Samsung TouchWiz F480i Zwart Review

buggienuk 22 juli 2008, laatste update op 13 augustus 2008, 18.033 views

Samsung TouchWiz F480i Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Touchscreen
  • Het idee van de widgets
  • Lekker sms'en
  • Inhoud verpakking (het idee van het bijgeleverde hoesje)
  • Animaties bij menu overgangen
  • Snelle reactie op mailtje van samsung

Minpunten

• Geen eigen widgets
  • Je kan geen eigen hold achtergrond zetten
  • Grootte van samsung PC Studio 3
  • Het leren hoesje zit enorm in de weg
  • Draaien van foto nogal omslachtig
  • Vage bug met widget-menu

Reden van aanschaf:
Een echt interessante reden had ik niet. Ik had een nieuwe telefoon nodig. Mijn oude Sony Ericsson K750i begon wel heel erg uit elkaar te vallen. Mijn eisen waren simpel, ik wilde een touchscreen, een leuke maar toch simpele telefoon, een redelijke camera en ik wilde lekker sms’en. Natuurlijk veel onderzoek gedaan naar verschillende telefoons, waaronder de LG KF600 en LG viewty. Uiteindelijk kwam ik uit bij de Samsung F480. Ik was op slag verliefd, glimmend, niet te groot, touchscreen en vooral simpel. Na wat rond te kijken heb ik hem uiteindelijk bij Vodafone besteld, ik had toch een nieuw abonnement nodig. Het duurde uiteindelijk een week voordat hij binnen was. De grootste reden hiervoor was nummerbehoud, maar daar gaat het hier niet over.

De verpakking:
Je krijgt de telefoon geleverd in een leuk doosje met wat plaatjes en marketingpraatjes erop. Als je de doos maakt zit dit erin:
- telefoon
- geborsteld aluminium accuklepje
- leren beschermhoesje c.q. accuklepje
- accu
- USB kabel
- adapter
- bekabelde headset
- Engels- en Nederlandstalige handleiding
- PC studio software
Een geleend plaatje, ik was iets te gretig met uitpakken om foto's te maken

Design; eerste indruk:
Toen ik de telefoon voor het eerst uit de verpakking haalde was ik verbaasd, hij was nóg leuker dan op het internet. Natuurlijk meteen de SIM-kaart en accu erin gedaan en de telefoon aangezet. Wauw, in een woord, geweldig. Het menu zit mooi in elkaar, de belangrijke menuutjes zijn op logische plekken gezet en alles reageert lekker soepel. Zeker als je de beschermfolie die over het schermpje heen zit eraf haalt merk je hoe goed het touchscreen werkt.

Layout telefoon
Voorop het toestel bevindt zich het touchscreen. Onder het touchscreen zitten 3 knoppen, namelijk ‘bellen’, ‘snelmenu’ en ‘ophangen/terug’. Boven het touchscreen zit de luidspreker, deze zie je ook meteen. Naast de luidspreker zit een kleine lens, hiermee kan je videobellen. Aan de rechterkant van de telefoon zit de cameraknop. Hiermee kan je foto’s maken. Als je in het menu zit en de cameraknop even ingedrukt houdt dan ga je ook meteen naar de cameramodus. Verder zit er ook een klepje aan de rechterkant, als je deze opent zie je de bekende ‘samsungaansluiting’. Hier kan je dus je headset of USB kabel op aansluiten. Aan de linkerkant zitten de volumeknoppen en een micro SD slot. Bovenop zit de hold knop, als je deze indrukt gaat, zoals verwacht, het toestel op hold. Het scherm reageert dan nergens meer op. Je kan nog wel de telefoon opnemen. Onderop het toestel zit een heel klein gaatje, hier zit een speakertje achter. Dan heb je natuurlijk ook nog de achterkant. Hier valt niet zo heel veel te zien. Enkel de lens van de camera en een flitser.

Als je de telefoon beter wilt beschermen dan kan je het bijgeleverde beschermhoesje gebruiken. Ik heb dit ongeveer 3 uur gebruikt en toen er weer af gehaald. Ik vind het een heel leuk idee van samsung om er een beschermhoesje bij te doen maar ik vind hem gewoon irritant. Als je ook maar iets met de telefoon doet moet je hem helemaal open klappen. Dit zit enorm in de weg bij zowel bellen als sms’en.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier kan ik op dit moment nog niet zo heel veel over zeggen, ik heb de telefoon namelijk nog niet zo lang. Voor zover ik zie zit alles goed in elkaar, er zitten geen ruwe randjes op het toestel en hij voelt solide aan. De afwerking vind ik heel mooi gedaan. De voorkant is glimmend en als je een beetje je best doet om hem schoon te houden kan je hem zelfs als geïmproviseerde spiegel gebruiken. De voorkant is echter wel een vingerafdrukmagneet, elk klein vlekje zie je. De achterkant vind ik ook mooi. Het grootste gedeelte is gemaakt van geborsteld aluminium. Er zit echter wel een zwarte richel onder de batterijklep, dit vind ik niet zo heel mooi maar de functie is wel duidelijk. Als je hierop duwt dan haal je het klepje los.

Featureset; het scherm
Het 2.8” grote scherm met een resolutie van 240*320 pixels kan 256k verschillende kleuren weergeven. Dit komt neer op 16bits kleurweergave. Het scherm is heel helder, je kan kiezen tussen 5 helderheidniveaus. Op dit moment heb ik hem op niveau 1 staan, dit vind ik al helder genoeg. Als je de telefoon echter buiten wilt gebruiken dan blijft het lastig om het scherm goed te zien, zelfs op niveau 5. Op zonnige dagen moet je maar zorgen dat er wat schaduw op het scherm valt of dat je zelf de zon afschermt. Als je dat niet doet zie je heel weinig.

De touchscreen werkt goed, de telefoon reageert snel op je aanslagen. Je kan verder nog kiezen of je een reactie van de telefoon wilt als je iets aanraakt. Dit kan zowel een zachte trilling of een piepje zijn. Zelf gebruik ik de trilling op niveau 2 van de 5. Je voelt het wel maar het is niet irritant. Het piepje is gruwelijk irritant, zeker op niveau 7. Na ongeveer 4 aanslagen met het piepje aan zette ik het maar uit. Dit zou alleen handig zijn als je de trilling niet goed voelt of als je mensen wilt irriteren.

Geluidskwaliteit telefoon:
De kwaliteit van de telefoon zelf is goed te noemen. Als je wilt zou je zelfs je muziek via de speaker af kunnen spelen in de trein. Ik ga er even vanuit dat tweakers dit niet doen. Je hoort weinig ruis, zelfs als je het volume helemaal opengooit. De ingebouwde speaker is natuurlijk geen vervanger voor een kwalitatief speakersetje maar voor even gebruik is het voldoende.

Als je met iemand aan het bellen bent kan je de ander ook goed en duidelijk verstaan. Dit ligt natuurlijk ook deels aan de telefoon van degene met wie je belt. Als je in bijvoorbeeld een rumoerige ruimte zit, zoals een metro, kan je alsnog degene aan de andere kant verstaan. Hier ben ik heel blij mee want met mijn vorige telefoon had ik hier nogal wat problemen mee.

Sms’en:
Hier kan ik simpel over zijn, het gaat enorm lekker. Ik was in het begin wat sceptisch over sms’en met een touchscreen maar het gaat geweldig. Sms’en is net zoals met een normale telefoon. Je hebt zowel T9 als normaal sms’en. Ik kan nu zelfs sneller sms’en dan op mijn oude telefoon. Je kan in totaal 500 sms’jes opslaan, 250 in je inbox en 250 verzonden berichten. Het is ook mogelijk 500 sms’jes in je inbox op te slaan, gewoon instellen dat je je verzonden berichten niet wilt opslaan. Wat ook handig is, is dat je automatisch een ontvangstbevestiging op kan vragen bij elke sms.

Mp3speler:
De mp3speler is goed te noemen, hij is makkelijk te besturen en hij blijft ook doorspelen als je het menu afsluit. Je kan daarna bij je widgets de mp3speler nog besturen. Het geluid kan je harder en zachter zetten met de volumeknoppen aan de zijkant. De geluidskwaliteit is goed, zowel op de speaker als met de bijgeleverde headphones. Ik zal zelf niet veel gebruik maken van de mp3speler, ik heb daar namelijk al een ander apparaatje voor. De bijgeleverde oordopjes zitten wat ongemakkelijk. Je kan je eigen oordopjes wel gebruiken maar daarvoor moet je nog een losse converter kopen.

FM radio:
Als je gebruik wilt maken van de FM radio moet je eerst de bijgeleverde headset aansluiten, dit is de antenne. Daarna kan je kiezen of je gebruikt wilt maken van de headset of dat je liever geluid hoort uit de ingebouwde speaker. Als je uiteindelijk alle zenders een keertje op hebt laten zoeken door de telefoon kan je meteen de gewenste zender kiezen d.m.v. het zender knopje. Hier zie je echter niet de namen van de zenders maar wel op welke frequentie ze zitten. Je moet dus weten op welke frequentie je lievelingszender zit. Je kan de radio, net zoals bij de mp3speler, vanaf het widgetscherm besturen. Daar kan je met een druk op de knop van zender wisselen. De ontvangst is, voor zover ik heb getest, goed. Ik ben niet van plan om deze functie ooit te gebruiken maar ik heb nog geen ruis gehoord. De telefoon ligt nu op mijn bureau, indien gewenst wil ik het wel in de metro of in een trein testen.

Camera:
Op de telefoon zit een 5 Megapixel camera. Cijfers zeggen niet alles dus hier wat ervaringen. Er zijn al enkele klachten over de camera, dit kan je teruglezen in het Het Samsung F480 Topic. De voornaamste klacht is het maken van wazige foto’s. Deze klacht is niet gegrond, de foto’s zelf zijn goed scherp te krijgen, je moet hiervoor even met de instellingen spelen. Ik weet zelf niet veel af van camera instellingen dus ik heb het op dit moment maar even gelaten.

Verder lijken de foto’s nogal wazig als je ze bekijkt op de telefoon zelf. Als je de foto’s op de computer bekijkt dan zien ze er opeens een stuk duidelijker uit. Ik vermoed dat de telefoon problemen heeft met resizen. Ik hoop dan ook dat dit verbeterd wordt in een eventueel nieuwe firmware update.

Ik heb nu ook enkele foto’s gemaakt zodat jullie zelf kunnen beslissen over de kwaliteit van de camera. Zelf ben ik er zeer tevreden over, zeker als je het vergelijkt met de camera van mijn oude K750i. Ze zijn verkleind, als je erop klikt krijg je de grotere versies te zien. Ik heb geen enkele bewerking erop losgelaten, zo kwamen ze eruit rollen.

Video playback:
Ik heb een aflevering van ‘the IT crowd’ omgezet naar een bruikbaar formaat voor de telefoon. Dat is in dit geval met een MPEG-4 SP codec op 15fps, een gemiddelde bitrate van 337kbps. De audiocodec heeft heet sample rate van 44,100 kHz en een bitrate van 96kps. De resolutie van het filmpje is 320*240. Dit zijn de standaardinstellingen bij de bijgeleverde movieconverter. Ik heb wel voor een mp4 container gekozen i.p.v. de standaard 3GP. De originele aflevering was ±180MB, de omgezette video was ±80MB. Eventueel is het mogelijk om tot 30fps te gaan op 595kbps en een audio bitrate van 192kps.

Nu het afspelen zelf, op de standaard settings vind ik het afspelen niet echt lekker gaan. Dit ligt niet aan de telefoon maar aan de 15fps, het lijkt allemaal niet soepel te lopen. Over het geluid en de beeldkwaliteit heb ik helemaal niks aan te merken, prachtig gewoon. Zelfs op een 16bit schermpje. Als je het filmpje op 30fps afspeelt dan is alles een stuk vloeiender. Tenminste, zo voelt het voor mij.

Browser:
De browser zelf is even wennen, alles gaat via het touchscreen, dus ook een url invoegen en links aanklikken. Het klikken op de links kan nog wel eens lastig zijn, zeker als je dikke vingers hebt. Gelukkig heb ik hier geen last van.

Als je een pagina aan je favorieten wilt toevoegen kan dit op 3 manieren. Via het favorieten schermpje, hier staan alle favorieten al in. Je kan het ook terwijl je een url ingeeft, hier kan je meteen een naam geven aan je webpagina. Ten slotte kan je het ook doen als je op een willekeurige pagina op het net zit.

Je kan verder op 2 manieren de webpagina’s bekijken. Je hebt de zogenaamde bureaubladweergave, hier wordt de hele pagina geladen zoals hij bedoeld is. Je scrollt horizontaal en verticaal m.b.v. het touchscreen. Dit gebruik ik zelf het meest, het werkt het meest ‘natuurlijk’, net zoals internetten op de pc.

Verder heb je nog de ‘smart-fit weergave’. Hier zorgt de browser ervoor dat alles onder elkaar staat, je kan dus alleen naar onder en naar boven scrollen. Dit is handig bij pagina’s die vol met tekst staan. Bij gewone pagina’s met reclame werkt dit niet echt lekker. De reclame staat dan tussen de rest van de webpagina.

Widgets:
De widgets zijn leuk. Er zijn drie verschillende klokken, een analoge klok, een digitale klok en een dubbele klok. De dubbele klok geeft 2 verschillende tijden weer. Verder heb je nog een kalender, een verjaardagsalarm, je kan snel van profiel wisselen, je kan door je plaatjes browsen en je kan je gamesmap meteen openen. Natuurlijk heb je ook nog de mp3- en radiowidget. Er zijn 2 widgets die ik ook daadwerkelijk gebruik. De imagewidget, hiermee browse je door je plaatjes en kan je makkelijk een achtergrond instellen, en de digitale klok.

Verder werkt alles heel simpel, je hebt links een balkje met geminimaliseerde widgets, deze widgets sleep je naar rechts en daar openen ze zichzelf. Als je ze niet meer nodig hebt dan sleep je ze weer terug naar het balkje. Je kan het balkje zelf ook nog minimaliseren, je ziet dan alleen nog een klein knopje waarmee je de widgetbalk weer kan openen.

Ik ben al wel een kleine bug tegengekomen met het widgetmenu. Hij zit soms in een soort van open/sluit loop. Als je hem dus van de widgetbalk naar het scherm schuift blijft hij zichzelf steeds openen en afsluiten. Dit is pas bij een plaatje voorgekomen maar ik vind het een beetje raar. Ook zie je soms niet meteen een preview van het plaatje in de image widget, dit gebeurd ook weer als je hem net opent. Als je vervolgens het volgende en daarna meteen weer het vorige plaatje selecteert dan werkt alles weer goed. Dit is allemaal op te lossen door .bmps van 240*320 pixels te maken. Nu heb ik nergens meer last van.

Het menu
Je hebt 2 menu’s; het snelmenu, hier kan je kiezen tussen je mp3speler, inbox, browser en je oproepen, en het hoofdmenu. Bij het hoofdmenu kan je alles doen. De knoppen zijn groot genoeg om ze niet te missen met je vingers. Als je op een knopje drukt dan krijg je een animatie te zien waarin je nieuwe schermpje zichzelf opent. Dit is niet bijzonder maar het menu lijkt wel meteen een stuk lekkerder te werken.

Even wat verder ingaan op het menu, met name het instellingen menu. Dit menu zit goed in elkaar, bij profielinstellingen kan je kiezen wat voor ringtones e.d. je wilt gebruiken. Verder spreekt elk menu voor zich, bij display en verlichting kan je instellen hoe lang je het display aan wilt laten. Je kan hier ook het ‘contrast’ verhogen, hiermee bedoelen ze eigenlijk de helderheid van het scherm. Je kan hier ook de tekst op het welkomscherm veranderen en in welke kleur je het hoofdmenu wilt zien, wit of zwart. Ik zelf heb zwart gekozen.

Ik ben tot nu toe maar één irritante eigenschap van het menu tegengekomen. Dat is het draaien van de foto. Het was nogal een klusje om dit uit te zoeken, je kan namelijk wel de foto draaien als je hem bekijkt maar als je hem ook gedraaid wilt houden moet je eerst het hele bewerkingsmenu openen. Een uitleg van hoe het moet staat hier, Je moet minstens 12 keer het scherm aanraken voordat het plaatje gedraaid is.

Bluetooth:
Weer een van de weinige dingen die ik op dit moment niet ga gebruiken. Ik heb nieteens bluetooth apparaten. Bluetooth activeren is heel makkelijk, een enkele druk op de knop en de telefoon gaat zoeken. Je kan ook zien wat voor bluetooth compatible apparaten hij vindt.

Ik heb het even getest met de GPS ontvanger van mij vader. Als je verbinding wilt maken moet je het icoontje van het bluetooth apparaat, in dit geval de GPS ontvanger, naar je eigen telefoon in het midden slepen. Vervolgens wordt er gevraagd naar een wachtwoord. Als je de bluetooth vervolgens uitschakeld dan zie je nog met welke apparaten je verbinding hebt gemaakt. Deze kan je wissen door op het apparaat de klikken en daarna ‘wissen’ te selecteren. Dit is wel handig aangezien je zo een aantal vaak gebruike apparaten makkelijk weer kan activeren.
Ik had destijds geen camera, het bluetooth apparaat verschijnt als een klein balletje met de naam erbij op dit scherm

Accuduur:
De accuduur is goed te noemen, volgens Samsung zou de telefoon ongeveer 250 uur standby kunnen staan of 3 uur lang bellen. Natuurlijk laat je de telefoon geen 250 uur aanstaan zonder hem te gebruiken. Je belt natuurlijk ook niet 3 uur aan een stuk door. Bij mij gaat de accu gemiddeld tussen de 4 en 5 dagen mee. Ik bel bijna niet met de telefoon maar sms stukken meer. Als je veel belt is dit denk ik geen goede telefoon voor je. Als je echter, zoals ik, de telefoon sporadisch gebruikt dan is de accu goed.

Software:
Als je speciale ringtones en andere leuke dingen op de telefoon wilt zetten moet je de bijgeleverde software gaan gebruiken. Voordat je de software mag installeren moet je eerst een USB driver installeren. Dit staat gelukkig allemaal op de bijgeleverde cd. Nadat je alles geïnstalleerd hebt moet je de telefoon aansluiten d.m.v. de bijgeleverde USB kabel. Het enige nadeel van dit programma is dat de transferrate nogal traag is. Het duurde ongeveer 17 minuten om een bestand van 140MB naar mijn telefoon te sturen, dit komt neer op ongeveer 130KB/s. Dit mag wel heel wat hoger vind ik.

Het programma zelf is overzichtelijk en alle opties staan op logische plaatsen. Ik ben blij dat het programma nog niet gecrashed is, ik houd niet zo van onstabiele meuk. Zeker aangezien het programma 130MB aan schijfruimte inneemt. Dit vind ik eerlijk gezegd wel een beetje erg veel voor enkel een programmaatje om je telefoon te beheren. Maarja, het zal wel nodig zijn.

De missertjes:
Natuurlijk zijn er altijd dingen die je mist in een toestel. Ik ben tot nu toe twee kleine dingen tegen gekomen die toch wel veranderd zouden mogen worden. Ten eerste vind ik het jammer dat je de achtergrond van de hold pagina niet kan veranderen. Je krijgt nu willekeurig een van de standaard bijgeleverde achtergronden in beeld i.p.v. je eigen achtergrond. Dit is toch wel een klein missertje

Ten tweede is het jammer dat je geen eigen widgets kan gebruiken. Je zit dus vast aan de standaard widgets van Samsung. Ik hoop dus ook dat Samsung het mogelijk maakt om eigen widgets te gebruiken m.b.v. een eventuele firmware update.

Ik heb Samsung al een mailtje gestuurd m.b.t. vragen over nieuwe widgets, een firmware update en de hold achtergrond veranderen. Binnen 2 dagen had ik een antwoord. Het is (nog) niet mogelijk om eigen widgets toe te voegen of de hold achtergrond te veranderen. Over een eventuele firmware update willen ze nog niets los laten. Ik ga er echter wel vanuit dat samsung bezig is met een nieuwe firmware te maken. Als er een update komt dan meld ik het ook in deze review.

Conclusie:
Al met al vind ik het echt een ge-wel-dig telefoontje. Hij reageert lekker, ziet er mooi uit en je kunt er alles mee doen wat je wilt. Of je nu een mp3speler wilt, een filmpje wilt kijken, even met je oma praten of lekker sms’en met je vrienden, alles kan. Als je nog een beetje op je uiterlijk wilt letten kan je hem ook nog als spiegel gebruiken. Als een van de lezers nog twijfelt of het nou echt iets voor hem is, koop hem. Je zult er geen spijt van krijgen.

Dit is mijn eerste review, wees aardig. Op- en aanmerkingen zijn gewenst, vooral als het over vage zinsopbouw/spelfouten gaat. Verder heb ik op het moment van schrijven firmware versie F480XXHDA, op te vragen d.m.v. *#1234#

Heb jij ook een Samsung TouchWiz F480i Zwart?

heb de F480 zelf een paar weken en ik kan me goed vinden in deze prima review. Hulde vooral omdat je heel volledig bent!!
Wat betreft het trage overzetten van bestanden naar en van je telefoon het volgende. Na aansluiting van de usb kabel heb je 3 opties op je telefoon. Als je kiest voor de onderste , massaopslag dan verschijnt je telefoon (of beter gezegd je memory card) als nieuwe schijf op je pc. De overdracht van bestanden gaat op die manier veel sneller dan via de optie PC studio. Ik gebruik PC studio dan ook helemaal niet meer voor overdracht. Ook is het programma PC studio behoorlijk traag in het converteren naar 3gp bestanden. Ikzelf gebruik hiervoor op mijn pc het gratis programma SUPER © wat veel en veel sneller werkt. Ik heb zelf een abo op internet en tv via vodafone. Het werkt prima en snel. Wel merk ik dat je je buffer regelmatig leeg moet maken omdat je anders oude info te zien krijgt in plaats van de info die je op dat moment opvraagt. Beetje lastig als je treinverbindingen zoekt:-) Ik ben zelf nog tegen een bug aangelopen. Bij het aansluiten van je usb kabel klapt je telefoon er soms uit. Dit is mijn eerste touchscreen feun en hij bevalt me prima. Voor mij geen knopjes meer:-)
Ik heb (nog) geen memory card dus dat trucje met het overzetten naar het kaartje lukt niet. Verder is ook net mijn vodafone online internet abonnement ingegaan en zal ik, als ik tijd heb, wat gaan typen over de browser.

En ja, voor mij ook geen knopjes meer, dit is echt een zalig telefoontje :*)
hulde _/-\o_ heel uitgebreide en goede review
He erg bedankt voor deze review, ik stap binnenkort over op een ander abo en zocht nog een leuke telefoon, de Iphone vind ik niks en die samsung soul en N95 is ook allemaal niks. Toen kwam ik deze op het oog en na het lezen van jou review is het me duidelijk geworden, dit wordt mijn nieuwe mobieltje :D +5 _/-\o_
Hoe zit het met het vinden van settings e.d.? Mijn vriendin haar Samsung F700 is daar namelijk een ramp in, all over the place zeg maar.
Heb je nog speciale dingen waar je over struikelt bij de F700? Ik zal even kijken of ik hier nog wat over kan schrijven en wat plaatjes van de menu's kan schieten. Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee maar enkele dingen kunnen toch wat lastig zijn om te vinden (zoals een plaatje draaien, dat is wat omslagtig *schrijft op hier wat over te typen*).
Ze heeft de telefoon op dit moment mee, maar het simpelweg vinden van bijv. de setting om de telefoon stil te krijgen, de settings voor Internet, etc. etc. ze staan dus all over the place, niet op logische plekken waardoor het werken met de F700 nogal omslachtig is. Je moet zeg maar een goed geheugen ontwikkelen. :) Ik vroeg mij af of je deze ervaring ook had met dit systeem. Verder vond ik het touchscreen vrij goed, maar was het scrollen door de contacten-lijst nogal lastig, vaak te snel.

Uitstekende review overigens, zowel qua opbouw als toon.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 12 juli 2008 16:31]

Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Je kan de telefoon op stil zetten d.m.v. een widget, hier staan meteen alle profielen tussen(zie plaatje bij widget tussenkopje). Verder heb je bij de instellingen ook een tabblad met netwerk, hier kan je kiezen of je handmatig een netwerk wilt zoeken, of je GSM900/1800, GSM1900 of UMTS wilt gebruiken. Je kan dan verder ook nog je WAP, MMS, internet en streaming instellingen hier allemaal vinden. Alles staat gewoon op logische plekken, ik zla kijken of ik nog een plaatje van het instellingen menu online kan gooien.
Offtopic voor deze review: Stil krijgen van een F700 hoef je geeneens het menu voor te openen. Je vinger even vasthouden op het luidsprekertje linksboven in het hoofdscherm is genoeg.

Voor de rest heb je wel gelijk, de software van de F700 is een ramp. En wat ik er van lees is dat voor de F480 een stuk beter hoewel ik nog steeds hoop op een nieuwe telefoon ala F700 met qwerty toetsenbordje en dan gebaseerd op Windows Mobile.
Een goede review, overzichtelijk en helder. ;)
Nagenoeg perfecte review, is volgens mij het publiceren waard!
Zeer duidelijk en overzichtelijk geschreven, geen taalmissers, mooie zinsbouw,... Ook je verkoopspraatje werkt, dit zou wel eens mijn nieuwe mobiel kunnen worden :+
ik reageer nooit op reviews maar dit vind ik echt een hele goede hulde!
zeker ook een mooie telefoon en de missers die jij noemt zijn ook zeker mee te leven.
Goede kandidaat voor mijn nieuwe telefoon
bedankt!
hee super deze review! ik heb hem ook en ben er ook erg tevreden over. ik heb geen last van die bug. foto's zijn bij mij ook op het scherm trouwens scherp.
kortom superfoontje! :*)

[Reactie gewijzigd door touchie75 op 13 juli 2008 10:59]

Nice review, ik wist nog niet zeker of ik deze mobiel ging kopen. maar je hebt me overtuigd ;)
Ik heb deze telefoon ook besteld net, nadat ik er een tijdje mee heb gespeeld dan zal ik mijn ervaringen hier ook plaatsen om te kijken of ik dezelfde positieve en negatieve eigenschappen ondervind. Het heeft geen zin om nog een review te schrijven helemaal, deze is al zeer compleet en uitvoerig beschreven.

Ps. Ik heb wel internet erbij besteld, dus daar zou ik dan wel iets over kunnen vertellen :)