Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

iOcean X7 Youth Wit, Zwart Review

dutchgio 24 juni 2013, 8.314 views

iOcean X7 Youth Wit, Zwart

Pluspunten

• "Bang-for-buck"(prijs-kwaliteitsverhouding)
  • gebruiksgemak

Minpunten

• Gps
  • Verlichting van de backlights
  • Wifisnelheid bij weinig bereik

Sinds een aantal dagen ben ik in het bezit van een iOcean x7, na anderhalf jaar een Samsung Galaxy Gio te hebben.

Voor pakweg 200 euro heb je een quadcore, een 5 inch full-hd scherm, 1gb RAM, dual-sim, en stock android 4.2. Waar je het in Nederland waarschijnlijk moet doen met een dualcore, 512mb, een kleiner scherm en een 'mooie' skin van een smartphonebouwer.

Dit is voor mij mijn eerste smartphone uit china, en ik heb hem nu een aantal dagen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden en wordt dit zeker niet de laatste telefoon die ik uit China importeer.

Ik had de iocean op 25 mei besteld, en deze is aangekomen op 21 Juni. Dit os vrij lang, al vond ik het geen probleem. Mede doordat het pakketje 5 dagen eerder al in Nederland was, en ik dus vermoedde 'de klos te zijn' en BTW+inklaringskosten moest betalen over de prijs van de iocean heen, maar uiteindelijk kreeg ik het pakketje op vrijdagochtend kosteloos aangeboden.
Een mooi voordeel wat de verzendmethode van DHL, die zelfs in een paar dagen kan leveren, teniet doet.

Inhoud van de verpakking:
iOcean X7 black
2 x 2000mah batterijen
Screenprotector
Usb-naar-micro-usb kabel
Europese adapter
Hardplastic Backcover( zwart, oranje of blauw. In mijn geval zwart)

Design
Het design van de iocean is erg goed, en hij ziet er mooi uit. De vlekkeloos overgenomen kopieŽn van Samsung of Apple maar met veel mindere specificaties bestaan nog steeds, maar in veel mindere mate dan een aantal jaar terug en daar heb ik specifiek niet voor gekozen. Het design van de iocean is vrijwel uniek, op het feit na dat ie wel wat weg heeft van zijn landgenoot, de Oppo Find 5. Maar aangezien die in Nederland ook niet erg bekend is zullen niet veel mensen die link leggen.

Wel heeft het design een nadeel: de backlight van de fysieke touchknoppen onder het scherm. Deze werken prima, maar zijn niet goed verlicht. Voor een foto refereer ik naar de al geschreven review van Gingerbread, al lijkt het verschil bij mij iets kleiner. Ik heb dit zelf opgelost via een app die de backlights uitzet waardoor de ongelijk verdeelde verlichting niet meer te zien is.

Daarnaast heeft het scherm in beperkte mate last van backlight bleeding aan de rechterzijkant van het scherm. Dit is bij het opstarten van de telefoon goed zichbaar als je de telefoon vanuit een erg scherpe hoek bekijkt. In de praktijk heb ik er weinig last van omdat ik de iocean altijd recht voor me houdt, en dus ook recht naar mijn toestel kijk, en niet vanuit een heel erg schuine hoek.

Gebruiksvriendelijkheid
Er staat standaard Android 4.2.1 op. Wellicht komen er in de toekomst nog softwareupdates, maar dat is altijd afwachten. Dat is bij een fabrikant die zijn toestellen in Nederland verkoopt niet anders. De androidversie is bijna helemaal 'schoon' ofwel: AOSP, direct van Google. Er zijn een stuk of 4 chinese apps aanwezig waarvan er 3 vrij eenvoudig verwijderd kunnen worden. De laatste is alleen weg te krijgen met root toegang, omdat deze als systeem app geinstalleerd staat. Hiermee ben ik wel bekend en dit is voor mij dan ook geen moeite.

De batterij bedraagt 2000mah en dat lijkt relatief wat aan de kleine kant. Echter valt dit heel erg mee; de htc one heeft 2300mah, en de Samsung galaxy S4 2600mah. In tegenstelling tot de productpagins van Antelife, wordt er een 2e batterij meegeleverd in de verpakking voor de iOcean. Omdat een batterij zijn kracht na een langere tijd dat deze in gebruik is genomen verliest, vind ik het een voordeel dat er standaard 2 batterijen meegeleverd worden.

Hardware
Er zit een quadcore Soc van het Taiwanese Mediatek in. Dit is een quadcore met 4 rekenkernen gebaseerd op arm A7 cores, waar er bij andere fabrikanten gebruikt worden in quadcores als batterijvriendelijke cores naast 2 snellere, minder batterijvriendelijke cores. De benchmarks van deze quadcore zijn dan ook beduidend lager dan andere quadcoreprocessoren. Via Antutu kom ik op een score van ongeveer 11.500. De android-interface wprdt vloeiend weergegeven, alleen bij erg zware games hapert de iocean even.

Een nadeel van de Socs van Mediatek is dat ze het meestal erg moeilijk hebben om een gps fix te krijgen. Op softwarematig vlak is hier nog wel het een en ander aan te tweaken wathet misschien iets makkelijker maakt, maar het blijft lastig om een goede fix te krijgen. Wel heb ik foto's en filmpjes van mede-tweakers gezien die een stukje aluminium van een waxinelichtje aan de gps-antenne hebben gemonteerd, en zo een beter gps signaal kregen. Ik ben dit niet van plan, want een andere tweaker die het ook heeft geprobeerd, heeft de gps antenne hiermee kapot gemaakt. Ook heeft gps voor mij minder prioriteit, omdat ik hier zelf vrijwel geen gebruik van maak.

Een ander minpunt is het wifi-bereik. Als je op een punt zit waarbij het signaal op zijn tenen loopt en bijna buiten bereik is, heeft de iOcean het moeilijk. De snelheid lijkt ook minder, maar mogelijk biedt een custom rom uitkomst. Voor mij is het niet een reden om op zoek te gaan naar een andere telefoon, want wifi werkt opsich prima, alleen als je net binnen en net niet buiten het bereik van de wifi-router/accespoint zit is het wat minder.

De iOcean x7 is een leuke, mooie, en goedkope telefoon, met een paar schoonheidsfoutjes. De prijs is erg laag, voor wat je ervoor terugkrijgt. "Bang-for-buck" zoals men het in China noemt. Het design is uniek, en niet zoals de telefoons uit China van een aantal jaren terug, wat veelal HTC kloons waren.
De specificaties zijn vergeleken met een in Nederland verkrijgbare telefoon voor dezelfde prijs niet te evenaren. Voor minder dan 200 euro is een 5 inch scherm ondenkbaar. Laat staan een full-hd scherm en quadcore soc met 1gb RAM.

Echter is er nog wel een klein plekje voor verbetering voor iOcean. Op het gebied van gps is dit meer een probleem voor Mediatek, de fabrikant van de SoC. Ongeveer 80% van de smartphones gebruikt de mt6589 SoC van Mediatek en hebben vrijwel allemaal hetzelfde gps-probleem. Met betrekking tot wifi kan dit nog wel iets beter. Vooral als het bereik erg klein is, is de snelheid ook laag.
De iOcean is een geweldige telefoon voor zijn prijs.

Update: foto's toegevoegd en lay-out aangepast.

Heb jij ook een iOcean X7 Youth Wit, Zwart?

Zou je mij kunnen vertellen bij welke site je deze telefoon vandaan hebt?
Bij mij heeft elke site NET iets andere specs en andere prijs.
Zoals bij elke chinese wholesale site is het design echt flut en volgegooid met reclames waardoor ik ze niet allemaal vertrouw omdat ze er allemaal heel slecht uit zien dus ook de goede.

PS: Het kan in een Privť bericht
Antelife.com
Net als bij Pandawill bestellen veel tweakers daar hun chinaphone.
Shops als fastcardtech en merimobiles zou ik mijden vanwege slechte ervaringen van mede-tweakers. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik haal wel vaker wat uit China, maar dan gaat het bijvoorbeeld om een adapter, kabel of batterij: lage bedragen.
Dit was mijn eerste keer dat ik een telefoon uit china heb besteld, en zoals ik in de review al aangeef, zeker niet mijn laatste.
Beide bedankt, normaal gesproken bestel ik heeeeel veel bij DealExtreme omdat ik weet dat het werkt maar daarom wou ik even zekerheid over de betrouwbaarheid.

Heel erg bedankt.
Mijn vraag is.

Zodra je een iocean X7 besteld via Antelife.com en hij komt in nederland. Zijn er dan nog extra costen aan verbonden zoals duane, importkosten, btw enz.
Er is een kans dat je extra moet betalen.
Dit hangt ook af van de verzendmethode die je kiest.
Met "free-shipping" is de kans aanzienlijk kleiner dan met bijvoorbeeld DHL, alleen duurt het ook langer dat je je pakket hebt.

Het maximale wat je extra zou moeten betalen is 21% BTW over het bedrag + 13 euro inklaring.
Dit gebeurd als de inklaringsafdeling van PostNL de waarde niet kan bepalen, en je een kopie van de factuur moet opsturen. Dan betaal je BTW over het volledige bedrag, en kan dus oplopen tot een aanzienlijk bedrag. Echter leert de ervaring(met veel meer tweakers op het forum die ook telefoons importeren) dat dit niet zo veel voorkomt.

Ook kan Postnl zelf de waarde bepalen, bijvoorbeeld aan de waarde die op het pakketje staat, wat in dit geval Antelife erop gezet heeft. Vaak zetten ze bij webshops een bedrag tussen de 20-40 dollar op het pakketje. Dan wordt van dat bedrag 21% berekend voor BTW + 13 euro inklaringskosten.

De kans is echter ook aanwezig dat je pakketje kosteloos op je adres wordt afgeleverd, zonder enige extra kosten. Dit heb ik ook gehad. Ik had er wel rekening gehouden dat ik mogelijk ongeveer 20 euro moest bijbetalen aan de deur, maar dat was niet nodig. Ik kon het pakketje kosteloos in ontvangst nemen, en dan is het een erg goedkope telefoon. Al zou dat met BTW en inklaringskosten nog steeds zo zijn, want in Nederland vindt je voor zo'n bedrag geen vergelijkbare telefoon.
Klopt,
Hier ook gehad.
13 euro Inklaringskosten
21% over $40,-

Totaal net geen 20 euro Contant afrekenen aan Postbode.
Verzendmethode Hongkong post Via antelife.com

[Reactie gewijzigd door elroy_b1 op 27 augustus 2013 15:53]

Welke app is dat om de backlight uit te zetten?
Welke app is dat om de backlight uit te zetten?
Deze:

Eigenlijk voor een toetsenbord, maar bij mij schakelt het de backlights van de fysieke touchknoppen uit. Let op: je het wel root acces nodig.
[...]

Deze:

Het onderste gedeelte van het scherm van alle menu's is standaard gewoon lichter dan de rest, is dat niet gewoon wat je bedoelt als slecht? Dat is gewoon een achtergrond.....
Ik bedoel de fysiek touchknoppen: de home, terug en menu buttons. Deze zijn ongelijk verlicht en dit ziet er wat goedkoop uit.
Daarom heb ik deze uitgezet met de hierboven genoemde app. Door het zwarte design zijn de buttons alsnog goed zichtbaar, alleen in het donker is dit wat moeilijker te zien, maar de ervaring leert me dat de plek voor de toesten vrij eenvoudig te vinden zijn en de verlichting niet nodig is.
Hey,

Goeie review!
Ik heb gisteren de iocean X7 Turbo besteld bij Antelife, en meteen een zwarte backcover met 3000mAh accu.

na kortingscode 163 euro..

Waar ik benieuwd naar ben is of de stock rom die hier op staat goed bevalt.
Mocht dat niet zo zijn, dan ben ik benieuwd naar welke rom op de X7 Turbo kan (de youth volgenmij niet?)

Turbo versie zie ik iig nog nergens staan.

Verder erg benieuwd naar of hij standaard geroot is.
En alle tips zijn natuurlijk welkom :D heb al eea gelezen over de GPS antenne en software matig tweaken zodat de ontvangst/fix beter en sneller is.

[Reactie gewijzigd door elroy_b1 op 18 juli 2013 09:31]

De stock rom is opsich prima, maar Android is geen Android als je niet de mogelijkheid hebt om het volledig aan te passen. En dat heb ik dan ook gedaan, en heb mijn eigen ROM gemaakt, die voorlopig alleen voor de Youth beschikbaar is. Maar de stock firmware functioneerd prima, het is gewoon leuk om er zelf mee te 'spelen.'
De firmware is standaard al geroot.
en het probleem met GPS Fix?
Is dat nou softwarematig op te lossen, of toch stukje hardware / antenne tweak?
Voor mij is het niet zo'n probleem, ik gebruik nooit GPS.
Softwarematig heb ik het zo goed mogelijk geimplementeerd in de ROM.
Voor sommigen heeft dit een positief effect gehad.
Anderen hebben de antenne verlengt, wat ook zorgt voor een betere GPS fix.

Over het algemeen is het krijgen van een GPS fix met een soc van Mediatek wat moeizaam.
Edit: dubbel.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 18 juli 2013 09:40]

Hey dutchgio!

ik heb je ROM geÔnstalleerd op mijn iocean X7, ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben!

Er is echter 1 klein probleempje dat ik ondervonden heb, als ik een bericht binnenkrijg dan krijg ik ook een pop-up waarin staat: 'Berichten gestopt' en dan kan ik OK aanduiden, dit was ook al zo op de originele firmware, heb je enig idee wat het probleem kan zijn?

De GPS doet het helaas ook niet, maar daar lig ik niet echt wakker van ;)

Alvast bedankt!
Ik ben er van op de hoogte, is inderdaad een raar probleem.
Ik heb al wel gekeken naar de oorzaak van de melding om het probleem op te kunnen lossen, maar nog niet kunnen achterhalen wat het probleem veroorzaakt.
Een workaround is om een andere sms applicatie te gebruiken, en de standaard sms app te 'bevriezen.' I
Oke bedankt voor het advies. Ik heb nu een alternatieve SMS applicatie gedownload en het probleem is verholpen!
Als ik jouw review zo lees vraag ik me af of de 2 GB turbo versie het geld wel waard is...Zijn de geconstateerde wifi problemen structureel of jij weet?
Nee.
Het is een softwarefout.
Ik ben zelf redelijk handig met android,rooten en custom roms en heb een rom gemaakt waarin ik de bug heb opgelost. Mijn wifi, en ook dat van anderen(tweakers forum en XDA) is nu zoals het hoort.
Voor 160 euro heb je een zeer mooie en complete telefoon. Ik kan hem je dan ook van harte aanbevelen, en ik sta open voor verdere vragen/opmerkingen.
De mtk6589 is gebaseerd op de energiezuinige A7 architectuur niet de a9 FYI. ;)
Foutje,.
Bedankt voor de correctie.
Leuke review. :) (paar tik foutjes)
Alleen de HTC one heeft een 2300mah accu en de S4 2600.
Ga ik meteen aanpassen.
Dacht dat ik het uit mn hoofd wel wist, en heb het daarom niet nagekeken...
Ok dat is een duidelijk antwoord :)

Zelf een ROM bakken doe ik niet aan, ervaring met flashen etc. heb ik voldoende opgedaan met de Galaxy Nexus en Nexus 4. Ik heb ondertussen, met jouw review in het achterhoofd, de turbo versie met 2 GB geheugen besteld :9
Voor nu een +1, maar als je de review wat beter indeelt (het komt nu over als 1 wall of text > tip: gebruik wat meer witregels) tzt foto's toevoegt krijg de review al meer vorm, goed voor een +2 :)
Dat was ik inderdaad ook van plan, alleen was er iets misgegaan bij het versturen waardoor ie meteen online werd gezet, het was de bedoeling om m als preview te laten staan zodat ik de lay-out nog wat kon verbeteren.
Samen met de foto's zal ik ook de lay-out aanpakken.
Bedankt voor je feedback.
hoe zit het met bluetooth 4 & low energy profiel tegenwoordig bij die android gsm's?
Vanaf Android 4.3 is er ondersteuning voor bluetooth 4.3.
Maar die vraag is meer gerelateerd aan Android dan de iOcean X7 en de door mij gemaakte review.
Dus waarom vraag je je vraag hier, en niet bij google?!