Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart Review

HNies 25 juni 2013, laatste update op 27 juni 2013, 2.099 views

Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart

Pluspunten

• Lekker dun
  • Zeer ligt
  • ligt goed in je hand
  • snel
  • mooi scherm met mooie (bravia) kleuren
  • wate/stof dicht (voor je weet maar nooit)

Minpunten

• over de Z zelf nog geen kunnen vinden
  • wellicht wat weinig accessoires te vinden zoals hoesjes e.d.

Ik heb de Z nu bijna 1 week in huis en bevalt me zeer goed!
Mijn vorige tab was een Samsung Tab 1 en uiteraard is de Z vele malen sneller en heeft een mooier beeld.

Alles doet zoals je verwacht dat het doet. En de skin van Sony is lekker simpel vergeleken met Samsung.

Accu duur, voor zover ik het nu heb kunnen testen is goed genoeg voor normaal dagelijks gebruik. Zeker de stamina instelling zorgt ervoor dat je batterij lang mee gaat. Zeker de hele dag!

Als je graag een Android tablet wilt hebben is dit zeker een aanrader. Maar ook voor de fruit fans onder ons :) is het de moeite van het overwegen waard. Ik heb Apple and Andorid goed kunnen vergelijken, heb allebei in huis. Maar Android steekt in mijn persoonlijke belevenis, er met kop en schouder boven uit. De widgets maken een Tablet veel leuker en makkelijker dan de standaard apple icoontjes zonder verdere aanpas mogelijkheden van je scherm.

Heb jij ook een Sony Xperia Tablet Z WiFi 16GB Zwart?

heb er 1 sinds gisteren. Had een iPad voorheen, die ik weggegeven heb. Ik kreeg al af en toe een deya vu met ipad perikelen; kan niet, werkt niet, mag niet. Heb hem eigenlijk gekocht n.a.v. een recentie alhier, waar gesproken wordt van een IR poort. Kom ik op terug.

De minpunten vind ik dat de klepjes nogal wat gebruikt worden. Dat gaat in de toekomst een keer fout. Het klepje voor de micro SD zal dat wel meevallen, want na verloop van tijd heb je erop staan wat er op moet staan. Daar zit ook de SIM. Bij zit er een stukje plastic zodat er niks ingestoken kan worden. Je dient met je nagel het klepje afnemen. Als je niet oplet, zit je met je nagel aan het randje te trekken. Beetje knullig. Zo ook met het andere klepje.

Met het micro usb klepje zal daarentegen fout gaan. De oplader (5V/1.5A) die erbij zit is van het stekker formaat waar het usb kabeltje ingestoken wordt. Die stekker wordt handwarm. Maar waarom nou zo'n micro stekker? Er is plaats genoeg voor een redelijk standaard mini usb verbinding. Aan de zijkant zitten twee vergulde contacten waar die ook opgeladen kan worden, volgens de beschrijving. Heb even gezocht naar zoiets, t.w. 45 dollar! Oh ja, de plaats is echt ongelooflijk stom gekozen. Links onderaan. Dan draai je het apparaat toch om. Ja dat kan, maar niet alle software gaat daar in mee.
Het uitnemen van de micro SD, vergt geduld en flinke nagels. Of een punttangetje om dat kaartje uit te nemen. Ook het plaatsen ervan met enige voorzichtigheid moet je iets langs hebben om net dat laatste zetje te geven.

De aan/uit knop wordt soms door gebruik per ongeluk aangeraakt. En dan gaat het scherm uit. Een klein irritatiefactortje. Een gewoon 3.5mm stekkertje wordt gebruikt voor oordopjes en zit ook achter een klepje. Alleen zitten die klepjes wel elke keer in de weg. Het geluid uit de speakertjes is blikkerig en goed luid als het moet. Met de oordopjes, kan het ermee door. Dit zeg ik als audiofiel.

Accu gaat (de eerste dag) een uur of 6 a 8 mee. Toen ik hem weglegde was de accu nog op 35%. De koude opstart duurt even. Niet gemeten, een seconden of 15. Opladen duurde een uur of 3.

Vond en vind de rechte achter kant prettig. Geen gewiebel. Net alsof je een boek neerlegd; poef... Het beeld is niet verkeerd. Heb geen referentie. Het scherm is gauw 'bevingert', wat een oud t-shirt weer recht trekt. De achterkant voelt rubberachtig aan en stroef. Als je het apparaat omdraait schrik je van de vingervlekken. Ook een t-shirt helpt hier. Het apparaat is best stevig. Torderen en buigen kan wel, maar wel met geweld.

De software, waar de tablet niks aan kan doen, is soms bagger. Soms draait het scherm wel en soms niet. De meegeleverde afstand bedienings software voor het IR kunnen signalen ingeleert worden. Dat is me wel gelukt, althans het apparaat zegt dat die het signaal 'geleerd' heeft. Werken doet het (nog) niet. Downloadbare software gaat meestal uit dat het te bedienen apparaat een wifi aansluiting heeft. Zucht.
Moet er aan wennen dat dezelfde software op de pc, hier net effe anders werkt. Youtube filmpjes werken prima. Andere werkte blokkerig (avi). Zal wel een andere speler nodig hebben.

Ben er nog niet achter of er met een externe gps ontvanger gewerkt kan worden. Tomtom werkt gewoon full screen erop. En dat terwijl de site van TT beweert dat alleen 1280.800 en een kleiner scherm werkt. Vreemd. Een extern gps ontvanger lijkt (vermoed ik) me veel nauwkeuriger te werken. De navigator die erin zit wijkt nogal af. Hij vond m'n huis, maar wel op 200+ meter afstand. Ok,ik zit binnen.