×

Help Tweakers weer winnen!

Cooler Master Hyper TX 2 Review

kiddyl 9 januari 2009, 2.926 views

Cooler Master Hyper TX 2

Pluspunten

• Installatie
  • Stilte op 7V

Minpunten

• Herrie op maximaal toerental

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Algemeen

Ik heb eerder al de Arctic Freezer 64 gebruikt als budget koeler met boven gemiddelde prestaties. De Cooler Master TX2 koeler komt in een plastic blister met bevestiging voor Socket 754, 775, 939, 940 en AM2. Dus te gebruiken voor elk modern systeem. Voordat je verder leest kan ik alvast verklappen dat deze koeler voor zijn geld een zeer goed alternatief is voor de Intel stock koeler. Ik gebruik deze koeler in mijn HTPC met een matige airflow.

Koel vermogen

De koeler doet zijn werk goed. Direct na het aansluiten maakt hij veel herrie. Maar als je bios het ondersteund of anders met een programma als Speedfan kan de fan op een lagere snelheid draaien met een koel vermogen dat nog steeds ruim beter is dan de Intel stock koeler. Nu heb ik met een simpele mod de koeler altijd op 7V draaien en dan is hij heel erg stil en komt de koeler niet boven mijn andere fans uit in mijn HTPC.

Ge´nstalleerd op een Intel E2140 en overgeklokt op 3.0GHz wordt de processor niet warmer dan 60 graden. Met de Intel stock koeler kon ik niet hoger dan 2.4GHz als ik onder de 70 graden wilde blijven op stock voltage van 1.3V. Deze processor draait nu overigens op een ander systeem met 1.17V op 2.66GHz met Intel stock koeler omdat met het andere moederbord wel een lager voltage ingesteld kon worden dan stock. De E2140 heb ik inmiddels vervangen door een Q6600 en die draait nu overgeklokt op 3.0GHz. Met een andere iets betere Q6600 kon ik 3.2GHz halen zonder dat de temperatuur hoger werd dan 70 graden onder 100% load (die laatste doet nu trouwens minimaal 3.75GHz met een TRUE 120 Ex)

Geluidsproductie

Op maximale toeren is de geluidsproductie niet acceptabel in mijn toepassing. Een HTPC moet vooral stil zijn, maar ook in een normale PC kan ik mij niet voorstellen dat iemand kan werken met de fan op 100%. Een instelling in het bios voor automatische regeling of een fan regel programma is echt noodzakelijk in dat geval.

De fysieke afmetingen van de koeler laten het niet toe om op een normale manier een grotere fan te monteren dan 80mm, maar daar heeft Cooler Master een bracket voor gemaakt waar vervolgens een 90mm fan op zit. Het systeem werkt, maar kan de installatie in de weg zitten. Hier straks meer over. Ik draai de fan standaard op 7V en dan is hij heel stil met nog steeds een veel beter koel vermogen dan de Intel stock koeler

Installatie

Voor socket 775 worden de gebruikelijke push pins gebruikt. Voordeel hiervan is dat het moederbord niet uitgebouwd hoeft te worden, maar een nadeel is dat het niet altijd even makkelijk gaat. De push pins moeten in de goede positie staan en vervolgens ingedrukt worden. Dit is met de Intel stock koeler heel eenvoudig vanwege de ruimte. Met de TX2 en dan met name de fan bracket in de weg is het allemaal niet zo makkelijk meer.

De push pins van Cooler Master duidelijk van minder kwaliteit dan de push pins dit op de Intel stock koeler zitten aangezien bij de eerste poging al 1 kapot ging en een 2e na een paar keer hermonteren. Ik had nog de stock koeler liggen liggen met dezelfde push pins en een swap is zo gedaan. Het materiaal dat Cooler Master heeft gebruikt voor zijn push pins is heel hard en bros vergeleken met de push pins die op de Intel stock koeler zitten.

Gelukkig zag ik al snel dat de bracket vrij makkelijk verwijderd kan worden om een installatie te vergemakkelijken. Mocht de ruimte beperkt zijn omdat het moederbord al is ingebouwd dan kan je de bracket simpel omhoog schuiven van de koeler. Nadat je die verwijderd hebt is installatie in principe net zo makkelijk geworden als met de Intel stock koeler; ook in een kast met weinig ruimte.

De koeler komt standaard al met koelpasta op het contact oppervlak. Ik heb de koeler nooit getest met deze pasta, maar meteen vervangen door Arctic Cooling MX2.

Compatabiliteit

Ik moest een koeler hebben die niet hoger was dan 138mm vanwege mijn HTPC kast. Na veel zoeken kwamen niet veel koelers er voor in aanmerking en prijs moest ook nog eens laag zijn. Ik had al ervaring met de Artic Freezer 64 en wilde een andere proberen en dit was kwa afmetingen een van de beste alternatieven als prijs in beschouwing wordt genomen. Koelers van Zalman bijvoorbeeld zulen ook passen, maar zijn aanzienlijk duurder.

Voor de installatie op verschillende sockets worden alle brackets meegeleverd. Als de kast het toelaat past deze koeler op elk modern systeem van zowel Intel als AMD.

Prijs was een van de punten waarop ik heb gelet bij mijn keuze. Destijds was er onder de 20 euro weinig keuze en niet elke koeler is overal verkrijgbaar. De verzendkosten zijn snel al net zo hoog als de koeler zelf, dus mee bestellen met andere onderdelen of halen in de buurt. Alternatieven van Zalman op Scythe zijn aanzienlijk duurder en waren voor mijn toepassing allemaal voldoende.

Update januari 2009

Tijdens de kerstvakantie sloeg de PC af waar deze koeler in zat gemonteerd. De koeler zat helaas los in mijn HTPC ondanks dat de koeler verticaal is ge´nstalleerd in een desktop ge÷rienteerde HTPC kast. Alles doet het gelukkig nog, maar dit vind ik toch wel erg slecht. Bij het eerste gebruik viel mij al op dat de push pins een andere kwaliteit waren dan de standaard Intel koeler push pins. Het zwarte gedeelte van vrij hard plastic terwijl het witte gedeelte zachter is. Ik heb de koeler na dit 'ongeval' omgemod met de Intel push pins die mij nog nooit in de steek hebben gelaten.

De koeler doet het nu weer zoals vanouds, maar ik zal hem zeker niet meer opnieuw kopen. Eerder een Arctic Freezer die in dezelfde prijscategorie zit. De koeleigenschappen zijn zeker beter, maar blijkbaar toch wel ergens op bespaard.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX 2?

60 graden?? Dat is toch nog best hoog? Of schrik ik daar zo van omdat ik zelf een AMD systeem heb? En hoe is de Cooler Master qua prestaties vergeleken met de Arctic Freezer?
60 graden is onder 100% belasting. Aangezien ik ook een WGC client draai is dat de belangrijkste waarde voor mij. Idle zit rond 40 graden denk ik. Maar 60 graden is natuurlijk wel overgeklokt. Als ik alles stock zou draaien dan zijn de temperaturen veel lager.

De prestaties zijn ongeveer gelijk met een Arctic Freezer schat ik, maar dat heb ik enkel uit reviews. Ik kan moeilijk mijn oude AMD systeem vergelijken met dit Intel systeem. Feit is dat hij veel beter koelt dan de stock koeler. Op stock ongeveer 10 graden en overgeklokt loopt dat verschil alleen maar op.
goede review, zet alleen de temperaturen even overzichtelijk neer ;)
Ik heb nog even een vraagje,

weet jij toevallig hoe het zit met een am2 socket en of je de koeler dan in alle 4 de richtingen kan draaien?

bij voorbaat dank,

Marce
Ik deel je mening over de push-pins; heb exact hetzelfde gehad (en de pins ook vervangen door de stock-koeler pins).

De koelprestaties waren in mijn geval ook ongeveer gelijk aan die van de Freezer Pro. Die laatste heeft echter een 4-pins PWN fan-aansluiting en de TX 2 een 3-pins. Ook is de Freezer Pro ietsjes groter, maar compenseert de TX 2 daarvoor qua performance blijkbaar door z'n Dark-Vader plasticje :)
Ik heb deze cooler ook, maar de montage is een beetje lastig :9
De Neo3-F moet ik een beetje kromtrekken, en dan kan ik de koeler pas monteren.
Heb deze koeler ook. Installatie voor een 939 socket een beetje gepiel maar te doen. Voor zijn prijs een prima koelende en stille (na bios tweakje) oplossing.

Helaas heeft de ventilator het eergisteren begeven (gescheurd waardoor ie logischerwijs een tering herrie begon te maken). Heeft het nog geen 4 maanden volgehouden. Een probleem wat ik op het net overigens vaker voor dit product ben tegengekomen.

Bijkomend nadeel is dat de ventilator niet precies de 92mm standaard volgt zodat je een andere ventilator er niet aansluitend op kan monteren :( . Dit resulteert in slechtere koeling en meer lawaai.

Nu maar tijdelijk wat tape gebruiken om de luchtstroom te verbeteren en beslissen wat voor koeler deze gaat vervangen.