik gewend ben, maar toch.
Ok duidelijk!

Thnx voor je antwoord!