Shuttle Omninas KD20 Review

dimi 15 juni 2013, laatste update op 5 september 2014, 5.937 views

Shuttle Omninas KD20

Een prima NAS voor het geld, zeker sinds de prijs sinds de eerste versie van mijn review is gehalveerd. Verwacht niet de beste software - die met de updates veel beter is geworden - maar hij NASt prima!

Pluspunten

• erg goedkoop
  • makkelijk 2 schijven te plaatsen en te configureren
  • ziet er mooi uit
  • er is regelmatig een nieuwe firmware beschikbaar
  • automatisch inlezen geplaatste SD kaart en USB stick. (autocopy)
  • leuke functies als Mediaserver, Torrent, etc, maar...

Minpunten

• De kast trilt een beetje als de harde schijf draait
  • de torrent functie gaat steeds terug naar 100/10 kbyte/sec snelheidsbeperking.
  • Sinds de firmwareupdate van mei 2013 geeft het torrent menu na de auto-logoff 'Updating BT download setting failed.' Er wordt dan niet meer gedownload. Dit maakt de torrent functionaliteit onbruikbaar. Daarvoor werkte het redelijk, maar mijn computer downloadt 2 keer sneller. Hopelijk wordt dit beter bij een software update die vaak uit komt.
  • Kan het licht uit? Hij heeft een veel te felle LED lamp, dat hebben apparaten dit jaar wel vaker merk ik. ik plak ze af met afplaktape.
  • Autocopy ondersteunt alleen vfat/fat32, dus geen bestanden >2Gb! En laat ik dat nou juist vaak wel hebben. Dat betekent kopieren over het netwerk.
  • Functies werken niet tegelijkertijd: torrent werkt bijvoorbeeld niet als je de media server aan hebt. Wil je een film kijken, dan moet eerst de torrent-functionaliteit uit staan.

Al met al heb ik geen spijt van de aanschaf voor de prijs, maar de software is niet geweldig. Hij doet wat hij moet doen: een NAS zijn. Wil je een fatsoenlijke mediaserver, torrent etc tegelijkertijd, dan kun je beter wat anders aanschaffen. Met name de torrent functie is niet best.

Ik heb de NAS enkele maanden geleden aangeschaft bij de Aldi Zwolle voor 90 euro. Kennelijk raakten ze hem daar niet kwijt want hij was afgeprijsd, terwijl op diverse webshops de prijs 50 euro hoger ligt!

Het inbouwen van de schijf (WD 4Tb) ging prima. Ik heb nog ruimte voor een andere die ik er in ga doen als de ene vol is. Je kunt de schijven configureren in Raid0, Raid1, JBOD (Just a bunch of discs), en single disk volume. Dat laatste heb ik gedaan. Snelheid vind ik niet heel belangrijk en heb ik niet gemeten, maar is naar mijn idee prima.

In no time ben je aan de slag. Er zit een linux distributie op, maar ben er nog niet achter hoe ik deze NAS kan modden. En ik heb er ook niet echt behoefte aan.
Voor de opslag van mijn films foto's muziek en backups voldoet hij prima.

De torrent functie is niet best, met name sinds de firmware van mei 2013. Hij loopt steeds vast na enkele minuten, hopelijk wordt dit in een firmware update hierna weer verholpen. Maar als fileserver is hij prima.

edit 20/6: Gisteren nog gezien bij de Aldi Amsterdam voor 119§. Dat is minder dan de pricewatch aangeeft.

edit 19/11: AFS protocol werkt niet goed: als je een film kijkt of kopieert breekt hij af met een error. Workaround; Gewoon SMB (Windows) gebruiken, daar kan OSX prima mee overweg.

Heb jij ook een Shuttle Omninas KD20?

Wij hebben bij Ibood een flink stel van deze Nasjes besteld een tijdje terug. Verkopen ze aan klanten met behoefte aan een nas, met niet alteveel poespas.
Dat is wat dit apparaatje is.
Een zeer goede value for money nas.

Synology en Qnap worden aangemerkt als veel beter, dat klopt, als het gaat om uitgebreidere software wel ja.

Ze komen niet in de buurt van deze nas met de prijs/performance rating van dit machientje.
'slechte performance' is relatief. Onze ervaringen met andere budgetnassen zijn veeeeel slechter.
Deze haalt gewoon ~50 mb/s schrijven en ~65 mb/s lezen, wat voor een goedkope nas (~60§) gewoon zeer vlot te noemen is, en blijft stabiel zijn taakjes afhandelen.

De bouwkwaliteit van deze Shuttle is bovendien echt gewoon TOP. Veel beter dan de instappers van qnap en synology. Gebruik van onder andere aluminium aan de buitenkant en hot swappable trays.

Niet twijfelen als je een betaalbare nas wil die voornamelijk bestanden moet aanbieden via het netwwerk.
De meeste bugs hierboven zijn opgelost met firmwareupdates, over de werking van de torrentclient en de cloudfeatures kan ik niet veel zeggen want dat gebruiken we niet.
Sinds de nieuwere versies van de firmware kun je ext3 geformatteerde externe schijven gebruiken en zijn de fouten tijdens het backuppen naar externe schijven ook verholpen.
Kleine update hierbij. We hebben nu uit ruimtegebrek ook een omninas op kantoor in gebruik genomen met 2x 4tb in jbod. Snelheidsverschil met onze dual core atom Qnap en marvell xp synology valt dan wel op. Vooral met kleine bestanden en multitasken zakt de KD20 door het ijs.

We blijven ze echter kopen en verkopen, al zijn er minder webshops die ze verkopen tegenwoordig, ik zie niet echt een alternatief in deze prijsklasse.
Op een of andere manier is bij mij de transfer max. 5MB/s, niet erg snel dus. Voor veel dingen is het geen ramp (paar foto's erbij plakken e.d.) maar hoort niet.
Dacht dat het aan mij pc lag, maar meerdere pc's geprobeerd (win/linux en netwerk 100mb/gigabit) maar allemaal hetzelfde. Rare is dat je dit wel met meerdere pc's tegenlijk kan doen, dus 3pc's uploaden is ook allemaal 5MB/s (dus 3*5=15MB/s).
Bij veel kleine bestandjes vanuit recoverysoftware is het kopieren bijna geen doen. Inmiddels hebben we het ruimtegebrek weer opgelost met een nieuw kabinet erbij, maar de KD20 heeft hier enkele maanden meegedraaid.
Grote bestanden gingen prima, haalt hij goede snelheden, behoorlijk aanhoudende pieken van ~40-50 mb/s, kleine bestandjes, bijv. een documentenfolder zakt terug naar soms onder 1mb/s. Erg veel variatie dus. Wij adviseren deze machines te gebruiken om (incrementele of 'image achtige') backups op te maken, of videodata/muziek op te zetten.

Trouwens, je kunt ze nu beter niet meer kopen, te duur/onvindbaar en geen updates meer sinds augustus 2014 (en ik verwacht geen nieuwe updates) EOL.
Als je later een 2e disk wil toevoegen, wordt je eerste disk ge-wiped....
Vreemd! Welke raid versie had je aan staan?
Dat is hoe het ding werkt. Als je wil wisselen tussen Single, JBOD, Raid0, Raid1 dan wordten de schijven opnieuw geinitialiseerd. M.i. zou zeker de overgang van single disk naar JBOD gewoon zonder dataverlies moeten kunnen.
Dat klopt, zeer vervelend. Bij het wisselen van 1 disk naar jbod/raid doet hij het filesysteem omgooien waardoor hij moet formateren. Van een apparaat dat bedoeld is om bestanden op te bewaren is dit een zeer slechte eigenschap.
Daarnaast starte de configuratie wizard opnieuw toen ik mijn schijf eruit had gehaald en terug had geplaatst, dus zijn instellingen was hij ook nog eens kwijt (geen ramp maar wel slordig).
Mijn ervaring in het kort;
- Goedkoop
- Weinig koeling (valt gewoon uit tijdens zwaar gebruik vanwege oververhitte schijven, na firmware update is dit wel verbeterd moet ik zeggen)
- Performance valt tegen, niet alleen de transfer speed bij grote bestanden maar ook de i/o bij veel kleine bestanden is niet al te best.

Als je het gemak van een NAS wilt ervaren een leuk apparaatje maar voor de serieuze gebruiker schiet hij te kort. Kun je beter doorsparen voor een Synology of QNAP.

EDIT: ter aanvulling ik zie dat een van de laatste firmwares nu ook de optie "fan always on" biedt.
Dit is een must wat mij betreft en ga hem direct installeren als ik de kans krijg.

[Reactie gewijzigd door fraggertje op 17 januari 2014 20:50]

Deze NAS heb ik voor § 49,99 (bij de Aldi) nieuwe kunnen kopen in augustus 2013. Eindelijk de tijd gehad om hem in gebruik te nemen.

Mijn ervaring in het kort:
Goedkoop!
Performance goed voor de prijs (het is geen Synolgu of QNAP), maar ik ben goed tevreden.
Ondersteuning vanuit Shutte is ook goed (laatste firmware is 2.35.20140102 van 02-01-2014).
Met deze laatste firmware is de Setup Wizard ook kinderlijk eenvoudig geworden.
Bittorrent, hier heb ik alleen ervaring met de laatste firmware en deze werk erg goed!
File format van de interne schijven is XFS, geen andere keuze opties.
De Share Box functie is erg traag en nog niet zo ver ontwikkeld.

Getest met:
Samsung HD103UJ 1TB 7200RPM 32MB;
Samsung HD204UI 2TB 7200RPM 32MB;

Verder weet ik dat hij ook goed werkt met de Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3TB 7200RPM 64MB.

Ik vind het een goede NAS in zijn prijsklasse en zeker voor de prijs waar ik hem voor heb kunnen kopen.
49§ is zeker een goede deal!
Weten jullie of de schijven automatisch naar idle gaan?
En is het mogelijk om schijven van verschillende grootte tegelijk te gebruiken?
En kan de NAS geselecteerde schijven op de ene schijf back uppen naar de andere schijf of alleen de totale schijf? En kan hij bestanden groter dan 2GB kopiŽren?
Is het mogelijk om de SD-kaarten naar een gespecificeerde map te laten kopiŽren?

Alvast bedankt :D
Ja, ja, nee, nee, en ja :*)
Ontzettend bedankt!
Maar hij komt vrij nutteloos over. Kan hij dan wel bestanden opslaan van >2GB? Hij moet dan wel voornamelijk foto's gaan opslaan, maar als hij niet ook muziek aankan is een externe HDD (die ik al genoeg heb) toch een stuk handiger.
Die 2GB speelt alleen bij autocopy dat blijkbaar alleen (v)FAT ondersteunt. Wel vreemd omdat de externe schijven (om te delen of om te backuppen) alleen NTFS (due bestanden >2GB) ondersteunt. Maar een typisch "autocopy" scenario met bestanden van 2GB lijkt me best zeldzaam...

Het filesystem van de NAS kan het gewoon aan.
Bestanden groter dan 2GB kan hij zeker. Ik heb ook mijn ISO's erop staan.
Super. Dan bestel ik er gewoon 1 en gaan we alles lekker uitproberen :D

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 25 augustus 2014 23:06]

Helaas, ik heb deze laatst gekocht, na eerst even wat succesvolle test met een 500GB schijf geprobeerd een WD Green 3TB te installeren, zonder succes. Ik kom niet voorbij de melding (na meerdere resets en reboots) dat er teveel gebruikers sessies zouden zijn.
Hoi Alkaline,

De melding die jij beschrijft kreeg ik ook
Hier is de oplossing:

Please update the Firmware following the FAQ below and try again.

Hier heb je wel een USB stickje voor nodig 2.0 ( leeg en fat32 geformateerd)
Via de bovenstaande link nieuwe firmware downloaden kd20
Verder ook niet onbelangrijk
Unzip het bestandje het zit dan nog in een mapje kd20
De inhoud van het mapje kopieer je naar het stickje( dus niet het hele mapje!)

En let op nu de nas eerst uitzetten dmv de knop voorop boven ( even indrukken en vasthouden) wanneer de Nas uit staat, de schijven uit de Nas trekken, de UTP kabel uit de achterkant trekken en het usb stickje in de usb poort aan de voorkant steken, vervolgens de Nas weer aanzetten. Lampje gaat even knipperen ook rood en de nas zal na de firmware update vanzelf weer uitgaan,dus rustig wachten tot dit is gebeurd en vervolgens usb stick er uit , de Schijven er weer in schuiven en de utp kabel weer aansluiten en je kunt hem weer aanzetten.
Je hebt hiermee de firmware geupdated

Jou probleem is hiermee opgelost
Helaas, reeds geprobeerd.. het rode knipperen gebeurd niet. Gek genoeg blijft de nas wel continu rebooten. Ik heb het idee dat een gedeelte van de instellingen zijn opgeslagen op de 500gb schijf, en die is helaas compleet leeg.

(gebruikt: Datatraveler SE9 16Gb Usb2.0)

[Reactie gewijzigd door _Alkaline op 6 september 2014 19:15]

Heb m laatst ook via iBood gekocht, top top top. Ben er tevreden mee.
1 minpuntje : geen wake on lan ..... hij had iets energiezuiniger kunnen zijn.....
Paar weken terug (ook) gekocht bij IBood voor 40 euro plus nog wat verzendkosten.

Hij is inderdaad niet super snel, maar de prestatie per euro is wel relatief hoog. En na het dagenlang initieel vullen is hij verder snel genoeg voor waar ik hem 90% van de tijd voor gebruik: muziek en video.

Ik ben aangenaam verrast dat er nog steeds firmware updates verschijnen.

Bij mij verdwijnen wel soms de instellingen van de mediaserver. Ben er nog niet helemaal achter wat dat triggert.

Een optie om hem via USB3 te koppelen aan bijvoorbeeld de PC, als soort van externe HDD, was wel leuk geweest als je een keer veel data moet overzetten, omdat dat dan een stuk sneller zou zijn. Zeker het initiŽle vullen duurt best lang met een 4TB schijf.
En dan moet ik eea ook weer over het netwerk backuppen omdat ik niet ineens 4TB aan spulletjes kwijt wil zijn.
Sinds 6 weken een omninas KD20. 2xWD-red 3TB er in.
Vanaf dag 1 bijna dagelijks de NAS uit/aan moeten zetten. Het NAS was niet meer via netwerk benaderbaar.
Alles geprobeerd.
Vast IP adres of DHCP
Fan altijd aan of automatisch
alle firmware updates (2.38) inclusief reset (moest van helpdesk shuttle)
Nooit naar stand-by of na bijvoorbeeld 1 uur
Het maakt allemaal niets uit. Het probleem blijft. Hoewel ik er hier niets over lees, zijn er op andere sites voldoende gebruikers met exact de zelfde problemen. Met de helpdesk van shuttle kom ik niet verder.
Iemand hier nog een goed idee ?
Oh ja, iemand nog een tip hoe je er voor kan zorgen dat je niet iedere keer de mappen die je wil delen via de mediaserver opnieuw moet benoemen ?