Microsoft Wireless Optical Mouse 5000 Review

Scott 9 juli 2008, 686 views

Microsoft Wireless Optical Mouse 5000

Pluspunten

• Ergonomie
  • Handige software, veel in te stellen
  • Vrijwel altijd een goede ontvangst
  • Werkt ook op n batterij

Minpunten

• Trekt snel vuil aan
  • Redelijk zwaar met twee batterijen

Een aantal jaar gekregen voor mijn verjaardag, maar nog steeds maak ik intensief gebruik van de Wireless Optical Mouse 5000. Op de onderkant van de muis staat Wireless Intellimouse Explorer 2.0, maar ik heb me laten vertellen dat dit dezelfde muis is.

Interface en ergonomie
De knoppen zijn handig ingedeeld, je hoeft niet je hele hand van positie te veranderen op de muis zelf om bij een knop te kunnen. In totaal heeft deze muis vijf knoppen en een scrollwiel; naast de linkermuisknop zitten twee kleinere knoppen en het indrukken van het scrollwiel. Het scrollwiel is iets minder fijn, het is van een materiaal gemaakt waarop mijn vinger snel 'slipt' als deze nat of vettig is, waardoor snel scrollen niet altijd even makkelijk is. Wat wel weer handig is aan het scrollwiel, is dat het vier kanten op kan, dus ook naar links en naar rechts. Handig voor websites of vensters met horizontale scrollbalken.

De muis werkt op twee batterijen, maar wanneer je er maar n batterij in doet, werkt de muis ook nog. Hoe lang de muis doet met twee batterijen heb ik nooit precies gemeten, maar ik heb er meestal een oplaadbare batterij in zitten en die gaat gemiddeld denk ik twee maanden mee. De batterijen maken de muis wel redelijk zwaar, zeker wanneer je er twee in doet, terwijl het zonder batterijen een vrij lichte muis is.

Functionaliteit
De muis is draadloos en optisch, draadloos vind ik heerlijk omdat je niet met een te kort snoer zit en dus wat meer bewegingsvrijheid hebt, optisch is ook lekker omdat de precisie en bewegingssnelheid veel hoger liggen. Ik heb al wel gemerkt dat bij optische muizen niet elke ondergrond geschikt is. Waaraan het ligt weet ik niet, maar als ik geen muismat gebruik wil de muis op het venster nog wel eens verspringen.

Op de ontvanger (die dankzij een verloopstekkertje zowel op de PS/2-poort als op een USB-poort aangesloten kan worden) is een knop aanwezig die het kanaal/de frequentie (met de techniek achter draadloze muizen ben ik niet bekend) verandert wanneer er interferentie aanwezig is van andere elektronische apparatuur. Zelf heb ik hem nog niet nodig gehad, maar het lijkt me d uitkomst voor als je bijvoorbeeld met twee muizen in de buurt van elkaar zit te werken.

Vormgeving
Over de vormgeving kan ik niet veel zeggen; omdat ik de muis als cadeautje kreeg was het een verrassing en had ik geen verwachtingen bij de muis. Als ik zo eens de foto's bekijk online dan is niet te zien dat de zijkant niet gewoon van hard plastic is, terwijl dit wat zachter is in het echt. Dat is de enige verrassing die ik me voor kan stellen als je het product met een foto vergelijkt.

Bouwkwaliteit
De muis trekt snel vuil aan; in de verschillende naden zie ik behoorlijk wat stof zitten die niet lekker weg te krijgen is. De zijkant is van zacht soort 'plastic' (ik denk dat ik het daarmee het best omschrijf) gemaakt, waarin gemakkelijk krassen komen. Door een beetje rond de kras te wrijven haal je wat meer van het plastic weg en is de kras minder goed zichtbaar. Op de plek waar normaal mijn duim zit is deze zachte plasticlaag al helemaal weggesleten: de laag die eronder zit is veel minder makkelijk te bekrassen. De bovenkant is van zilver, hard plastic gemaakt en daarin kunnen helemaal geen krassen komen bij normaal gebruik.

Drivers
Bij de muis zat een CD-ROM met drivers, maar ook online zijn de drivers te downloaden. De drivers zijn niet per se nodig, de muis werkt ook zonder drivers goed, alleen dan wordt de standaardwaarde voor de verschillende knoppen gebruikt.

Zelf heb ik de muis alleen onder Windows XP Home en Windows Vista x64 gebruikt. In beide gevallen waren de drivers zo gevonden en kon ik na het installeren direct de functies van verschillende knoppen instellen. Daarnaast kun je wat andere instellingen doen (scrollsnelheid, snelheidvoor de aanwijzer enz.) en nakijken hoe het is met de batterijen en hoe de draadloze connectie is. Problemen heb ik nooit ondervonden en ik heb dus ook geen ervaringen met de supportafdeling van Microsoft.

Een beetje apart vind ik dat je in de firmware in kunt stellen welke muis er verbonden is, en in het lijstje dat je dan krijgt kun je de Wireless Optical Mouse 5000 en de Wireless Intellimouse Explorer 2.0 selecteren, terwijl wordt gezegd dat deze twee muizen dezelfde zijn...

Prijs/kwaliteitverhouding
Hoe de prijs drie jaar geleden was weet ik niet, maar ik vind dat de huidige prijs ( 25,-) voor deze muis niet veel is. Ik gebruik hem ruim drie jaar nu, en hij heeft nooit kuren vertoond. Een prims prijs voor wat je krijgt dus!

Heb jij ook een Microsoft Wireless Optical Mouse 5000?

Leuke review, waarvoor bedankt.
Dat vuil, of dat al dan niet makkelijk te kuisen is laat ik in het midden, maar je hebt wel gelijk dat dit soort muis redelijk vlug vuil wordt en wat meer onderhoud nodig heeft om ze schoon te houden. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de Logitech MX700 en MX900, die ook zo'n brede rand hebben. En ik zou het ook zeker als een negatieve eigenschap noteren.
Een beetje spijtig dat deze muis al 3 jaar oud is, maar het is de eerste review die ze krijgt hier, waarvoor bedankt!
En het is inderdaad nog steeds een leuke optie als je een goedkope(re) draadloze muis zoekt. Enkel zou ik persoonlijk niet meer zeggen dat de precisie hoger ligt. De balmuis is tegenwoordig zo goed als onbestaande, maar een laser muis is ondertussen betaalbaar, en deze zijn nog nauwkeuriger dan hun optische broertjes.
Verder nog maar 1 vraagje, je zegt dat de muis normaal op 2 batterijen werkt, maar ze doet het ook met slechts 1 batterij.
Bedoel je daarmee dat als je er enkel 1 opgeladen batterij induwt, dat deze muis gewoon werkt zonder zelfs een 2de batterij erin? Interessant feitje! Maar hoe ben je er ooit opgekomen dat te testen, of was het zulk een "per toeval" ontdekking?
Toch leuk om weten, en iets dat je niet in elke review terugvind schat ik zo. :-)

Maarre: "Het scrollwiel is iets minder fijn, het is van een materiaal gemaakt waarop mijn vinger snel 'slipt' als deze nat of vettig is," dit zou natuurlijk ook kunnen verklaren waarom die muis zo vuil geworden is... :+ Sorry, gemeen van me, maar kon het echt niet laten.

[Reactie gewijzigd door ugo op 9 juli 2008 06:03]

ik heb hetzelfde muisje icm met een draadloos tobo. De muis werkt idd prima op 1 batterij, dus eigenlijk heeft deze muis een instelbaar gewicht :P
Verder stop ik er altijd alkaline batterijen in en deze gaan zeker een half jaar mee, zoniet langer(hangt een beetje af van het soort).
Er is ruimte voor twee, maar aan n batterij heeft hij genoeg. Ik denk dat ik dat ooit per toeval heb ontdekt, dat het LEDje aan de onderkant nog aan bleef terwijl er een batterij uit was en dat ik eens ging kijken of hij het ook nog deed.

Laser-muizen heb ik zelf nooit mee gewerkt, dus ik heb daar geen vergelijkingsmateriaal mee. Bovendien ben ik niet zo kieskeurig wat betreft precisie, dan klik ik maar eens een keer mis :+

@ DJT88: Dat staat ook in de specificaties van de muis, maar omdat ik maar met 1 goedkope, oplaadbare Hema-batterij werk, moet ik hem eerder vervangen/opladen.

@ OxiMoron: Je hebt wel de frequentie of het kanaal geprobeerd te wisselen met die knop op de ontvanger ? Tja, en ooit raakt het op natuurlijk, hij zal niet op 100 verschillende frequenties/kanalen kunnen werken...

@ MrJoker1985: Dat wat tussen de randen zit is niet weg te krijgen (tenminste, ik heb het met een paperclip geprobeerd, maar dat lukt ook niet) en op de zijkant lijkt op de foto veel erger dan het is. Ok, het zit er wel, maar het is veel minder goed te zien.

* gaat een doekje halen
Goede review :)

Heb hem zelf ook, maar hij is niet z smerig!
Maak dat ding dan tenminste schoon of zo 8)7
Heb ik meerdere malen geprobeerd, en het vuil dat op de foto goed zichtbaar is (overigens versterkt door de flits, in het echt zie je het niet zo erg) is inderdaad wel weg te halen, maar dat wat tussen die naden zit absoluut niet...
Even aan aanvulling.

Hier op m'n werk kregen we een hele stapel van die dingen + wireless keyboards, en die dingen storen gigantisch op elkaar.
Soms moest je 6 keer klikken voordat hij hem pakte en soms klikte je muis ook ongevraagd.
De meeste mensen zitten hier nu allemaal wer gewoon met hun oude muis en toetsenbord.
Leuke review, maar hoe kan die zo smerig raken damn? Ik maak mijn bureau dagelijks schoon inclusief laptop en desktoppc en de aangehechte apparatuur.
Mijn Intellimouse Optical 2.0 heb ik al sinds '99 en die doet het ook nog steeds perfect. :D