Specificaties 750GB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW400 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Home 750GB Zwart Review

svdvlist2 10 september 2008, 1.904 views

WD My Book Home 750GB Zwart

Pluspunten

• veel aansluitingen
  • overdrachtsnelheid
  • uiterlijk

Minpunten

• temperatuur
  • geen Esata bijgeleverd
  • indicatie lichtjes

Mobiliteit Score: 3
Update 10 september 2008
Nu met firewire kabel ipv usb kabel. Overdracht snelheid ligt nu gemiddeld op 37,9MB/sec. USB kabel was 30,3MB/sec. Wel een andere versie van HDtune gebruikt. 3.10 ipv 2.50.
Echter maakt dit denk ik geen verschil uit aangezien de test van de 320GB precies hetzelfde was (op misschien 2/10de na).

Nadeel van FW tov USB. Normaal gesproken trek ik de USB-kabel er gewoon uit als ik klaar ben. Is met firwire niet handig. Dan moet je na het opnieuw inpluggen eerst de device in apparatenbeheer verwijderen en daarna laten zoeken. Zelfs veilig verwijderen werkt niet altijd. Raar maar waar.

Voordeel: hogere overdrachtsnelheid + extra usb-poort ter beschikking.

Algemeen
Ik heb deze schijf twee week geleden aangeschaft. Ik was al een tijdje op zoek naar meer opslag, omdat mijn andere externe hardeschijf (WD MyBook 320GB met USB2) en interne schijven zo goed als vol zaten. Omdat mijn andere MyBook zo goed beviel ben ik gaan zoeken binnen het arsenaal van WD. Het viel me op dat binnen twee jaar het assortiment behoorlijk is uitgebreid. Dus niet alleen schijven met USB2.0, maar ook Esata, Firewire (400/800) verbindingen en RAID. De uiteindelijke rede dat ik voor deze variant heb gekozen en niet een andere was de prijs waarvoor ik deze tegenkwam. Niets meer niets minder.

De versie die ik gekocht heb is de zogenaamde My Book« Home Edition™ te verkrijgen in 320, 500, 750 en 1000GB. Je kan de schijf m.b.v. USB2.0, Firewire 400 (2x) en Esata op je PC aansluiten. Om dit mogelijk te maken is een USB en Firewire (6/6 pins) meegeleverd. De USB aansluiting is mini B 5pins aansluiting. (Mijn MyBook 320 heeft een gewone B-connectie) Ik wilde mijn notebook mbv firewire verbinden, helaas heeft mijn laptop 'slechts' de beschikking over een 4pins aansluiting (een geschikte kabel moet ik dan ook nog halen). Verder vindt ik het vreemd dat er geen Esata kabel is meegeleverd. Verder natuurlijk een adapter waarop je een Europese en Engelse stekker kan monteren.

Na het aansluiten werd de schijf netjes herkend (niets anders verwacht) en zag dat de schijf als FAT32-partitie was opgeleverd. Voor mij niet handig indien je HD-films wil opslaan. Dus meteen de schijf naar NTFS geformatteerd. Toen heb ik de harddisk meteen door HDtune gehaald om op slechte sectoren te testen. Uitgebreide controle heb ik met een tooltje van WD gedaan. Deze heeft er 8 (acht) uur overgedaan om alles te checken. (Gelukkig alles goed)

Voor de ge´nteresseerden. Er zit bij mij een WD7500AACS schijf in. Oftewel een Caviar Greenpower drive met Sata300-aansluiting, 16MB cache, 7200rpm en zogenaamde variabele rotatiesnelheid voor energiebesparing.

Design
Redelijk stylevol, kan je zonder schroom ergens neer zetten. Was er vanuit gegaan dat de behuizingen gelijk waren gebleven. Dat is dus niet het geval. Is iets smaller en iets lager geworden. Kleur: mat zwart.

Mijn MyBook320 beschikt over een knop in het midden om 'm uit te zetten, deze beschikt over een lichtgevende streep in het midden die de huidige toestand aangeeft (stand-by (knipperen), actief (op en neer), niets (branden)) Verder kan dit lampje aangeven hoeveel er van je schijf in gebruik is (benadering).

Ik vind het lichtgevende strookje persoonlijk minder prettig. Als de schijf stand-by is moet het lampje m.i. gewoon uit zijn (net als de MyBook320).

Prestaties
Zoals uit de onderstaande grafiek blijkt, zit de schijf rond de 30MB/s. De MyBook320 zit daar iets onder. Uit andere reviews zie ik dat er geen enkele externe USB hardeschijf is die ver boven de 30MB/s uitkomt. Het zal wel de maximale doorvoersnelheid zijn van USB2!!

Ik zal binnenkort dit gaan updaten als ik een geschikte Firewire kabel heb. Esata heb ik helaas (nog) niet tot mijn beschikking. Maar hier zijn (reŰle) snelheden tot wel 80MB/s mogelijk.

Overig
Als je je PC afsluit / in stand-by laat gaan, gaat de hardedrive uit of in stand-by. Verder zit er achterop een knop, om de schijf gewoon uit te zetten.

op de website van WD heb ik het tooltje WD Spindown/Stop utility gedownload, zodat ik mijn WD externe schijven buiten windows om in standby kan gooien of stoppen om 'm uit windows te gooien.

Geluidsproductie
Tijdens het opstarten hoor je 'm even opspinnen, daarna redelijk stil. Schijf staat op 30 cm van me vandaan.

Warmteproductie
Designed to keep the drive inside cool - The My Book enclosure's heat dissipating design with Morse Code prevents heat buildup… a notorious data killer. How cool is that?
De plastic omhulsel blijft inderdaad behoorlijk cool. Maar als ik mijn vinger leg op het metaal van de firewire aansluiting merk ik toch dat dat goed warm is. Het is nog net niet zo dat je je vinger verbrand, maar goed warm is het wel. De disk zal aan de binnenkant dus ook wel goed warm zijn. Ruik gelukkig niets :-). Everest geeft een temperatuur aan van 56 graden. Best warm volgens mij. Uiteraard staat de schijf helemaal vrij.

Prima schijf met prima prestaties voor een (voor mij) prima prijs.

Heb jij ook een WD My Book Home 750GB Zwart?

Hallo,

Leuke review, maar plaatjes missen in het verhaal.

En 56 graden voor een HD is extreem warm, tot 40 is nog redelijk normaal, maar 56 is echt teveel. Van mij zijn 28 ;)

Nu maakt dit voor een externe HD weinig uit, hij zal geen andere onderdelen onnodig warm maken, en hij zal ook niet kapotgaan, maar midden in de zomer kan ik mij wel voorstellen dat hij 65 graden word, als hij nu al 56 is, en dan wil je hem niet aanraken...

[Reactie gewijzigd door painkill op 10 september 2008 18:14]

Bedankt voor je reactie. Plaatjes heb ik wel toegevoegd (zie onderaan). Ik heb geen idee hoe ze in het verhaal toe te voegen.

Temperatuur vind ik idd ook 'wat' hoog. Zal de schijf dus regelmatig op sectorfouten controleren. Zit 3 jaar garantie op, wat best redelijk is, vind ik.
Bij het editen, staat er ergens een BB-code knop/link, daar staat alles wat je ooit over layout zo willen weten, en dus ook hoe je plaatjes in je verhaal zet :)
Goeie review. Geeft mij een goed idee hoe de schijf werkt.
Jammer van de temperatuur maar ik denk dat ik hem toch ga kopen.
Waarschijnlijk zal ik zelf ook nog een review geven dan. Misschien een uitbreiding op deze want opzich is deze al compleet.