Jabra Freeway Review

zjeeraar84 25 juni 2013, 2.441 views

Jabra Freeway

Pluspunten

• Ziet er cool uit
  • Ingebouwde speaker van goede kwaliteit
  • Muziek streamen werkt goed
  • Bluetooth pairen eenvoudig

Minpunten

• FM modulator niet optimaal
  • Stuurt geen track info via RDS naar radio
  • Voice Commands alleen beschikbaar in Engels, Frans en Duits
  • FM stoort als USB kabel is aangesloten

In mijn Volvo V50 uit 2004 zit standaard geen mogelijkheid om MP3's af te kunnen spelen, iets wat ik in mijn vorige auto wel gewend was. Er zijn wel aftermarket-oplossingen, maar die hebben ook allemaal hun eigen nadelen en zijn vooral erg duur, en sommige vereisen een CD-wisselaar (die ik niet heb). Ik was daarom op zoek naar een goedkoop maar werkbaar alternatief.

Over FM-transmitters heb ik al veel gelezen, en dit is zeker geen perfect medium. Toch besloot ik de gok te wagen, en wilde ik gelijk voor een kwalitatief goede gaan (je kan FM transmitters al voor 10 euro bestellen bij diverse chinese websites, maar daar heb ik toch minder vertrouwen in).

Mijn zoektocht bracht me tot de Jabra Freeway, deze kan je aan de zonneklep van je auto hangen en zo makkelijk bedienen zonder dat hij in de weg hangt. Via bluetooth kan je je telefoon pairen en middels A2DP muziek streamen. Je hebt dan de keuze om de audio via de ingebouwde speakers van de Freeway af te spelen, of via de FM modulator over de speakers van de radio.

Het pairen van mijn iPhone 5 was een fluitje van een cent en je krijgt gesproken begeleiding bij het pairen. De gesproken taal is standaard Amerikaans Engels (inclusief accent). Je kan via Voice Commands de Freeway bedienen. Druk op een knop en roep even 'Next track' en je gaat naar het volgende nummer. Dit werkt wel goed, maar je moet zelf ook wel het accent overnemen.

Via de Jabra website kan je Nederlandse firmware downloaden. Dit direct gedaan, maar ik kwam er daarna achter dat Voice Commands alleen in specifieke talen werken. Bij de Nederlandse taal wordt bij Voice Commands Siri ingeschakeld, dit werkt trager dan de variant die Jabra meelevert. Ik ben dus weer teruggegaan naar de Engelse firmware.

Geluidskwaliteit via de ingebouwde speaker is verbazingwekkend goed. Je kan hierdoor de Jabra ook gebruiken als draadloze speaker op bijvoorbeeld vakantie of in je tuin/op je balkon. Via de FM-modulator is de geluidkwaliteit afhankelijk van de drukte in de ether. Het is moeilijk om een goede lege frequentie te vinden waar je ongestoord op kan zenden. Vooralsnog is mijn indruk dat het prima werkt als je lekker achtergrondmuziek wil, ben je een audiofiel is dit niet een goede oplossing. Je blijft bij hogere volumes altijd wat achtergrondruis horen en niet alle details in de muziek komen goed over, hetzelfde als ik bij gewone FM-radio ook merk. Hierbij helpt het wel om het volume van je telefoon niet op max te zetten anders klinkt het geluid wat overstuurt. Verder is het zendvermogen van de Freeway niet enorm groot. Omdat ik een station heb en de radioantenne verwerkt zit in de zijruit rechtsachter, is de afstand tussen de antenne en de Freeway eigenlijk te groot. Inmiddels heb ik hem permanent aan de handgreep rechtsachterin gehangen zodat de afstand zo klein mogelijk is, hetgeen een behoorlijke kwaliteitsverbetering oplevert. Je kan hem dan niet bedienen tijdens het rijden, wat handig zou zijn als je gebeld wordt. Tevens zal je op langere ritten wel enkele keren een andere FM-frequentie moeten uitzoeken waar minder storing op is. Een nadeel is dat de FM-functie standaard uit staat als je bluetooth pairt. Ik had liever gewild dat hij zijn laatste status zou onthouden.

Hoewel het een carkit is heb ik hem om te bellen nog niet gebruikt, ik hou namelijk helemaal niet van bellen en zeker niet in de auto. Ik heb hem dan ook puur voor de A2DP streaming gekocht. Mocht ik een keer gebeld worden zal ik de review bijwerken.

De FM functie is overigens slecht bruikbaar op het moment dat de USB kabel is aangesloten, hij stoort dan namelijk enorm. Ik heb dit geprobeerd op te lossen door een ferrietkern om de kabel te doen, om interferentie tegen te gaan, maar dit helpt niet.

Als laatste iets over de accuduur, men claimt dat hij 14 uur werkt op een acculading. Dit haalt de Freeway ook, tijdens een 14 uur durende rit naar ItaliŽ had ik nog ongeveer 15% over (toegegeven, daarin heeft hij niet continue gewerkt maar wel erg veel). Erg leuk en handig is dat je op je telefoon (iPhone in mijn geval) de accustatus van de Freeway kunt zien als extra icoontje naast de accustatus van de telefoon.

Heb jij ook een Jabra Freeway?

Mooi! Bedankt voor deze review. Was al benieuwd naar de audiokwaliteit.