Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

semicon 20 juni 2013, 1.745 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Degelijke telefoon met een mooi design
  • Lekker snel
  • Goede camera (panorama is ook erg leuk voor de creatieveling!)
  • Accuduur iets langer dan gemiddelde Android telefoon

Minpunten

• Accuduur is nog steeds niet speciaal.. ik kan niet wachten op een doorbraak in accu's...

Ik heb de iPhone 5 afgelopen April (los) gekocht, had wel enorm veel twijfel. De concurrenten worden ook steeds mooier, zowel qua design als qua OS.

Nu ik hem weer een tijdje heb merk ik wel dat je een premium telefoon hebt. Een telefoon van 250 euro zou ongetwijfeld prima scoren op veel van de punten van deze telefoon. Maar als ik naar het totale plaatje denk ik dat dit nog steeds een van de beste telefoons is die je als consument kunt kopen.

iOS op 5
iOS was mij al bekend, we hebben niet alleen een iPad thuis, maar mijn vorige telefoons waren een iPhone 4 en een iPhone 3 (beide 2 jaar mee gedaan). Wat opvalt als je een oud-iOS gebruiker bent is dat deze telefoon VEEL sneller is met websites laden. Gevoelsmatig in ieder geval (ik weet de stats niet), een site als tweakers.net die goede caching heeft etc. laadt zo snel dat je twijfeld of hij uberhaupt vernieuwd heeft (terwijl ik op 3G zit).

Scherm
Misschien wel meeste wennen was dat deze telefoon een andere schermgrootte heeft. Eenmaal gewend en terugkijkend op mijn 4, lijkt die juist heel vreemd. Het went heel snel. Wat ook opvalt aan het scherm is dat de kleur groen nog beter weergegeven wordt en hij nog frisser/witter lijkt dan de oude telefoons.

Nieuwe oordopje
Het nieuwe oordopje is ook wennen qua vorm. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hem lastig vinden (als je andere vorm oren hebt). Maar bij mij sluit hij heelijk aan en klinkt ook super.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Meer advertenties

Dus hij browst sneller.

Zijn er nog meer dingen waarom ik geen One zou moeten kopen?
Vind het toestel nou niet echt vernieuwend. Heb het idee dat ze qua OS meer en meer achter gaan lopen, geen echte verbeteringen meer...
Het scherm van de One vind ik beter, mooiere kleuren en scherper..
Panorama foto's maken kon ik al in 2008 of eerder, dus dat is ook geen pluspunt.. Camera zelf is ook niet beter dan die van de One, althans, waar ik hem voor gebruik.
Kan hij net zo goed feestjes opnemen (microfoon) als de One?
Vond de speaker ook niet echt indrukwekkend ten opzichte van de One..

Nee ik denk niet dat het een iPhone word voor mij.
Bedankt voor je review, heeft me duidelijk gemaakt dat ik geen honderden euro's ga uitgeven om alleen een beetje sneller te browsen.
Voor mensen zoals jou zijn er geen redenen inderdaad...

Bedankt voor je reactie, heeft me duidelijk gemaakt dat jij geen moer toe te voegen hebt op tweakers.net dan alleen maar een beetje spammen.
Ik twijfel: om je eerlijk te zeggen heb ik me altijd verre gehouden van Apple. Mooi ontwerp, maar moet dat nu zoveel kosten?
Mijn huidige telefoon bevalt wat afmeting betreft prima, maar het besturingssysteem, Bada, ligt wel erg dwars. Vervangen door een android zou het meest voor de hand liggen, maar wat zijn die dingen kolossaal groot, als je een beetje mogelijkheden wilt hebben!
Een iphone begint dus eigenlijk wel in aanmerking te komen. Is het verstandig om meteen maar naar een 5 te kijken of zou je, als vervent gebruiker blijkbaar, ook een 4 of 4s aanraden om de kosten enigszins binnen de perken te houden?
Ik zou de iPhone 4S nog in overweging nemen, maar de vier zeker niet. Dit omdat deze markt zo snel groeit het verschil na 1-2 jaar gewoon erg groot is.