Bosch KGV39VW30 Review

trabant 23 juni 2013, laatste update op 2 december 2016, 728 views

Bosch KGV39VW30

groot en praktisch. interieur van stevig plastic en glas. Vriescompartiment ook zonder laden te gebruiken als je met een half beest zit.

Pluspunten

• Voor ons gebruik lekker praktische indeling, grote groentelade
  • simpel schuifje in de groentela regelt de luchtvochtigheid in de groentela.
  • Stevige kwaliteit interieurdelen (bakjes, klepjes)
  • Minimum aan ledjes en bling-poppenkast.
  • Flessenrekje kan er uit en wordt nu naast het fornuis als ophangrek voor keukengerei gebruikt.
  • Eierrekje kan er ook uit om 'zweckentfremdet' gebruikt te worden.
  • er zit voldoende materiaal bijgeleverd om de deur andersom te hangen.
  • weinig ribbels aan de binnenkant: makkelijk bij schoonmaken.

Minpunten

• Zo uit de doos een hele hoge lelijke witte monoliet.
  • Te luid als hij aanslaat. Maar misschien ben ik een zeikerd. Ik wil een koelkast niet horen. Zeker een nieuwe niet.
  • Geen deurgrepen. Dat wilde de vrouw niet, maar nu moet ik met een raar gedraaide rechterarm met de vingers in de linker zijkant van de deur kracht zetten om hem open te krijgen. Ja dat kan ook met links, maar de mens is een gewoontedier en het zit nu eenmaal in mijn systeem dat ik een naar rechts openzwaaiende deur ook met de rechterhand open trek. De koelkasten in de winkel staan niet aan, en als je daar aan de deuren rukt, heb je die weerstand niet.
  • weinig ribbels aan binnenkant: beperkte verstelmogelijkheden van legplanken.

We hadden al te lang doorgemodderd met een setje krijgertjes, twee lelijke witte blokken. Een 140 Liter koelkastje in de keuken en een vriezer met drie laden in de kelder. Koelkastje was eigenlijk te klein en werd ook steeds wispelturiger. En ik was dat bukken zat.
Aanvankelijk vooral naar zwarte retromodellen gekeken, want mooie bolle deur die goed in onze jaren-dertig keuken zou passen. Maar koelkastmagneetjes zijn bij ons een harde eis en de vrouw was heel streng waar het een degelijk interieur met praktische indeling betrof en zo vielen die designdingen de een na de ander af. Voor zo'n (plastic!) deurtje en een leuk kleurtje betaal je sowieso al snel het dubbele. Maar als je in je achterhoofd houdt dat je zo'n lelijke witte zuil voor ± €150 bij een autospuiter in elk gewenst kleurtje kun laten spuiten ben je ineens een stuk makkelijker met dat uiterlijk.

We hebben de te kopen vrijstaande koelkast vervolgens als koelgereedschap benaderd, hebben zelfs even naar horeca-apparaten gekeken, maar die waren echt te groot en te basic qua interieur. Al kun je daar wel mee voetballen.
Vanaf een bepaalde energieklasse en inhoud hebben we ons geconcentreerd op praktische indeling en degelijkheid. Deuren rukken, bakken en planken eruit halen in de mediamarkt, dat werk.

Uiteindelijk hielden we een duurdere Bosch, deze Bosch en een vergelijkbare Siemens over. De V in de typenaam staat voor Value en we zijn toen gaan kijken waar dat Value voor stond. Ergens moest toch die goedkopere prijs vandaan komen. We kwamen erachter dat er vooral is bezuinigd op zaken die we toch niet willen of niet zo belangrijk vinden om het prijsverschil te rechtvaardigen: de deurgreep (al ben ik daar op teruggekomen, de vrouw is het op dit punt niet met mij eens), wat moeilijke managementdingen, wat sneller invriezen, langer koud bij stroomuitval en zo'n luchtcirculatiefan boven achterin (die ook vies kan worden). Dat heeft deze KGV dus allemaal niet.

Vergeleken met wat we voorheen hadden is het een zee van ruimte, en het koelvak is prettig op ooghoogte. Hij is wel erg koud; we hebben hem op zijn warmst gezet (8șC), maar dan heeft de kaas nog steeds een uur nodig om op een lekkere eet-temperatuur te komen. Ik ben niet zo dol op die overtrokken HACCP-voorschriften die elke smaak doden.

Goed gereedschap of niet: het blijft een lelijke hoge witte doos, die schreeuwt om enige aankleding. Je kunt hem met autolak een kleurtje geven, volhangen met magneetjes (deuren en zijkanten zijn van blik) en wij willen een stel oude atlassen gaan plunderen om de moloch met decoupage vol te plakken.

Qua levering moet je ook even kijken of zo'n hoge koelkast wel de weg naar de gewenste standplaats kan afleggen. Als er extra drempels of trappen overwonnen moeten worden, verhoogt dat de leveringskosten. Bespaar jezelf en de chauffeur een nare verrassing en vraag dat na als je er een bestelt.
De kartonnen verpakking werd op zijn kant gelegd meteen alternatief gebruikt als een enorme kattenspeeltunnel. De chauffeur van de Bobshop bood aan om de verpakking meteen mee te nemen, maar dat konden we de beestjes niet aandoen.

Edit: een kleine aanpassing die ik overweeg is de koelkast op een verhoging te zetten. Niet omdat die nog niet hoog genoeg is, maar de onderste deur zwaait slechts twee centimeter boven de vloer, en als je blote tenen dan in de weg staan, doet dat zeer.

aanvulling 23 dec 2013
We zijn nu een half jaar verder.
Wat me nog steeds stoort, is het gezoem / gebrom van het apparaat. Van een kennis, die dit model van Siemens heeft, heb ik begrepen dat die hetzelfde geluid maakte. Hier moet Bosch echt wat aan doen.
Die kennis heeft haar koelkast ook op die groentelade uitgezocht.

Vochthuishouding
We hebben op de riante groentela twee plakkertjes bij de ontvochtigingsschuif geplakt met de woorden vol / leeg, want de aanduiding min / max verwarde onze logica. Ook haal ik bij gelegenheid wel eens een theedoek langs de achterwand.

Verder is het zaak dat de laden van het diepvriesgedeelte er goed en helemaal in zitten, anders sluit de deur niet goed en kun je later de inhoud inspecteren. Je moet dus de laden goed er in schuiven en niet met de deur de boel naar binnen forceren.

aanvulling okt 2014
Achter de glasplaat boven de groentela zit een watergoot die je eruit kunt halen en dan kun je met een pijpenrager in een gaatje poerken, waardoor de koelkast weer netjes ontvocht.
Verder is het toestel van de zomer gecasemod: landen uit atlassen gesneden en die erop geplakt. Ziet een stuk leuker uit dan al dat wit.

aanvulling dec 2016
Ik ben intussen aan de deurgreep gewend.

Heb jij ook een Bosch KGV39VW30?