DeepCool GammaXX 300 - Reviews

Specificaties 120mm diameter met 17,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

DeepCool GammaXX 300 Review

QQ2 22 juni 2013, 980 views

DeepCool GammaXX 300

Pluspunten

• Geen Backplate nodig
  • Komt met koelpasta al aangebracht (geen gedoe met tubes, vormpjes etc)
  • Lage geluidsproductie zelfs bij belasting
  • Koeltoren werkt goed samen met reeds bestaande casefans, pas de snelheid van die fans aan en je kan heel gedetailleerd de geluidsproductie sturen
  • werkt op intel en AMD (Alleen AMD getest)

Minpunten

• Bevestigingssysteem van AMD Stockcoolers is beter/eenvoudiger te plaatsen
  • De fan in mijn Zahlman flower was nog stiller, maar met nog geen 40 DB onder load (en dat is verzamelde geluidsproductie van heel dichtbij gemeten) is deze echt al stil

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Voor een vriend een nieuwe computer gebouwd. Initieel met AMD stock cooler maar deze maakte enorm veel lawaai (80 db gemeten met telefoon, bij BioShock infinite Benchmark op maximum) bovendien had hij een enorm snerpende piep waardoor de geluidsbelasting hoog bleef. Dit deed mij beseffen het lawaai bij mij thuis waarschijnlijk ook door de CPU en niet de videokaart werd veroorzaakt. (mijn eigen stockcoolers produceerde niet meer dan 63 DB dus dat was wel significant lager)

Uiteindelijk hebben we 3 keer deze koeler gekocht op basis van reviews en kwaliteit/prijs verhouding.
Als je hem unboxed merk je snel dat het een budget koeler is. het boekje gaat bijvoorbeeld anders om open (als of je achterstevoren bladert. De AMD of Intel montage beugels moet je zelf met 4 (bijgeleverde) schroeven vast zetten en het montage systeem voor AMD is gewoon een beugel die je aan 1 kant vast klikt en dan aan de ander kant aandrukt (zeg maar het oude AMD stock model minus de noodzaak voor een schroevendraaier)

Aan de andere kant dat weet je als je een koeler van 20 euro besteld. Belangrijkste is dat je geen backplate nodig hebt en de koelpasta er al op zit zodat je dat zenuwenwerk over kan slaan. Na wat gerommel met het vastzetten van de beugel zat de koeler vast en werkte hij. (eerste keer was wel flink schelden, andere twee keren gingen binnen een minuut. het is echt een gevoel dat je moet vinden)

Wat simpele tests gedraaid.
Geluids productie Idle was ongeveer 40 DB en is nu 34 (maar ik denk eigenlijk dat het vooral omgevingsgeluid is) Onder load was het 80 of 60 stock en 39.

Bovendien is de processor nu veel koeler. Hij was eerst 31 idle en 49 onder full load (throttle staat ingesteld op 55). Ik heb hem nu 5% overgeklocked en ik krijg hem idle niet warmer dan 28 graden (omgevingstemperatuur is 22) en onder load niet warmer dan 42

Er zijn ongetwijfeld betere en nog stillere koelers en er zijn ongetwijfeld goedkopere koelers maar voor 20 Euro is de prijs kwaliteits verhouding IMO erg erg goed

Heb jij ook een DeepCool GammaXX 300?

5 jaar later vragen....... :F

Met welke AMD cpu heb je de koeler getest ?
Hoe (waarmee/app) heb je de hoeveelheid geluid in DB gemeten ?

Verder zijn sommige resultaten wat moeilijk leesbaar: ""Onder load was het 80 of 60 stock en 39""

Tot slot: prima review, dank daarvoor...... :)
Ohh wow, een reactie :-)

Het is in der tijd gemeten met een nokia 920 (en misschien ook met een iPhone van m'n vriendin)
De naam van de app ben ik kwijt.

Goede vraag wat betreft de CPU. Had ik er in der tijd bij moeten zetten. Wat ik uit mijn mail kan herleiden was het waarschijnlijk een AMD Athlon II X2 250 2.3Ghz AM3 Box maar om eerlijk te zijn het kan ook goed een ander geweest te zijn.

Wat misschien wel goed is om te vermelden is dat de metaaltjes die de fan op het blok houden niet heel erg goed zijn.

Vandaag de dag zou ik de koeler niet meer aanbevelen boven een stock AMD cooler. Zelfs de kleinste out of the box cooler van AMD is tegenwoordig al zo goed en stil
Bij de computer van mijn vrouw hebben 'zomaar' losgelaten en lag de fan er naast.
Excuus voor de 5 jaar vertraging tussen de review en de vragen....... :P

Ik zal eens kijken in de Apps van 2018 voor een DB meter.....
Die Athlon 250 was dacht ik niet echt een vreselijke stroomvreter wat bv de 6000 wel echt was.
Dat die koeler los heeft gelaten is onvergefelijk dat mag echt nooit gebeuren.
Ik heb zelf ook wel wat DEEPCOOL budget spul gehad maar er zaten gelukkig geen loslaters bij..... |:(

Bij een externe review zag ik dat de 400 versie 10 graden koeler koelt en maar 10 procent duurder is.
Daarmee vervalt bijna het bestaansrecht van de 300 versie @ 24 euro. (de 400 kost 27 euro)....