Specificaties 21,6" @ 1680x1050 (WSXGA+) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2253LW Zwart Review

DaOverclocker 11 mei 2009, laatste update op 11 mei 2009, 2.698 views

Samsung Syncmaster 2253LW Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • goede inkijkhoeken. ( met z'n 3-en film kijken gaat zonder kleur verlies)
  • geen merkbare ghosting
  • dvi ingang
  • hoge lichtopbrengst, brightness hoeft niet op 100%.

Minpunten

• Iets backlight bleeding. Dit valt echter tijdens film kijken/normaal gebruik totaal niet op.

Algemeen:
Zeer goed, zeker rekening houdend met de prijs. (229,- betaald op 8-7-08). Scherm oogt mooi, beeld is naar mijn mening zeer goed. Zolang ik er zo'n beetje recht voor zit, zie ik geen verkleuring in de hoeken. Helderheid en contrast is ook erg goed. Ik kan me nog goed genoag vrij bewegen met mijn hoofd voordat ik verkleuring zie, ik voel me dus niet beperkt tot exact recht voor het scherm.

Feature set:
Enkel een dvi en dsub aansluiting. Niet bijster veel dus. Ook is het scherm alleen kantelbaar op de horizontale as, dus omhoog of omlaag kantelbaar. Het is niet in hoogte verstelbaar, of draaibaar.

Kleurweergave:
Goed. Ik was een 22" P1220 CRT gewend, maar het is met niet opgevallen dat dit slechter is geworden. En dat terwijl ik toch wel regelmatig met foto's/gamen bezig ben. Het kleurverloop lijkt bijna 32bits te zijn. Alleen bij een laag/klein gradient zie je wat stotterende overgangen. Dit zie ik alleen in test pagina's, tijdens normaal gebruik niet zichtbaar.

Contrast en helderheid:
Prima, ook films zijn erg goed te kijken, zwart lijkt gewoon zwart.

Ghosting:
In games niet zichtbaar. Alleen ik zie wel wat ghosting als ik een internetpagina met de hand ga scrollen, dan lijkt er soort geel/wit achtige kopie achter de woorden en figuren aan te slepen. Tijdens normaal scrollen met het scrol wiel van je muis heb je dit niet. Zie een bijgevoegde afbeelding die dit illustreert. (foto gemaakt met powershort A590IS, 1/1000 F/2.6 ISO800)

Pixel deffecten
Dit scherm heeft geen luie of dode pixels.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Bouwkwaliteit: solide, het scherm is wel lastig te kantelen, gaat wat stroef. Daardoor blijft hij wel staan. Afwerking: Erg netjes, alles ziet er gelikt uit.

Vormgeving:
Persoonlijk, maar ik vindt het mooi.

Prijs:
Ik heb dit 22" scherm vergeleken met een hanspree voor 190, (scheelde dus 40,-) maar die had aanmerkelijk slechter kleurverloop, en de inkijkhoek was ook slechter, zag er snel veel vlekken in, alsof er een doek wat slapjes hing. Dit heeft de 2253LW totaal niet. Prijs/kwaliteit is erg goed. Ik vind 230,- voor een 22" goed betaalbaar.

Het is overigens een 21,6" en geen 22", maar in de winkel naast een 22" zag je maar minimaal verschil. Aangezien de resolutie hetzelfde is, is de dotpitch alleen maar beter.

~[update 11-05-2009]
Het beeld in het scherm verspringt heel af en toe 1 mm naar boven/onderen. Een druk op de auto knop laat het beeld weer netjes in het midden staan. Dit gebeurd terwijl het scherm aangesloten is via een DVI aansluiting, DSUB geeft hetzelfde effect. Andere videokaart overigens ook.
Ik heb SAMSUNG gebeld, en binnenkort wordt mijn scherm opgehaald, ik ben hem dan wel een tijdje kwijt....
Overigens nog geen kapotte pixels of brom tonen te horen uit het scherm!

• Geforce 6800 Ultra
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2253LW Zwart?

Ik ben benieuwd welk type panel jullie hebben met de 2253LW. Ik heb blijkbaar een C-panel. Dit kun je achterhalen door Brightness en Contrast helemaal op 0 te zetten en vervolgens de Source-knop 5 seconden ingedrukt houden. Je krijgt dan een blokje met info waar ook een serienummer te vinden is. Hieronder welk serienummer bij welk type panel hoort:

* X-xxxxxxxAx-xxxx: Samsung panel.
* X-xxxxxxxLx-xxxx: AU Optronics panel.
* X-xxxxxxxDx-xxxx: CMO panel.
* X-xxxxxxxIx-xxxx: CPT panel.

Welke hebben jullie?
Nette review knul,

Het is trouwens backlight bleeding... niet blacklight bleeding :Y)

Nog gefeliciteerd met je afstuderen trouwens

[Reactie gewijzigd door _Badeend_ op 10 juli 2008 22:25]

Het verspringen doet hij nog steeds, ooit eens een rma aangevraagd maar heb hem toen nooit opgestuurd, ben je toch je scherm minstens een week kwijt.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de bw en de lw versie?
De LW is volgens mij de opvolger van de BW en ook van de 206BW :)
Verder zit er geen merkbaar verschil tussen, alleen 22"/21,6". En het contrast is bij deze 8000:1, dynamisch dan. Iets wat ik niet gebruik overigens.
Goeie review henri.

Hoe dicht zitten jullie op elkaar met dat film kijken om er geen last van te hebben? O-)
Dat is gewoon op een 3 zits bank op 2-3 mtr van het scherm af. met 5 man naast elkaar zou je er wel last van krijgen,3 man gaat prima.
Ik heb de 2253 LW ook, en ik ben er ook erg tevreden over. Alleen las ik ergens in een forum dat er een aantal gebruikers last hebben van een bromtoon als de Brightness lager staat dan 80. Heb jij dit ook? Ik heb het bij mijn monitor nog niet kunnen horen.

Hier de link naar het forum: http://forums.overclocker...hread.php?t=685892&page=4
Ik heb dit scherm gister gekocht en ik heb wel een bromtoon als ik onder de 60 brightness kom. best irritant!
Prima review,
ook fel bedankt om een kijkhoek-foto toe te voegen,
dat zegt zoveel meer dan woorden.

Greetz !
Ik heb ook eentje aangeschaft (gisteren),
de mijne heeft ook backlight bleed (zowel onder als boven),
dit is echter enkel zichtbaar bij volledig zwart scherm.
Ik vind het ook moeilijk om de helderheid en het contrast juist in te stellen,
maar ik vermoed dat ik door trial & error wel op een fatsoenlijke instelling zal uitkomen.
Ik heb een A-panel, maar voor de tweede keer last van een dode pixel. Eerst al een rode onderaan m'n scherm en nu een blauwe midden op m'n scherm. Lijkt wel een slechte serie van Samsung. Ook die bromtoon hoor ik. Toch maar weer terug om van m'n 8-dagen omruil garantie gebruik te maken :(
Een A-paneel? Weet je dat zeker?
Mijn eerste 2253LW had een volledige dode pixel, een zwarte. Die ik nu heb is vrij van dode pixels.
Die bromtoon heb ik niet (Brightness staat bij mij op 55), omdat ik 'm waarschijnlijk op een niet-geaard stopcontact heb aangesloten.