Specificaties 120mm diameter met 17,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

DeepCool GammaXX 300 Review

QQ2 22 juni 2013, 963 views

DeepCool GammaXX 300

Pluspunten

• Geen Backplate nodig
  • Komt met koelpasta al aangebracht (geen gedoe met tubes, vormpjes etc)
  • Lage geluidsproductie zelfs bij belasting
  • Koeltoren werkt goed samen met reeds bestaande casefans, pas de snelheid van die fans aan en je kan heel gedetailleerd de geluidsproductie sturen
  • werkt op intel en AMD (Alleen AMD getest)

Minpunten

• Bevestigingssysteem van AMD Stockcoolers is beter/eenvoudiger te plaatsen
  • De fan in mijn Zahlman flower was nog stiller, maar met nog geen 40 DB onder load (en dat is verzamelde geluidsproductie van heel dichtbij gemeten) is deze echt al stil

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Voor een vriend een nieuwe computer gebouwd. Initieel met AMD stock cooler maar deze maakte enorm veel lawaai (80 db gemeten met telefoon, bij BioShock infinite Benchmark op maximum) bovendien had hij een enorm snerpende piep waardoor de geluidsbelasting hoog bleef. Dit deed mij beseffen het lawaai bij mij thuis waarschijnlijk ook door de CPU en niet de videokaart werd veroorzaakt. (mijn eigen stockcoolers produceerde niet meer dan 63 DB dus dat was wel significant lager)

Uiteindelijk hebben we 3 keer deze koeler gekocht op basis van reviews en kwaliteit/prijs verhouding.
Als je hem unboxed merk je snel dat het een budget koeler is. het boekje gaat bijvoorbeeld anders om open (als of je achterstevoren bladert. De AMD of Intel montage beugels moet je zelf met 4 (bijgeleverde) schroeven vast zetten en het montage systeem voor AMD is gewoon een beugel die je aan 1 kant vast klikt en dan aan de ander kant aandrukt (zeg maar het oude AMD stock model minus de noodzaak voor een schroevendraaier)

Aan de andere kant dat weet je als je een koeler van 20 euro besteld. Belangrijkste is dat je geen backplate nodig hebt en de koelpasta er al op zit zodat je dat zenuwenwerk over kan slaan. Na wat gerommel met het vastzetten van de beugel zat de koeler vast en werkte hij. (eerste keer was wel flink schelden, andere twee keren gingen binnen een minuut. het is echt een gevoel dat je moet vinden)

Wat simpele tests gedraaid.
Geluids productie Idle was ongeveer 40 DB en is nu 34 (maar ik denk eigenlijk dat het vooral omgevingsgeluid is) Onder load was het 80 of 60 stock en 39.

Bovendien is de processor nu veel koeler. Hij was eerst 31 idle en 49 onder full load (throttle staat ingesteld op 55). Ik heb hem nu 5% overgeklocked en ik krijg hem idle niet warmer dan 28 graden (omgevingstemperatuur is 22) en onder load niet warmer dan 42

Er zijn ongetwijfeld betere en nog stillere koelers en er zijn ongetwijfeld goedkopere koelers maar voor 20 Euro is de prijs kwaliteits verhouding IMO erg erg goed

Heb jij ook een DeepCool GammaXX 300?