Toshiba Satellite P300D-11H Review

Yonix 10 juli 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.591 views

Toshiba Satellite P300D-11H

Pluspunten

• Design.
  • Prestaties.
  • Features (met name de speakers).

Minpunten

• Véél vooraf geïnstalleerde software.
  • Warmte- en geluidsproductie.

Inleiding:

Nadat ik afstand had gedaan van mijn desktop systeem was ik op zoek naar een vervanger in de vorm van een laptop. Tevens kon ik wel een goede ''studentvriendelijke'' laptop gebruiken voor mijn volgende studie. Na enig onderzoek gedaan te hebben op het Internet kwam ik uiteindelijk terecht bij de Toshiba Satellite P300D-11H.

Featureset:

Eén van de redenen dat ik koos voor de P300D-11H was dat ik qua technische specificaties geen grote stap terug wilde doen. De laptop biedt een AMD 64 X2 processor, 3GB aan geheugen en een hardeschijf van 250GB. Deze specificaties komen erg dicht in de buurt van mijn oude desktop systeem. Naast datgene wat hierboven beschreven staat biedt de laptop ook: een HDMI-CEC aansluiting, een CD/DVD brander (DVD +/- RW DL), en een ingebouwd speakerset van het merk Harman/Kardon. Dit vond ik ook belangrijk, omdat ik de laptop graag wil aansluiten op mijn LCD TV, ik regelmatig muziek luister en daarbij behoefte heb aan goed geluid en als laatste zo nu en dan het nodige download en op een DVD brandt.

Prestaties:

De technische specificaties liegen er niet om, de P300D-11H staat zijn mannetje. In het begin was ik bang dat werken op een laptop alleen maar frustratie oplevert, omdat het allemaal zo langzaam werkt, maar ik had het mis. Ik ben nu ongeveer een halve dag aan het werk met de P300D-11H en ik heb mijzelf nog geen minuut gefrustreerd. De laptop presteert boven verwachting goed. Dankzij de AMD X2 processor en het 3GB aan geheugen loopt Vista als een trein. Ook de videokaart (AMD ATi Mobility Radeon HD3470 128MB VRAM) presteert naar behoren. Natuurlijk kan ik spellen als Command and Conquer 3 niet op de hoogste instellingen spelen, maar op normaal / laag is het goed te doen. Het toerental van de hardeschijf is 5400RPM en dat is trager dan de 7200RPM die de hardeschijf in mijn desktop syteem produceerde. Hierdoor duurde het dan ook even totdat ik 21GB aan data had overgezet van mijn externe hardeschijf naar de hardeschijf in mijn laptop (ongeveer één uur). Maargoed, dat neem ik voor lief.

Afbeelding 1: Windows Prestatie-index (Windows Vista Home Premium)

Beeldkwaliteit:

Het beeldscherm kijkt prettig weg, zowel bij daglicht als 's avonds met de kamerverlichting aan. Het enige ''nadeel'' wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat het scherm niet te ver naar achteren gekanteld moet worden tijdens het kijken van een film. De kijkhoek verschuift hierdoor en het bovenste stuk van het beeld is dan niet meer goed zichtbaar.

Bouwkwaliteit en robuustheid:

De P300D-11H voelt stevig aan en schetst de indruk dat hij wel tegen een stootje kan. Het beeldscherm is bevestigd middels een groot scharnier en oogt solide, tevens gaat het scherm niet dicht met een ''sluitpin'' o.i.d. Deze ontbreekt namelijk. Het scharnier en het gewicht van het scherm houden het beeldscherm op zijn plaats wanneer deze is ingeklapt.
De afwerking is ook zeer goed gedaan, want alles sluit netjes op elkaar af en er zijn geen openingen die er niet horen te zijn.

Ergonomie:

Het touchpad heeft een ruwe structuur, doch is het een fijne structuur waar je makkelijk met je vingers overheen kunt glijden. Onderaan het touchpad is de behuizing wat ronder, waardoor je daar met je polsen op kunt rusten. Hier is - naar mijn mening - goed over nagedacht. De indeling van het toetsenbord is naar wens, hoewel sommige toetsen iets te dicht bij elkaar liggen, waardoor het kan gebeuren dat je wel eens de verkeerde toets aanslaat. Maar dit kan ook te maken hebben met het feit dat ik het niet gewend ben om te typen op een toetsenbord van een laptop, en er dus nog aan moet wennen.

Warmte- en geluidsproductie:

De laptop produceert aardig wat warmte. Dit kan ik voelen als ik mijn hand langs de luchtopening houdt. Ikzelf kan hier wel mee leven.
Wat betreft het geluid is de laptop vrij stil, maar de DVD-drive kan daarentegen luidruchtig zijn wanneer hij aardig wat werk moet verzetten.

Mobiliteit en accuduur:

Het gewicht van de laptop is ongeveer 3,2kg en hij is makkelijk te tillen, of dat nu met één hand gedaan wordt of met twee handen. Ook voor op schoot is hij niet te zwaar.
Over het uithoudingsvermogen van de laptop kan ik nog geen mening geven, maar dit punt zal tijdens de schoolweken grondig worden getest. ;)

Heb jij ook een Toshiba Satellite P300D-11H?

review lijkt mij over het algemeen ok.

Toshiba heeft een kleine programmatje die meestal vooraf geinstalleerd is. het heet Acoustic Silencer als k het me nog goed herinner. dit zorgt ervoor dat je CD-ROM stiller werkt