Canon Ixus 40 Review

Valith 23 augustus 2005, laatste update op 4 juli 2008, 1.066 views

Canon Ixus 40

Pluspunten

• Flitsfoto's sterk verbeterd tov Ixus 400
  • Accu gaat erg lang mee
  • Formaat/kwaliteit verhouding is m.i. bizar goed (Van een camera met deze afmetingen verwacht je niet zulke grootse prestaties... )
  • Formaat LCD (2") en kwaliteit is subliem

Minpunten

• Soms bewogen foto's door het ontbreken van beeldstabilisatie (komt vooral voor wanneer de dag niet zo helder is).
  • Werken met flits is een goede oplossing voor dit probleem.
  • Handmatig is e sluitertijd niet in te stellen.

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik werk nu sinds 8 april met de Canon Digital IXUS 40, na ruim 1,5 jaar ervaring met de voorloper de Digital IXUS 400. Wat direct opvalt is het extreem kleine formaat van de camera, echt onvoorstelbaar, ik vond de IXUS 400 al erg klein. Daarnaast is het LCD scherm van maarliefst 5cm (2") een genot voor het oog. Niet alleen qua formaat maar ook kwalitatief uitmuntend. Of er nu veel zon op schijnt of dat je er niet helemaal recht voor staat, alles is wordt erg scherp weergegeven. Een andere vooruitgang vind ik de kwaliteit van de flitsfoto's. Voorheen was de belichting nog wel eens raar (te veel of te weinig licht) nu lijkt dit veel beter afgesteld te zijn (toch wel fijn want je kunt dit zelf niet beïnvloeden, anders dan de keuze tussen rode ogen of avondstand). De batterij heeft ook een hele goede levensduur, circa 200 foto's kunnen er zeker mee gemaakt worden en daarvan kunnen er ook een hoop geflitst worden. Het enige negatieve dat ik zie in deze camera is de bewogen foto's die je af en toe maakt (alleen als je niet flitst en de lichtopbrengst uit de omgeving is niet zo goed, bijv een sombere dag). Maar dit is al een stuk minder dan ik met mijn Digital IXUS 400 had en daar stoorde ik me er al niet zo enorm aan. (Ik maak meestal van hetzelfde moment meerdere foto's, dus zit je altijd goed). De burst mode die op de camera is ook perfect, waardoor je onbeperkt zonder tussnetijds te stoppen achter elkaar heel je geheugenkaart kan volschieten (ongeveer 2 a 3 foto's per seconde) en ook met flitsen kan dit met iets langere tussenpozen. De kwalitiet van filmopnames op 640x480 is helemaal bizar in mijn ogen. Full screen filmpjes kijken van 30 fps is echt heel mooi van kwaliteit. Het enige nadeel is het formaat (ca 1.8MB/s) maar dan heb je ook wel wat. Er is ook de mogelijkheid om in een lagere resolutie filmpjes te maken. Voor nu ben ik even door mijn inspiratie heen, wellicht bedenk ik later nog iets om toe te voegen.

Update 23-08: Als ik mijn review zo teruglees, denk ik er nog net zo over als in April. Na enkele honderden (lees ruim meer dan 1000) foto's, ben ik nog steeds supertevreden. Het enige wat af en toe een nadeel blijkt te zijn is het bereik van de flitser. De kleuren worden beïnvloed als je bijvoorbeeld over een langere afstand dan 3-4 meter een foto maakt van een persoon (van top tot teen). Verder ben ik enorm blij met de keuze voor de IXUS 40... ik zag trouwens wel al wat voorproefjes voor de IXUS 55 (met een 2.5" LCD) zag er ook erg goed uit. Niet vanwege de MP's maar vanwege het grote scherm. Zie daar maar eens geen vingerafdruk op te zetten tijdens het fotograferen :-D

Heb jij ook een Canon Ixus 40?

De sluitertijd is normaalgesproken niet handmatig in te stellen, maar de camera heeft wel een 'long shutter' functie om sluitertijden tot 15 seconden in te stellen.

Je moet deze functie alleen wel eerst via het menu activeren, de instelling vindt je daarna bij de belichtingscompensatie (alleen in manual mode uiteraard).