Specificaties 3,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 620 Zwart Review

Hans_G 13 juni 2013, laatste update op 13 juni 2013, 5.090 views

Nokia Lumia 620 Zwart

Pluspunten

• Nokia Drive Navigatie meegeleverd
  • Bluetooth-verbinding opzetten
  • Gesprekskwaliteit
  • Schermafdruk-optie (handig voor deze review)
  • Accuduur, Wifi, degelijkheid zijn zoals je mag verwachten

Minpunten

• Windows Phone 8 interface niet tweakbaar
  • Bel-app onnodig onhandig
  • Scherm onleesbaar met zonnebril.
  • GPS-signaal valt regelmatig weg
  • Statusbalk wordt pas volledig getoond na veeg
  • Aanraakscherm niet calibreerbaar
  • ...Vele vele gemiste kansen

Na bijna een jaar met een Nokia E72 te hebben ge-struggled-for-life (zie mijn zeer ondergewaardeerde review van dit toestel) kreeg ik dan eindelijk een vervanger. Het gaat in dit geval om een telefoon van de zaak; een bedrijf waar het begrip BYOD (Bring your own ding) wel bij klanten wordt gepropageerd maar men er intern nog lang niet aan toe is, maar dat even terzijde.
Het werd dus de Nokia Lumia 620. In de doos alles wat erin hoort te zitten; net/USB adaptertje om te laden via de meegeleverde Micro-USB kabel, handleiding, headsetje en uiteraard de telefoon zelf.

Op het eerste gezicht een degelijk, stevig toestel zoals we dat van Nokia gewend zijn. Voelt zwaarder aan dan mijn eigen LG P880 (vervanger voor mijn overleden HTC Desire), maar is toch 6 gram lichter, schijn bedriegt, wellicht komt dat doordat de Nokia iets dikker is. Ligt lekker in de hand met afgeronde hoeken en een relatief gladde achterkant.

Het enige waarvoor ik (een vent in de ICT leest in principe geen handleiding) toch ff de boeken in moest was hoe ik het toestel moet openen voor het plaatsen van de micro SIM en de (niet meegeleverde) micro SD kaart. Is ff een truukje.

Aangezet, eventjes diverse zaken zoals geconfigureerd, waaronder e-mail en Wifi, is allemaal recht zo die gaat n werkt prima.
Dankzij de overzichtelijke Windows Phone interface is het configureren van dit soort zaken erg eenvoudig, een hele verbetering ten opzichte van de Symbian-nonterface. Ook het instellen van de benodigde tiles op het hoofdscherm is een fluitje van een cent, zeer intuitief, zeker als je een touchscreen interface zoals dat van iOS en/of de diverse Android-schillen gewend bent.
Het is even wennen dat de power-button links zit.

Koppelen met de bluetooth headset (Jabra Wave+) gaat super. Als de telefoon overgaat en de headset staat toevallig uit, dan is na het aanzetten van de headset de verbinding razendsnel opgezet en kan ik bijna zonder dmv de headset het gesprek aannemen. Is ook de verdienste van de Jabra, maar het moet gezegd, de verbinding gaat sneller dan bij mijn LG P880.

Maar dan...
Ik durf het bijna niet te zeggen. Op basis van mijn ervaringen met de E72 heb ik besloten nooit meer een Nokia/Symbian toesten te gaan gebruiken; de ervaringen tot nu toe met Windows Phone hebben me doen besluiten dat dit mijn laatste toestel met WIndows Phone was. Sorry Nokia.

Ondanks dat het de Windows Phone interface erg makkelijk en intuitief werkt, ontbreken er naar mijn mening enkele essentiele zaken:

Algemene indruk van de interface:
Ten eerste: na het aanraken van een tegel om een app te openen of om te gaan bellen of wat dan ook, verdwijnt het hoofdscherm met alle tiles met een mooie animatie, en de app verschijnt met een mooie animatie. Is leuk, de eerste twee, drie keer, maar dan begint het te vervelen en duurt de animatie te lang, zodat je (vergeefs) op zoek gaat naar een mogelijkheid om de animatie uit te zetten. Op dit moment zijn er voor zover ik weet nog geen tweak-apps beschikbaar die dit kunnen instellen. Dan vanuit de app terug naar het hoofdscherm, met de middelste touch-knop onder aan het scherm. Trrr. Hee wat is dat? Even met de 'Terug'-knop, links onder aan het scherm terug naar de app (Moet gezegd: handig!). Trrr. Hoofdscherm. Trrr.
Het blijkt dat bij het bedienen van een van de drie aanraak-knoppen onder aan het scherm het toestel een feedback geeft in de vorm van een korte tril. Dat had van mij niet gehoeven dus (wederom tevergeefs) op zoek naar een mogelijkheid om dit uit te zetten. Op dit moment zijn er voor zover ik weet nog geen tweak-apps beschikbaar die dit kunnen instellen.
Ten tweede zijn de tegels allemaal in twee kleuren. De achtergrondkleur en de accentkleur. Zwart-wit. Groen-geel. Blauw-rood. Whatever. Dit kan je vogens de makers "aanpassen op basis van hoe u zich vandaag, deze week of de hele maand voelt.". Mooi, maar niet heus, doe mij maar de kleurige icoontjes van Android/iOS/Windows. Schijnt dat iOS 7 ook zoiets gaat doen, zal wel mode zijn, ik vind het niet handig.

Bellen:
Ook hier weer een gemiste kans. Een apparaat wat in eerste instantie is gemaakt om te bellen moet toch echt een betere interface hebben.
Wanneer je de bel-app opent heb je onderin 4 verschillende icoontjes; voicemail, toetsenbord, contacten en geschiedenis, zie foto 1a
Voicemail:
De eerste keer klikken op het voicemail-icon geeft je de melding dat het voicemail-nummer niet is ingevuld, dus braaf als je bent vul je dat in. De voolgende keer dat je op dit icoon klikt, zorgt ervoor dat je direct gaat bellen met voicemail. Kan handig zijn maar is het niet, want ook wanneer je per ongeluk op dit icoon klikt gaat ie bellen, ik had liever nog een extra knop gehad in het scherm wat verschijnt om echt te gaan bellen.
Jammer dat het niet te configgen is om het eerder ingevulde nummer weer te wissen zodat het icon zijn functie verliest. Weer een gemiste kans.
Toetsenbord:(foto 1b)
Je krijgt het welbekende scherm met de 12 knopjes 123456789*0#, inclusief de bijbehorende lettercombinaties (2-ABC, 3-DEF etc). Stel ik wil Frits bellen dus ik druk F-R-I-T-S (3-7-4-8-7) Dan valt het mij nogal ZWAAR tegen dat ik in het scherm alleen maar 37487 krijg en niet een (drop-downachtige) lijst met alle Fritsen en alle telefoonnummers waarin de combinatie 37487. Toevallig heeft vriendje Harry het telefoonnummer 090-37487 dus die had ik hier ook verwacht. Bij Android werkt dit wel zo en dat is toch echt best wel prettig. Kortom, dit deel van de bel-app is alleen en slechts alleen bruikbaar wanneer je het gehele nummer dat je wilt bellen weet. Dus ik moet naar mijn contactenlijst want daar staat Frits wel in. Ook hier een gemis: de 4 eerder genoemde icoontjes zijn er niet meer, eerst 'Terug'. Trrr. Grrr. Dan met het icoontje naar de contactenlijst die bij Windows Phone als volgt heet:
Personen. (foto 1c)
Van de 8,3 cm die het scherm hoog is, worden de bovenste 6,3 cm in beslag genomen door het tekst 'person' ('en' past niet meer als gevolg van de toegepaste lettergrootte), de tekst 'alle', icon voor 'Ik', en icon voor '#', waardoor er ruimte overblijft voor twee contacten, zie foto 1. Moet gezegd: de '#'-icoon is wel handig, brengt je bij een scherm als in foto 1d, waarmee je met een druk op de 'f' meteen naar de eerste Frits gaat in de lijst.

Kortom, de toepassing waar het toestel het meeste voor gebruikt wordt is onnodig onhandig.

Scherm
Het scherm is overigens goed instelbaar kwa helderheid, ook automatische helderheid, wat dat betreft geen issue, echter het scherm is met een zonnebril op niet te lezen, dit in tegenstelling tot het scherm van mijn LG P880, en ook van mijn overleden HTC Desire. Wat schetst echter mijn verbazing, bij 1 kwartslag kantelen wordt het scherm wel leesbaar. Dit is uiteraard als gevolg van de gebruikte polarisatie-richting, dat is een natuurwet en daar ontkom je niet aan, maar zorg er dan voor dat je het doet zoals iedereen het doet: in portret leesbaar en in landschap niet (zoals, inderdaad de LG en HTC).
Als ik nu wil bellen met zonnebril moet ik het toestel dwars vasthouden en helaas zijn iet alle apps (met name de bel-app dus niet) oriŽntatie-afhankelijk. Moet wederom gezegd: de navigatie-app die overigens uitstekend is, vind ik toch prettiger in de ligstand dus dat is dan weer een meevaller.
De calibratie van het scherm is wel een dingetje, met mijn Android toestellen kan ik het scherm calibreren, zodat het scherm 'weet' dat wanneer ik op een toetsenbordje de 'R' aanraak maar de 'E' bedoel. Dit is bij de Lumia niet in te stellen en ik zit, met name bij het toestenbord in portret-stand nogal eens mis.

Jammer dat de via Instellingen/toegankelijkheid instelbare lettergrootte niet overal consequent wordt doorgevoerd. (Zoals bijvoorbeeld in de bel-app)

Over de nav-app: niets dan goeds, eenvoudig en intuitief te bedienen, alleen valt vaker dan mij lief is het GPS-signaal weg, maar dat kan ook zijn als gevolg van de speciale warmtewerende voorruit van mijn auto, zoek ik nog uit en wordt vervolgd. Alle benodigde kaarten zijn te downloaden en deze app is echt de enige reden dat het toetsel aanstaande zomer meegaat op vakantie naar Italie.

Overige apps.
Via de store is het zeer eenvoudig, a'la Google's Play en Apple's Appstore, apps te zoeken en te beheren, werkt naar verwachting. (Nog) niet zveel apps beschikbaar als voor de twee genoemde, maar voor mijn (zakelijk) gebruik heb ik dit toch niet nodig. Toevallig vandaag de eerste app geinstalleerd, de Flitsnav Flitsservice. Al het overige wat ik voor zakelijk gebruik nodig ben, zit erop inclusief een versie van Office.

Verbinging met Exchange.
Prima, beter dan met de E72. Een collega bellen die niet in de contacten staat is snel gevonden via de bel-app (Icon personen en dan het loepje, foto 2, klik dan op 'zoeken in Exchange-adresboek en van daaruit is de contactpersoon eenvoudig toe te voegen)

De statusbalk, zoals dat gebruikelijk is bovenaan het scherm, wat diverse zaken weergeeft zoals batterij, provider, geeft helaas standaard alleen de batterijstatus en de tijd weer. Om overige zaken te zien dient eerst een veeg van boven naar beneden uitgevoerd te worden. Pas dan zie je Wifi, Bluetooth 3G etc statussen. Onnodig onhandig, waarom niet altijd dit tonen. zie foto 3. Ook is er een stukje 'niets' tussen de statusbalk en de tegels, waardoor er slecht 6-en-een-halve tegel op het scherm passen; de onderste zijn dus maar half zichtbaar. Waarom niet dit lege deel weglaten zodat je 7 regels met tegels kan tonen?!?

Overigens een zeer handige toepassing: tegelijkertijd indrukken van de power-knop en de home-toets maakt een afdruk van het scherm en slaat het op als .png bestand. (Windows Phone-functie)

Accu: Ik ben al jaren gewend de telefoon 's nacht aan de lading te leggen, dit is ook voor dit toestel ruim voldoende, ook bij na hevig gebruik van de navigatie houdt de accu het wel een dag vol. Geen probleem hier.

Verbinden met Wifi-accesspoint gaat perfect, wanneer er een bekend netwerk binnen bereik is wordt automagisch verbinding gelegd zodat data via Wifi in plaats van 3G gaat. Flinke verbetering tov de E72.

Over de camera geen mening, nog niet gebruikt en zal waarschijnlijk ook niet gebruikt gaan worden.

Conclusie:
Ondanks de genoemde positieve punten is Windows Phone is mij geen alternatief voor Android. Het gebruiksgemak van Android (en ook van iOS) is echt stukken beter dan Windows Phone. Voor mij is het wachten op de eerste tweak-app die een aantal zaken kan configgen, tot die tijd moet ik het er maar mee doen. Of wachten op de dag dat mijn werkgever toch overgaat op iOS of Android-telefoons, of nog beter, BYOD + evt vaste maandelijkse vergoeding.

Heb jij ook een Nokia Lumia 620 Zwart?

review je nu de telefoon of het OS? Ik zie namelijk vooral info over het OS, en mis een beetje de daadwerkelijke info over het apparaat.
Beste link0007,

Over het apparaat zelf heb ik toch ook wel de nodige zaken geschreven (accu, scherm etc) Het is nu eenmaal zo dat het OS de interface is tussen gebruiker en toestel, dat is hetgene waarmee je het toestel bedient.
Ik realiseer me echter dat je wel een beetje gelijk hebt.
Het had Nokia wel gesierd als ze, net zoals de meeste Android-phone bouwers doen, hun eigen schil om het OS hadden ontworpen waarin de zaken die ik aankaartte worden afgevangen (als dat uberhaupt mogelijk is). Mijn LG werkt bijvoorbeeld weer net iets anders dan mijn oude HTC, prettiger. Beide Android maar met een eigen schil.
Misschien ben ik te kritisch of misschien zijn mensen (lees: testpanel leden) die dezelfde mening zijn toegedaan ver in de minderheid. Als ik productmanager was geweest was het toestel met dit OS niet in deze vorm gereleased geworden.
Zoals Luuk1983 al aangaf, de een is heel tevreden over WP8 en ik vind het maar zo-zo.

Ik lees over het algemeen alleen maar positieve verhalen over (de UI van) WP8 en ik wil toch graag even de aandacht vestigen op zaken die op het eerste gezicht geneuzel en muggenzifterij vanuit de marge zijn zoals bv de animatie, maar die (althans mij) na enig gebruik gewoon gaan irriteren.

[Reactie gewijzigd door Hans_G op 14 juni 2013 09:43]

Schil aanmaken om WP8 is volgens mij niet eens mogelijk. Sterker nog, Nokia zit zo diep in de samenwerking met Microsoft dat het me stug lijkt dat ze dit uberhaupt zouden willen. WP8 heeft zijn tekortkomingen (met name op app-vlak), maar de interface is wat mij betreft zeer gebruiksvriendelijk. Ik zou het juist een fout vinden als een fabrikant het OS onder handen neemt met een eigen schil. Natuurlijk wordt de telefoon daarmee herkenbaarder als product van een bepaalde fabrikant, maar het kan ook een OS om zeep helpen (ik hoor veel commentaar over de Samsung Android schil).

Ik heb de 620 gekocht als privť telefoon naast mijn zakelijke iPhone. Als voorheen exclusief iPhone gebruiker vind ik WP8 een zeer fris en snel aanvoelend OS/ecosysteem. En de 620 ondersteunt mijn wensen hierin. Zeker voor de prijs is het een zeer complete telefoon te noemen. Wat ik helaas wel constateer is dat ik voor 'normaal gebruik' toch steeds mijn iPhone pak om dingen op te doen...
Wat jij wilt om Frits te bellen is T9 search. Hiervoor zijn er genoeg apps in de Marketplace, zoek maar eens op Dialer en je vind er heel veel. Dat het jammer is dat dit er niet standaard in zit, ben ik met je eens.

Dat "personen" niet in het scherm past: Dit hoort een beetje bij de filosofie van Windows Phone. Het is een bepaalde stijlkeuze die zij hebben genomen en het helpt ook als "discovery" zodat je weet dat er rechts van het scherm ook wat is (Al hebben sommige 3rd party ontwikkelaars niet begrepen dat het daarvoor is)

Animaties die te lang duren: Gedeeltelijk mee eens. Aan de ene kant zou je graag willen dat de animaties sneller gingen. Aan de andere kant is dat juist het moment dat het OS de app laadt. Dan heb ik liever een lange animatie dan een korte met vervolgens een zwart scherm ;) Qua snelheid heb ik nooit problemen gehad met WP en daarom vond ik de animaties nooit zo erg. Sommigen zijn juist erg leuk, zoals het verzenden of verwijderen van de mail. Had graag gehad dat ze dat soort animaties wat vaker zouden gebruiken.

Trillen bij aanmaken knoppen: Had van mij idd ook niet gehoeven

# icoon voor snel navigeren: Dit werkt bij elke letter! Stel dus dat je bij de L bent en je moet naar A, dan kan je ook gewoon op de L klikken om scherm 1d te krijgen!
Ik heb even een wetenschappelijk testje gedaan; het verschil in snelheid tussen m'n LG en de Lunia is inderdaad verwaarloosbaar. In de tijd dat WP8 de animatie uitvoert, kan ik bij de LG ook niets doen, zwart/leeg scherm en/of 'Laden...'. Dus wat dat betreft heb je wel gelijk; het komt op mij echter wel 'vertragend' over.

Many thnx voor dialer-app-tip, ik heb de Phone-Dialer van DreamTeam geinstalleerd en inmiddels gepromoveerd tot mijn vaste bel-app!
Nog even een vraag aan je over "Frits bellen".
Waarom gebruik je niet het zoek-icoontje, nadat je de bel-app in bent gegaan?
Daar tik je dan FRITS in, en dan zie je het contact die je dan kan bellen. Of mis ik iets in de beschrijving van je doel?

In Windows (Phone) 8 heeft Microsoft alles onder de zoekfunctie gezet. Het is een filosofie waar ze het hele gebruik rond centreren.
Ook bij communiceren moet je iets anders 'leren' denken. Het is niet meer "bellen ->Frits", maar "Frits->bellen", en als van contact Frits geen telefoonnummer van bestaat een andere communicatievorm zoals email o.i.d. kiezen.
Ik moest er ook even aan wennen, maar het werkt wel aardig ;)
Bij bellen is het makkelijk als je met T9 kan zoeken, dit is minder gevoelig voor typefouten door de grotere knoppen. Daarnaast is het nu ook een stap extra:

ipv Dialer>3 7 4
is het nu
Personen > Search > Fri

waarbij je extra op moet letten dat je niet Fru of Fro intypt ;)
Volgens mij scheelt het niet in het aantal stappen. Alleen dat Fru of Fro intypen zou nog uitmaken.

Ow wacht, je bedoelt met de speciale dialer app van DreamTeam... :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 19 juni 2013 12:17]

Wat uw bevindingen zijn kan ik namelijk aleen maar beamen...
Heb deze telefoon zelf als IT'er ontvangen binnen het bedrijf en tevreden ben ik niet. mijn vorige HTC wildfire s was op grafisch en hardwarematig gebied een stuk minder, maar overtreft de functionaliteiten van de 620 in grote mate...

Mijn laatste Windows phone, das een feit.
Grappig. Al die minpunten die je van windows phone 8 noemt, vind ik juist geen minpunten. Ik heb pas net een Lumia 920 en mijn hemel, wat werkt windows phone lekker! Uiteraard ieder zijn mening :)
Beste Luuk1983, dank voor je reactie.

Inderdaad, zoveel mensen zoveel wensen, daarom vind ik het belangrijk om ook een kritische review te plaatsen.
Als ik voor de keuze stond en mijn eigen review zou leggen naast alle over het algemeen positieve rev's van de Lumia's en WP8, zou ik het toestel van mijn shortlist gaan schrappen. Ik hoop dat andere toestelzoekers hier wat aan hebben, en nogmaals, het kan natuurlijk ook best zijn dat agv mijn review, mensen juist gaan besluiten het toestel wel te kopen. Ook in dat geval zal het een weloverwogen besluit zijn omdat men dan weet wat men van het toestel kan verwachten.
Naar mijn mening gaat het bij een toestel review over het toestel zelf, de meegeleverde software van de fabrikant en hoe het toestel icm het OS werkt.

Over de positieve en negatieve kanten van een OS zijn tal van reviews te vinden. Juist omdat WP8 op elke telefoon nagenoeg het zelfde is, lijkt mij het hier overbodig.
Ik heb na 3 jaar android een Lumia 925 aangeschaft omdat windowsphone beter communiceert met mijn windows computer. We zijn natuurlijk verwend bij android en het zal nog lang duren eer dat de ontwikkelaars ook voor windows standaard een applicatie maken. maar het gaat de goede kant op.

Ik ben met de Nokia Lumia tevreden over de functionaliteit maar herken al de 'kleine' irritaties van
het review van de Lumia 620 die ook voorkomen in de 925. Van mij mag je de review als feedback naar Nokia / Microsoft sturen zodat ze dat in orde kunnen maken.

Bedankt