Oral-B Professional Care 3000 Review

collievbNewbie 18 juni 2013, 5.347 views

Oral-B Professional Care 3000

Pluspunten

• Compacte lader
  • Goed schoon te maken
  • Borstel kopen

Minpunten

• Accuduur
  • Laadtijd
  • Gebruiksgemak

Nadat ik een aantal jaar een Philips elektrische tandenborstel gebruikt heb, toch weer terug een Braun Oral-B aangeschaft door mijn goede ervaringen in het verleden. gekozen voor een van de luxere types uit het gamma van Braun. Dit is erg tegengevallen en zal ik niet aanraden.

Nadelen:
- Accu is veel sneller leeg dan ik gewend ben van mijn voorgaande Philips en ook van mijn Oral-B ervaringen van een jaar of 5 terug. 2 dagen na volledig opladen merk je al dat de kracht afgenomen is.
- Laadtijd accu veel te lang (overnacht opladen is tekort voor een volledige lading).
- Er zitten drie poetsprograma's verwerkt in de tandenborstel, maar er is maar 1 knop (beetje omslachtig).
- Geen indicatie hoe vol de batterij is, pas bij bijna helemaal leeg krijg je een rood knipperend lampje.
- Als de tandenborstel in de lader staat is het een beetje onduidelijk wanneer deze nu oplaadt en wanneer deze gereed is.

Voordelen:
- Poetskwaliteit is goed, althans vlak na opladen.
- poetsdruksensor is een beetje een gimmick.. niet echt een voor of nadeel.
- oplader is compact

Heb jij ook een Oral-B Professional Care 3000?

Ik heb zelf de Professional Care 1000, hiervan is de laadtijd ook erg lang en merk je ook snel de afname in rotatiesnelheid bij een zwakkere batterij. Ik zou ook verwachten dat met één nacht opladen zo'n accutje weer vol zou moeten zijn.
Was je van een Philips SonicCare naar Oral-B gegaan, of had je een 'normale' Philips tandenborstel ?
Want juist in mijn omgeving is iedereen naar SonicCare aan het overstappen, ik ben benieuwd naar je reden van overstap.
Ik ben overgestapt van een SoniCare naar Oral-B, Philips type: Philips SoniCare HealtyWhite HX6730/33 + Body.

De reden van mijn overstap is dat beide Philips bodies al kort na aanschaf een keer defect zijn geraakt (deze zijn toen wel keurig en zeer spoedig door Philips vervangen door nieuwe types), maar vlak na het verstrijken van de twee jaar zijn beide bodies weer binnen 1 week na elkaar gestopt met functioneren! Daarbij had ik nog bij twee andere Philips producten eenzelfde soort ervaring... Dus met de aanschaf van nieuwe tandenborstels ben ik toch weer teruggegaan naar Oral-B omdat ik daar voor "mijn Philips tijd" heel erg tevreden over was. Ik heb toen volgens mij wel 5 jaar met eenzelfde body gedaan, waarbij ook de accuduur na al die jaren nog altijd zeer acceptabel was.

Over het functioneren van de Philips tandenborstels ben ik zeer tevreden geweest, kon ik wel twee weken lang gebruiken en waren binnen een nacht opgeladen en gaven middels drie batterij lampjes ook keurig netjes aan hoe vol de accu ongeveer was.

Daarnaast hebben onze tandenborstel ook niet teveel te leiden, worden altijd keurig schoon gemaakt, staan netjes op een droge plek en gaan niet mee op reis daar gebruiken we iets anders voor.

Ik hoop dat je iets aan mijn gedachten gang hebt :)...
Wat betreft de line up in het assortiment is de body meestal hetzelfde, je krijgt er wat meer toeters en bellen bij. Maar dat maakt de body niet beter...

Braun gebruikt nog altijd NiMH accu's en die zijn nog gevoelig voor luiheid. Het best kun je ze iedere keer volledig opladen, gebruiken en pas weer opladen totdat de indicatie aangeeft dat hij opgeladen moet worden. Ik heb nog een body die zeker 10 jaar oud is waarbij ik dit zeer trouw heb aangehouden en nog beter presteert dan de (snellere) bodies die ik erna heb gekocht. Juist de nieuwere generaties met meer rotaties zijn blijkbaar nogal gevoelig, binnen 1 of 2 toetsbeurten merk je gewoon dat de snelheid afneemt. En dan zet je hem toch iedere keer maar weer terug op de lader en zo slijt de batterij dus veel sneller.

De laadsnelheid is afhankelijk van de hoeveelheid stroom die wordt aangevoerd. Als je dit nog hoger maakt dan zal de batterij nog sneller slijten. Blijkbaar heeft Braun de keuze gemaakt om de gebruiker te adviseren om de body na iedere poetsbeurt weer terug te plaatsen en dan de batterij weer heel traag op te laden.

Volgens mij gebruikt Philips LiIon accu's. Deze zijn veel duurder maar zijn beter geschikt voor dit doel. Het is jammer dat Braun hier niet voor kiest. Maar ja, dat zal het product mogelijk 10 euro duurder maken.
Er zitten wel kleine verschillen in de line up, maar ik geef je gelijk dat ze grotendeels hetzelfde zijn.

Wat betreft de accu's geef ik je opzich helemaal gelijk en ben ik met al mijn producten voorzien van accu altijd heel zuining en zorg ik zoveel mogelijk voor volledige cycli.

Echter bij de Brauns ligt volgens mij het probleem hier niet, ik heb de body's pas 1,5 maand en al vanaf het begin ervaar ik deze slechte prestatie. Daarbij poets ik mijn tanden sochtends en savonds en heeft de body veel meer dan de tijd die daartussen zit nodig om op te laden, dus bij mijn gebruik zit er tijdens de laad cycle altijd een onderbreking van 1 poets beurt in.
Ik heb dezlfde ervaring met oral b accu, al meer dan 10 jaar gebruikt. Altijd volledige laadcycli. (Ik haal m dan ook niet uit de lader voor een poetsbeurt! Dan gebruik ik een keer een gewone tandenborstel). Sta nu op het punt 2 nieuwe te kopen en had eigenlijk al voor Oral B gekozen, vanwege de betere prijs kwaliteit verhouding, maar deze berichtjes zetten mij toch nog even aan het denken...
Ik vind de oral b website ook bijzonder slecht er is geen goede informatie op te vinden en dat ze toch nog steeds NiMH accu's gebruiken was mij daarom dan ook ontgaan.