Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Asus VK222H Review

DrEvil1986 13 juli 2008, 5.264 views

Asus VK222H

Pluspunten

• 3 inputs: DVI,VGA, HDMI
  • webcam is een grappige extra
  • monitor wekt een degelijke indruk
  • scherp beeld
  • voldoende features

Minpunten

• meer opties voor het afstellen van VGA modus zijn prettig, echter vanwege DVI/HDMI functie van het scherm is dit ook niet de gebruikersdoelgroep.

Allereerst de reden waarom ik dit scherm heb gekocht.
Voor mijn kamer had ik een tweede monitor nodig, die ik ook als TV kan gaan gebruiken.
Het moest dus een beetje grote monitor zijn.
Ik speel in mijn vrije tijd vaak genoeg een spelletje, dus ik wilde wel een scherm met een degelijke reactietijd.
Als laatste eis wilde ik het scherm zowel met VGA als DVI kunnen aansturen, daar ik af en toe mijn laptop wil kunnen aansluiten op de VGA ingang.
Mijn budget liet genoeg ruimte om ook kieskeurig te zijn mbt de beeldkwaliteit en de afwerking van het scherm.

Dit is niet de eerste TFT monitor die ik koop, ik heb al een Novita 19'' monitor staan, en daarom wist ik al enkele puntjes waar ik op moest letten.
Na vergelijk tussen de samsung 226BW en de Philips 220XW8FB kwam ik uit bij deze Asus.
De Samsung heeft vrij brede randen om het scherm, en er zwerven verhalen rond over de soms belabberde kwaliteit van de panelen.
De Philips is mooier afgewerkt, maar relatief duur.
Zodoende heb ik besloten de Asus te kiezen.

Bij deze keuze mistte ik helaas een review over de Asus monitor, daarom neem ik nu de moeite er een stukje over te schrijven.
Ik houd vanaf nu de standaard layout aan voor reviews over TFT monitoren.

Algemene beoordeling

De algemene beoordeling na twee dagen testen is "zeer goed". Dit is natuurlijk enigszins subjectief, maar deze monitor voldoet helemaal aan mijn verwachtingen.
Ik vind hem prettig in gebruik, hij ziet er goed uit, en er zijn mij nog geen negatieve punten opgevallen.
De eerste reactie bij het uitpakken van het scherm was dan ook "wat een gigantisch ding!".
Vervolgens hield ik het scherm naast mijn 1 jaar oude 19'' TFT (4:3).
Dan vallen al meteen verschillen in kwaliteit op, de asus is strakker afgewerkt, het beeld is duidelijk beter, en de Asus staat ook steviger op de voet.

Featureset

De aanwezige mogelijkheden voor scherm/beeld-instelling zijn vrij basic, maar ruimvoldoende. In de praktijk kun je het fijnafstellen natuurlijk ook doen met de drivers van je videokaart.
De opties die je met het OSD van het scherm zelf kan tweaken zijn:

-Beeldafstelling. Er zijn 5 presets, ieder met een eigen helderheids en kleurtoon. Er zit er vast een tussen die je voorkeur heeft boven de anderen, maar het fijnafstellen moet je hierna nog zelf doen.
-Helderheid/contrast.
-Input selector: DVI, VGA, HDMI

Naast dit zijn de specificaties van het paneel goed:
-HDMI/DVI/VGA aansluitingen, koptelefoonaansluiting
-2ms responstijd
-5000:1 dyn. contrast
-1680*1050 resolutie (alhoewel dit standaard is in de grotere panelen)

Bovendien zijn er aanwezig:
-Een webcam , 1.3MP
-Speakers, nog niet getest, maar ervaring leert dat dit geen beste dingen zullen zijn
-Stevige maar toch relatief kleine voet
-VGA/DVI/USB en voedingkabel
-Een kabelhaakje achterop de monitor
-VESA wallmount
-Boekje en driverCD

Dit alles bij elkaar leidt mij ertoe de features als goed te beoordelen.
Als er net iets meer vrijheid was gegeven in het afstellen van kleur en beeldpostie,
vooral in VGA modus, dan was ik zelfs voor "zeer goed" gegaan.

Kleurweergave

De kleurweergave is zeer goed. Het is een TN paneel, dus het kan altijd beter, maar vergeleken met mijn oude monitor is dit scherm al vele malen kleurechter.
De kleurpresets helpen ook om per situatie een goed beeld te krijgen.
De kijkhoek is ook erg goed, van de zijkanten 170* en de boven en onderkant 160*.
Als je buiten deze hoekt kijkt, wordt het beeld een beetje blauw of rood, maar wordt niet negatief.
Dit maakt het scherm dus ook geschikt voor de geplande TV functie.
Vandaar een beoordeling als goed.
Voor zeer goed zal je waarschijnlijk een MVA of S-IPS paneel moeten kopen.

Contrast en Helderheid

Het contrast is erg goed, de 5000:1 is merkbaar beter dan de 1000:1 van mijn oude scherm, en zwart is ook diepzwart.
De helderheid is in eerste instantie een beetje overdonderend, maar na bijstellen naar zo'n 70% werkt het fijn.
Mocht het paneel dus slijten, dan heb je nog een beetje ademruimte over.
Boven in het scherm is er bij zwart beeld een klein beetje backlight bleed, maar dit is alleen merkbaar bij nadere inspectie.
Een beetje jammer, maar gelukkig niet storend.

Ghosting

Hier zijn weinig woorden aan vuil te maken. Ik speel regelmatig spelletjes, dit is op een 5ms scherm al goed te doen.
Maar op dit scherm met grey to grey tijd van 2ms is er werkelijk geen spoortje ghosting te ontdekken.

Pixeldefecten

Op het moment van schrijven, na 2 dagen gebruik, zijn er nog geen pixeldefecten te zien.
Ik heb bij bestelling een 0 dode pixelgarantie gekocht, die momenteel nog 10 dagen geldig is.
Fingers crossed, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het scherm dode-pixel vrij blijft.
Defecten ontstaan namelijk vaak bij transport, en in de eerste paar levensuren van het scherm.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het paneel zit netjes in de lijst, iets dat bij mijn andere scherm niet helemaal het geval is.
Het scherm voelt stevig aan, kraakt niet bij oppakken, en de voet heeft geen speling.
Ook het verstellen van de hoek van het scherm gaat vloeiend, maar niet te gemakkelijk, zodat het scherm blijft staan zoals je het instelt.
Het scherm zal dus niet zomaar gaan schommelen.
De voeding zoemt niet, en de knoppen doen wat ze moeten doen.
De connectoren zitten stevig vast, en hebben geen speling.

Al met al een "zeer goed" waard.

Vormgeving
Vormgeving is iets persoonlijks, dus ik stel voor dat je eens goed naar een foto van het scherm kijkt.
Het scherm ziet er ook echt uit zoals op de marketingfoto, dus wat dat betreft geen valste beloftes.

De lijst is vrij strak en minimalistisch afgewerkt, en er staan niet teveel bullshitmerkjes specificaties op de rand.
De randen zijn niet te breed. Ze zijn wel glimmend zwart, daar moet je net van houden.
Maar het pianolak-zwart is niet overdreven zoals ik dat vond bij het Samsung scherm.

Er zit een niet overdreven grote, ronde voet bij het scherm. Dit is wel prettig als je bureau net als bij mij vol ligt met
allerlei onzin.
Voor de rest is het erg "What you see is what you get", in mijn ogen is dat prettig.
Vandaar een beoordeling "zeer goed".

Met zijn 253,70 was het scherm niet goedkoop.
Echter, de kwaliteit die je krijgt voor de investering is wel goed.
Je hebt niet het idee dat er bezuinigd is op de constructie van je monitor, en het beeld is goed.

Concurrenten zijn met de zelfde feautureset niet veel duurder of goedkoper.
Al met al voldoende dus.

• MSI GF8800GTS OC320
  • DVI kabel
  • VGA kabel
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus VK222H?

Zit erover te denken hem te kopen met mn nieuwe pc.
mijn oude scherm is toch wel klein, en erg vierkant. En ik ben erg gewent aan mijn 17,3" laptop schermpie... stapje groter is dus mooi, 2ms is echt Awesome, en met een 180 eu is dit een mooi dingetje (2011 in pc store om de hoek)
Net besteld bij mycom voor 136 euro's ( ben benieuwd ) :)
Zeer duidelijke en interessante review!
Bedankt voor je review.
Vraagje,

Heeft u er ooit een xbox 360 aangesloten?
En is dit wel mogelijk via de HDMI? Zou het scherper zijn dan een xbox op een (19" 1280X1024 VGA)?

Ben ook van plan om zo'n schermpje te kopen, vandaar.
Mooie review btw.
Holy shit dude wat een grote scherm..

ik dacht dat het een normale grote had.(op foto 1 ) maar toen ik foto 2 zag ziet hij er best groot uit ( op het bureau)

Gelukkig heb je een review geschreven was namelijk op zoek naar deze model..Alleen voor mij is het een beetje te groot dnek ik...

Super Review