Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition OC Dual-X 2GB GDDR5 Review

gnup 16 juni 2013, 1.645 views

Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition OC Dual-X 2GB GDDR5

Pluspunten

• geen vreemde dingen bij inbouw
  • krachtiger en toch koeler en stiller
  • 3 leuke spellen die ik nog niet had
  • niet nodig gehad maar voedingskabels en dvi-vga verloop meegeleverd.
  • stroomverbruik nauwelijks hoger

Minpunten

• nutteloze driver cd

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik wilde een vervanging voor mijn 6850. Mijn budget was ~200¤.
De 6850 werkte op zich nog goed, maar ik merkte dat sommige spellen beter konden. (farcry 3, skyrim). Als ik niet speel laat ik hem Folding@home doen.

Vanwege goede ervaringen met Sapphire heb ik gekozen voor deze.
Besteld bij Alternate en de volgende dag binnengekregen.

Inbouw was gemakkelijk. Oude er uit, nieuwe er in. De driver werd automatisch geladen onder windows 7. Wel moest ik weer overscan instellen voor een volledig beeld. Voor Folding heb ik de Fahclient aangepast met de client = beta parameter. Van ~7000 ppd naar ~38000 ppd is een behoorlijke vooruitgang.

Er zat een voucher bij voor 3 spellen. Bioshock infinite, Tomb raider en Far cry Blood dragon. Alle drie geinstalleerd via steam en uplay. Het zag er heel goed uit. En standaard worden de instellingen nu op high gezet tegen normal bij de 6850.

Door het gebruik van Folding draait de kaart altijd op > 90%. De temperatuur blijft 58 graden, tegen 73 graden van de 6850. Hierdoor is het ook stiller.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7870 GHz Edition OC Dual-X 2GB GDDR5?

Volgens mij is nutteloze driver CD niet echt een minpunt? Het zit toch niet in de weg voor je prestaties e.d.? Trouwens wel erg kort geschreven is dus geen +1 waard. Iedereen weet dat een 7870 sneller is dan een 6850...
Pas als je dingen op zoekt kom je op internet tegen, dat wat je ook doet, je de driver cd moet laten links liggen. Ook geen drivers van Sapphire, maar direct van AMD downloaden.
In dat opzicht kun je argumenteren dat hij in de weg zit. (tuurlijk wordt hij meegeleverd.)

En verder heb ik ook hier gekeken, en nog niemand had er een leesbaar stuk tekst bij geschreven.
Dus hoe kort dan ook, het is meer dan er was.
Zelfs een 7850 is al sneller als een 6850.
En ik had hier een passief gekoelde 6850 en heb die nooit warmer als 60ēC zien worden.
En ik wilde een snellere kaart, dus dat is gelukt.

En zonder extra informatie zegt jou opmerking over de temperatuur niets.
Had je hem ook overgeklokt en op 100% load draaien?
Dat was bij full-load ja.