Canon Ixus 40 Review
Ik werk nu sinds 8 april met de Canon Digital IXUS 40, na ruim 1,5 jaar ervaring met de voorloper de Digital IXUS 400. Wat direct opvalt is het extreem kleine formaat van de camera, echt onvoorstelbaar, ik vond de IXUS 400 al erg klein. Daarnaast is het LCD scherm van maarliefst 5cm (2") een genot voor het oog. Niet alleen qua formaat maar ook kwalitatief uitmuntend. Of er nu veel zon op schijnt of dat je er niet helemaal recht voor staat, alles is wordt erg scherp weergegeven. Een andere vooruitgang vind ik de kwaliteit van de flitsfoto's. Voorheen was de belichting nog wel eens raar (te veel of te weinig licht) nu lijkt dit veel beter afgesteld te zijn (toch wel fijn want je kunt dit zelf niet beïnvloeden, anders dan de keuze tussen...
Pluspunten
Flitsfoto's sterk verbeterd tov Ixus 400 Accu gaat erg lang mee Formaat/kwaliteit verhouding is m.i. bizar goed (Van een camera met deze afmetingen verwacht je niet zulke grootse prestaties... ) Formaat LCD (2") en kwaliteit is subliem
Minpunten
Soms bewogen foto's door het ontbreken van beeldstabilisatie (komt vooral voor wanneer de dag niet zo helder is). Werken met flits is een goede oplossing voor dit probleem. Handmatig is e sluitertijd niet in te stellen.
Eindoordeel
Update 23-08: Als ik mijn review zo teruglees, denk ik er nog net zo over als in April. Na enkele honderden (lees ruim meer dan 1000) foto's, ben ik nog steeds supertevreden. Het enige wat af en toe een nadeel blijkt te zijn is het bereik van de flitser. De kleuren worden beïnvloed als je bijvoorbeeld over een langere afstand dan 3-4 meter een foto maakt van een persoon (van top tot teen). Verder ben ik enorm blij met de keuze voor de IXUS 40... ik zag trouwens wel al wat voorproefjes voor de IXUS 55 (met een 2.5" LCD) zag er ook erg goed uit. Niet vanwege de MP's maar vanwege het grote scherm. Zie daar maar eens geen vingerafdruk op te zetten tijdens het fotograferen :-D
Reacties (1)
Je moet deze functie alleen wel eerst via het menu activeren, de instelling vindt je daarna bij de belichtingscompensatie (alleen in manual mode uiteraard).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/6607/klootviool2.jpg?f=community)