Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

Daftman380 16 juni 2013, laatste update op 16 juni 2013, 906 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Snelheid

Minpunten

Nu zijn er vele reviews over deze SSD geschreven dus voor de uitgebreide review zal ik toch naar andere reviews verwijzen.

Enkele weken geleden kreeg ik problemen met mijn PC. Ik kreeg rare crashes tijdens het gamen en voor het eerst in jaren weer BSOD's. Van alles geprobeerd en opnieuw ge´nstalleerd. Na veel onderzoek bleek dat het euvel verholpen was door de firmware te updaten van de SSD te updaten. Mensen die deze harde schijf hebben en problemen ervaren ermee. Probeer eerst een firmware update voor je deze schijf de prullenbak instuurt.

(beetje extra info)
De harde schijf heb ik nu ruim een jaar en bevalt me bijzonder goed. Na ruim een jaar gebruik merk ik weinig vertraging.
Laatste weken tijdelijk de harde schijf voor meer dan 95% vol gehad, en de schijf bleef uitstekend presteren. de 120gb is naar mijn mening wel aan de krappe kant maar het is goed te handhaven met extra schijven in je pc.

Tijdens de crashes waar ik deze review mee begon heb ik veel programma's gebruikt om hardware te testen. De betrouwbaarheid heb ik niet doorgelicht maar voor de harde schijf waren de programma's het erover eens dat de schijf nog in prima conditie was. Zo rond de 97% qua fitheid (dus 3% slijtage). Omdat ik mijn pc rond te 10 uur per dag aan heb en ook iedere dag veelvuldig gebruik vind ik dat netjes.

Destijds bleek het een uitstekende prijs te zijn, voor een schijf die tot nu toe nog steeds zo goed presteert. Toen was het vooral spannend omdat de meningen verschilden over het gebruik op de lange termijn, en of SSD wel lang genoeg meegaan en dergelijke. Nu blijkt dat deze SSD een uitstekende keuze is geweest.

Nu met testresultaten:

Random Read 4KB (QD=1) : 28.138 MB/s [ 6869.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 58.382 MB/s [ 14253.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 134.069 MB/s [ 32731.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 68.338 MB/s [ 16684.0 IOPS]

Test : 2000 MB [C: 95.8% (114.1/119.1 GB)] (x5)
Date : 2013/06/17 20:28:41
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
Test 17-06-2013

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Bedankt voor je review. Zou je wellicht benchmarks (as-ssd of crystaldiskmark oid) toe kunnen voegen van de bijna volle schijf? Denk dat dat wel wat toevoegt voor mensen die overwegen een dergelijke schijf te kopen.
Testresultaten toegevoegd!