Specificaties Losse body, 10,1MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 40D Zwart Review

Pelle 11 juli 2008, laatste update op 18 maart 2009, 2.425 views

Canon EOS 40D Zwart

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Snel
  • Prima autofocus
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Veeel custom functies

Minpunten

• Live view en automatische modi hadden wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden
  • Resolutie LCD scherm mag imho wel wat hoger

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Na (als een van de eersten in Nederland) bijna 5 jaar met een Canon EOS 300D gewerkt te hebben, was het duidelijk tijd voor een upgrade. Niet omdat de 300D het begeven heeft (integendeel, hij werkt na dik 35000 foto's nog steeds als een zonnetje), maar wel omdat ik al snel tegen diens limitaties op was gelopen. Veel van die limitaties werden verholpen in bijvoorbeeld de 350D of 400D, maar dat zou voor mij niet echt een upgrade zijn. De 40D was dat duidelijk wel. In vrijwel ieder opzicht streeft de 40D de 300D voorbij. Dat is ook niet zo gek natuurlijk, maar het mag wel even gezegd worden ;)
Samen bij de 40D kocht ik de Canon 17-55 f/2.8 IS USM (die ik nog apart zal reviewen) + 77mm B+W UV-filter, en de BG-E2N grip.

Inmiddels heb ik de 40D ruim 5 maanden in bezit, en dus vind ik dat ik er nu wel iets zinnigs over kan zeggen :P

Featureset
De 40D zit vol met goede en handige features. De beeldsensor is 10Mpixel, ruim genoeg voor vrijwel iedere toepassing. Zie het stukje Beeldkwaliteit voor meer een uitgebreidere omschrijving.

Dust removal
De 40D heeft de dust-removal functie van de 400D overgenomen. Door een statische lading worden stofdeeltjes bij het aan- en uitzetten van de camera van de sensor gehaald. Vooralsnog heb ik geen stof op m'n sensor kunnen ontdekken, maar of dat aan die ingebouwde feature ligt durf ik niet te beweren; bij mijn 300D kreeg ik ook pas na dik 3 jaar zichtbaar stof op de sensor. Gewoon een kwestie van verstandig omgaan met het wisselen van je lensen (camera naar beneden richten, uit de wind en het liefst in een omgeving waar het niet al te stoffig is). Maar ik vermoed dat -als er onverhoopt toch wat stof op je sensor komt- die dust-removal wel een redelijk toegevoegde waarde heeft.

Live view
Live view is in het kort een feature die het mogelijk maakt om op het LCD-scherm te zien wat je fotografeert, in plaats van door de zoeker. Ik heb het ontbreken hiervan nooit een gemis gevonden eigenlijk; pas met de opkomst van de digitale compact-camera's rees bij (voornamelijk) de fotograferende consument het idee dat het kijken door een zoeker ouderwets is, en dat het fijner is om op een LCD-schermpje te kijken.
Voor veel mensen is live view dus een uitkomst, maar ik ga het niet gebruiken. Omdat de spiegel voor live-view omhoog geklapt is, en de autofocus in een spiegelreflex camera wordt geregeld door sensors die afhankelijk zijn van het via de spiegel door de lens kijken, is de normale autofocus niet beschikbaar in live view. Dit betekent dat je eigenlijk alleen handmatig kunt focussen, of anders de veel tragere AF met contrast-detectie moet gebruiken.
Als live-view nog iets beter wordt doorontwikkeld (en er bijv. een tweede AF-systeem wordt gebruikt), dan kan het zeker wel een aanvulling zijn voor consumer camera's als een 450D of 1000D. Maar in een (semi) professioneel apparaat als een 40D zie ik er niet veel toekomst in.

/toevoeging
Je kunt Live view direct op de PC laten zien. Oftewel, niet op je kleine LCD-schermpje, maar gewoon fullscreen op je monitor. Voor studio-werk kan het dan wellicht wel een uitbreiding zijn, hoewel ik me afvraag of de 40D voldoet voor de gemiddelde studio-fotograaf :)

LCD-scherm
Het LCD-scherm is met 3 inch doorsnede groot genoeg. Ik blijf het echter een raadsel vinden waarom het veel kleinere schermpje van mijn mobiele telefoon een grotere resolutie heeft dan dat van vrijwel alle digitale camera's (met uitzondering van de Nikon D300, de enige camera waarbij men het wel begrepen heeft).

Zoeker
De zoeker is groot genoeg en beslaat vrijwel de hele foto. Ook is de ISO-waarde eindelijk in de zoeker af te lezen, iets waar veel mensen om gevraagd hebben en waar Canon dus ook naar geluisterd heeft. Ik gebruik het zelf niet; ik weet over het algemeen wel welke instellingen ik heb gekozen, maar toch ken ik een hoop mensen die er blij mee zijn :)

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
Ondanks dat ik kleine handen heb, moest mijn opvolger beslist niet kleiner zijn qua formaat. De 350D, 400D en ook 450D zijn me veel te klein, ondanks mijn kleine handjes :P
Hij ligt dus prima in de hand, de rubber coating geeft goede grip, en zeker in combinatie met de optionele verticale grip heb je helemaal een fijn ding in handen.

Bedieningsknoppen
Alle knoppen zitten, zoals je van Canon mag verwachten, op een logische plek. Er was her en der wat kritiek op het feit dat de knoppen die op z'n voorgangers links van het LCD-scherm zaten, naar onder waren verplaatst, maar daar heb ik in de praktijk geen seconde last van gehad.
De grote draaiknop werkt erg prettig, en ook de kleine joystick (8 richtingen) werkt erg lekker bij het nakijken van je foto's.

Menustructuur
De menustructuur is overzichtelijk en helder. Niets op aan te merken; je kunt gewoon merken dat ze er goed over nagedacht hebben.

Instelmogelijkheden
De 40D zit bomvol instelmogelijkheden. Naast de M, Av, Tv en P-stand kent de camera ook nog de bulb-modus en een aantal standaard instelmogelijkheden (automatisch, sport, portret, nacht etc). Die laatste dingen horen wat mij betreft niet thuis op een 40D; als je die dingen nodig hebt dan heb je een camera in het verkeerde segment gekocht ;)
Dus wat mij betreft houden ze het gewoon op M, Av, Tv en bulb.
Verder zijn er talloze custom functies beschikbaar; het gaat te ver om ze hier allemaal te behandelen, maar ik weet zeker dat iedereen er wel een aantal tussen heeft zitten waarmee hij het gebruikscomfort van de camera aanzienlijk kan verhogen.

Snelheid en accuratesse van automatiek
De camera is direct beschikbaar bij het aanzetten. Een verademing t.o.v. de 300D, die daar een dikke seconde over deed. Ook de sluiter reageert direct; geen vertraging te bespeuren.

Fps, buffer & lees/schrijfsnelheid
De 40D schiet met 6.5 fps, en dat is heerlijk werken. Sterker nog, dat is een van de redenen waarom de 300D absoluut niet meer voldeed. Voor het schieten van sport-platen, of het vastleggen van andere momenten waarbij de juiste timing erg belangrijk is, dan is een dergelijke snelheid echt heerlijk.
De buffer heb ik nog niet vol gekregen, en in combinatie met een snel CF-kaartje wordt diezelfde buffer eigenlijk vrijwel meteen weer leeg geschreven. Het is in ieder geval duidelijk dat de snelheid van je CF-kaart de bottleneck is bij het lezen en schrijven. Ik ondervond in ieder geval geen enkel probleem met een Sandisk Extreme-III (8GB). Het browsen door de foto's gaat heeerlijk snel en zoals gezegd heb ik ook met het opslaan geen problemen ondervonden. Zie voor een uitgebreide test de CF performance index van Rob Galbraith: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9257

Autofocus
De autofocus is snel, goed en nauwkeurig. Ook in het (schemer)donker zit de AF er bijna nooit naast. Je hebt 9 scherpstel-punten tot je beschikking, die je (afhankelijk van je instellingen) met de combinatie van knop + instelwieltje kiest, of desgewenst met de 8punts knop.
Op de AI-servo modus is ook niks aan te merken; de camera weet bewegende objecten zonder moeite te volgen (al moet ik hier wel bij vermelden dat de lens die je op de camera hebt zitten wel snel genoeg moet zijn. Met een oud geval met koffiemolen focusmotor heb je niet zoveel aan je AI-servo ;)).

Lichtmeting
De 40D is over het algemeen vrijwel altijd goed met z'n lichtmeting; sommige mensen klaagden over platen die soms onderbelicht waren, maar dat heb ik nog niet ondervonden. Dat ligt denk ik meer aan de door de fotograaf gekozen lichtmeet-methode dan aan de camera.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is uitstekend. Canon is al jaren h้t merk als het gaat om scherpe en ruis-vrije platen. Tot ISO400 is er nauwelijks ruis te bekennen, op 800ISO is er prima te werken en zelfs als je naar 1600ISO gaat dan komen er zeer bruikbare platen uit. Alleen op 3200ISO (die via een custom functie te activeren is), wordt de ruis storend. Maar goed, wat wil je, het kan geen feest blijven ;)

Het is overigens goed om te bedenken dat de gebruikte lens van veel meer invloed is op de uiteindelijke beeldkwaliteit, dan de kwaliteit van de sensor. Een hoop mensen staren zich blind op aantal megapixels en andere onbelangrijke zaken. Daar is niks mis mee, zolang je je maar altijd beseft dat je er niks aan hebt als je een crappy lens op je camera schroeft.

Kleurweergave & dynamisch bereik
De kleuren van de 40D zijn, zonder nabewerking, prima in orde. De camera produceert prima kleuren bij standaard instellingen; in veel gevallen direct bruikbaar voor de afdrukcentrale. Ook het dynamisch bereik is prima; op voorwaarde van goede instellingen kiezen, zul je niet snel uitgebeten of zwaar onderbelichte stukken tegenkomen. Handig voor sommige moeilijke situaties (zoals bijv. bruidsfotografie) is de custom functie waarmee je highlight priority kunt inzetten; hiermee zullen highlights (zoals trouwjurken) meer doortekening krijgen. Dit gaat wel iets ten koste van de snelheid, maar dat is juist in dat soort situaties meestal geen probleem.

Bouwkwaliteit
De 40D is prima afgewerkt, en voelt zwaar degelijk aan. De body is van magnesium, lekker licht en sterk dus. Hij is niet helemaal weather-sealed, maar dat hoef je ook niet te verwachten van een dergelijke camera. Als je perse allweather wilt kunnen fotograferen, dan moet je nog een stapje hoger gaan, maar de meesten zullen dat niet nodig hebben. Hij is in ieder geval prima bestand tegen kleine spatjes water; als je even wat miezer-regen tegenkomt onderweg dan is dat met dit ding echt geen probleem.
Ik vermoed ook dat als je 'm laat stuiteren hij het nog gewoon doet (hoewel ik dan wel vrees voor de lens die je erop heb geschroefd). Maar dat gaan we dus niet uitproberen :P

Batterijduur
De batterij gaat erg lang mee. Zeker in combinatie met de grip en een extra accu, zul je zelden je accu's moeten bijladen.

Uitbreidings- mogelijkheden
Er zijn honderden lenzen en accessoires beschikbaar; kijk gerust op de Canon site voor een uitgebreid overzicht ;) Het gaat te ver om alle flitsers, lenzen, remotes e.d. hier allemaal te behandelen.

De prijs is echt uitstekend. Hoewel ik wel gigantisch baalde dat ik 'm kocht toen er geen cashback op zat. Maar ook zonder cashback heb je echt een prachtig apparaat, zeker als je het vergelijkt met de prijs van bijv. een 300D van 5 jaar geleden.

Ik heb bijna niks aan te merken op de 40D. Maar als het dan toch iets mag zijn, dan zou ik zeggen: ditch de automatische en voorgeprogrammeerde standen en ditch de live-view, en met het geld wat je daarmee bespaart kun je een LCD-scherm a la D300 erin zetten.

Heb jij ook een Canon EOS 40D Zwart?

Ik heb ook een 40D en ik deel je review grotendeels. De automatische modi gebruik ik ook niet, maar zitten me ook niet in de weg.

Liveview is wel degelijk handig, mits er fatsoenlijke AF mogelijk was en je het scherm kunt kantelen. Voor persfotografie, waar je meestal niet echt fijn je plek kunt kiezen, is het erg prettig om de camera boven je hoofd te kunnen houden en alsnog kunt fotograferen. Ook voor groothoek en macro kan het handig zijn. Zonder kantelbaar scherm is het alleen minder nuttig.

De joystick vind ik handig, maar de diagonale posities zijn lastig te bereiken. Ik gebruik de joystick voor AF punt selectie en dan is het lastig. Ook is de joystick lastig te bereiken in portrait mode (als je een grip gebruikt).
Wat een prachtige review, heb het met veel plezier gelezen. Ben mij nu zelf voor een lang reis aan het ori๋nteren op een goede camera, en zie dan ook uit naar de review van je lens. Top!
Bij de liveview van de 450D kan je kiezen voor 2 focus-mogelijkheden, namelijk de contrast-focus, maar ook de normale focus. Hierbij wordt de spiegel weer even teruggezet, zodat de camera kan focussen zoals normal, en springt daarna weer goed.

Kan me niet voorstellen dat de 40d dat niet kan.
Maar dan nog, het werkt niet echt lekker en snel; je koopt een DSLR (oa ook) voor z'n snelheid & reactietijd. Dat hele liveview helpt je daar niet echt bij :)

Maar, zoals ik in m'n toevoeging al heb gezegd, het kan wellicht handig zijn voor studiowerk, hoewel ik voor echt professioneel gebruik de 40D dan weer niet vaak gebruikt zie worden.