HP Pavilion Sleekbook 15-b072ed Review

enermax 16 juni 2013, 2.104 views

HP Pavilion Sleekbook 15-b072ed

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Zuinig

Minpunten

• Lage resolutie
  • Geen bluetooth
  • Geen cd-rom
  • Omslachtig ssd vervangen

Update: op 19 juni is hij nog te koop bij wehkamp voor 369 euro. Op t.net staat hij er niet bij. De 14" ook.

Ik heb deze laptop 1 maand geleden (mei '13) gekocht voor 350 euro incl verzendkosten. Ik zocht een goedkope "binnenshuis looplaptop" waar je lekker snel op kunt surfen en een beetje op kunt gamen.

De harde schijf is tegenwoordig de bottleneck van een laptop. Je kunt deze beter niet verplaatsen wanneer deze 5400 rondjes per minuut draait. Aangezien ik geen geduld heb moet er dus een SSD in. Ik heb de Samsung 840 120gb gekocht voor 85 euro. Dus in totaal was de laptop 435 euro. Als je nog een Tientje bijlegt heb je 500GB als backup schijf.

Wat krijg je hiervoor?
De laptop heeft de Intel 3217u processor gebaseerd op de Ivy Bridge archictuur. Dat betekent op 22nm gebakken dus lekker zuinig met TDP max 17W. De processor heeft ook de HD4000 ipv de HD3000 interne grafische kaart die dus een stuk sneller is. Natuurlijk kun je niet de nieuwste spellen spelen op max resolutie maar spellen tot 2010 zijn wel speelbaar. Gelukkig heeft HP geen langzaam geheugen erin gestopt: 4GB op 1600mhz. Ook zit er USB3.0 in,een cardreader, camera en een 500GB schijf die als externe backup gaat dienen,
TIP: als je de laptop opstart druk f10 en zet de ventilator op auto ipv always on.

Besparing
Een laptop van 435 euro met SSD dat is te mooi om waar te zijn. Oftewel waar is op bespaard?
1) Het scherm heeft de resolutie van 1366x768. Ik had me op een baggere kijkhoek ingesteld maar mij valt het absoluut mee.
2) Geen bluetooth. Ik gebruik het zelf niet.
3) Geen CD-rom -> gelukkig heb ik windows 7 en 8 op USB stick en het maakt de laptopextreem smal.
4) Power kabel is aan de rechterkant? Wel naast de accu maar toch had ik liever een rechtshandige ontwerper gehad.
5) Plastic behuizing.
6) Geen touchscreen. Voor mij geen nadeel aangezien ik geen vingervlekken op mijn scherm hoef.

Ervaring
Om eerlijk te zijn heb ik geprobeerd met Windows 8 te werken maar ik kan er niet aan wennen. Het scherm dat rechts uitklapt heeft vertraging en.. ga het niet eens uitleggen. Iedereen heeft zo zijn mening. Windows 7 loopt soepel. De ventilator is de afgelopen 3 uur tijdens surfen nog niet aangesprongen. De wirelesskaart is de Qualcomm Atheros AR9485 mocht je de driver zoeken.

Het is een simpele super snelle laptop voor mensen die weinig geld willen uitgeven. Er is ook een 14" variant. Helaas had ik mijn laptop al besteld, en ja dan stuur je hem niet meer terug :p

Offtopic Open HP Pavilion Sleekbook 15-bo72ed
Vanaf hier begint de droge kost. Met tips en opmerkingen hoe je de SSD inbouwt en waar ik tegen aan liep. Bij gebrek aan info een howto:

Tip: als je windows 8 wilt booten op USB stick, maak deze als fat 32 aan. Dan kun je er ook in als je BIOS UEFI is ingesteld.
Opmerking: Blijkbaar zit de key van windows 8 in de bios, maar met een nieuwe OEM install in UEFI mode kreeg ik deze niet geactiveerd. Maar goed heb nu windows 7 op de SSD
Tip: de laptop boot niet in windows 7 als deze is ingesteld op UEFI zet deze op legacy. (misschien heeft dit met de NTFS partitie te maken)
Tip: Als de SSD drive niet wordt herkent tijdens de install download de opslag driver van Intel op de HP site.

Ik zag nergens een review hoe deze laptop open gaat. Er was wel een filmpje maar die laptop ging open vanaf de onderkant. Deze gaat via het toetsenbord.
SERVICE MANUAL

Stap 1: verwijder de laptop batterij
Stap 2: verwijder de schroefjes aan de onderkant. Onder de rubbers zitten geen schroefjes. (waarschijnlijk zijn de 2 middelste schroefjes genoeg, daar staat een toetsenbord tekentje bij).
Stap 3: druk met een schroevendraaier aan de onderkant op de plek waar het toetsenbord schroefje zat, en het keybord aan de voorkant gaat naar voren.

Stap 4: Open het toetsenbord vanuit de schermkant omhoog, zie plaatje.
Stap 5: Haal de flexfoil van het keybord los.

Stap 6: Haal ook de 2 andere flex foils los. Verwijder de schroefjes van de metalen plaat en haal met een creditcard de behuizing los.

Stap 7: Til het paneel van voor naar achter eruit.

Stap 8: Nu kun je bij de harde schijf.

Heb jij ook een HP Pavilion Sleekbook 15-b072ed?

Misschien een vreemde vraag, maar heb jij de windows 8 hier nog van op usb stick staan? Ik heb wel de licentiesleutel, maar kan geen geschikte windows 8 versie er voor vinden.

Heb exact dezelfde notebook overigens, ideaal dingetje (mits met een ssd erin).
Heb ergens in een opslagruimte de originele hardeschijf liggen. Maar daar kom ik de komende tijd niet bij helaas. Windows7/8 kun je downloaden illegaal, alleen werkt de legale key dan niet.
Heb inmiddels de originele harde schijf terug kunnen vinden.
Bedankt voor je reactie.
Mits je de goede iso pakt (wel te vinden op MSDN) dan kun je hier vanaf installeren en zal deze automagisch de key van de BIOS gebruiken ;)
Niet iedereen heeft toegang tot MSDN, ik heb dat namelijk niet.
Jij mag vaker een review schrijven! Alles staat er in wat ik wilde weten plus dingen waar ik nog niet eens over na had gedacht zoals de fan etc. Zelf zet ik er windows 7 op voor een collega en heb erg veel aan je uitleg. Bedankt!