Lenovo IdeaPad MAH9GMH Review

dmvdberg 18 juni 2013, 1.445 views

Lenovo IdeaPad MAH9GMH

Pluspunten

• 14" werkt fijner dan 13,3"
  • nog steeds breedbeeld
  • ultra lange accutijd
  • fijn (multitouch) touchpad
  • SSD + HDD combo

Minpunten

• Geen gigabitlan
  • geen touchscreen (win8 ding)

Een tijdje geleden heb ik ene review gedaan over Windows8. Deze kans had ik omdat mijn (nu voormalig) huisgenote een nieuwe laptop had gekocht. De Lenovo U410. Specifiek de i7 versie die toen in de aanbieding was.

De Win8 review is hier te vinden: http://tweakers.net/produ...indows-8-(oem)-64bit.html

Na wat langere tijd met de U410 gewerkt te kunnen hebben kan ik een redelijk beoordeling er van maken en wat interessante punten aanstippen voor toekomstige kopers.

- Inleiding & aankoop overweging
- Aansluitingen
- Dagelijks gebruik
- Conclusie

Inleiding & aankoop overweging
Wat mijn huisgenote zocht was geen gaming laptop, ook al speelt ze wel af en toe een spelletje. Het vloeiend kunnen streamen van films en muziek was een veel grotere eis. Verder heeft ze een vrij ruime muziek collectie dus opslag speelde een grote rol.

De grooste issue blijft natuurlijk budget VS investering. Toen deze i7 met 1Tb opslag even 'goedkoop' werd als de i5 variant was de keuze snel gemaakt.

De laatste aanschaf conditie was de accu tijd. Ze reist elk weekend / midweek naar Rotterdam vanuit de noordelijke provincies en streamt (?!) graag een film onderweg .... Arme NS ;)
En dat moest ie ook kunnen. Want 1e klas reizen is duur. Met een belofte van 9 uur ipv de standaard 3 uur accutijd van een Y500 lenovo model ... pure winst om voor deze U410 te gaan!

Dagelijks gebruik
Waar heb je wel en niet een i7 voor nodig?
Omdat het hier een ultrabook betreft heb je elk stukje power nodig wat je kunt krijgen. Interessant aan deze i7 is de boostclock die op een enkele core een hele netter score kan neerzetten. Daarnaast sluit ze amper / nooit wat af dus meer rekenkracht is fijn. Op een reguliere laptop was hier een i5 absoluut genoeg geweest.

In de praktijk haalt deze ultrabook ruim 9 uur in combinatie met wifi-N aan, MS Word plus zo'n 20+ tabs in google Chrome open. En dan draait er regelmatig muziek. Dat laatste haalt de accutijd naar 7 uur terug. Met een effectieve tijd van 7tot9 uur on the road en productief kunnen zijn maakt deze ultrabook z'n belofte waar wat mij betreft!

Het toetsenbord typt overigens zeer fijn. Inmiddels kennen we allemaal dit type toetsen wel.
De U410 typt iets zwaarder dan mijn eigen MacbookPro (laat2008) maar is ook een stuk nieuwer. Erg vergelijkbaar met een Macbook Air (positief!).

Het scherm is verder netjes helder en ondanks niet 'FULL' HD te zijn is 720p content een genot om te kijken. De prijs is er natuurlijk ook niet naar om een 1080p scherp te hebben.

De aansluiten (zoals hier onder te zien) zijn ook afdoende aanwezig.
Een groot nadeel is de afwezigheid van gigabit ethernet. Maar met een Wifi-N (300) verbinding hoeft dit geen probleem te zijn.

Een zeer kritiek punt bij elke laptop is het touchpad. Zeker met windows8 !
De afbeelding boven laat zien dat dit best een luxe beestje is. Grote 'knoppen' en een heel ruim vlak. Veel fijner dan de gemiddelde postzegel op een windows bak.
Standaard staan alle Lenovo's blijkbaar veel te gevoelig afgesteld. Een kennis heeft net een Y500 gekocht en ook daar, net als deze U410, het touchpad een klein beetje terug geschroefd worden in gevoeligheid. Niet echt een issue en je went er snel aan. Voordeel is dat dingen selecteren erg nauwkeurig gaat.

De U410 is overduidelijk een "road warrior" laptop. Gemaakt voor studenten die veel in college's zitten, onderweg zijn en graag genieten van een degelijk scherm. Daarnaast kan ie ook prima een spelletje spelen. Voor de zakelijke gebruiker gaan de zelfde wensen op, en dankzij een HDMI aansluiting zijn presentaties ook geen issue. Natuurlijk is een VGA universeel maar ik zie tegenwoordig dit lang zo veel niet meer.

Aanrader dus.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad MAH9GMH?